Jump to content

profilere skyttersport og jakt bedre.. forslag?


billingsley

Recommended Posts

Hei alle kammerater!

 

I det siste har jeg lagt merke til forskjellige debatter rundt om da kritikken blir rettet mot f. eks. den nye våpenforskriften, og "klaging" på hvordan jegere og skyttere blir sett på i samfunnet.

 

Etter min mening er det faktisk forbundene, som f. eks. NJFF og NSF som best kan profilere skyttere og jegere i samfunnet, samt bruke media på "riktig" måte.

Med denne tråden ønsker jeg å høre forslag og meninger til hva vi skyttere og jegere, og spesielt hva forbundene kan gjøre?

Og, evt. få til en dialog med de forskjellige forbundene for å høre om forslagene som blir skrevet her er noe og tenke på.

Personlig tenker jeg bare på vår fremtid som jegere og skyttere. uten nok interesse, og med det "skjeve" intrykket vi har ellers i samfunnet, ser det ikke bra ut etter min mening.. :roll:

 

vet en slik tråd har gått før. Men virker ikke som det kom noen vei :roll:

 

 

- Billingsley

Link to comment
Share on other sites

Dette er en viktig sak som vi ikke vil se bli ødelagt av den typiske klagingen vi alle har en tendens til å komme med. Vær så vennlig og hold fokuset på positive og konstruktive måter vi kan bidra til å profilere jakt og skyting på.

 

Hilsen Moderatorene v/Fulmen

Link to comment
Share on other sites

Jepp, jeg vet at jeg gjentar meg sjøl. Skal vi være i stand til å sikre skytesporten og jaktens fremtid så må vi sørge for en god rekruttering. Uten nye utøvere... vel, det sier seg selv. I tillegg må vi evne å stå sammen. Etter mitt syn er det alt for mange særforbund som bruker mye energi på å fokusere på forskjeller og egeninteresser.

 

Nok en gang vil jeg komme med påstanden om at nettopp Kammeret kan være et gunstig arnested for en felles organisasjon. Dette med bakgrunn i at medlemmene her representerer samtlige jakt og skyteformer.

 

Og en liten ide til: kan vi ikke få et eget avsnitt for bueskyting? De fleste av oss som skyter med bue driver også med andre former for skyting og jakt. Jeg startet som jeger, rifle- og pistolskytter, men har i de siste årene vært aktiv bueskytter. Jeg kan derfor meddele at bueskyting ikke skiller seg vesentlig fra andre former for skyting; man sikter, skyter og... bommer :wink: ! Den største forskjellen blir at man slipper å krype på sine knær for lensmannen hver gang man skal kjøpe noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg mener Njff kunne vært flinkere til og lage repotasjer i Jakt og fiske på lik linje med at de refererer til større fiskekonkuranser. Det hadde julpet for skytegrenene (jaktfelt/løpende elg)vi representerer og få litt mer blest om det, og ikke bare en liten artikkel fra NM. Da ville de yngre i hele landet fått se hva vi driver med. Det går ett stevne i Skiptvedt feks, hver skjærtorsdag som drar ca 400 skyttere på det beste. Det hadde vært fint og lagd en repotasje fra det stevnet (og mange andre) med litt fra arr. og selve stevnet. Veldig viktig at Njff engasjerer seg mer i denne sporten. Det er jo også mange fine miljøer rundt hagleskyting også rundt om i landet som heller ikke må glemmes. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Gode ting, dere :D

 

Jeg kommer til å lagre alle forslag som kommer inn, og evt. sende en mail til de aktuelle forbundene.

Med dette ønsker jeg å fortelle forbundene hva som foregår her inne, og hva vi skyttere/jegere mener.

Om man ikke ønsker at sitt forslag skal være med i en evt.mail, skriv det med :D

 

kom gjerne med masse fler forslag!

 

- Billingsley

Link to comment
Share on other sites

De lokale klubbene som arrangerer diverse stevner bør være flinkere til å kontakte media som f.eks lokal avis\tv slik at folk får se hva vi driver med, jeg har tidligere vært i møte med lokaltv her nede og de sier de gjerne stiller opp på slike arrangementer men de må få beskjed om det.

