Jump to content

Våpensøknad


Bearshot

Recommended Posts

Ser at dette står om erverv av skytevåpen, men spørsmålet mitt er om dette kun kjelder for øvelser- og konkurrasneskyting. Altså, hvis jeg kun skal bruke en hagle til vanlig jakt på småvilt, må jeg da være med i et jaktlag eller liknende for å få godkjent våpensøknaden? Jeg er nemlig ikke med i noe jaktlag og har kun lyst til å jakte alene.

 

Takker for svar!

 

§ 2-12. Erverv av skytevåpen til øvelses- og konkurranseskyting

 

Tillatelse til å erverve og inneha gevær eller hagle til øvelses- eller konkurranseskyting kan gis til søker som godtgjør medlemsskap i skytterlag/-klubb eller idrettslag med skyttergruppe tilsluttet en skytterorganisasjon godkjent av Politidirektoratet. Søkerens skytterlag/-klubb må ha og utøve program for skyting med den aktuelle våpentype. Programmet må være utarbeidet av skytterorganisasjonen.

 

Tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som godtgjør 6 måneders aktivt medlemskap i skytterlag/-klubb tilsluttet en skytterorganisasjon godkjent av Politidirektoratet. Det gis bare tillatelse til å erverve og inneha slik pistol eller revolver som lovlig kan brukes innenfor de skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Søkerens skytterlag/-klubb må ha og utøve program for skyting med den aktuelle våpentype. Programmet må være utarbeidet av skytterorganisasjonen.

 

For å kunne erverve og inneha våpen til øvelses- og konkurranseskyting må søkeren kunne fremlegge medlemskort fra lokal(t) skytterlag/-klubb samt startkort, startlisens eller medlemskort fra de(n) av Politidirektoratet godkjente skytterorganisasjon(er) som vedkommende har tilknytning til.

 

Det kan gis dispensasjon fra kravene i første, annet og tredje ledd dersom særlige grunner foreligger.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig svarer du på spørsmålet dit selv.

 

Skal du delta eller bruke våpenet i konkurranse - Nei sier du, du skal jakte, og fører dette opp på søknaden.

 

Da søker du om tillatelse for ett jaktvåpen, og kvittering av jegeravgiftskort vedlegges søknad.

Er vel også heller sjeldent det dannes jaktlag med hagler.

Jaktlag dannes som regel ved jakt på storvilt, og felling av rovdyr når løyve er gitt, og da benyttes gjerne rifler.

Link to comment
Share on other sites

Ok, takker for raske svar!

 

Så da trenger jeg ikke skrive noe i disse rubrikkene?:

 

1. rubrikk:

Medlemskap i skytterlag / -klubb: (kopi av medlemskort vedlegges)

 

2. rubrikk:

Tilslutning til godkjent skytterorganisasjon, (kopi av startkort/medlemskort/statlisens vedlegges)

Link to comment
Share on other sites

Ok, skjønner!

 

Men må man betale søknadsgebyr? I så fall hvor mye er den på?

 

Vet også at det er en del dokumentasjoner som jeg må vise i tillegg til søknaden. Er det noe mer enn dette jeg trenger å levere/vise?:

 

- Ferdig utfylt våpensøknad

- Legitimasjon

- Jegeravgiftkort

 

Hvis ja, hva er det jeg mangler?

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte søknaden min i dag.

Du må også legge ved kvittering på at søknadsgebyret er betalt. Jeg måtte betale 860kr. men jeg har ikke våpenkort fra før, har du det er gebyret noe mindre. Ca. halvparten om jeg ikke tar feil.

Ta en kopi av jegeravgiftskortet å legg ved det også.

Link to comment
Share on other sites

låner tråden litt eg og.

har ein bror som blir 16 i september, kan han søke om våpen no eller må han vente til han er 16?

Kan vell søkes om disp. for søke om våpen hvis man er under 18, men må vell fylle 16 først? Eller tar jeg feil?

Må vell også signeres av verge hvis man søker på disp.

Søknad om disp. skal vell sendes til fylkesmann om jeg ikke tar feil...igjen :P

Link to comment
Share on other sites

Lensmann kan dispensere fra kravet om 18 grense vis du kan dokumentere deltakelse i stevne og/eller bestått jegerprøve.

Våpnene må oppbevares av noen som er over 18 år.

 

Ta med jegerprøvebeviset og dra ned til lensmann med foreldre/verge, så ordner dette seg.

Link to comment
Share on other sites

Kan man betale søknadsgebyren på nettet? I så fall hvor? Kan nemlig ikke finne den. Siden man skal ha med kvittering for betalt søknadsgebyr så bør jeg jo ha betalt den før jeg leverer inn søknaden. Kan jeg betale gebyret hos politiet når jeg leverer søknaden?

