Jump to content

Hunden klør en del på hodet, og har litt "gruff" i huden??


Buster

Recommended Posts

Hoi ! jeg har en Drever unghund (9mnd) som har fått noe dritt i pelsen, ser ut som lysbrun døde hudceller og har hatt skorper langs lårene på fremsiden. han har også små pappler i huden noe få steder innsiden av lårene.

 

Og han klør...og klør....og klør... så i dag tok jeg han til vetrinæren, og gikk derfra egentlig like klok som når jeg kom.

 

Jeg trodde dette var skabb, men det var visst vanskelig å påvise. men om dette er midd så kan kanskje løsningen bli Interceptor eller Ivomec.

 

Forbannet dritt hvis dette i tillegg er smittsomt, 8 hunder ...$$$$$$$$

Link to comment
Share on other sites

flyfisher skrev:

Forbannet dritt hvis dette i tillegg er smittsomt, 8 hunder ...$$$$$$$$

 

 

Dersom du har forsikring så finnes det noen vet. som er litt...kremmt...kreative. F.eks så kan storparten av utgiften belastes 1 hund. :wink:

 

 

 

 

.....gjett om jeg er happy som fikk orden på alle forsikringer før siste hunden kom i hus. :D

Link to comment
Share on other sites

At det er våteksem i hode ser jeg som en veldig liten sjanse. Hvis veterinæren har tatt prøver av huden så finner dem ut om det er midd eller lus eller annet ulumskheter. En annen ting er at hunden din kan være allergisk mot ett eller annet ?? Feks noe i maten. Har du skiftet tørrfor i det siste? Det er mye rart som kan spille inn.

En annen ting er at hunden kan ha en sykdom, akkurat som mennesker kan ha feks soriasis.

At det er vanskelig å påvise skabb eller midd er bare tullprat, det er jo for f.. meg dyr i huden, da er veterinæren en elendig veterinær for å si det mildt,hvis personen ikke finner ut det

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Guttebassen min, "Rocco" (jamthund-valp, ca 4mnd), har et lite problem, som jeg håper ikke skal utvikle seg til et stort et.

Han har i siste tiden begynt å klø en del på hodet, og når jeg kjenner etter så har han litt gruff i huden, og skurv lissom, nesten som kviser...... :|

:

 

Ali kaffe kurerer gruff

Link to comment
Share on other sites

Jeg betaler 390 kr. pr. sprøyte. Hver hund må ha 3 sprøyter med 14 dagers mellomrom. Dersom ikke problemet er løst da blir det ny konsultasjon (420 kr) og videre behandling.

Finn ny vet!! :shock:

Dyrlegen må faktisk betale for sprøytene han også, men det er kanskje ikke så viktig for deg. Men 420 kroner for en konsultasjon? Det er like mye som man betaler til frisøren. Hvis du synes 420 kroner er dyrt for undersøkelse og behandling utført av et en person med seks års embetsutdanning innen veterinærmedisin, og faktisk forvalter et stort ansvar gjennom virket sitt, lurer jeg på hvilken planet du befinner deg på. Når dét er sagt, er jeg er sikker på at du vil oppsøke en dyrlege i ditt distrikt hvis det skulle bli nødvendig, og jeg håper at du klarer å finne en som er billig nok også for deg. Kanskje han t.o.m. betaler sprøytene av egen lomme, slik at du får dem gratis, hvem vet? Du får holde oss oppdatert.

 

Jeg tror ikke du etter slike utspill kan forvente deg maksimal hjelp fra dem som er kompetent til å gi hjelp, for å si det på den måten. Innlegg av denne typen er den aller tydeligste indikator for hvordan medisinske tjenester vil verdsettes av dyreeier. Jeg kan bare snakke for meg selv (og jeg vil få presisere at jeg ikke helt ferdig dyrlege), og jeg velger å bruke fritida mi på andre ting når jeg er sikker på å få bare utakknemlighet tilbake. :)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Prisen på medisiner er grei, men den jeg reagerte på er 420,- for NY konultasjon, når du allerede er under behandling.

Hvis du kjenner til en tannlege som kun tar betalt for førstegangskonsultasjon, så mottas tips med stor takk. Man kan kjøre langt for penga man sparer på sånt.

Link to comment
Share on other sites

Gråhunden min, Rondo, er inne hele dagen - har det godt og varm - med varmepumpe. Han har ingen problemer.

