Jump to content

Bygging av presis jaktrifle (snauflate).


300 Norma

Recommended Posts

Da har jeg solgt Tikka jakt riflen og er klar for et nytt bygg. 

Målet er å få en presis rifle uten at den har vekten til de andre malmklumpene som står i skapet.

Spec:

Stokk: Mcmillan ELR Hunter med Edge fyll.

Kasse: Hansen XM+ lengde . Endelig design er ikke 100% avgjort, men det blir en variant av Model X med integrerte picatinny klakker og integrert rekylklakk. 

Underbeslag: Hawkins DBM

Kaliber: 6.5 PRC, 7-6.5 PRC eller 7 SAUM

Pipe: Proof sendero?

Vekt: Ca 3.5 kg + optikk og demper

 

Ang avtrekk vurderer jeg Triggertech Diamond direkte avtrekk. Noen som har erfaring med dette? Har Jewell på de to andre Hansen riflene, men forstår de har gått konkurs..

Noen som har erfaring med 6.5 PRC i kort pipe (51cm)? 

 

 

Edited by 300 Norma
Link to comment
Share on other sites

Hvis du bygger på Blaser R8 får du ca 60cm pipe med samme totallengde på rifla du spec'er med 51cm pipe..

Vil du bygge selv på kasse med tradisjonell låsing kan du slakte en Mauser 66 og bedde pipa i stokken som en "railgun" BR-rifle med "frittflytende låskasse". 

 

8)

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Som dere sikkert vet bare kjøpte jeg bare en ferdig Sako til dette bruket, altså lettvektsrifle. I 6.5x55. Jeg er for gammel til å ballere med motekalibere. Det må virke med en gang, uten at jeg trenger å lete etter noen jeg kan spørre om råd.

Jeg synes ikke det er en dårlig løsning. Med 3kg rifle skyter jegikke godt nok til å skyte lenger enn at 6.5x55 har mer enn nok "punch" heller.

 

Direkte TT Diamond er et utmerket avtrekk. Jeg liker Jewellen bedre, men forskjellen er antakelig mest psykisk.

 

Stokk, ta en kikk på Hardy karbonstokker. De er kanskje enda lettere?

 

 

EDIT: 

 

Ved andre gangs lesing bygger du ikke lettvektsrifle, men langholdsrifle... Hvilken vekt sikter du på? Og vil du egentlig ha karbonløp på den?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Hele tanken med den her er at det skal være en jaktutgave av de to andre Hansen byggene mine og føles så lik som mulig, (707 FBR med Mcmillan A5 Supermag 11kg og Hansen IPR Mcmillan A6-7. 7kg).

Min forrige jaktrifle var 3,6 kg + kikkert og demper så greier jeg å lande på ca det samme med denne så er det kurant. 

Angående pipe så kunne jeg tenkt meg en 55-56cm flutet krieger med ca 20mm munning, men den drar nok vekten opp godt forbi 3.5 kg dessverre. Har en kort Proof i 6.5 liggende, den vil nok havne på ca 1200gr ferdig kamret.

 

 

Edited by 300 Norma
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, 300 Norma said:

Noen som har erfaring med 6.5 PRC i kort pipe (51cm)? 

Nei, men det høres da helt meningsløst ut. Det er på samme nivå til hakket verre enn 6,5x55AI i samme pipelengde. Til og med 260 og 6,5x55 er smått meningsløst med 50 cm pipe med mindre du har et spesielt mål med det som f.eks lav fart til fuglejakt. Jeg har mye erfaring med pipelengder fra 40 blank til 74 cm i 6,5x55. Med den PRC hylas som har minst 30 prosent mere volum enn en 260 ville ikke vurdert kortere løp enn 60-65 cm.

 

48 minutes ago, 300 Norma said:

Angående pipe så kunne jeg tenkt meg en 55-56cm flutet krieger med ca 20mm munning, men den drar nok vekten opp godt forbi 3.5 kg dessverre. Har en kort Proof i 6.5 liggende

De Proof pipene er nå ikke akkurat lett heller selv om noen stålklumper fra de kommer kamuflert som "lettvektere" i karbon.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

En trenger jo ikke nødvendigvis en tykk og tung pipe for og få god presisjon. Jeg ble veldig overrasket over hva min S&L Tactical med aluminiumskasse presterer med en 15mm 6,5x55 pipe på 56 cm.  5 skudds grupper på 100m med 10-12mm samling er ikke noe problem. Ulempen er jo at den blir fort varm og må ha pause men til jakt spiller ikke det noen rolle.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det gøy å bygge akkurat det man ha lyst på, men det er fort gjort å overtenke. Her er jeg helt enig med @M67 Jeg gjorde akkurat det samme som han og endte opp med en Sako 75 i 7mmRM.

