Jump to content

Godkjennelse av SKS-rifle


locazor

Recommended Posts

Ble litt inspirert av "Godkjennelse av Springfield M1A"-tråden og lurte på om noen har noensinne prøvd å levere inn en SKS-rifle til godkjenning? Er det noe register/oversikt over rifler levert inn til godkjenning som har feilet? Noen synspunkter på om den ville gått gjennom?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

Det er Sent...og jeg er her....igjen! Huff da!

 

Det du spør om vil aldri kunne gå igjennom før "noen"(vi) kunne klare å omdefinere hva et krigsvåpen er.

 

Her er et poeng som jeg synes vi burde bruke mye tid og krefter på, få definert hva et krigsvåpen er.Og når våpendesignet er så gammelt at det ikke kan ansees som slikt lenger.

 

Jeg vil foreslå definisjonen: 20 år etter våpenet ellers våpenets Norske motstykket har gått ut av opprativt bruk av Hærens styrker. Ved motstykke defineres våpen med samme bruksområdet, virkemåte og kaliber.

 

 

Dvs. vil ikke avleggs hv vrøvl telle, heller ikke sermoni bruk av våpen slik som M1 Selvladegevær hos garden.

 

Dette er det viktigste som må gjøres for å kunne få SKS mulig til jakt. Derfor burde man ta tyren ved hornene og presse igjennom M1 ettersom det er det definerende våpen i forskriften. Lurer fryktelig på hvor Norges fisker og jeger forbund var ved høringen av forskriftsendringen, etter som hvor lenge et våpen kan sees på som krigsvåpen etter det er trukket ut av tjeneste.

Er Martini-Henry et krigsvåpen etter norske regler? Oppsiktsvekkende nok JA! :lol:

 

Hilsen

jULF

Link to comment
Share on other sites

Om ikke det blir nok respons her, så tenker jeg at jeg skal prøve å få problemstillingen slått opp et litt mer synlig sted på forumet.

 

For det slo meg når jeg skrev innlegget, at dette er den største sperren for litt mer praktiske jaktvåpen i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i det du skriver. Den nye våpenforskriften har blitt klarerere på beskrivelsen istedenfor noe så vagt som "militær karakter". Men jeg ser ingen store forskjeller i virkemåte på for eksempel M1A og SKS fra allerede godkjente jaktvåpen som Ruger Mini-30/Mini-14. Jeg sendte en mail til Kripos ang. godkjenning av våpen, siden søknadsprosessen ikke ligger klart framme på noen nettsider. Dette er hva jeg fikk til svar:

 

Hei,

 

I slike saker må en søke det lokale politi som så sender saken til Politidirektoratet. Våpenet og dokumentasjon må fremskaffes og dette blir så undersøkt på Våpengruppen på Kjemisk og teknisk seksjon på Kripos. Undersøkelsen hos Kripos koster 5 - 7000 kr. En regner med at våpenet kan importeres på en midlertidig importtillatelse. Rapporten fra Kripos går til Politidirektoratet som er den som foretar godkjenningen.

 

Mvh.

 

Leif Øren

Våpengruppen

Kripos

 

 

Det er da altså mulig å få godkjent en midlertidig importtillatelse på en slik rifle for å sende inn til Kripos. Det har vært snakket om spleiselag på å få godkjent en rifle til jakt/praktisk bruk og jeg mener at dette er en god løsning. Derfor jeg nevnte SKS, fordi denne selges nettopp så ekstremt billig i forhold til en M1A1. Hadde vært fint med enda flere synspunkter på dette.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært gøy med en SKS og en del andre til jakt og\eller praktisk skyting, problemet ligger vel i at Kripos godkjenner import og praktisk, mens DN må godkjenne for jakt (?) vi har jo fått en eller annen SVD Dragunov kopi på praktisk listen nå, problemet der er jo at børsa ikke egner seg for praktisk skyting noe særlig, men ville være et ok jaktvåpen.

 

SKS lades med klips\laderammer fra toppen, uten en godkjenning for jakt vil det være tilnærmet ubrukelig som praktisk rifle, men et billig alternativ til f. eks Vepr, og sikkert konkurransedyktig med Mini-14\30.

