Jump to content

Ideell løpslengde, .22 LR?


IL2

Recommended Posts

Et ballistikkspørsmål fra en novise: Hva er den egentlig den ideelle løpslengden for salonggevær, .22 Long Rifle? (Blir pipa for kort, blir jo farten for dårlig, og blir pipa for lang, bremses kula ...)

Link to comment
Share on other sites

i mark whites bok om 10/22, (og ombygning av denne) har han laget en tabell, etter å ha saget og kronografert en pipe fra 18,5", ned til veldig kort.

for nesten alle patroner er de tidligere nevnte 14" optimalt.

noen høyhastighetspatroner tjente på å ha et par tommer ekstra, men over 16" vinner du lite, uansett patron.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

så, da skal jeg arrestere og korrigere meg selv. var såpass lenge siden jeg leste tabellen til Mark White at jeg ikke husket 100% korrekt. det jeg husket var at 14" ikke gav stort hastighetstap, så jeg husket ikke den vesle hastighetsøkningen en får ved 16"

 

dette er korrekte hastiheter, gjennomsnitt på flere patroner målt av den tideligere omtalte Hr White:

 

18,5" gir 1223fps 1% reduksjon

16" gir 1231fps makshastighet

14" gir 1222fps 1% reduksjon

12" gir 1199fps 3% reduksjon

10" gir 1179fps 4% reduksjon

 

som en ser er det lite å vinne over fjorten tommer(er 9fps verdt en tomme), og ingenting a vinne over 16".

 

mange av patronene fra tabellen jeghar hentet tallene er høyhastighetspatroner, og det er verdt å merke seg at std patronene ikke oppførte seg helt likt som de hvasse: rem. std. vel. er oppgitt til makshastighet ved 14"-1119fps, for så å tape en fot på 16"-1118fps.

altså gir 14" antagelig maks for std patroner, hvis ikke 15" kan gi noen fattige fot mer.(15" er ikke med i tabellen)

det som også kommer frem av tabellen er at få av patronene vant på å ha lenger pipe enn 16", selv de fleste høyhastighetspatronene gav maks på 16".

 

forøvrig er boka til White å anbefale for alle som sysler med 10/22er. endel av ombygingene hans er fy i norge, men det er ganske mye nyttig info om våpenet og hva som bør/kan gjøres ellers.

Link to comment
Share on other sites

"When using Standard Velocity .22 LR ammo, the bullet velocity is increasing to ca. 400 mm (16") distance from the chamber, but after passing this culmination point, is the velocity decreasing, because bore friction shall overcome the thrust of powder gasses, pushing the bullet towards gun muzzle. "

By: P. T. Kekkonen (1999)

 

 

Denne lille biten er hentet fra et lengr stykke skrevet om bla. lading av subsoniske patroner, og en mengde gamle erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Kortere løp = ett stivere løp = i utgangspunktet bedre presisjon.

Man får ofte dårligere balanse i ett våpen med svært kort løp.

 

Med åpne sikter blir da dette helt feil grunnet kort siktelinje, derfor finnes det banevåpen med korte løp inne i ett rør som ser ut som ett løp. Der en fester frontsiktet helt der fremme (+ man har mulighet til å oppnå bedre balanse i våpenet).

Link to comment
Share on other sites

Hei

Min nye Ruger 10/22 har 18" løp, og den lager samlinger på over 10cm.

En gammel Brno har et laaangt løp, men den lager samlinger på under 4cm på samme avstanden og med samme kvalitetsammoen.

 

Hvorfor den store forskjellen da :?:

kan være 1000 ting.

forskjellig kvalitet på våpen, kvalitet på løp, forskjellig smak på amunisjon, osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hei

Min nye Ruger 10/22 har 18" løp, og den lager samlinger på over 10cm.

En gammel Brno har et laaangt løp, men den lager samlinger på under 4cm på samme avstanden og med samme kvalitetsammoen.

 

Hvorfor den store forskjellen da :?:

Først og fremst at den gamle Brnoen er ett av de bedre våpnene som er laget rent presisjonsmessigt (nesten like bra som de dyre).

Dernest amoen, prøv annen amo, eventuelt få justert "headspace" på rifla di.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...