Link to comment
Share on other sites

Kommer helt ann på hvor du søker. Noen våpenkontor (som Oslo) forlanger penger når søknaden er godkjent. Og der kan man betale med kort eller kontant. Andre vil ha kontanter når man leverer søknaden. Eller man får en giro når man henter skjemaet hos dem.

 

Det beste er nok om du ringer ditt lokale politi og spør hvordan dem vil ha det.

Link to comment
Share on other sites

.17hmr = salongrifle eller ikke?

Nei (selv om vi her på kammeret ofte kaller alle små rimfire kaliber for salongrifler, tenker da på 22wmr, 17hmr, 22lr, 17Mach2, 22short m/f).

 

Til våpensøknad brukes ikke ordet salongrifle i det hele. Man skriver rifle om våpen type, og kaliberet der det skal stå (Merke og modell påføres av selger når en har funnet våpenet, dette med untak av 1/2 auto rifler, der man må skrive inn merke og modell før en leverer søknaden).

 

P.s For den som lurer, er 17hmr (Hornady Magnum Rimfire) en 22wmr (winchester magnum Rimfire) som er strypt ned i halsen, og isatt en mindre kule.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg ble imponert av Helgeland Politidistrikt i helga! Våpensøknaden min ble levert hos det lokale lensmannkontoret på tirsdag, på lørdag kom søknaden innvilget i postkassen min! Og det til tross for at etter at lensmannen hadde godtjent søknaden, måtte han videresende den til politimesteren i nabokommunen, siden det er det politikammeret ligger...

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg ble imponert av Helgeland Politidistrikt i helga! Våpensøknaden min ble levert hos det lokale lensmannkontoret på tirsdag, på lørdag kom søknaden innvilget i postkassen min! Og det til tross for at etter at lensmannen hadde godtjent søknaden, måtte han videresende den til politimesteren i nabokommunen, siden det er det politikammeret ligger...

 

det lover godt, da kommer det an på det lokale lensmannskontor.

Har aldri harr problemer med Politikammeret i Mosjøen, har alltid gått forholdsvis raskt og greit der.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det pleier som regel å gå fort her å.

 

Men når jeg leverte søknaden her om dagen så fikk jeg beskjed om at det var 8ukers behandlings tid å det er jo temmlig lenge.

 

Må jo være noe på gang, er vel ikke akkurat mange jegere som søker om våpen nå ville jeg tro.

Siden elg jakta startet jo 1oktober.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på om jeg forstod spørsmålet, men jeg prøver:

 

Har man fått innvilget en våpensøknad, så står det en innvilges dato på den, før hadde man da 6 måneder på å handle før denn egikk ut, i dag er fristen 1 år, og som tidligere er det mulig å søke på 6 måneder ekstra innvilgelse tid. før den har gått ut.

 

Ok, våpensøknader har altså en siste bruksdato.

 

Videre, har man handlet på en våpensøknad. Så har man ikke noen våpensøknad mer (man sitter igjen med den blå gjenparten, og den er det viktigt å ta godt vare på).

 

Så har man brukt en søknad, eller den har gått ut på tid, må man søke på nytt (gebyr blir da 860kr om man ikke har våpenkort fra før, og 430kr om man har våpenkort fra før, pr gang man søker). Har man fått innvilget en våpensøknad, er forresten gebyret borte, uansett om man bruker søknaden eller ei, så det kan være lurt å lever ett par tre søknader i slengen. I tilfelle man kommer over noe intresangt man trenger.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg ble imponert av Helgeland Politidistrikt i helga! Våpensøknaden min ble levert hos det lokale lensmannkontoret på tirsdag, på lørdag kom søknaden innvilget i postkassen min! Og det til tross for at etter at lensmannen hadde godtjent søknaden, måtte han videresende den til politimesteren i nabokommunen, siden det er det politikammeret ligger...

Leverte våpensøknad på en onsdag her i Bodø, og fikk den på lørdag samme uka. Fire dager, det er bra det.

Har lest mye om at det kan ta opp til flere måneder, så da ble jeg positivt overasket! :D

Link to comment
Share on other sites

Så har man brukt en søknad, eller den har gått ut på tid, må man søke på nytt (gebyr blir da 860kr om man ikke har våpenkort fra før, og 430kr om man har våpenkort fra før, pr gang man søker). Har man fått innvilget en våpensøknad, er forresten gebyret borte, uansett om man bruker søknaden eller ei, så det kan være lurt å lever ett par tre søknader i slengen. I tilfelle man kommer over noe intresangt man trenger.

 

Ok, så hvis jeg selger en min kaliber 12/76 hagle og kjøper en ny av samme kaliber, må jeg betale 430kr. Kjedelig.

Link to comment
Share on other sites

låner tråden litt eg og.

har ein bror som blir 16 i september, kan han søke om våpen no eller må han vente til han er 16?

