Jump to content

Krieghoff classic big five


MAG500

Recommended Posts

Hei folkens!

Har nettopp gått til anskaffelse av min første dobbeltrifle. Har lenge hatt lyst på en slik og nå er den endelig i hus.

Rifla er en Krieghoff classic big five  i kaliber 470NE. Venter på ammo, så har ikke prøveskutt enda. På sikt er planen å lade selv.

Noen som har erfaring  med denne rifla? 

Innspill mottas med takk!

Legger ved noen bilder av børsa.

17131093597428621260653975797977.jpg

17131093846637602548927487406078.jpg

17131094151912385532593641783545.jpg

17131094398548387502272578478913.jpg

17131094834435412497953353707083.jpg

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

Gratulera med flott børse! Anbefaler at du skaffer deg diesett og begynner å lade til denne børsa, en ting er astronomiske priser for fabrikkammo til 470 NE, en annen viktig grunn er mulighet for å kunne lade reduserte ladninger til trening. Trenger ikke skyte 500 grs kuler i 2150 fps hele tiden... 

 

image.png.648760afa57d5f0e81f2f3a9187d3f67.png

Link to comment
Share on other sites

Har diesett, hylser og kuler, så det blir nok lading etter hvert. Sliter med å få tak i tennere, men det er jo ikke noe nytt...

Har rifler i 375H&H, 458WM og 500Jeffery.

Rekylen er litt av kosen😅

 

Takk for svar! 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (12 minutter siden):

Kanskje det ja 😂😂

Hvilket kaliber har du?

8x57jrs. Snill å skyte med.

En 470 er sikkert en artig sak å skyte med om en får redusert litt på ladingene. Artig at du behersker dette, selv synes jeg 9,3x74R i et par andre db rifler jeg har skutt med var i meste laget.. 

Tøft med grove hull👍

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (41 minutter siden):

Skal være litt trøkk! 😅

Du som skyter?

Ja, prøvde forskjellige stillinger, holde hardt, ikke hardt, med og uten rødpunktsikte etc. konklusjonen var at dette er et kortholdsvåpen som egner seg best til stående frihåndsskyting, maks 50m og åpne sikter

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

Har ikke ladedata her og nu, men sikker i en bok hjemme, skal sjekke Woodleigh boka samt «Shooting the british double rifle» eller hva den heter.

 

Det kjekke med dobbelrifler er jo at man ikke bare må finne en god ladning som samler bra i ett løp, skiten må ho samskyte også!

 

For .500’en min tok jeg utgangspkt i ammoen den er regulert med, i mitt tilfelle Norma PH med Woodleigh 500 SP RN. Hadde 6 stk av disse, testet disse mot skiver over kronograf (ja, var før Garmin kom til verden).

 

Så ladet jeg opp med samme kule, tre ladinger med N160 og Fed 215 hetter, testet og itererte meg frem til samme hastighet som fabrikk, da gikk de også så likt jeg klarte å skyte (litt utfordrende å teste, brukte skytestokk, tør ikke helt ligge..)

 

Så ladet jeg noen Solids fra Woodleigh til samme hastighet (et par graim mindre krutt)..…

 

.470 skal vel også ha ca 2150fps hastighet, finn kulen den er regulert med.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takker for info Elgjaeger. Veldig nyttig!

Sendte en forespørsel til Krieghoff, der jeg bl.a. etterspurte hvilken ammo rifla er kalibrert med. Fikk tynn suppe tilbake 🤔😂

Rart at de ikke kan svare mer presist...

Se korrespondanse under.

 

Virker som stokkmaterialet er valgt ut for å tåle en trøkk....enig der Skaubjønn.

