Jump to content

"Fire form" hylser før en skyter ladestige?


Recommended Posts

Jeg har endelig fått tak i nye Peterson hylser til 7 PRC og lurer på om jeg bør tilpasse dem kammeret (fire form) før jeg kjører komplett ladestige i Blaser R8.
Er sannsynligheten stor for at de åpner så mye på 1 avfyring at kruttmengden må etter-justeres for å opprettholde samme resultat? I så fall kan jeg "spare" på sjeldne Barnes 168 LRX og evt bruke ELDX (som jeg har mer av) til første runde. 
Har ikke hatt problemer med kamring med gjenbrukte Hornady hylser i dette kaliberet (kun trimmet lengde etter 3-5 gangers bruk). 

Edited by ronlamagnum
Link to comment
Share on other sites

Du mener vel det som på norsk heter å skyteforme hylsene? Men til spørsmålet, sannsynligvis ikke. Jeg vil tro de er rimelig godt tilpasset kammeret i ditt våpen, som de fleste nye fabrikkhylser.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du forventer grupper i 3-6mm-området, så kan det hva noe å si. Antakelig har det imidlertid mer å si om pipa er helt ny, eller har noen skudd gjennom.

 

Jeg skyter (det er et ekspesjonelt løp) 6-9mm grupper med 6mmBR hylser i 6BRA - altså mens jeg "skyteformer", så jeg gjør ikke det, jeg bare tar i bruk hylser, og så blir de formet.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd Peterson hylser, men ADG hylsene i 7PRC tok jeg bare gradene på før lading, ikke halspresset eller expander mandrel. Da skyter jeg sånn ca 15mm på 5 skudd, SD under 2m/s. Blir nok bedre med litt hylseprepp andre gang, men har ikke kommet så langt enda.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar til dere alle, 

Pipa har til nå gått rett under 200 skudd. 
Slik at jeg forstår deg rett "Elgjaeger";  har du til hensikt å hals- eller helpresse ADG hylsene etter 1.gangs bruk?

Jeg tenker som Sølvrev at hylsene i utgangspunktet er rimelig presist tilpasset kammeret. Jeg har også en Hornady Cartridge Gauge i 7 PRC som jeg regner med vil gi meg en indikasjon på endringer underveis.

Det høres ut som det beste er å dra igang og se hva som skjer :-) 

Ha en fin kveld!

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (23 minutter siden):

Da skyter jeg sånn ca 15mm på 5 skudd, SD under 2m/s.

Hvor mye bedre kan det egentlig bli?

kommer selvsagt an på hvor man skudd du har skutt, men..

Link to comment
Share on other sites

ronlamagnum skrev (2 timer siden):

Takk for svar til dere alle, 

Pipa har til nå gått rett under 200 skudd. 
Slik at jeg forstår deg rett "Elgjaeger";  har du til hensikt å hals- eller helpresse ADG hylsene etter 1.gangs bruk?

Jeg tenker som Sølvrev at hylsene i utgangspunktet er rimelig presist tilpasset kammeret. Jeg har også en Hornady Cartridge Gauge i 7 PRC som jeg regner med vil gi meg en indikasjon på endringer underveis.

Det høres ut som det beste er å dra igang og se hva som skjer :-) 

Ha en fin kveld!

Jeg har ingen neck sizing dier, bruker bare FL for alle kalibre. Helpresse med Redding bushing die uten expander, så expander mandrel. Ikke mer sizing enn nødvendig da.

 

mye dårlig norsk her…beklager

Edited by Elgjaeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (2 timer siden):

Hvor mye bedre kan det egentlig bli?

kommer selvsagt an på hvor man skudd du har skutt, men..

Ikke mye bedre med 4kg rifle inkl kikkert i det kaliberet nei, men håpte å komme ned litt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (10 minutter siden):

 

Hvorfor 6BRA? Hva gjør den som ikke vanlig 6BR gjør?

Fint lite, men rifla var kamra i det da jeg kjøpte den.  Patronen ser bedre ut, det er vel ca det...

Av en eller annen grunn liker jeg den bedre, man får jo bittelitt mer hastighet, litt mer hastighet å spille på. Området fra "så mye må jeg ha" til "unødvendig mye" er lit lenger enn i "straight" BR - føler en helst må ha minst 820-840m/s i PRS, og det er jo det du får i 6BR, i BRA får du med deg 860, og har litt mer mulighet for å finne presisjon om du må lete. Du kan lige på 850-860m/s og være helt trygg på å være langt unna overtrykk og "karbonringer" og sånt.

