Jump to content

Beretta 687 20/76 løpslengde 71 eller 76


gordon setter

Recommended Posts

Posted (edited)

Har bestemt meg for å kjøpe en Beretta 687 lll i 20/76. 
Er jo egentlig en halvauto mann på hagle fronten. Men får meg ikke helt til å kjøpe det i 20/76. 

Men har sett mer og mer at selv til jakt går mange for 76 cm løp i o/u hagler. 
Liker jo 66 løp på halvauto og da er den totale våpenlengden lik på et våpen i over og under med 76 cm løp med en halvauto med 66 cm løp. 
Ser også i disse tre filmene at det er 30 løp på alle disse tre, dvs 76 cm. 
Vil jo skyte like bra på jakt som på bane..

Men kom gjerne med noe for og i mot her, trenger litt vekt på avgjørelsen om 71 vs 76 løp. 
 

 

Edited by gordon setter
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
17 hours ago, gordon setter said:

Men kom gjerne med noe for og i mot her, trenger litt vekt på avgjørelsen om 71 vs 76 løp. 

Jeg har en "eldre" model 686 i 20/76 som har 74-75cm løp med faste choker som er lettere modifisert og balansert på hengselen.

Beretta2076.jpg.e19b8d50c882db8f7c3e05eaba42dd4b.jpg

Jeg synes ikke den kan være noe kortere enn dette, men skal man jakte i tett vegitasjon så må man kanskje ta et kompromiss å gå for 71cm? Hvis jeg skulle ønsket noe mere på den hagla jeg har, så måtte det være ei brei sikteskinne (8-10mm) siden jeg er så vant med det fra sportinghagla. Jeg bruker den breie skinna "aktivt" når jeg skyter skeet.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Har sjølv ein heilt vanleg 686 20/76 med 71 cm løp. Er fornøgd med dette til min jaktbruk. Ikkje prøvd med lengre løp, det hadde jo vore interessant. Ser at fleire produsentar kan tilby dette. Er vel nokon inne på kammeret som har erfaring @hovdeknuten?

 

Link to comment
Share on other sites

Virke ikke helt enkelt å få tak i denne med 76 cm løp. 
De tar vist bare inn 71 cm løp som lengste på jaktmodellene. 
Må over til Sverige skal man få de med 76 cm løp. 
Sjekket med flere forhandlere, prøvde maile Schou som er importør også, men de svarer ikke. 

Link to comment
Share on other sites

Hva med Browning? Den "beste" hagla jeg har skutt med var en 525 med 76 cm piper. Vekt 2,9 kg. Min vinglete sving ble plutselig bra uten at hagla var treg. Det var magi. Skulle få den billig siden det var en demohagle, men vi hadde akkurat bygget hus og hadde en baby da.

Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (2 timer siden):

Hva med Browning? Den "beste" hagla jeg har skutt med var en 525 med 76 cm piper. Vekt 2,9 kg. Min vinglete sving ble plutselig bra uten at hagla var treg. Det var magi. Skulle få den billig siden det var en demohagle, men vi hadde akkurat bygget hus og hadde en baby da.

525 passet meg veldig bra. Kunne kaste den til skuldra og treffe alt innenfor rekkevidde. Kommer en kompositt versjon nå ganske snart. Men nå har jeg begynt og se på drilling igjen. 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Jeg liker 725en i kaliber 20 med 76 cm pipe. Skulle jeg kjøpt i dag hadde det blitt den.

Vurderer en brukt i 20 jeg og. Det er så mye valg. 

Link to comment
Share on other sites

Hva og hvordan jakter du? 

 

Jeg synes korte piper (typ 66-68 cm) blir litt stutt og får dårligere sving, til gjengjeld er det fantastisk å "punktskyte" med. For raske skudd i krattskog er det supert. 

 

76-piper synes jeg gir jevnere sving på fluktskudd men er treeegt. 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (40 minutter siden):

Hva og hvordan jakter du? 

