Jump to content

For kort rifle


Recommended Posts

Jeg har en AR med 18" løp og har akkurat hentet et 16" løp som jeg innser jeg pr i dag ikke kan montere på mitt våpen. Ettersom jeg har innskyvbar kolbe og da kan komme under 84cm totallengde hvis jeg slår sammen kolben maksimalt.

 

Jeg nekter å tro at jeg førstemann som befinner seg i denne situasjonen. Så spørsmålet er hva har andre gjort for å holde seg innenfor lovverket? 

Link to comment
Share on other sites

.22-Krag skrev (8 minutter siden):

Er det ikkje slik problemet er løyst på HK MR223 for eksempel?

 Det er faktisk min skyld. Jeg klagde fordi den var 1 cm for kort. Håpet var at jeg skulle få en gratis flammedemper, og det skulle løse problemet. Men det ble lenge mutter på buffer-røret. 

 

832 mm i utgangspunktet uten flammedemper.

https://hk-manuals.s3.amazonaws.com/files/Civilian/MR556/MR223A1_Semiautomatic_Match_Rifle.pdf

 

Nå tror jeg at selv med forlenget mutter så går "slim-line" kolben helt inn på innerste hakket, men det virker som om de nå måler med flammedemperen:

https://hk-manuals.s3.amazonaws.com/files/Civilian/MR556/MR223A3_Semiautomatic_Match_Rifle.pdf

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Går gjerne å feste en liten kloss inni kolben som kommer mellom bufferrør og insiden av kolben. Denne klossen vil da hindrer kolben i å bli dyttet helt inn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du kjenner noen med 3d printer så er det en smal sak å printe en hylse med gjenger som du kan skru på buffer tuben. Slik at den står mellom castle nut og kolben og hindrer kolben å komme for langt frem. Dette krever ingen modifikasjoner eller borring i utstyret ditt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (På 22.5.2024 den 14.49):

Det er faktisk min skyld. Jeg klagde fordi den var 1 cm for kort. Håpet var at jeg skulle få en gratis flammedemper, og det skulle løse problemet. Men det ble lenge mutter på buffer-røret. 

Det var en endring som ble gjort på alle 416-modeller etter den Norge kjøpte, så det er nok ikke pga deg. Mutteren medfører såvidt jeg vet heller ikke at kolben kan justeres kortere, da buffertuben er lik militære 416. Endringen de gjorde var å "plombere" de nyere kolbene med en plastbit innerst i røret, som hindret kolben fra å låse i innerste posisjon. Hvilket selvfølgelig ikke hjelper dersom man bytter kolbe...

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
JacArcher skrev (46 minutter siden):

Det var en endring som ble gjort på alle 416-modeller etter den Norge kjøpte, så det er nok ikke pga deg.

 

Jo, det er jeg rimelig sikker på. Jeg kjøpet min MR223 A1 for litt over 10 år siden. Kjøpte den hos Jevnaker Agentur (eller hva det het) og den kom med en kjedelig gjengebeskytter. Med gjengebeskytteren ser den ganske teit ut, så jeg er forfengelig nok til å ville ha en flammedemper for at den skal se tøffere ut. 

 

Siden HK-deler alltid har blodpris, tenke jeg at om jeg reklamerte og henviste til at riflen ikke var lovlig, ville de bare gi meg en flammedemper gratis for å løse problemet. Han hos Jevnaker Agentur kontaktet HK, men det tok lang tid. Jeg purret flere ganger, og det samme gjorde Jevnaker Agentur, så om de allerede hadde en slik løsning, så hadde svaret og løsningen kommet mye tidligere. Tilslutt ble alle MR223 som var solgt kalt tilbake, og fikk den lange mutteren.

 

JacArcher skrev (46 minutter siden):

Mutteren medfører såvidt jeg vet heller ikke at kolben kan justeres kortere, da buffertuben er lik militære 416.

