Jump to content

Stående skyting med reim, hvordan?


Tomhylse

Recommended Posts

Nytt spørsmål. 

Prøver å finne noen instruksjoner på nett om hvordan dere bruker reima til å holde børsa på stående skyting? Det er flere videoer om liggende og knestående men ingen om stående. Sikkert litt forskjellig praksis ute å går? Binder dere opp armen/hånda på noen måte?

Fyr løs noen :-)

Link to comment
Share on other sites

Her er det vel ikke noen fasit. Veldig begrenset hvor mye støtte en kan få fra reima i stående skyting. Noen bruker den for og binde opp arme en støtter våpenet med, andre bruker den for og få noe mer press i skuldra. Her må du nesten bare prøve deg frem å se hva som fungerer for deg.

Link to comment
Share on other sites

For meg er den viktigste grunnen til å feste reima på stå at den ikke skal dingle. Den gir, som @bardp sier, lite støtte. 

 

Det litt kinkige med å bruke den for å få press i skuldra er at det lett kan bli for mye press og skjeftet føles for kort. For meg betyr det at kolbekappa ruller på skuldra. 

 

Jeg har før brukt den for å låse vinkelen i albuen. Da skjøt jeg med venstre hånd relativt langt fremme, ca på magasinutløser. Det problemet ble borte ved å fjerne blyet jeg hadde i fremskjeftet og få tyngdepunktet bak. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver å forklare med et bilde istf ord. Tenker spesielt på måten reima holder venstre arm inntil kroppen, og hvordan hånda er vridd for å skape ei spenning som "låser" håndleddet. Overkoppen er også vridd slik at rifla nesten ligger parallellt med skuldrene, det er bare et par cm mellom pistolgrepet og venstre skulder.

 

 

IMG_3773(1).jpeg.1172e15b2ed9858400fd484528fc925b.jpeg

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (2 timer siden):

Her er det vel ikke noen fasit. Veldig begrenset hvor mye støtte en kan få fra reima i stående skyting. Noen bruker den for og binde opp arme en støtter våpenet med, andre bruker den for og få noe mer press i skuldra. Her må du nesten bare prøve deg frem å se hva som fungerer for deg.

Dette er vel den beste beskrivelsen. Strammer reimen for mye blir våpenet liggende for mye parallelt med kroppen slik at rekylopptaket  blir på armen i stedet for skulderen.

Bruk av reim på stående er noe som brukes i DFS. I internasjonal skyting brukes ikke reim på stående, men likevel blir det fantastiske resultater. Skal du lære stående skyting bør du starte uten reim og finne en stilling der kroppen er i balanse og våpenet ligger stabilt. Når du har funnet en slik stilling kan du prøve om du kan bruke reimen for å gi ytterligere støtte. Starter du med å skulle få støtte av reimen vil du fort la reimen styre stillingen slik at du ikke får en optimal balanse og ender med en stilling som blir for anstrengt. Da får du ofte oppleve at du klarer to eller tre skudd og så rakner det.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Stand and Deliver — Carl Bernosky Explains the Standing Position « Daily Bulletin (accurateshooter.com)

 

Per-S skrev (24 minutter siden):

Strammer reimen for mye blir våpenet liggende for mye parallelt med kroppen slik at rekylopptaket  blir på armen i stedet for skulderen.

Den ideelle ståendestillingen er ikke den samme i Sjøqvists "Geværskyting" som i Espen Berg Knudsens bok med samme navn. "Ingen" tar imot rekyl med skuldra lenger, den går i overarmen, det går helt fint, og mange holder roligere slik. Men ja, du merker det om du tenker å skyte opp feltammoen på første banestevnet om våren...

 

Per-S skrev (25 minutter siden):

finne en stilling der kroppen er i balanse og våpenet ligger stabilt. Når du har funnet en slik stilling kan du prøve om du kan bruke reimen for å gi ytterligere støtte. Starter du med å skulle få støtte av reimen vil du fort la reimen styre stillingen slik at du ikke får en optimal balanse og ender med en stilling som blir for anstrengt.

Det beste er nok som @Per-S sier å fokusere på å finne en stilling man står stabilt i, og kan stå lenge. Uten å skyte. Man kan gjøre det i stua, og man trenger knapt å sikte, bare stå inntil en vegg og se om du står i ro, og let etter ei stilling der du svaier minst mulig. Det kan være en fin start.

I stående er det enda viktigere enn i de andre stillingene å ha ei "sjekkliste" med hovedpunktene i sin egen stilling. Og gode avtrekk.

 

Alle under her står ca slik som vi lærer på instruktørkursene nå. Og ca alle toppskytterene står i avarter av dette. Slik Wear og Lund her skyter, så kan det ikke være veldig feil.

 

 

 

3168923867.jpg?chk=4E3F17

 

591664089.jpg?chk=EC70D4

 

K

 

 

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Er denne stående stillingen, som er typisk for konkurranse skyting jeg er mest vant til selv. Men bruker dere den også på jakt eller jaktfelt? Løpende elg? Jeg har prøvd en skytestilling som er nærmere den jeg bruker med hagla, men da blir det fort vanskelig å holde i ro.

Link to comment
Share on other sites

Varierer vel mye her. Jeg skyter slik stående på jakt om jeg har god tid. Fordi det er den stående stillingen jeg skyter suverent best i. Men er det et hurtig skudd på kort hold blir et nokk med mer strak arm. 

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (19 minutter siden):

På jaktfelt skal lang arm benyttes.

Det er heller ikke tillatt å bruke reim. Derfor blir alle skytestillinger for bruk i NSF og DFS programmer forbudt til jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

DFS har laget plakater for stillinger. Plakater om stilling og teknikk - Det frivillige Skyttervesen (dfs.no). Som @M67skriver er det ikke så mange som setter kolben i skuldra (innenfor skulderleddet) lenger, dette fremgår noe uklart på DFS sin plakat om stående skytestilling. Med unntak av akkurat det mener jeg at plakaten gir et godt utgangspunkt for å bygge ei god ståendestilling. Det vil alltid være behov for individuelle tilpasninger. I den forbindelse vil jeg anbefale å be om hjelp av en erfaren instruktør/ståendeskytter. Med et godt utgangspunkt er veien til suksess kortere! 

 

Jeg mener det er ganske mye støtte å hente i reima på stående😀 I en optimal verden, med en bevegelig kropp og et fleksibelt frigevær, bygger man ei robust og stabil ståendestilling uten reim, men for mange vil reimen spille en ganske avgjørende rolle for å lykkes på stående i DFS (nåja - det er bare min påstand😉).

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...