Jump to content

Glock på gata til 4000,-


ivara

Recommended Posts

di skriver at mange kommer fra grove tyverier hos våpenhandler, mens xxl sier det er lange ventelister på å få kjøpt denne pistolen, da sitter vel ikke våpenhandlerene inne med store lager av denne type pistol? pistoler er vel også merket med nr. så det burde jo ikke være vanskelig og spore disse nøyaktig hvor di kommer fra så lenge nr. ikke er fjernet...

Link to comment
Share on other sites

Han mener innbrudd hos samlere, grove tyverier fra våpenbutikker, smugling og våpen som forsvinner fra pistolklubber, utgjør en betydelig del av markedet. I tillegg kommer tyverier fra forsvaret.

 

Omformulert: Tjuveri frå private, butikkar, klubbar og frå forsvaret, samt smugling inn i landet, utgjer ein betydelig del.

 

Ja det skulle vel være nærmere 100%, det... er neppe så mange illegale våpen som korkje er smugla inn i landet, eller stolne.

Link to comment
Share on other sites

Det var da enn utrolig sammensurring av mye rart. Politiets egen statistikk viser jo feks at tyveri av våpen fra private og forretninger har gått sterkt tilbake og er en direkte sjelden hendelse.

Synd at KRIPOS har fjernet den statistikken fra sine hjemmesider, i 2004 forsvant det feks flere håndvåpen(pistol/revolver) fra politiet enn fra sivile.

 

 

Noen av våre skriveføre bør kanskje prøve å korrigere denne journalisten litt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser til min forskrekkelse her at politiet eller i alle fall senior rådgiver Roger Stubberud mener at de fleste våpen som er i kriminelle miljøer stammer fra vanlige lovlydige borgere......Tror ikke de har noe serlig oversikt over hva som kommer fra utlandet tydligvis.Jeg kan ikke se at det er så mye våpen som er tatt fra private hjem at vi kan klare å fylle behovet til de kriminelle gjenger og andre som kan ha behov for våpen og at det er en masse uregga hagler rundt forbi er et minimalt problem.De er ikke serlig interesert i ei hagle som tar et eller to skudd selv om den er farlig etter å ha blitt kappet ned.

 

Dette skriver politiet

Uten oversikt

Seniorrådgiver Roger Stubberud i oslopolitiet mener etaten ikke har god nok oversikt og kontroll over smugling og distribusjon av illegale våpen i hovedstaden. Stubberud har ikke registrert organisert våpendistribusjon, men mener illegale våpen har mange kanaler inn på markedet.

 

Han mener innbrudd hos samlere, grove tyverier fra våpenbutikker, smugling og våpen som forsvinner fra pistolklubber, utgjør en betydelig del av markedet. I tillegg kommer tyverier fra forsvaret.

 

Så da kan vi gå ut fra at Roger Stubberud`s uttalelser er rein løgn og usannheter :shock:

 

Og at DU sitter inne med de rette data om våpen som er stjålet og på vidvanke i Norge . . . .

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig å argumentere all den tid politiet har sluttet å publisere statistikk på dette (og fjernet tidligere publisert materiale fra nettsidene sine), men om sivile jeger og skyttere var noe mer enn en marginal kilde til våpen for kriminelle burde vel alle her inne ha opplevd eller kjent noen som var frastjålet våpen?

 

Påstanden om hvor lett det er å aktivere plomberte våpen sier igrunnen nok om nivået på artikkelen.

 

Åpenbart viktig for noen å holde liv i myten om at Norge flyter over av skytevåpen og at vi (jegere/skyttere) ikke har kontroll på våre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Var i romjula med en kammerat å kikket på 3 "plomberte" våpen som skulle selges.

 

2 halvauto pistoler som var sveiset igjen i kammeret, så det var vel ok.

1 revolver i kal 45 LC var plombert ved å skvise fast ei blykule i hvert kammer :shock:

 

Alt gjort og godkjent av børsemaker i følge selger.

Fikk navn og adresse til børsemakeren, men skal ikek skrive det her..

Link to comment
Share on other sites

Det du beskriver der er ikke plombering iht gjeldende regelverk. Ikke tror jeg det finnes børsemakere her til lands som er så blåst i toppen at de begir seg ut på noe slikt heller

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har det stått noe statistikk i avisen ang. tyveri av våpen ifra norske hjem?Eventuellt utarbeidet av hvem?

 

Kripos/SSB publiserte statistikk tidligere men har sluttet med det. Grunnen er jeg ikke sikker på men er fristet til å påstå at det er fordi statistikken ikke støtter deres offentlige uttalelser!

IIRC så var tallene fra 90-tallet ca 650 stjålne våpen. ca 10 år senere var tallet nede i ca 110 og av de var 20-25 våpen stjålet av politi/forsvar (som ikke er underlagt våpenloven). Og det var en generell nedgang hele veien og ikke noe "unntaksår".

Link to comment
Share on other sites

Og en slik Cobra .45 med lyddemper til 12 000;-???

 

Klikk på linken så får du se en YHM Cobra lyddemper til 650 dollar... Blir sprø av folk som ikke gidder å sjekke hva de egentlig skriver om.

 

Og heller nok mer i retning av at det ikke er lovlig eide og registrerte våpen som er det største problemet selv om jeg også leser artikkelen slik at det er de som er et betydelig problem.

Link to comment
Share on other sites

Og en slik Cobra .45 med lyddemper til 12 000;-???

 

Klikk på linken så får du se en YHM Cobra lyddemper til 650 dollar... Blir sprø av folk som ikke gidder å sjekke hva de egentlig skriver om.

 

 

Ja reagerte også på den.

Lyddempere er ikke bare bare å kjøpe i USA, i tillegg er et totalt eksportforbud fra USA på dem til sivile.

Så sjansen for at det skal dukke opp mange av de på gata er omtrent ikke-eksisterende.

Link to comment
Share on other sites

Har det stått noe statistikk i avisen ang. tyveri av våpen ifra norske hjem?Eventuellt utarbeidet av hvem?

 

Kripos/SSB publiserte statistikk tidligere men har sluttet med det. Grunnen er jeg ikke sikker på men er fristet til å påstå at det er fordi statistikken ikke støtter deres offentlige uttalelser!

IIRC så var tallene fra 90-tallet ca 650 stjålne våpen. ca 10 år senere var tallet nede i ca 110 og av de var 20-25 våpen stjålet av politi/forsvar (som ikke er underlagt våpenloven). Og det var en generell nedgang hele veien og ikke noe "unntaksår".

 

Hva jeg ikke har liggende.

 

rw5naw.png

 

Fra 2002-årsrapporten til Kripos, side 14

Link to comment
Share on other sites

Ikke akkurat imponerende av Roger Stubberud å mene så mye når faktisk Kripos har statistikk over hva som havner på beslagsrommet deres, og på hva som blir rapportert stjålet. Jeg vil jo tro at det Kripos beslaglegger til en viss grad er representativt for hva som er ute i sirkulasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...