 

Her er et par rifler i 270win som er glimrende snauflaterifler med jaktkuler:

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=341142158

 

image.png.938f436e51148d3be479f29070c7029c.png

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=241139726

image.png.4495a7dc5467c028b4a6f25a90c4d087.png

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå virker det som at du spør om råd angående noe du selv har satt rimelig spesifikke begrensninger på. Å bygge ei "rekke lenger" rifle i 6,5 med kort pipe virker noe kontraproduktivt. Fø sklir T3x UPR i 6,5 CM eller PRC med 61 cm pipe (bare nevnt som et eksempel på rett ut av eska) rett inn i målområdet, men skjønner det ikke blir "riktig".

Link to comment
Share on other sites

Enkelt (og billig) fabrikkferdig kan funke.

Jeg har akkurat "bygd" snauflaterifle på budsjett, mest fordi XXL hadde dem på tilbud og jeg ville se om kassen er noe å bygge videre på. Nå når jeg ser hvor godt den går kan det hende rifla bare får være som den er. 

Pipa er ikke frittflytende engang. 😵

 

Vanguard S2 .270 win (2500,-)

Meopta 3-15x50 (6500,-)

Talley Onepiece montasjer (1000,-)

Atec Scandinavia (2999,-)

Tape, kul sniperspray 😅 (200,-)

 

 

Summen gir død gås på 300 meter. Helt udramatisk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

gg.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

BaconErGodtNamNamNAm skrev (Akkurat nå):

Enkelt (og billig) fabrikkferdig kan funke

Javisst. Jeg brukte en M67 med hjemmemekka stokk i mange år. Stygg så innihelvete, men den gikk godt.

 

Jeg bygde jo faktisk ei rifla ala den vi tydeligvis syns TS skal bygge, for mange år siden. Hansen 702RT, og 65cm fluta løp i 7mmWSM, "Varmint" profil. McMillan HTG stokk. Stort sett hatt en av de "små" LH-kikkertene på den, March FX 6-24x42 eller senere SuB PM2 5-20x50US. Jeg har skutt mye rart med den, og på mange rare hold...

I fjor var første året den ikke ble brukt tror jeg. 

Den passer jo i chassi, og jeg har ei MTU-profil pipe til ren LH-skyting. Så det er litt dual purpose. Vurderer å ta den på et PRS-stevne, men har bare ett magasin som virker med den patronen.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger og gode tips. 

At det finnes mange gode fabrikk våpen som ville fungert utmerket er det ingen tvil om og har selv eid flere Tikka og Sako som alle fungerte godt. 

Nå er det slik at jeg ønsker å bygge en jakt versjon av LH våpnene mine som aller helst skal ha en ok vekt og lengde for å kunne brukes i skogen på hjortejakt og i tillegg fungere godt liggende med tofot på litt hold. 

Føler vel selv at det er en balansegang med en slik "hybrid rifle" som lett kan gå over i multi useless, men får prøve å unngå det :)

 

Når det kommer til pipelengde så er jeg helt enig at 51cm er i knappeste laget, dette er et emne som jeg kjøpte inn for et lettvekt prosjekt som ble lagt på hyllen og er meget mulig at dette blir lagt ut for salg. Jeg jakter med demper og tenker 22-24" hadde vært en passelig lengde selv om jeg ser amerikanerene får greie hastigheter med PRC i korte piper.  

Link to comment
Share on other sites

300 Norma skrev (33 minutter siden):

multi useless

De blir veldig lett for tunge om man skal gå noe sted med dem. Min løsning per i dag (men det er jo veldig terrengavhengig) er å gå med Finnlight lettvekter i 6.5x55 - god for bortimot 300m på en god dag (jeg skyter inn / verifiserer til 500m) og rett og slett AIAXen, i 338LM i bilen - om noen skulle se noe veldig langt unna... (den rekker jo omtrent over alle 5000 målene fra midten 😅)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Blir fort tunge ja, min forrige var som nevnt 3,6kg + en Zeiss V8 2,8-20 og en liten demper. Egentlig en grei vekt om en ikke skal gå på reinsjakt i dagesvis. 

Med den nye Mcmillan ELR Hunter så sparer en ca 200gr mot Game Warden adj som stod på Tikkaen. Med en litt lettet kasse i medium lengde og alu underbeslag / magasin skal det være mulig å komme på ca samme vekten om en holder seg til en pipe på ca 1250-1300gr. 

Har komponenter og dier til 7 SAUM og 6.5 PRC så tenker det blir en av de. Begge vil passe fint i 82mm XM magasin. 

Edited by 300 Norma
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...