 

Jegerinstruktørene bør vel også prøve å få de nye til å komme på banen og informere dem om diverse skytegrener\ konkurranser i regi av NJFF, jeg har skutt i mange år nå og det er stort sett de samme skytterne man treffer i dag som man gjorde for 15 år siden så noe er galt på rekrutterings siden.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ Spotskytter. er helt enig med deg, men man må jo inrømme at det er ikke lett og få ut lokalpressen på en søndag. Var selv med og arr. et stevne 19 år på rad og det var vel toppen en 2-3 ganger lokalpressen var der selv om vi spurte vær gang. Kanskje en idè og bearbeide de også noe bedre ?

Link to comment
Share on other sites

Samtlige lag/organisasjoner meg selv og alle andre innen for jakt og skytesport, må bli enda flinkere til å få fokus på våre kvinlige med skyttere/jegere. Og få disse frem i media. Slik sett er det som nevnt viktigt å få de lokale media på "sin" side.

 

Hjelp og støtte for de forskjellige lag og organisasjoner med oppsett av egne web sider med nyttig informasjon, er også noe jeg savner for de mindre lagene sin del. Og er endel av å få folk på bana. Jeg opplever stadigt at folk ikke kommer, rett og slett fordi de iikke vet noe foregår.

 

jeg tror vi har ett enormt vekstpotensiale i den kvinlige delen av befolkningen for våre interesser.

Og slik sett så kunne kansje fokus på ting og tang som gjør det letter for kvinner å delta vært av stor interesse.

Jeg har gått fra å tenke kvinlige skyttere/jegre, hva så. Til å mene at de er vår største ubenyttede resurs, og jamnt over kansje til og med bedre enn flertallet av oss mannfolk. Jeg må si jeg er dypt imponert over kvinnene og deres innmarsj på denne arenaen. Og håper vi kan klare å legge ting bedre til rette for travle multitaskere, så vi ikke går glipp av evnene deres.

 

Ellers er fokus på ungdom alfa og omega, her kommer tilgang på brukendes skytebaner i forskjellige former inn som en viktig sak. Vi må få mere hjelp til å skjerme banene våre fra nedbygging rundt om i landet, eventuelt får avsatt egnede arealer i komunedelplaner rundt om.

 

Kort summert, så handler de i dag mye om å forbedre media håndtering og informasjons flyt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare på forbundsnivå man kan skape blest om det vi driver med. Også lokallag kan være sin egen journalist og sende stoff til media. Særlig nå når nyheter på internett brer om seg og selv den minste lokalavis har egne nettsider. I vår forening prøver vi å ta noen bilder hver gang vi har skyte stevner eller andre arrangementer. Sammen med en liten tekst sender vi det inn til lokalavisen og vips så er det publisert en liten "godsak" som folk flest gjerne blir nysgjerrig og leser. Det krever temmelig lite, og bidrar til å skape positiv omtale lokalt av foreningen og jakt og skyting generelt.

Eksempel:

http://www.bt.no/lokallokal/asane/ajf/article486297.ece

http://www.bt.no/lokallokal/asane/ajf/article406519.ece

http://www.bt.no/lokallokal/asane/ajf/article398561.ece

 

Litt OT, men det kan være lurt å sikre seg endel positiv omtale i lokalavisen for å veie opp for det som evt. kan komme av negativ omtale dersom noen lar seg irritere av det vi driver med. Skytebaner kan ha en tendens til å irritere enkelte...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ Vingemutteren: her er jeg helt enig med deg på alle pungter, bare det at det er ikke lett og få med dagens unge damer på noe så spesielt som og jakte og skyte. Forøvrig kjenner jeg mange gode kvinnelige skyttere fra hele landet. Bare synd de er så få. Men hvis vi legger våre hoder i bløtt, kanskje vi kan finne på noe som de tiltrekkes av ?

Link to comment
Share on other sites

Noterer meg her at media ved lokalaviser/lokal-tv er en rød tråd..

 

Jeg kommer til å oppfordre ledelsen i njff å ta kontakt med lokallagene rundt om i landet, for da igjen å oppfordre til å ta kontakt med media, og evt. satse på større rekruttering, som er nevnt her.

 

skriver ikke en evt, mail før tråden her dør helt!

 

Takk for alle forslag!

 

keep it comin' :wink:

 

EDIT: Mail til alle aktuelle forbund, om kontakt med lokallag eller klubber.