 

Godkjenning av både garand og us karabin burde være en prioritet, da Mini-14 i praksis fungerer identisk med disse. Argumenter om enkel konvertering til FA bør avkreftes med fakta, for det første har vi lover som forbyr vesentlig forandring etc., for det andre så skal det mer til enn bare neglefil for og oppnå korrekt timing for hammerfall etter låsing, noe som er avgjørende for FA. umulig er det ikke, men det går like mye arbeid i disse som det vil gå i alle andre halvauto våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært gøy med en SKS og en del andre til jakt og\eller praktisk skyting, problemet ligger vel i at Kripos godkjenner import og praktisk, mens DN må godkjenne for jakt (?) vi har jo fått en eller annen SVD Dragunov kopi på praktisk listen nå, problemet der er jo at børsa ikke egner seg for praktisk skyting noe særlig, men ville være et ok jaktvåpen.

 

 

 

Og DN har godkjent Saiga Tigr for jakt, men POD har valgt å overse dette vedtaket

Link to comment
Share on other sites

Innhold

Vedr. godkjenning av halvautomatisk rifle - Tigr 03 - herunder varianter av militær karakter, til bruk til jakt i Norge

Sak- og doknr.

05/9210-7

Dok.type

I

Journaldato

25.02.2008

Dok. dato

21.02.2008

Løpenummer

3753/08

Tilg.kode Hjemmel

Sakstittel

Søknad om godkjenning av halvautomatiske rifler til import og bruk i Norge

Saksansvarlig (enhet/initialer/navn)

ARE-FR/AS/Arild Sørensen

Avs./mottaker Navn Avskriver/besvarer lnr.

Off. vurdert Klassering

Arkivkode 446.22/3

Avskrivingdato Avskrivingsmåte

Avsender Politidirektoratet

 

Fant denne da jeg søkte på DNs hjemmesider: http://www.dirnat.no/attachment.ap?id=5770

 

Men har ikke tilgang til interne saksdokumenter fra internett, men viser jo hvertfall at DN har hatt saken inne til behandling. Utfallet kunne jeg ikke i første omgang se at jeg fant. Har sendt mail til DN om redegjørelse av denne saken nå.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

sett hva som er skrevet her, og konkluderer med at vi trenger 30 personer som vil bidra med rundt 500kr per År. For å kunne starte med å innføre og godkjenne våpen.

Jeg har nå i kveld startet aktivt arbeid for å kunne få dannet en organisasjon, som kan ta seg av dette.

 

Hva vi må gjøre:

*Jeg forslår at vi lager en landsomfattende godkjennings stiftelse/forening.

*Den har nettsiden sin som en permanent tråd slik som feks. rifle avdelingen er her.

*Har en egen bankkonti, altså ingen konto i en privatpersons navn.

*Krever inn kontigent hvert år, for å holde fondet vedlike er det ikke lurt å basere seg utelukkende på donasjoner.

*Starter med de greieste våpnene først, ikke noe rambo tull før det mer opplagte er opplest og vedtatt.

*Legger frem regnskap hvert år på en fastsatt dato, og sender ut en oppdaterings rapport hvert kvartal

*Alle medlemmer kan sende inn forslag til ledelsen, som gjør et utdrag av de mest aktuelle våpen. For så å sende den korte listen til avstemming.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel etterhvert opplest og vedtatt at de fleste halvautomater som ikke alt er godkjent enten har logiskkproblemer eller andre problemer som gjør dem vanskelige å få godkjent i norge. SKS er muligens et unntak da denne lades fra toppen og forøvrig neppe kan anses som mer militær enn en mauser.

 

Mitt forslag er Zastava sin modell 59/66. Det burde jo være mulig å få jaktdepoet, som fører zastava i norge, til å ta inn en (fortrinnsvis uten bajonett!) for godkjenning. Fordelen sånn jeg ser det med denne modellen er at den er i produksjon og at man derfor har en spesefikk modell det er grei tilgang på å forholde seg til.

Link to comment
Share on other sites

Flott. Vil gjerne høre redegjørelsen.

Hvis den er godkjent har POD et forklaringsproblem når den ikke er på listen.

 

Med utgangspunkt i at den er godkjent til jakt; Hvem forhandler dem?