Litt usikker på om du egentlig mener det motsatte, at mutteren ikke hindrer kolben å komme inn på det innerste hakket. Men det gjør den med den kolben som fulgte med A1 modellen. Den samme brede som de første HK416 hadde. Jeg har den ennå, om du er i tvil. Men jeg tror at om jeg bytter til en "slim-line" så vil den allikevel komme inn på innerste hakket. Så det er sikkert disse som er plombert slik, min er det ikke.

 

 

 

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte en kryssbolt. Boret et passende hull, maskinskrue, og mekka en del for at det skulle bli veldig tydelig at denne bolten er vanskelig å fjerne. (Fila krysshakk i skruen, ekspanderte 4-delene med en dor, loctite, det hele) Better safe than sorry

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (3 timer siden):

Jeg purret flere ganger, og det samme gjorde Jevnaker Agentur, så om de allerede hadde en slik løsning, så hadde svaret og løsningen kommet mye tidligere. Tilslutt ble alle MR223 som var solgt kalt tilbake, og fikk den lange mutteren.

Hk416a5 var første generasjon med lang mutter, og ble lansert rundt 2013. Var under utvikling en stund før det. MR223a3 er en sivil kopi av denne. Mr223A1 var tilsvarende 416a3, som Norge kjøpte.

HK har argumentert med at mutteren ble introdusert for å styrke overgangen, ikke for å tilfredsstille norsk våpenlov. At de er treige med å støtte sivile markedet har vært kjent lenge.

 

amatør skrev (3 timer siden):

Litt usikker på om du egentlig mener det motsatte, at mutteren ikke hindrer kolben å komme inn på det innerste hakket. Men det gjør den med den kolben som fulgte med A1 modellen. Den samme brede som de første HK416 hadde. Jeg har den ennå, om du er i tvil. Men jeg tror at om jeg bytter til en "slim-line" så vil den allikevel komme inn på innerste hakket. Så det er sikkert disse som er plombert slik, min er det ikke.

Buffertuben på a5 ble gjort bittelitt lenger for å passe med lenger mutter. Samtidig var slimlinekolben bittelitt kortere enn den kraftige som fulgte med mr223a1, slik at problemet med lengde fremdeles var til stede. Tuben har like mange låsehull som tidligere våpen. Sivil og militær versjon (mr223a3 vs 416a5) har samme buffertube, men a3 ble levert med en løs plastbit innerst i slimlinekolben for å ikke kunne skyves helt inn, slik at den tilfredsstiller norske krav. Tas plastbiten ut fungerer kolben identisk med den militære versjonen, og kommer helt inn til mutteren.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

JacArcher skrev (1 time siden):

HK har argumentert med at mutteren ble introdusert for å styrke overgangen, ikke for å tilfredsstille norsk våpenlov. At de er treige med å støtte sivile markedet har vært kjent lenge.

 

Jeg mente ikke de fant opp mutteren nødvendigvis pga meg, men jeg tviler på at de hadde kalt tilbake alle MR223, om ingen hadde klaget på at den ikke var i henhold til  norsk lov. Importøren sa ingen hadde klaget før jeg gjorde det. 

Link to comment
Share on other sites

Det kanskje "morsomste" (tristeste?) med norske lengdekrav er at selv AR med 18"-pipe kan være for kort med innskyvbare kolber.

Jeg landa vel på 83,25 mm med 18"-pipe og Magpul ACS-L skjøvet helt inn. Loctita på munningsdings og så var den magiske grensa passert......

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, amatør said:

Hva er det du tviler på? at jeg reklamerte til den daværende importøren?

Jeg tviler på at designendringen fra HK ift mutterlengde skyldes en reklamasjon fra Norge pga totallengde.

Det er meget mulig at HK målte opp og fant ut at den nye mutteren deres ville løse problemet den gangen. Men, med slim line kolben så er rifla fortsatt for kort uten at man limer inn en pom-bit i kolben for å begrense hvor langt den kan justeres.

 

Og ja, man må ha ny buffertube for at den lange mutteren skal funke.