 

Jeg synes korte piper (typ 66-68 cm) blir litt stutt og får dårligere sving, til gjengjeld er det fantastisk å "punktskyte" med. For raske skudd i krattskog er det supert. 

 

76-piper synes jeg gir jevnere sving på fluktskudd men er treeegt. 

Jakter i både skog og fjell. I kratt og åpent terreng. 
Men jaktet med fire halvauto siden 92. Jaktet med o/u før det. 
Men halvauto er lange og liker den litt trege følelsen. Men aldri opplevd det som et problem i uansett terreng, ting går fort uansett. Men mulig o/u vil oppleves på en annen måte.
Tenker uansett at kal 20 er lette våpen og at man der har litt fordel da med litt lengre løp. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 har mindre hagl men gir rimelig nær punch

som 12. for meg har vektreduksjon mindre betydning men skulle gjerne visst noe om balansen på en langløperne 20 kalibret sak. 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Nydelige våpen på de tre youtube-klippene du viser til.

Jeg husker Lars Haneus (VapenTidningen) mente seg "funnit ljuset" da han testet Beretta 686 i kal 20 med 76" løp.

Lange  løp gir en lengre visirlinje og dermed mer nøyaktige skudd - lignende følelsen som med halvauto og 71cm løp - "ettersvingen" får man på kjøpet med et litt lengre og framtungt våpen. 

Akkurat dette savner jeg litt fra tiden jeg jaktet med Rem 1100, litt treg å starte i sving men resten  gikk på autopilot - opplevde den etterhvert som litt for tung og bruker idag Beretta 687 eller Merkel s/s, begge i kal 12 og med 71 cm løp.

76" cm løp...vel sikkert et bra valg om man skyter mye på leirduene - iaf Nordisk Trap, eller strekkjakt på gås/and der man i begge fall har rel godt om tid.

 

Jeg kan ihvertfall uten forbehold anbefale deg Beretta 687 - i disse blyforbud-tider ville jeg selv fortsatt holdt meg til kal 12, gjerne lettvekter 686/687 men ikke med kort-løp utgaven. 71 cm løp har vært og er fortsatt det beste kompromiss ved variert jakt. 

Edited by bobby
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bobby skrev (25 minutter siden):

Nydelige våpen på de tre youtube-klippene du viser til.

Jeg husker Lars Haneus (VapenTidningen) mente seg "funnit ljuset" da han testet Beretta 686 i kal 20 med 76" løp.

Lange  løp gir en lengre visirlinje og dermed mer nøyaktige skudd - lignende følelsen som med halvauto og 71cm løp - "ettersvingen" får man på kjøpet med et litt lengre og framtungt våpen. 

Akkurat dette savner jeg litt fra tiden jeg jaktet med Rem 1100, litt treg å starte i sving men resten  gikk på autopilot - opplevde den etterhvert som litt for tung og bruker idag Beretta 687 eller Merkel s/s, begge i kal 12 og med 71 cm løp.

76" cm løp...vel sikkert et bra valg om man skyter mye på leirduene - iaf Nordisk Trap, eller strekkjakt på gås/and der man i begge fall har rel godt om tid.

 

Jeg kan ihvertfall uten forbehold anbefale deg Beretta 687 - i disse blyforbud-tider ville jeg selv fortsatt holdt meg til kal 12, gjerne lettvekter 686/687 men ikke med kort-løp utgaven. 71 cm løp har vært og er fortsatt det beste kompromiss ved variert jakt. 


Blyforbudet bekymrer meg utrolig lite. Og får jo fortsatt kjøpt bly og kommer til å bruke det. 
Bismuth fungerer fint det også, men kostnadene må ned før man gidder kjøpe mengder av det. 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
12 hours ago, boble said:

76-piper synes jeg gir jevnere sving på fluktskudd men er treeegt. 

Jeg vet nå ikke helt om tregt er rett? Jeg skyter skeet med 76cm løp. Det går fort! Svingen styres fra hofta. 71 eller 76 gjør ingen forskjell for meg. Eneste forskjellen er balanse og «siktlinje». Hagla skal jo helst være «tung» mellom hendene og ikke i endene. Skal man endre «følelsen» på svingen må man flytte balansepunktet fra hengslene fremover eller bakover. 
 