 

 

 

100m

IMG_3682a.jpeg.a38e0d34812b64078ae972543efcfde4.jpeg

 

500m

IMG_3737.jpeg.101bf0e3bbdbfad4ad4713548fc86232.jpeg

 

Poenget med svaret mitt er uansett at selv om jeg tar 6BR-hylser skutt (minst) en gang hos en eller annen ISSF-skytter, og ladet av meg, og skyter dem i 6mm BRA-kammeret, så går de akkurat like bra som hylser som ER skutt i 6BRA-kammeret. (innenfor variasjone, jeg kan ikke si hvilke som går best) 

Men det SKAL sies, de går ikke så bra som 6.5x47 som er skutt før, og halspresset - med dreide halser, til "tight neck" kammer... 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, M67 said:

Fint lite, men rifla var kamra i det da jeg kjøpte den.  Patronen ser bedre ut, det er vel ca det...

Av en eller annen grunn liker jeg den bedre, man får jo bittelitt mer hastighet, litt mer hastighet å spille på.

 

Skjønner. Forskjellen fra vanlig 6BR er jo minimal. Det gjelder jo opptil flere andre lignende også. Jeg også kunne nok fort funnet på å kjøpe en slik brukt. Jeg har 6BR fra før, så da kan noe utstyr gjenbrukes. Og prisen er jo gjerne hyggelig på slike ukurante rariteter. Endte opp med 6XC på den måten. Usikker på om neste pipe blir 6BR eller 6XC. Fordeler og ulemper med begge. Jeg kan jo velge å se på 6XC som en 6-250 Improved. Kan til og med lage hylser fra 22-250. Har vurdert det for å kunne bruke Lapua-hylser. 

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (37 minutter siden):

Og prisen er jo gjerne hyggelig på slike ukurante rariteter. Endte opp med 6XC på den måten. Usikker på om neste pipe blir 6BR eller 6XC

Da er BRA en hyggelig mellomting. Dasher er mellom BRA og XC, men der MÅ man formskyte - egentlig fomskyte. 

Brotsj og dier fulgte med rifla, så nå når alt det er i hus spørs det om det blir flere XCer her i huset - det måtte evt være fordi TRGen ikke mater BRA, eller fordi jeg absolutt vil ha de 930m/s til noe ukjente hold eller noe. Men jeg skyter XC i 850 m/s nå, så tja. Da er jo også kulebanen den samme i de 3 patronene, 850m/s - men XCen spiser jo 5gr mer krutt.

 

Matingen er en ting - 6XC mater ikke super i AI-magasiner, men 6BR/BRA/ Dasher gjør (med foring bak ja) Man får ikke foring til TRG magasiner, så der er BRene litt mnjah, men XC mater som smør.

 

Casey Jones skrev (37 minutter siden):

6XC som en 6-250 Improved

Er det ikke det den er? 

 

Casey Jones skrev (37 minutter siden):

Har vurdert det for å kunne bruke Lapua-hylser

Hvorfor i all verden skulle du det, Norma lager jo hylser. Utmerkede hylser. Jeg er på 3. pipa med de samme 500 hylsene.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, M67 said:

Da er BRA en hyggelig mellomting. Dasher er mellom BRA og XC, men der MÅ man formskyte - egentlig fomskyte. 

Brotsj og dier fulgte med rifla, så nå når alt det er i hus spørs det om det blir flere XCer her i huset

 

Til jaktfelt skyter jeg så slappe ladninger i 6XC at jeg gjerne skulle hatt mindre hylsevolum. Kunne egentlig brukt 6PPC. Eller kanskje 22PPC? Eller like godt et ekstra sluttstykke og .223 Remington? Heller dog litt mot 6BR i standard kammer og 1:8. Frister litt med muligheten for å kunne skyte fabrikkpatroner. De er dyre, men ikke dyrere enn ny hylse pluss komponenter. Så første smellen kan godt være fabrikkladet, både i 6BR og 6XC. 6BR-pipa mi er 1:14 og tight-neck, så der går det uansett ikke. 6XC-en er 1:10, og det er vel å strekke det langt med 105 gr kuler?