Valper reagerer vel fort på fôr og allergi...? Hva med å prøve å bytte?

Rondo har slitt med talgkjertler i mange år. Problemet ble så stort at jeg var redd for hva jeg skulle gjøra. Fra november til jul 2007 hadde han 6 forskjellige antibiotikakurer (ikke alle fullført - skifte av preparat ol. pga. at han ikke tålte det.) I vår ble han barbert, og skifta fôr til Josera Light&Senior. Nå er han kjempefin! :-)

Brukte imidlertid ProPlan light før Josera - og det går jeg nok ikke tilbake til, hverken på NEG'n eller støver'n!

Link to comment
Share on other sites

Her skal jeg etter beste evne styre slalåm mellom din utropsegn- og spørsmålstegndiaré, og din hinsidige sitering, og svare etter fattig evne.

 

Uffda!! Fornærmet jeg en student??

Jeg nøyer meg med å på et generelt grunnlag konstatere at selvgod sikling av den typen du presterer, sier svært mye om avsender, men dessverre forsvinnende lite nytt om mottaker. Din student-referanse, etter jeg var nøye med å påpeke det selv, er i seg selv så ynkelig at jeg er best tjent med å la den stå ukommentert, annet enn å berolige deg med at du ikke en gang var i nærheten. Men takk for omtanken. :)

 

Det som fortjener en kommentar, er vel denne:

 

Dette er ikke en tråd om priser!

Det er ganske søtt at du prøver å korrigere forumbrukere på denne måten, når du selv i foregående innlegg bruker båndbredde i din egen tråd til å komme med kritikk av priser. Du har t.o.m. gitt andre forumbrukere råd om å bytte dyrlege bare på grunn av — nettopp — prisen. Hvis man ser forbi at det faktum at slik «ja vel nei»-ironi først og fremst fremstår som tafatt, er den ustyrtelig morsom å være bevitne utenfra.

 

Men nok om dét. Imens kan du kanskje besvare Edwards spørsmål; en skulle jo anta at det er flere som lurer på dette. Er det også advokater og leger som tar betalt bare for første konsultasjon? Gi Kammeret-brukerne en oversikt! Vi venter i spenning …

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også opplevd slikke tørre områder ogt flassing på en av bikkjene, men det var allergi pga av Expot. På det brukte jeg en olje, kjøpt på apoteket. Den er beregnet på å løse opp flass som bebiser ofte får i hodebunnen.

Det å bytte for syns ofte ikke med engang. Det kan ta opp til et par mnd før man ser om foret har noen virkning på allergier o.l. Og om du vurderer å bytte for, husk å halvblande med det gamle foret 1-2 uker. Selv bruker jeg Proplan + V&H, det fungerer iallefall bra på mine bikkjer.

Og har du funnet en dyrlege du stoler på, så hadde jeg ikke engang tenkt på prisen.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke dette er våteksem. Kviser/små vorter kommer ofte som en sekundær reaksjon på et annet problem. Det første som slår meg er nyrer, men rimer ikke helt at jamten skal ha slike problemer, det er jo en hund med solid helse.. En blodprøve bør kunne gi deg svaret.

 

Allergi kan forekomme, og det er velkent at allergiproblemene er økende. På hunder som bor ute mesteparten av tiden forekommer det lite allergi. Er en overvekt blant inneboende hunder. Fôrallergi er en overdreven diagnose, ofte brukt hvis veterinæren ikke kommer på noe bedre.

 

Har lyst til å kommentere pris litt jeg også.. En veterinær har like lang utdannelse som en lege. Han har investert i det samme utstyret, samme kontoret, og han skal ha en konkurransedyktig lønn for sine ansatte. Den store forskjellen er at behandling av dyr ikke subsidieres, i motsetning av humanitær behandling. Er ikke spesielt "fett" å være smådyrsveterinær lenger..

Link to comment
Share on other sites

hold kjeft!!

Å gjøre noe annet kunne ikke falle meg inn.

Men du greide det ikke! :mrgreen:

La meg presisere, da, siden du åpenbart må sondefôres med selv det enkleste budskap: Jeg vil etter noe sånt selvfølgelig ikke våge å bryte den bortimot øredøvende faglige stillheten i din egen lille bakevje.

