Jump to content

Valg av magasin type


Trujoh

Recommended Posts

Heisann, fersk 22 åring som har tatt jegerprøven. Jeg ser nå etter en rifle å bruke på høstens jakt. Ikke den dyreste eller billigste. Men da er spørsmålet hvordan magasin en bør skaffe seg med riflen. Sett det er 2 hoved typer, en med løst magasin og et med sånt hengslet fast montert magasin. Hva er lurest å skaffe seg og hvorfor? 
Kaliber ønsket er 308

Evt tips til gode rifler i 308 som ikke koster skjorta?

 

Ps: har selv bare erfaring fra pistol skyting. Så setter pris på all hjelpen)

Link to comment
Share on other sites

Finnes også en tredje type, blind eller fast magazine. Hipp som happ. Med blind eller hengslet underbeslag er sjansene liten at man mister/ glemmer magazinet.

Link to comment
Share on other sites

Mange rifleprodusenter lar deg ikke velge type magasin, og de som lar deg velge har noen ganger 1 løsning som fungerer bedre enn de andre. Det er tydeligvis ikke så enkelt å lage magasiner...

 

Standardanbefalingen du kommer til å få her inne er Tikka T3x, og den kommer standard med en ganske god løs magasinløsning. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Trujoh skrev (2 timer siden):

Heisann, fersk 22 åring som har tatt jegerprøven. Jeg ser nå etter en rifle å bruke på høstens jakt. Ikke den dyreste eller billigste. Men da er spørsmålet hvordan magasin en bør skaffe seg med riflen. Sett det er 2 hoved typer, en med løst magasin og et med sånt hengslet fast montert magasin. Hva er lurest å skaffe seg og hvorfor? 
Kaliber ønsket er 308

Evt tips til gode rifler i 308 som ikke koster skjorta?

 

Ps: har selv bare erfaring fra pistol skyting. Så setter pris på all hjelpen)

Jeg mener at idag, når vi har andre løsninger, så er blindmagasin en uting. Jakter man mye, og spesielt om man er "til og fra" drev og poster så blir man veldig fort lei av å plukke ut patroner - i motsetning til å ta ut magasinet. Risikoen for at noe utilsiktet skjer er også veldig mye større, og risikoen for at det blir igjen en patron i magasinet er veldig mye større. 

"Sluttstykket bak, kammerflagg i, magasin ut" er en grei ting både på banen og ved kaffekoking i skogen, og skal en stå og rakle patroner ut av ei "tett" rifle, så tar det tid, det bråker, og det tilfører risiko (jeg bare ser for meg elgjegerene som står og tar ladegrep i alle retninger for å tømme rifla.

Så vær så snill, kjøp ei rifle med løst magasin.

 

Det er jo også mye mer praktisk å ha patronene i et magasin, enn løst i lomma.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (19 minutter siden):

Løse deler er ting en vil glemme eller miste.

Godt gjort du får med deg sluttstykket da 😅 

 

Jeg har nok glemt magasin et par ganger, men alltid fått låne et, og jeg har sikkert mistet et par også, jeg skal innrømme at jegikke har 1000% kontroll på alle magasinene. Men samtidig har jeg et i den bagen, 4 i den bagen, og minst et i riflebagen - og sikkert et i bilen et sted...

Og det er jo også et argument her - skal du først ha rifle med magasin. Så kjøp ei som bruker magasiner en kan få kjøpt nye av. Jeg har hørt om folk som har mistet magasinet til eldre, mindre kurante rifler, og hatt problemer med å få tak i nytt. Men det samme gjelder forsåvidt sluttstykker.

 

Ei rifle uten magasin er uansett fremdeles ei enkeltskuddsrifle, og den minimale risikoen for å en gang ila. 40 år måtte jakte med ei enkeltskuddsrifle oppveier ikke de sikkerhetsmessige fordelene med løse magasiner.

 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (31 minutter siden):

Godt gjort du får med deg sluttstykket da

 

Har ikke klart å glemme det (enda..); men har jaktet med karer som har hatt som vane å ta det ut ved forflyttning og endt opp som drivere da rifla plutselig kun var ei dårlig klubbe...

 

Avsporing, en kar her hadde stor puseorgie etter jaktslutt; alle børser fikk grundig puss. Sluttstykkene ble grundig sauset i olje og lagt i/på en file for å renne av seg. Så var det på tide å rydde; ut med alt skrot og rot.

Han fant ut at sluttstykker er vanskelig å få tak i...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
M67 skrev (2 timer siden):

Så vær så snill, kjøp ei rifle med løst magasin.

 

Blindmagasin er helt krise, det er jeg helt enig i. 

Men det er ikke ille å åpne et hengslet underbeslag, la patronene falle i hånden, og legge dem i jakkelommen heller. Og jeg tar heller et hengslet underbeslag på et magasin med god mating, enn et løst magasin med mateproblemer (f.eks. Ruger American løst sneglehusmagasin).

 

Edit: Kjøp Tikka. :)

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Skrueråmuttere skrev (15 minutter siden):

Edit: Kjøp Tikka.

Egentlig ja. Selv om man ser mateproblemer med plastmagasinene. Virker som folk klarer å gjøre et eller annet med dem så sluttstykket ikke får tak i patronen. Mulig det er knyttet til bytte av stokk?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...