17131981983512418371581152711047.jpg

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (38 minutter siden):

Fantastisk! Fortell 😊

Trodde jeg hadde skrevet om det her tidligere. Var nede to ganger før Covid, 2018 og 2019, fikk ikke bøffel første gangen så måtte ned året etter for å følge opp. Får ikke tid å skrive om det nå, men fantastiske opplevelser begge ganger, og fikk bøffel nest siste dag i 2019, første skudd på 25m avstand, neste skudd 10m, heldigvis datt den da. Ble noen raske «ladegrep» siden den ikke ville ligge stille før etter 5-6 skudd og PH hadde gitt fra seg rifla før vi krabbet frem.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Lading til 470 NE (og flere andre av de store nitro express kalibrene) er ofte et valg mellom "to ulike skoler". Opprinnelig ble jo disse ladet med spaghetti-lignende stenger med korditt, 75 grs korditt til 500 grs kule i 470 NE. Med moderne krutt vil 75 grs fylle denne svære hylsa veldig dårlig, så en naturlig tilnærming er å bruke et krutt som fyller hylsa bedre, f.eks MRP og N160, og jobbe opp mot 2150 fps. Norma angir 106 grs MRP til Woodleigh RN SN og 105,7 grs til Woodleigh FMJ. For mange år siden snakket jeg med en som hadde trukket kula fra en fabrikkladet patron fra Norma sin PH serie, lignet visstnok veldig på MRP og ladningen de oppgir. Jeg har akkurat hjulpet en kar som skal på bøffeljakt med en tilsvarende Krieghoff i 470 NE, han fikk god samskyting og riktig hastighet med Woodleigh-kuler og denne MRP-ladningen til Norma.

 

Den andre "skolen" er å bruke et mer hurtigbrennende krutt, det amerikanske Reloader 15 og en skalering på ca 1,18 - 1,19 ift ladningen med korditt, så 88-89 grs RL15. Med en slik ladning blir rekylen litt mindre pga mindre krutt... jeg har kun brukt denne tilnærmingen med forholdsvis hurtigbrennende krutt, har derfor ikke førstehåndserfaring med hvor merkbart denne forskjellen i rekyl er.  For vår del er Norma sitt 203-B krutt det nærmeste vi kommer RL15, jeg har også hørt at flere har brukt N140. Med en slik ladning vil en ha et ganske stort tomrom i hylsa som bør fylles med noe fyllmasse, noen grs (bør veies!) med dacron blir ofte brukt, Kynock lager passende filtpropper tilpasset kaliber - jeg kjøpte endel av disse fra magnum-Hansen. Norma angir 88 grs 203-B til 500 grs Woodleigh RN SN, og 87,7 grs 203-B til helmantelkula. Jeg har kronografert blyspisskula med 88 grs 203-B til 2100 fps, med god samskyting, ser da ikke behov for å pushe videre opp til 2150 fps.  

 

Boka til Graeme Wright: Shooting the British double rifle, som Elgjaeger også refererte til, er veldig nyttig og anbefales på det sterkeste! Usikker på hvor lett den er å få tak i nå? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (8 minutter siden):

Noen som vet hvor man kan få tak i Federal 215 hetter eller tilsvarende?

Har inntrykk av at det er så godt som tomt i butikkhyllene.

Må vel nesten få de der de selger hønsetenner….rimelig håpløst med tennhetter for tiden

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Krieghoff i .470 NE.. Den beste ladningen thus far er 90 grains N150 og 500 grain Hornady DGX, det gir god samskyting og moderat rekyl og fyller hylsa greit. Prøvde også 105 grains N160, gir vesentlig mer følt rekyl og ikke mer hastighet. Sjekk Ladeboka..står endel om lading til .470 der.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Glimrende! 😊👍

 

Hvor lenge har du hatt rifla?

Årsmodell?

Løpslengde?

Med eller uten ejektor?

Oppspenner?

Hvor mange skudd har den gått?

Hva har du jaktet med den?

 

Erfaringer, positive og negative med rifla?

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hatt rifla i ca. 4 år..vet ikke årsmodell, 24 toms løp, ingen ejektor. Alle Krieghoff Big Five har oppspenner.. Kjøpte brukt så vet ikke antall skudd..men rifla var som ny når jeg kjøpte..

 

Rifla skal til Afrika i år..har ikke jaktet på annet enn papp ennå..