 

 

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (1 time siden):

Jeg tviler på at designendringen fra HK ift mutterlengde skyldes en reklamasjon fra Norge pga totallengde

Det virker som vi snakker forbi hverandre. 
 

Jeg reklamerte på

min MR223 A1, det resulterte i at den ble tilbakekalt og jeg fikk nytt rør og ny mutter, som gjorde at stokken ikke kommer inn på det innerste hakket. 
 

Jeg ble fortalt at jeg var den første som sa det til importøren og han sa også at alle MR223 ble kalt tilbake for den modifikasjonen. A3 varianten eksisterte ikke den gangen. 
 

Jeg antar at det er fordi HK hadde skrevet i spesifikasjonen, som står i den manualen jeg linket til, at korteste lengde er 832 mm, at de måtte gjøre noe. Kravet i Norge var da, og er, 840 mm.

 

Min MR223 A1 fikk problemet løst med denne metoden, det er et faktum som du ikke trenger tvile på. 
 

leser du spesifikasjonen til en MR223 A3, i den andre manualen står det at minimum lengde er 852 mm, sikkert målt med flammedemperen på, så da mener vel HK at de da er innafor. 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
amatør skrev (16 timer siden):

men det var jeg som på en måte tvang dem til å finne en løsning, og løsningen ble den gangen den lange mutteren.

Var det ikke det du skrev her da? 

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, amatør said:

Det virker som vi snakker forbi hverandre. 
 

Jeg reklamerte på

min MR223 A1, det resulterte i at den ble tilbakekalt og jeg fikk nytt rør og ny mutter, som gjorde at stokken ikke kommer inn på det innerste hakket. 
 

Jeg ble fortalt at jeg var den første som sa det til importøren og han sa også at alle MR223 ble kalt tilbake for den modifikasjonen. A3 varianten eksisterte ikke den gangen. 
 

Jeg antar at det er fordi HK hadde skrevet i spesifikasjonen, som står i den manualen jeg linket til, at korteste lengde er 832 mm, at de måtte gjøre noe. Kravet i Norge var da, og er, 840 mm.

 

Min MR223 A1 fikk problemet løst med denne metoden, det er et faktum som du ikke trenger tvile på. 
 

leser du spesifikasjonen til en MR223 A3, i den andre manualen står det at minimum lengde er 852 mm, sikkert målt med flammedemperen på, så da mener vel HK at de da er innafor. 

HK lager ikke rifler eller løsninger for å tilfredsstille kravet til totallengde i Norge. Kravet til løpslengde og totallengde er helt annerledes i EU.

 

Jeg har solgt HK våpen i 7-8 år, og er godt kjent med hva som er totallengdekravet, og hva importørene (SWENOR og så BOS fra 2019) har måttet gjøre for å tilfredsstille kravet til totallengde når man byttet til slimline kolben.

 

Det er helt riktig at våpen med extended castle nut og HK sin E1 kolbe tilfredsstilte kravet til totallengde.

 

Extended castle nut var en forbedring de hadde implementert for å forsterke rekylfjærrøret slik at det tålte slag/belastning bedre. Selv om noe ikke var offentlig tilgjengelig betyr ikke at det ikke finnes. Våpenprodusenter jobber ofte med utvikling bak lukkede dører.

 

Jeg tviler ikke på at du fikk fikset issuet gjennom nytt rekylfjærrør og ny forlenget mutter, jeg bare finner det veldig tvilsom at HK utviklet mutteren for å fikse problemet med totallengde i Norge - det er det det virker som om du sier.

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (6 timer siden):

jeg bare finner det veldig tvilsom at HK utviklet mutteren for å fikse problemet med totallengde i Norge - det er det det virker som om du sier.

 

Nei, det er ikke det jeg sier, eller i det minste prøver å si. (skriftlig kommunikasjon er ikke lett)

 

Det kan godt hende mutteren allerede fantes i HK sin delekatalog katalogen allerede.

 

AGR416 skrev (6 timer siden):

HK lager ikke rifler eller løsninger for å tilfredsstille kravet til totallengde i Norge. Kravet til løpslengde og totallengde er helt annerledes i EU.

