Jump to content

22lr sizedie furtebu versjon


adhoc

Recommended Posts

Hei

Ble inspirert av en tråd her på kammeret for litt sia, så da var det bare å få tak på deler og verktøy.

Har ikke lyst på eksponert hylse når det er arbeidstrykk på kula, en flytende hylse er da løsningen.(takk for tipset EM)

Vel så langt jeg har kommet, hylseholder og låsering lages i morgen.

 

I deler

 

splitt22.jpg

 

samlet

 

saml22.jpg

 

Med litt flaks så blir det testskyting i helga :D

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk for samme design på hylseholder, men laget i to deler pga begrensinger i verktøy.

 

Når det gjelder dien så er flytende kammer definitivt en fordel, men har du spurt deg selv om hva som skjer om en patron går av? Trykket MÅ ut på en eller annen måte, jeg la derfor til gassventilering for å eliminere all risiko.

Link to comment
Share on other sites

@EM, joda det skal en eller annen form for gassventilering på plass, jeg vil at gassen enten går opp eller ned. Aller helst rett ned og ettersom det er messingen som må gi seg så er det enkleste å bore et 2mm hull i senter av hylseholderen, baksiden med det er jo at arbeidstrykket pr mm2 øker.

Må gruble litt på dette.

 

Ang. hulspiss så er det tenkt å få til noe enkelt ala løse spisser osv.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Ventilering av hylseholder burde fungere, minuset er at de fleste presser har åpning i front av stempel for tennhetter. Jeg valgte derfor å ventilere selve dien og lede gassen ut på baksiden av kroppen, men det er helt sikkert tusen andre måter å flå den grisen på.

 

"arbeidstrykket pr mm2 øker"

Her er jeg ikke helt med (trykk er kraft delt på areal). Trykket som skal til for å bryte hull i hylsa vil synke med økende diameter, og trykket er jo det samme gjennom i hele hylsa. Men om hylsa har jevn tykkelse og styrke aner jeg ikke, om noe vil basen være den sterkeste delen. Uansett tror jeg ikke det er noen stor sak.

Link to comment
Share on other sites

Tipper han mener at trykket på hylsebunnen vil øke under pressing, da hullet i hylseholder vil føre til mindre kontaktflate.

Gitt at patronen mest sannsynlig går av under pressning må trykket ut gjennom messingen uansett. Hva med horisontale hull inn i hylseholder som vender bort fra operatør, like over kragen på patrona?

Link to comment
Share on other sites

Tipper han mener at trykket på hylsebunnen vil øke under pressing, da hullet i hylseholder vil føre til mindre kontaktflate.

 

Helt riktig det M17, det var jo litt klønete forklart av meg :?

 

Ting tar ofte litt lengre tid en man tror, ting skjer osv, nå er ihverfall dia ferdig, bare siste tweeken igjen :D

 

freerr.jpg

 

Dette er ammon som kommer til å bli brukt på første test men det skjer ikke helt ennå, først skal det fiskes litt ørret :D

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Tråd ryddet for annonser.

Minner om dette:

- Vi skal ikke ha noen form for annonsering eller markedsføring andre steder en i Handelskammeret. Opplysninger som er relevante til tråden er selvfølgelig bra, men om disse får karakter av å være annonsering/snikreklamering blir det fjernet og eventuelt påtalt.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har vært i skogen og testa litt nå. Ammoen er valgt fordi den er noe av det som går dårligst i børsa, er veldig like men samtidig har ganske stor forskjell

i hastighet. Det er ikke prøvd forskjellig pressmengde for å finne det optimale, det er bare tatt på: Detta ser sånn passelig ut :D

Avstand 60ishm og med en meget rusten sjåfør bak spakene.

 

RWS R100

 

r100.jpg

 

Norma jaktmatch

 

normajm.jpg

 

Vel, som dere ser så er det ting å hente her, kanskje ikke en superkur men noen % er det :wink:

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

som dere ser så er det ting å hente her

Sant. Har du testa forskjellig ammo i den børsa? Om du blant Lapua og Eleys toppsegment ikke finner noe som samler ned mot 1/4 av det der så ville jeg fått rifla undersøkt, slugga, krona, eller noe sånt. For slik skal det ikke være. 22LR på 60m, der er er riflepresisjonen ett hull etter både 5 og 10 skudd.

 

Spøk tilside, så er det egentlig ikke spøk, du viser samlinger som ungene i skytterlaget skyter med diopter, på 100m, og som de fleste 22LR rifler slår med det meste av ammo - jeg ser ikke helt poenget med å skvise på ammoen, også på det som normalt er god ammo, når problemet såpass tydelig ligger et annet sted?

Tipper du kan spare mye bal med å teste litt ammo, eller sjekke over rifla for åpenbare feil, kroning, ujevnt løp, hva vet jeg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...