Link to comment
Share on other sites

Synes tråden har noe for seg jeg, bortsett fra en artig(?) liten avsporing da. :wink:

 

Er og fristet til å spørre om en liten utvekst nedenfor skuldra til Ares. Mer som en liten kul, men utvortes, ja litt vorteaktig, helt hårløs. Myk, litt ruflete overflate, litt tørr. Kan vrenge og vri på den som jeg vil, bikkja har tydeligvis ikke vondt i den. Ikke misfarget, vanlig rosa hudfarge. Oppdaget den for noen uker siden, ser ikke ut til å vokse, men har heller ikke blitt mindre.

 

Ikke for å kuppe tråden din Buster, men i stedet for å lage ny tråd om hudplager på bikkjer... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å spore helt av topic her men; det er min erfaring med vetrinærbehandlinger at man må være litt edru selv...dvs litt realisme opp i all galskapen.

 

Min faste dyrlege som jeg opplever som utrolig faglig dyktig og som tar seg god tid til å forklare en ufaglært hundeeier -dog på et språk som jeg sliter med å absobere alt som blir sagt. Vedkommende har e tendens til å "strekke" behandlingen utover hva som jeg opplever som hensiktsmessig og jeg må "styre" behandlingen etter lommeboka fordi dyrlegen vil gjærne ta`n helt ut med røntgen, ultralyd og scanning og taxameteret går....

 

Og når portemoneen er tømt og på vei ut døre kommer spørsmålet ; en sekk diettfor ? Kr. 660.- for 15 Kg ....

 

Velkommen igjen !

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke liggesår Ranger? Hadde ei schafer tispe med sånne. Det var liggesår.

 

Tja... Ikke vet jeg, men tviler på det, det er bare én sånnen, mer som de små brystvortene man tafset på for tjuefem år sida! :wink: Beklager ordbruken, men da klarer de fleste plutselig å danne seg et helt klart og tydelig bilde :!::mrgreen:

 

 

Buster; skal vokte meg vel for å havne i ordkrig! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du fortsatt leser denne tråden Buster: Sånn du beskriver det ligner det ikke på våteksem. Har sett våteksem flere ganger, og det ligner ikke i det hele tatt på det du beskriver. En kompis har slitt med eksem/flass + kviselignende greier på bikkja si. Han var på utallige vet besøk uten å finne ut av det, men det ser ut til at det var noe den "vokste av seg". Det forsvant av seg sjøl ved ca.12 mnd alder. Da hadde han prøvd en masse salver og medisiner. Kanskje det bare er no "ungdomsgreier"?

Link to comment
Share on other sites

Takker for syn, GB og amstaff.

Jeg har også noen tanker om hormonielle forandringer i denne krabaten. Jeg følger med med argusøyne, og foreløpig er det ikke prekært.

Jämthund er ny rase, i mitt eie, så derfor spør jeg.

Har hatt hunder rundt meg siden jeg lærte å gå, av alle slag, men selv har jeg kun drevet med strihårete dachshunder.

Jeg kjenner jämthund-rasen relativt godt igjennom min kompis (ja, har ennå et par.. :| ), men har ingen erfaring med denne rasens helse generellt. Unntatt å jakte med dem selvfølgelig.

Jeg var en tur hos ham i stad, og han hadde heller aldri opplevd slikt.....

 

Men som han sa;

"Dette ser ikke ut som noe stort problem foreløpig, og jeg hadde antakelig ikke engang sett det, men jeg kjenner deg..... Du finner det!" (jeg fant nemlig en flått på bikkjene hans, flere ganger, som han ikke hadde merket.)

Mannen har drevet med jämhunder i over 25 år.

 

Jeg er sikkert en kjip dust, men bikkjene mine kødder du ikke med! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Turen til veterinær er nok uunngåelig. Jeg ville gjort det umiddelbart. Da jeg for noen år tilbake hadde problem på en av hundene, forøvrig et problem, som beskrives mye likt med det Buster har beskrevet. Fikk jeg konstantert hårsekkmidd. Dette er noe forb... utøy, og som ikke blir bedre uten hjelp. Jeg fikk også beskjed om at det bør behandles så fort som mulig, for at behandling skal ha så god virkning som mulig.

Buster.

Ta kontakt med vet. så fort som mulig. Det står ikke om livet, men er hel.....es plagsomt for dyret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...