 

 

- Billingsley

Link to comment
Share on other sites

det er ikke lett og få med dagens unge damer på noe så spesielt som og jakte og skyte. Forøvrig kjenner jeg mange gode kvinnelige skyttere fra hele landet. Bare synd de er så få. Men hvis vi legger våre hoder i bløtt, kanskje vi kan finne på noe som de tiltrekkes av ?

 

Jeg tror kanskje at det snarere dreier seg om hvordan man ikke skal frastøte dem. Jeg irriterer meg grønn når mannlige skyttere nærmest overfaller kvinner som dukker opp på skytetrening. Det er ikke måte på hvor flinke vi er og hvor mye vi skal lære dem samtidig som vi inntar en brautende og allvitende holdning. Hvis det da i tillegg er en eller annen kamuflasjekledd gjøk som på død og liv må fortelle hvor bra våpenet hans er i en krigssituasjon, eller til å plaffe ned innbruddstyver, så har jeg ingen problem med å forstå hvorfor så mange kvinner finner andre ting å gjøre.

 

I tillegg synes jeg det er fjollete at man opperer med herre og dameklasser innen skyting. Er det noen grunn til å tro at det ene kjønnet er bedre egnet til skyting enn det andre? Jeg fikk skikkelig juling av to jenter på NM i jakt og felt (bue) i fjor og har poengmessig blitt grisebanket av kvinner både innen pistol og rifle ved andre anledninger.

 

Skytesporten er en av de få idrettene som gjør at man kan konkurrere på tvers av alder, kjønn og fysiske skavanker. Dette gjør at vi har potensiale til å være en idrett for ALLE. Det bør vi dra nytte av, og det bør vi bli flinkere til å markedsføre!

Link to comment
Share on other sites

Og en liten ide til: kan vi ikke få et eget avsnitt for bueskyting?

Jeg har tenkt i de samme baner selv, men er usikker på trafikkgrunnlaget. På meg virker det som om bueskytterne holder seg litt for seg selv, om det er på grunn av vår holdning eller deres eget ønske vet jeg dog ikke. Men en del overlapping vil det nok være siden det jo er en del som engasjerer seg for jakt med bue.

Akkurat nå tror jeg styret har mer enn nok å jobbe med for en stund, så jeg vil ikke fremme noe forslag på drift om dette enda. Men jeg skal holde tanken varm og diskutere det med de andre. For jeg er helt enig i at bueskyttere er like mye skyttere som oss andre.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare på forbundsnivå man kan skape blest om det vi driver med. Også lokallag kan være sin egen journalist og sende stoff til media.

 

Denne var faktisk ikke så dum. Alle kan gjøre dette uten at det er en plan for det i klubben.

Jeg selv har nettopp kjøpt meg digitalt kamera, og regner med at det blir med på skyting i kommende sesong. Fort gjort å sende noen bilder og noen linjer til avisa med jevne mellomrom.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Malle skrev:Jeg tror kanskje at det snarere dreier seg om hvordan man ikke skal frastøte dem. Jeg irriterer meg grønn når mannlige skyttere nærmest overfaller kvinner som dukker opp på skytetrening. Det er ikke måte på hvor flinke vi er og hvor mye vi skal lære dem samtidig som vi inntar en brautende og allvitende holdning. Hvis det da i tillegg er en eller annen kamuflasjekledd gjøk som på død og liv må fortelle hvor bra våpenet hans er i en krigssituasjon, eller til å plaffe ned innbruddstyver, så har jeg ingen problem med å forstå hvorfor så mange kvinner finner andre ting å gjøre.

 

Litt OT

Her er jeg ikke helt enig med deg. I det skyttermiljø jeg har vanket blir de få kvinnelige skyttere tatt godt vare på. Noen få av dem har blitt i miljøet og har blitt habile skyttere. MEN, jeg må inrømme at jeg har sett noe av det du sier i andre miljøer enn de jeg vanker i selv. Blir vi spurt om hjelp, ja så hjelper vi dem. Hvis jeg ser at det blir gjort helt grunnleggende feil i skytinga dems så sier jeg i fra. Det blir også gjort med mannlige skyttere. Jeg syns forøvrig de kvinnelige skytterne jeg kjenner er flinke til og be om hjelp med få unntak.