Selv om jeg liker en litt lengre «siktlinje» skulle jeg helt fint klart meg med ei jakt hagle som hadde 71 cm løp så lenge jeg kunne balansere den på hengslen. Det får man helt fint til med et lodd i ene eller andre enden😉

 

De Beretta haglene i videoene er ikke «nøytralt» balansert. De er framtung, og jeg hadde uansett lagt inn et lodd i kolben. Den hagla jeg har avbildet har 200g bly fremme oppe under kinnet i kolben. Den hagla veier 3 kg og er nøytralt balansert på hengslen.

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@bobleJeg er ikke ekspert, men for meg føles ei hagle som er tynger, forutsatt at de er likt balansert, mere stabil i monteringen i mangel av en bedre måte å beskrive det på. Svingen blir lik’ish. Nå er det mange som liker at balansepunktet ligger lengre frem, forbi hengselen, da føles svingen noe tregere å starte og kanskje litt mere stabil? Det er sikkert ikke dumt for ei lett hagle som i utgangspunktet føles mere «vinglete» å monter og bevege. 
 

Jeg skyter mest med ei sportinghagle som veier 3,6 kg. Det er bare 600 gram mere enn jakthagla, men som sagt stabiliteten føles helt forskjellig. Jeg har bedre kontroll over hagla og skyter mere presist med den. Vekt betyr mye, men vil man bære på den?

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

@Bly jeg er heller ingen ekspert, det er interessant å diskutere litt. 

 

Mine hagler balanserer også på bolten. Lettvekteren på 2750 g er mye mindre tilgivende å montere, men du slette tid så kjapt det går sammenlignet med F3'en.

 

På banen, med begge beina i ro på fast underlag, er det ikke så stor forskjell. På jakt må jeg være mye mer med kort/lett, da er den super, hvis jeg ikke er helt tilstede er den helt krise. 

Edited by boble
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, boble said:

På jakt må jeg være mye mer med kort/lett

På banen løfter jeg kolben til skuldra og kinn. Munningen befinner seg allerede i rett høyde.  Det skjer ikke noe mere mekanisk i overkroppen. Hofta styrer svingen.

 

Det er jo ofte mye mere som skjer på jakt. Da skal man kanskje montere hagla fra bærende i høyre hånd til montasje samtidig som man prøver å få fotfeste og snu seg 90 grader oppi steinura helt gal vei. Det blir letter/raskere med ei lett hagle, men samtidig mere upresist og vinglete. Det er ikke ofte jeg har tatt ideele skudd på jakt som kan sammenlignes med baneskyting. Det er heller ikke så ofte jeg kan si hvilke faktorer med hagla som har hjulpet meg på jakt annet enn litt mere vekt og et lengre løp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (På 4.5.2024 den 10.41):

525 passet meg veldig bra. Kunne kaste den til skuldra og treffe alt innenfor rekkevidde. Kommer en kompositt versjon nå ganske snart. Men nå har jeg begynt og se på drilling igjen. 

Er ikke det en baneversjon?

Link to comment
Share on other sites

Uansett er det for meg uaktuelt med 76 løp. Liker kortere løp grunnet kupert fjellterreng Stener og slikt. Jeg bærer ofte hagla brekt med løpet ned og da skjer det ting med langløpet hagle. Jeg er veldig fram og tilbake selv. Trur jeg skipper hagle og går for kortløpet drilling. Vanskelig og bestemme seg. 