 

23 minutes ago, M67 said:

Er det ikke det den er? 

 

Jo, det er akkurat det den er, i praksis. Men alt blir bedre med et fancy navn. Har har faktisk vurdert en forlenget .30BR også, hylselengde 51 mm. Burde være bra på storvilt. Passe kraftig, går i kort låskasse, god levetid på pipa. (Ja, jeg beskriver en .308 Winchester)

 

23 minutes ago, M67 said:

Hvorfor i all verden skulle du det, Norma lager jo hylser. Utmerkede hylser. Jeg er på 3. pipa med de samme 500 hylsene.

 

Jeg har hatt en del dårlig erfaring med Norma-hylser i flere patrontyper, deriblandt 6XC. Halsene sprekker, så jeg har begynt å gløde dem før hver ompressing. Mulig dimensjonene på akkurat den pipa er litt romslige, så halsene blir bearbeidet for mye. Lapua-hylser i 6BR tight neck, 6,5x47L, 22-250 varer evig. Aldri noe tull. Men det er custom-piper alle tre, så det er ikke sikkert det er en helt rettferdig sammenligning

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (5 minutter siden):

6XC-en er 1:10, og det er vel å strekke det langt med 105 gr kuler?

Noen forteller at det går. Jeg har ikke prøvd.

 

Casey Jones skrev (5 minutter siden):

Eller kanskje 22PPC? Eller like godt et ekstra sluttstykke og .223 Remington? Heller dog litt mot 6BR i standard kammer og 1:8.

Mange skyter 223 i jaktfelt i dag. Jeg tror kanskje det er noe av det mest optimale. 6PPC er nok heller ikke dumt, hadde jeg hatt tid skulle jeg brukt den i jaktfelt, men jeg makter ikke å skyte stenver hver eneste fridag, ihvertfall ikke i noe jeg ikke kan...

 

Casey Jones skrev (15 minutter siden):

Jeg har hatt en del dårlig erfaring med Norma-hylser i flere patrontyper, deriblandt 6XC. Halsene sprekker, så jeg har begynt å gløde dem før hver ompressing

Jeg har aldri glødet, og aldri sett ei 6XC-hylse feile.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, M67 said:

Noen forteller at det går. Jeg har ikke prøvd.

 

Høyde over havet er en parameter her, er det ikke? Jeg skyter på 700-900 moh. Utgjør det en forskjell av betydning? Kunne være fristende med fabrikkpatroner neste gang jeg trenger hylser. Men ikke hvis presisjonen er dårlig.

 

11 hours ago, M67 said:

Jeg har aldri glødet, og aldri sett ei 6XC-hylse feile.

 

Pipa mi er kamret om fra .243 Winchester. Jeg har ikke studert tegninger for de to, men kanskje den er rommere i halsen? Det er litt nedtur å slite med hylsene. I 6BR bruker jeg de samme hylsene ennå. Fra 2003 elns..

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (22 timer siden):

6XC-en er 1:10, og det er vel å strekke det langt med 105 gr kuler?

Vet ikke om 6XC gir mer eller mindre hastighet enn 243 win. Men jeg får ikke 105grs kuler til å gå i 1-10 stigning der. 100grs er helt topp så er nok veldig i grenseland med 1-10. Kanskje om pipa er lang nok og hastigheten blir høy nok. Men 58cm i 243 win gir ikke nok hastighet her.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (11 timer siden):

Høyde over havet er en parameter her, er det ikke? Jeg skyter på 700-900 moh. Utgjør det en forskjell av betydning? Kunne være fristende med fabrikkpatroner neste gang jeg trenger hylser. Men ikke hvis presisjonen er dårlig.

Norske fabrikkpatroner i 6XC har Berger 105gr BT (LR). Også kalt 105gr DL av Norma. Det er ei av de letteste 105gr kulene å få til å gå, og kanskje den letteste å stabilisere. Det kan godt gå. JEg mener jeg har lest at noen får den til å gå godt, men med redusert BC.

Høyde over havet betyr en god del, og det samme gjør temperatur. Dette kan du enkelt "leke med" i en ballistikkapp.

 

K

Rugerdud skrev (3 minutter siden):

Vet ikke om 6XC gir mer eller mindre hastighet enn 243 win

Hylsa er mindre, så man skulle tro den mangler litt hastighet på 243Win. Hastigheten har nokså lite å si for stabiliteten.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...