Link to comment
Share on other sites

Ift det Vømmøl skriver, så er jeg enig at mediaoppsluttning vil treffe godt på det lokale plan. Vi er en gjeng som forsøker å stable Hamar og Omegn Bueskytterklubb på beina igjen. I denne sammenheng ønsker vi å invitere bla Helsesportlaget og Vangseter til skyting. Vi håper at dette også medfører at vi får omtale i bla HA og sndre lokalaviser. Dette blir gjort for å vise at alle kan delta på aktiviteten. Bueskytterforbundet har tidligere arrangert skyting for pasienter på Sunnås sykehus. Dette har blandt annet ført til at vi hadde en deltager i Bejing i 2008 (Tom Wangen) :D .

 

Jeg tror videre at vi må jobbe for å avmystifisere jakt og skyting. Mange har all sin "kunnskap" om våpen og skyting fra Hollywood. Jeg tror også at vi er offer for en grad av stereotypi fra den øvrige befolkningen. Jeg er sikker på at det finnes mange myter rundt skyttere og jegere som vi er tjent med å bryte ned.

 

Oppsummert: Inkluderende virksomhet og markedsføring av denne og det vi driver med tror jeg vil føre til god rekruttering :D !

Link to comment
Share on other sites

Jeg VET at å sende stoff/tipse lokale media virker, har jobbet i lokale medier og større i en årrekke. Det gjelder å finne et smart fokus å lokke mediene med. Kvinner og barn først gjelder like mye her som i det maritime miljø. Sats på det uvanlige, spesielle, folkelige, nære, kjente. Folk vil se kjentfolk på trykk og i lokal-TV. Det har mye større gjennomslagskraft enn hva riksmediene kan makte, hvis du prosentvis av befolkningen kan måle den ønskede effekt!

 

Så mange bekker små osv, begynn lokalt, tenk globalt, er det ikke det det heter?

 

Forøvrig så har, såvidt meg vites, NJFF en "konkurranse" blant lokallagene på dette med mediefokus, så den idéen er vel allerede i bruk. Mener jeg har sett noe sånt i Nordland iallfall.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Fyrst ein liten "honør" til trådstarter. Flott at du tek initiativ, og tek opp eit viktig tema.

Ser det er teke opp mange viktige elementer her tidlegare.

Inkludering, at ein har ei inkluderande haldning meiner eg er viktig. Ein må drive ei verksemd som kan inkludere barn, unge, vaksne kvinner og menn frå alle samfunnslag!

Vil du skyte samman med oss, same om det er på blink, jaktfelt, leirduer, med handvåpen, halgle eller rifle ja så er du velkommen. Greit vi har nokre regler som alle må følge, og dei skal vi lære deg. Velkommen. Dette trur eg er fyrste bud for å kome i gang med rekrutering.

Så har ein rekruterings arbeide, opplysing gjennom media, reise rundt på skuler, ungdomsklubber osv. Her trur eg organisasjonane har ein jobb i å møte folk og opplyse om kva vi held på med. Mange som heilt sikkert har lyst til å prøve men som treng ein puff for å kome i gang.

Å halde på aktive medlemmar er også ei utfordring. Om du skal halde på med noko over tid treng du motivasjon, aktiviteter som motiverer deg til å halde fram. Du treng aktiviteter, det er viktig at det foregår noko, faste treninger, sammlinger og andre ting. Ein må ha konkrete mål og aktiviteter som bygger fram mot t.d. eit stemne. Ein treng folk som kan lære fra seg og som kan hjølpe deg til å bli betre. Og sist men ikkje minst det sosiale, det er svært viktig å føle ei sosial tilhøyrigheit til den gruppa du er ein del av.

Når ein ser på strukturen i mange lokale lag i dag så minner dei meg egentleg mest om eit einmannsforetak,

det sit ofte ei ildsjel som kanskje har med seg ein kaserer og gjer heile jobben. Organiserer og bruker mesteparten av fritida si på "gratisarbeid". Her er det viktig at vi stiller opp, reiser på stevner, deltek på dugnader ol. Eit lag eller ein klubb er avhengig av at folk vill stille opp å gjere ein innsats, og at dei som sit med tillitsverv let allle som vil få stille opp.

Så er det noko som alle klubber og lag slit med i dag, det er så mykje å væra med på. Korleis ein skal få folk til å prioritere nettopp skyting er ei stor utfordring.