Link to comment
Share on other sites

Valg av løpslengde er styrt av egne preferanser, for å vite de må man gjerne ha prøvd litt av hvert, og jaktet litt først. Uansett ser jeg flere fordeler med 76, og vil helst ha de på all jakt jeg driver med, bare synd det ikke er hyllevare her til lands.  Så man ender opp med 71. Noe som går helt fint for de fleste vil jeg tro. 68 løp  vil jeg ikke anbefale, i min verden går man i feil retning skytemessig. Jeg bruker nå stort sett 525 på jakt, den har 71 løp, byttet ut chokene med teague titan extended choker, som jeg er strålende fornøyd med, ikke bare ser d tøft ut, men beskytte løpet gjør de også. Litt om stil, en 196 cm høy rypejeger på 115 kg, ser ganske rar ut med en kaliber 20 hagle med 68 løp på 2.7 kg. Uansett hvor nydelig den haglen var, så ble den for rask. Måtte bruke mye krefter på å ikke skyte instinktivt og altfor raskt. Med det resultat at rypa hadde en tendens til å være godt truffet...var heldig, og noe overrasket noen ganger at det var mat igjen...og ikke bare fjær. Noen bom ble d også selvsagt, når man ble sliten og skjøt for raskt. Den haglen med 76 løp, det hadde derimot hundre prosent sikkert vært min drømmehagle. Så løpslengde kan ha i mange tilfeller endre alt, selv noen få cm.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

hovdeknuten skrev (3 timer siden):

Valg av løpslengde er styrt av egne preferanser, for å vite de må man gjerne ha prøvd litt av hvert, og jaktet litt først. Uansett ser jeg flere fordeler med 76, og vil helst ha de på all jakt jeg driver med, bare synd det ikke er hyllevare her til lands.  Så man ender opp med 71. Noe som går helt fint for de fleste vil jeg tro. 68 løp  vil jeg ikke anbefale, i min verden går man i feil retning skytemessig. Jeg bruker nå stort sett 525 på jakt, den har 71 løp, byttet ut chokene med teague titan extended choker, som jeg er strålende fornøyd med, ikke bare ser d tøft ut, men beskytte løpet gjør de også. Litt om stil, en 196 cm høy rypejeger på 115 kg, ser ganske rar ut med en kaliber 20 hagle med 68 løp på 2.7 kg. Uansett hvor nydelig den haglen var, så ble den for rask. Måtte bruke mye krefter på å ikke skyte instinktivt og altfor raskt. Med det resultat at rypa hadde en tendens til å være godt truffet...var heldig, og noe overrasket noen ganger at det var mat igjen...og ikke bare fjær. Noen bom ble d også selvsagt, når man ble sliten og skjøt for raskt. Den haglen med 76 løp, det hadde derimot hundre prosent sikkert vært min drømmehagle. Så løpslengde kan ha i mange tilfeller endre alt, selv noen få cm.

 

Hvordan skal man påvirke Schou til å ta inn noen våpen til jakt i 76 cm løp tro.... de bør jo ha dette i utvalget sitt, i både 12 og 20 kaliber.

Synes jo man skulle hatt muligheten til å velge og ikke bare måtte ta 71 cm løp for det er det eneste de tar inn. De virker ikke så villige til å ta bestillinger på dette, men skal prøve få det til gjennom forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ha 525 jaktmodell. 6-4 rib, Ikke ventilert skinne. 76 løp.  Ren jaktmodell i 100 prosent stål og tre. Game forend. Og uten at norsk pris fra importør blir hinsides. Noe den gjør.  Modellen finnes. Og selges anmass i england til hyggelige priser. Forespørselen dengang kom før kronekræsjet. Hva de skulle hatt nå,  gidder jeg ikke tenke mye på. For meg så virker det heller som importør er uvillig til å ta inn 76. Og da kun som sporting utgave. Forstå det den som vil. Men om de leser dette må de gjerne legge ut prisen de skal ha for å levere dette her. Sånn for moro skyld;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Husker ikke om min Browning var under 70 eller over. Den var hvertfall jævlig god og rask å treffe med. Har aldri tenkt dette kunne ha noe med lengde og gjøre. Må jo tru dere , alle sier langløperne er tingen. 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Finito said:

"Klipp og lim", ....rask å treffe med.

Det har vel fint lite med løpslengde å gjøre. Det er nok montering som styrer den faktoren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...