 

"Noen" gjorde det med A1 utgaven, om det var Importøren eller HK selv, vet jeg selvsagt ikke. Det importøren sa til meg at han ventet på svar fra HK, før det kom en løsning. Så jeg antar at HK var involvert. Hvem som betalte vet jeg heller ikke. Det var ikke meg, så da var det enten Jevnaker Agentur eller HK selv.

 

 

AGR416 skrev (6 timer siden):

Jeg har solgt HK våpen i 7-8 år, og er godt kjent med hva som er totallengdekravet, og hva importørene (SWENOR og så BOS fra 2019) har måttet gjøre for å tilfredsstille kravet til totallengde når man byttet til slimline kolben.

 

Jeg tviler ikke på deg, men hvilken informasjon ble overført fra Jevnaker Agentur, til neste importør, vet ikke jeg, og kanskje heller ikke du. 

 

Imporerte SWENOR noen gang A1 versjon, eller var A3 allerede kommet?

 

 

 

.22-Krag skrev (På 22.5.2024 den 14.33):

Er det ikkje slik problemet er løyst på HK MR223 for eksempel?

 

Det er flere en jeg som har hørt om dette, så jeg antar det Jevnaker agentur sa til meg at alle ble kalt tilbake stemmer. Men det gjelder åpenbart bare MR223 A1.

 

 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (5 timer siden):

Det er flere en jeg som har hørt om dette, så jeg antar det

Berre for å ha sagt det så har ikkje eg det minste peiling på MR223. Eg fekk sjå og tafse på eitt (1) eksemplar den 8. mai i år og det var nok ein forholdsvis ny versjon, utan at eg beit meg merke i kva slags. Eg la merke til at kolben ikkje gjekk heilt inn og fekk då høyre at det var lagt inn sperre for å tilfredsstille kravet om totallengde.

Uansett har nok trådstartar fenge svar på korleis ein kjem innanfor lovkravet med stutt pipe og innskyvbar kolbe. ;-) 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, amatør said:

 

Nei, det er ikke det jeg sier, eller i det minste prøver å si. (skriftlig kommunikasjon er ikke lett)

 

Det kan godt hende mutteren allerede fantes i HK sin delekatalog katalogen allerede.

 

 

"Noen" gjorde det med A1 utgaven, om det var Importøren eller HK selv, vet jeg selvsagt ikke. Det importøren sa til meg at han ventet på svar fra HK, før det kom en løsning. Så jeg antar at HK var involvert. Hvem som betalte vet jeg heller ikke. Det var ikke meg, så da var det enten Jevnaker Agentur eller HK selv.

 

 

 

Jeg tviler ikke på deg, men hvilken informasjon ble overført fra Jevnaker Agentur, til neste importør, vet ikke jeg, og kanskje heller ikke du. 

 

Imporerte SWENOR noen gang A1 versjon, eller var A3 allerede kommet?

 

 

 

 

Det er flere en jeg som har hørt om dette, så jeg antar det Jevnaker agentur sa til meg at alle ble kalt tilbake stemmer. Men det gjelder åpenbart bare MR223 A1.

 

 

Jeg kjøpte min MR223A1 fra SWENOR i 2016, så han hadde de inne ja. Den kom med lenger mutter. Det var SWENOR som først tok inn A3, og de var klar over problematikken med totallengde og fikk aksept fra politiet på sin løsning for å fikse det. Samme løsning bruker BOS i dag.

Det er ikke uvanlig at man må få gjort tilpasninger på rifler for å få de til å tilfredsstille særnorske krav. Vi gjør det på en del ting vi tar inn, fra eks DD og B&T.

Link to comment
Share on other sites

sirhitalot skrev (På 27.5.2024 den 22.42):

Litt OT, men hva betalte dere som kjøpte for evigheter siden? MR223 er på ønskelisten,  men klarer ikke forsvare dagens pris 😅


Jeg ga ingenting for mine.. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...