 

Erfaringer..den regulerer på 40-50 meter med det meste av fabrikkammo..og hjemmeladninger, jeg har montert en Leupold VX 1,5-4x20 med rødpunkt i svingmontasje..forsatt samme treffpkt. med nevnte ammo

 

 

Krieghoff_470.jpg.d8fdd7d579dd0838938e6c16ed10b865.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nydelig våpen! 🤩

 

Min er en 2012 modell. Også helt strøken. Oppspenner, ingen ejektor, minimalt med gravyre- bare border, løpslengde 60 cm (rett under 24 tommer), vekten er 4.8kg.

Nettopp fått rifla i hus, så har ikke testet enda.

 

Bøffeljakt du skal på?

 

 

17133792083217504406762035014466.jpg

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Nydelig våpen!

Trodde det var ejektor på min, så ble litt skuffet når jeg innså at det ikke var tilfelle. Men pytt, pytt 😁

 

Hva er historien bak rifla di?

 

Hvor lenge har du hatt rifla?

Årsmodell?

Løpslengde?

Oppspenner?

Hvor mange skudd har den gått?

Hva har du jaktet med den?

 

Erfaringer, positive og negative med rifla?

 

 

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte rifla i slutten av 2015 mener jeg. Den var da kun skutt 6 skudd, var 4 igjen i Norma PH esken som var med rifla ny! Ordren for rifla (2013) ligger ved her. Har også testskiven som fulgte med. Har ikke skutt andre dyr enn bøffel med den. 
 

Alle disse har oppspenner, det er etter min mening veldig bra mhp sikkerhet. Måtte gå med rifla ladd i Zimbabwe pga elefanttettheten, gikk på de støtt og stadig. Viktig å trene på å spenne denne hurtig, er jo litt hardt å spenne to haner.

 

Jeg er fornøyd med rifla, et arbeidsjern. Heym og Verney Carron er jo finere, men Krieghoffen bra den. Liker ejektorene, stokken bra, fin å skyte stående med. Rekylen krever at man trener litt før man skal på B5 jakt, må venne seg til eselsparket. Har vel skutt 150 skudd med den tenker jeg. 
 

Får lettere hjernerystelse etter 20 skudd på en kveld…

IMG_1344.jpeg

IMG_1344.jpeg

Edited by Elgjaeger
Var vanskelig å lese tekst, prøver å forstørre
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fantastisk flott våpen!

Ser du kjøpte den hos Jakt&Friluft i Arendal. Samme her.

Hadde i utgangspunktet lyst på en 500 NE, men har en Brno 602 i 500 Jeffery, så da gikk jeg for 470NE når sjansen bød seg 😁

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (Akkurat nå):

Fantastisk flott våpen!

Ser du kjøpte den hos Jakt&Friluft i Arendal. Samme her.

Hadde i utgangspunktet lyst på en 500 NE, men har en Brno 602 i 500 Jeffery, så da gikk jeg for 470NE når sjansen bød seg 😁

Jeg kjøpte den som sagt brukt (6skudd) privat, men den ble kjøpt ny hos J&F ja.

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (1 minutt siden):

Kontaktet Krieghoff angående hvilken ammo riflen var kalibrert med, men det kunne de ikke svare på....ble litt overrasket 🤔

Står på testskiven til min, og på ordren som du ser.

 

Neste Afrikatur tenkte jeg å ta med denne, Winchester 375H&H, pre -64 med ny pipe og stokk. Litt mer anvendelig på annet vilt enn B5. Bøffel vil jeg absolutt jakte med dobbelrifle igjen. «Up close and personal»

image.jpeg.cd1ebcb369019ad23c09f74aa63abaa4.jpeg

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Da er 470'en testet. Utrolig artig og en drøm å skyte med. 

En "kanon" opplevelse!

Meget behagelig å skyte med rett og slett. Denne gangen gikk det ut over en uskyldig granstubbe 😁

20240418_164605.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Testet ammo som var ladet av tidligere eier, da jeg skjøt i går.

 

Swift kuler SP (500 grains).

Krutt N150 (90 grains).

Utgangshastighet var ikke oppgitt.

 

Behagelig å skyte med.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...