Kan vell søkes om disp. for søke om våpen hvis man er under 18, men må vell fylle 16 først? Eller tar jeg feil?

Må vell også signeres av verge hvis man søker på disp.

Søknad om disp. skal vell sendes til fylkesmann om jeg ikke tar feil...igjen :P

 

Skal man søke om våpen når enn er 16-17år, må du ha foreldre/foresattes underskrift på våpensøknaden. Å levere den inn til politiet som vanlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Låner tråden litt så jeg slipper lage ny tråd...

 

noen som vet om det er noe grense på hvor mange våpen man kan søke om på en gang?

 

skal ha meg 2 pistoler, 1 revolver og 1 kombi, tenkte å sende inn søknad på dette samtidig, men har bare søkt om 2 våpen i slengen tidligere så lurte på om det går bra med 4...

 

anyone?

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg sendte inn 9 nå nyligt, og fikk samtlige i retur siden dama som håndterer sakene mente jeg hadde så mange innvilgede søknader, at jeg måtte påføre merke og modell på alle søknadene (innkludert luftgevær og de 3 pipene :roll:). Hun er på bærtur, og har tydligvis ikke lest følgeskrivet. Så akkurat nå, avventer jeg noen avklaringer fra POD, men nok om det.

 

Jeg biter meg merke i håndvåpnene du søker på. Og siden jeg ikke vet om du har håndvåpen fra før, eller driver med konkuranseskyting. Kan jeg opplyse om hva som gjelder for de.

 

Kjøpere av håndvåpen, defineres i 4 grupper. Nybegynner, rekreasjonsskytter, Mosjonsskytter, og konkurranseskytter.

 

Nybegynner: Har ikke eget våpen, men bruker klubbens våpen.

 

Rekreasjonskytter: Må ha minimum 4 oppmøter/stevner i året for å oppnå denne status. Kan inneha inntil 4 håndvåpen, i forskjellige program/programgrupper.

 

Mosjonskytter: Må ha minimum 4 starter i året (minst halvparten åpne aprobierte), samt høy treningsaktivitet når dette passer i forhold til sesong og bane tilgang. Kan inneha ett våpen per program/programgruppe.

 

Konkurranseskytter: Må ha minimum 10 starter i året (minst halvparten åpne aprobierte), samt høy treningsaktivitet hele året. Kan inneha ett våpen per program/programgruppe, samt reserve/tillegsvåpen i de program man har minimum 10 starter i per år.

 

Så hvor mange håndvåpen en kan søke på, kommer altså ann på hvilken gruppe man kan dokumenter en tilhører.

For jaktvåpen er det maks 6 våpen totalt uten tungtveiende begrunnelser.

Våpendeler er det så vidt jeg vet ingen begrensning på.

Ei heller luftgevær.

Konkuransevåpen til DFS eller tilsvarende skyting er det ett + muligens en mulighet for reservevåpen som gjelder.

Våpen til Praktidskskyting har jeg ikke kontroll på, men jeg mener å huske reglene der er tilsvarende for enhåndsvåpen..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nybegynner, med høyt aktivitetsnivå på banen.

Forstår jeg rett da så kan jeg ha 4 håndvåpen totalt?

 

Og om man kun skyter trening på skytebanen, og ikke er med på stevner, er det da 4 som er max?

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt: Har sett i en annen tråd her på kammeret at noen hevder at man etter den nye våpenloven kan kjøpe seg seks jaktvåpen i samme kaliber, og at det bare er totalantallet som er vesentlig. Stemmer dette???

 

Er det også slik at man MÅ påføre ønsket kaliber på søknaden når man søker om rifle? Det er i så fall et problem for den som leter etter et godt tilbud på systemvåpen. Plutselig er den rette børsa der - men ikke i kaliberet du har godkjent søknad på...? Eller har jeg misforstått totalt?

Link to comment
Share on other sites

-Woff:

Da har vi forstått det likt :wink:

 

-Frontier:

Jeg hadde søkt på et kaliber 3006 engang tidligere, plutselig dukket knalltilbudet opp på 308, ringte da våpenkontoret og fikk endret det over tlf så det var ikke noe problem hvertfall..

Men ta en tlf til våpenkontoret først og hør, ville sikkert vært lurt...

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt så jeg slipper lage ny tråd...

 

noen som vet om det er noe grense på hvor mange våpen man kan søke om på en gang?

 

skal ha meg 2 pistoler, 1 revolver og 1 kombi, tenkte å sende inn søknad på dette samtidig, men har bare søkt om 2 våpen i slengen tidligere så lurte på om det går bra med 4...

 

anyone?

Man kan ha max 6 våpen te jaktbruk,uavhængi av kaliber..å max 10 våpen te konkuranse/rekreasjonskyting...så længe du kan dokumentere behovet før detta, Ærgo kan du søke før max 16 våpen,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...