 

Ble tydeligvis vanskelig å gjøre dette via e-post, da jeg ble referert rett til arkivet. Skal få gjort dette via post, men det tar tydeligvis lenger tid. Forøvrig ble jeg inspirert av forslaget om å opprette et "organ" for godkjenning av rifler. Har startet grunnarbeidet for å opprette en frivillig forening for at en søknad til politiet skal bli tatt mer seriøst, enn en søknad innsendt på en slik rifle av meg som privatperson. Tenker meg en forening med årlig medlemskontingent på 200,-. Jo flere som er villige til å "spytte inn" desto flere våpen vil kunne leveres inn til godkjenning. Den nye våpenforskriften er jo for all del mer liberal på dette punktet da det tas hensyn til om våpenet er godkjent i et annet EØS/EU-land, samt at "militær karakter" er byttet ut med "kampvåpen". Mener personlig at dette fremdeles er det største vrøvl da jeg ikke ser en klar forskjell på virkemåte med en Ruger Mini-30 med trommelmagasin, og en halvauto garand. Men det er vel for mye å forlange at politikere skal sette seg inn i ting før de bestemmer seg. Husker selv min tjeneste i den norske QRF-styrken i Mazar-e-Sharif og besøk av den fremdeles sittende forsvarskomitéen. Jeg var helt sjokkert over hvor lite peil de faktisk hadde om Forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på det blackops?

 

Isåfall er det uholdbart.

Hvis noen har faktisk bevis på at den er godkjent av DN så vennligst pek meg i riktig retning.

 

Arma Agora As

Postboks 8552 Skovgård

7459 Trondheim

 

Deres ref.: Vår ref. (bes oppgitt ved svar):

2005/9210 ARE-FR-AS

Dato:

12.02.2007

Arkivkode:

446.22/3

 

Søknad om godkjenning av våpen til jaktbruk

 

Vi viser til brev av 31. januar 2007.

 

I henhold til forskrift av 22. mars 2002 om jakt, felling og fangst § 15 heter det følgende:

 

”Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske

 

våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.”

 

Hva som ligger i uttrykket ”halvautomatiske våpen av militær karakter” er ikke nærmere definert i

forskriften, men det er i tidligere saker avgitt flere uttalelser om hvordan ”militær karakter” skal

tolkes. I utgangspunktet har begrepet blitt tolket restriktivt. Bruk av våpen med aggressivt militært

utseende til jakt er ikke ønskelig fordi det er egnet til å forveksle jakt med militære aktiviteter. En fare

for slik forveksling vil kunne ha negative konsekvenser for folks oppfatning av jakt. Det er i tillegg

slik at mange militære våpen generelt har dårlig kvalitet, dårlige siktemidler eller har dårlig presisjon.

 

Izhmash Tigr er en sivil utgave av Kalasnikov som er et russisk militært våpen produsert i et stort

antall og spredt over hele verden. Izhmash Tigr er imidlertid modifisert i forhold til de militære

utgavene ved at det har større totallengde, mindre magasin og modifisert med en tradisjonell jaktstokk

til erstatning for håndgrep for avtrekkshånden.

 

I tillegg er våpenet kjent for sikker konstruksjon og god presisjon. Det legges videre vekt på at vi

tidligere har ment at andre våpenmerker med lignende funksjonalitet faller utenfor begrepet

”halvautomatisk våpen av militær karakter”. Vi mener at dette er et grensetilfelle men at vi etter en

helhetsvurdering har kommet til at Izhmash Tigr lovlig kan brukes på jakt. Vi gjør oppmerksom på at

dette ikke er et enkeltvedtak da redegjørelsen ovenfor kun er en tolkning av begrepet ”militær

karakter”

 

Med hilsen

 

Ingebrigt Stensaas e.f. Arild Sørensen

Seksjonssjef

 

Kopi: Politidirektoratet; Hammersborgg. 12, 0181 OSLO

 

ref: http://rapidshare.com/files/234354925/05-9210-3.pdf.html

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk!

Godt utført detektivarbeid. Men om noen fører disse riflene i Norge lenger har jeg ennå ikke funnet ut.

 

Edit: Ringte nå til POD og fikk snakket med (nesten*) rette vedkommende.

 

Ifølge han hadde POD godkjent til våpenet til praktisk skyting, og jamført med brevet har DN godkjent det til jakt.

 

Siden rifla ikke står på lista over godkjente halvautomatiske jaktvåpen har enten:

 

- Noen gjort en glipp.

 

- POD har valgt å overse DN's godkjennelse, og kun tillate våpenet til praktisk skyting.

 

Ifølge vedkommende jeg pratet med var det ingen automatikk i at våpen som ble sendt til Kripos for sjekk, ble godkjent av POD og i tillegg godkjent av Direktoratet for Naturforvaltning til jakt faktisk ble godkjent ervervet til jakt.