Det er vi som har ansvaret for å halde eit posetivt fokus på det vi held på med, sammstudes som vi skal verne om hobbyen vår er det viktig at vi ikkje opptrer på ein måte som støyter andre.

Om det skulle oppstå konflikt situasjoner så treng vi folk som er rasket til å gå i dialog. Ein er vinn ingen steder ved å være trå og varang, kritisere osv.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det nå, er det liten endring i meninger.

Her gjelder det altså med større mediadekning fra lokale medier, samt større satsning blant ungdom å damer.

En liten ting til jeg ønsker svar på, er hvilke forbund som skal kontaktes.

Jeg har notert ned dfs, njff, nsf, sws, nfps.

evt. hvilke av disse, eller andre?

 

Jeg sender mail med oppfordring til å kontakte de forskjellige lokallagene eller klubbene, med de største forslagene som har kommet inn. De overnevnte virker som den "røde tråden"..

 

 

EDIT: sender ikke enda.

 

 

- Billingsley

Link to comment
Share on other sites

Poster dette i denne tråden, tenkte å bruke feltNM tråden. Men shit eller jeg bruker denne.

 

Jeg trenger en person som er flink til å skrive,(ikke bare navnet sitt) men en som kan formidle stemninger å foreta person intervjuer.

Planen min er å lage masse saker under årets felt NM og sende dem rundt til div. media.

Felt NM arrangeres i uke 29 som er mitt i agurknytt tiden, som gjør det lett for oss å få publisert skytterrelatert stoff.

 

Så mitt mål er å lage lesbart og underholdende saker om skyttere fra alle landsdeler, og få det sent(solgt) til avisene i det distriktet. f.eks. Saker om skyttere fra Rogaland, blir sendt til Rogalands avis, Stavanger Aftenblad osv.

Tenker også på person intervjuer.

Ta for eksempel, vi kan lage noen bra saker(intervjuer) av jenter som skyter? Og sende dem til blader som KK, Hjemmet osv. eller vi kan følge noen som skyter i V70 klassen å sende saken til” vi over 60”

 

Dette er enn så lenge bare tanker, men hadde vært utrolig moro med et slikt pr stunt i sommer.

 

Fotografering å sending kan jeg ta meg av, men trenger en skribent som kan formulere seg slikt at det er moro å lese, husk det er sommer å leserne orker ikke tunge fakta.

 

send gjerne en pm om du føler dette er noe du klarer.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener Njff kunne vært flinkere til og lage repotasjer i Jakt og fiske på lik linje med at de refererer til større fiskekonkuranser. Det hadde julpet for skytegrenene (jaktfelt/løpende elg)vi representerer og få litt mer blest om det, og ikke bare en liten artikkel fra NM. Da ville de yngre i hele landet fått se hva vi driver med. Det går ett stevne i Skiptvedt feks, hver skjærtorsdag som drar ca 400 skyttere på det beste. Det hadde vært fint og lagd en repotasje fra det stevnet (og mange andre) med litt fra arr. og selve stevnet. Veldig viktig at Njff engasjerer seg mer i denne sporten. Det er jo også mange fine miljøer rundt hagleskyting også rundt om i landet som heller ikke må glemmes. Mvh graahund

 

Jeg lurer egentlig på om skytesport har noe i NJFF å gjøre i det hele tatt, er klar over at jeg nå banner i kjerka, hadde ikke skytesporten hatt det bedre under F.eks Norsk sportsskytterforbund? bare en tanke, da kan NJFF sette enda mere fokus på det andre vi etterlyser; nemlig jakt og jaktutøvelsen.

 

Subsidiert: Skytesporten i NJFF kunne organiseres som en sidegren under paraplyen NJFF, mulig at den da kunne fått en bedre profil, hvem vet?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke, Gråhund, det var bare en tanke.

 

Tenkte jo på at Skeet, Olympisk trap, løpende villsvin osv ligger under Norsk sportskytterforbund

Gjennom at jeg har vært aktiv kl A skytter på Jegertrap og Elgbane i mange år, (de siste åra her jeg ikke vært aktiv i det hele tatt)

vet jeg at jaktskytingen er hovedaktiviteten til mange foreninger, og at medlemsmassen er sportsskyttere.

det negative er vel at medlemsmassen til NJFF vil synke kraftig, om man da ikke velger å fortsatt ha sitt medlemskap i NJFF

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...