Ifølge han er det slik at POD konsulterer seg med DN om våpenet kan brukes til jakt,

men POD som til syvende og sist bestemmer, uansett ja eller nei fra DN.

Det er altså ingen automatikk i at våpen som godkjennes til jakt av DN blir tillatt solgt til jakt av POD.

 

Jeg skal sende vedkommende dokumenter om våpenet for å få en mening om hvorvidt det her kan ha skjedd en glipp i systemet, og at det hele bare er en feil.

 

*Rette saksbehandler har ferie.

Link to comment
Share on other sites

Hadde satt pris på om du oppdaterte denne tråden når du får vite noe mer. Har forøvrig funnet ut at Guncity fra New Zealand sender disse til norge for rundt 250 NZD uten noe mer papirarbeid enn en gyldig våpenlisens utstedt fra politiet. Med en riflepris på 2500 NZD + 25% moms, ville denne riflen ligge på rundt 13.000 NOK ferdig importert. Hvis noen andre har sett et bedre alternativ, så er det bare å si i fra :)

 

http://www.guncity.co.nz/7.62x54r-tigr-dragunov-sniper-rifle-xidp120787.html

Link to comment
Share on other sites

[...]Det er altså ingen automatikk i at våpen som godkjennes til jakt av DN blir tillatt solgt til jakt av POD. [...]

 

Skal det forstås som at den da ikke kan brukes på jakt uansett? Eller blir det mer som .22LR pistol til fellefangst, du kan få lov til å bruke på jakt en du allerede har (med ett annet bruksområde), men jakt er ikke "godkjent" bruksområde alene?

Link to comment
Share on other sites

Bare for å si det. Den du linker til her er ikke den som ble godkjent til jakt av DN. Det var med denne stokken den ble godkjent http://www.izhmash.ru/eng/product/tigr_h.shtml

 

Og kan du fortelle meg forskjellen mellom disse to riflene bortsett fra det rent kosmetiske? Hvis den du nevnte er lovlig, men den jeg linket til er ikke, så er det diverse departementer, direktorater og andre saksbehandlere som burde gå dypt inn i seg selv og se at dette er noe av det største tullet som finnes i norsk lovgivning/saksbehandling til dags dato.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Prøvde meg på en søknad på en Izmash Tiger for jakt med hjemmel i tidligere lenket brev fra Dirnat. Saksbehandler avslo søknad ved det faktum at det må en dobbelgodkjenning fra både Dirnat og POD for at våpen skal havne på godkjentlisten. Dette er for tiden kun ensidig godkjent fra dirnat, men jeg var velkommen til å klage på søknaden, og saksbehandler skulle videresende denne til POD. Det jeg da lurer på, er om noen har gode argumenter å komme med i forbindelse med klagen jeg har tenkt til å sende, iom. at dette ville gagne flere enn meg hvis jeg fikk den gjennom. (Noe jeg forøvrig ikke regner med, men jeg skal da hvertfall skape litt byråkrati og administrasjon før jeg får et endelig avslag.)

Link to comment
Share on other sites

Det spørs om SKS-45 er rette stedet å begynne. Som et lite apropos er disse riflene notorisk vanskelige å få til å funke med kikkertsikte. Den eneste festemåten som fungerer er som "scout" kikkert med superlang "eye relief".

 

Jeg har sett en del løsninger hvor man bytter ut støvdekselet med et som har ringer. Ingen av disse har imponert meg noe videre, det blir alltid slark eller skjevheter. Følgelig så blir det til at jeg skyter det jeg har av SKSer med åpne sikter. Jernsiktene på SKS er samme greia man finner på en AK-47 (U-skur med glideindeling for avstand og I stolpe, ingen klikkindeling for avdrift selvfølgelig).

 

Jeg må dessverre påpeke at magasinkapasitet er et dårlig argument for denne rifla også. Man kan erstatte 10 skudds haifinnen med et femskudds som går i ett med stokken, men det finnes faste magasiner som tar 40-50 skudd som tilbehør såvel som kits som bygger dem om til å ta AK magasiner. Jeg har ikke prøvd noen av disse greiene her, da jeg synes det er mest sjarm i å mate en SKS med 10 skudds stripperklips.

 

SKS markedet er forøvrig i ferd med å tørke ut igjen. De siste SKSene vi fikk tilgang på i statene er de to jugoslaviske modellene og der er prisen på vei opp nå såvidt jeg kan se. Den forrige bølgen fra Romania er borte for lengst og disse forlanger man eventyrpriser for nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...