Jump to content

Våpensøknad, trenger litt hjelp.


joakimH

Recommended Posts

skal søke etter en CZ 452 american i kaliber .17hmr .

 

Våpen/Våpendelens art - hva skal jeg skrive her?

kaliber - .17 hmr

pipelengde - 57,2 cm

fabrikkmerke - Ceska Zbrojovka

modellbetegnelse - 452-23 ZKM

nummer - hva menes her?

 

 

våpenet skal brukes til - her prøver jeg å være litt taktisk mtp framtidige våpen, jeg skal bruke våpenet til predatorjakt, åtejakt på rødrev, rypejakt og andejakt. hvilken av disse jeg oppgir har vel lite å si,så lenge jeg spesifiserer?

 

Jeg oppbevarer våpen i FG-godkjent våpenskap - er ikke det en selvfølge at jeg svarer ja på vis søknaden skal bli godkjent? (er slike veggstativ enda tillatt, eller må jeg kjøpe våpenskap? )

 

Oppbevaringstedet er beskyttet av FG-godkjent innbruddsalarm med overføring til alarmsentral - må det være det?

 

takk for svar;) nevn gjerne andre ting som jeg ikke har nevnt!( skrev bare opp det jeg lurte på nå + hva jeg regner med er rett men som noen kan rette meg på vis det ble feil :) )

Link to comment
Share on other sites

"skal søke etter en CZ 452 american i kaliber .17hmr .

 

Våpen/Våpendelens art - hva skal jeg skrive her? Rifle

kaliber - .17 hmr

pipelengde - 57,2 cm

fabrikkmerke - Ceska Zbrojovka

modellbetegnelse - 452-23 ZKM

nummer - hva menes her? Våpennr. Fylles ut av selger

 

 

våpenet skal brukes til - her prøver jeg å være litt taktisk mtp framtidige våpen, jeg skal bruke våpenet til predatorjakt, åtejakt på rødrev, rypejakt og andejakt. hvilken av disse jeg oppgir har vel lite å si,så lenge jeg spesifiserer?

Skriv en av delene, så kan du bruke noe annet som grunn neste gang du ønsker å kjøpe nytt våpen

 

Jeg oppbevarer våpen i FG-godkjent våpenskap - er ikke det en selvfølge at jeg svarer ja på vis søknaden skal bli godkjent? (er slike veggstativ enda tillatt, eller må jeg kjøpe våpenskap? )

Om dette er ditt første våpen plikter du å oppbevare det i våpenskap, om du har våpen fra før av har du frist til neste år å skaffe skap (1.juli?) Litt usikker her. UANSETT, kryss JA

 

Oppbevaringstedet er beskyttet av FG-godkjent innbruddsalarm med overføring til alarmsentral - må det være det?

Nei

 

 

takk for svar;) nevn gjerne andre ting som jeg ikke har nevnt!( skrev bare opp det jeg lurte på nå + hva jeg regner med er rett men som noen kan rette meg på vis det ble feil :)"

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke fylle inn alt mulig rart:

Våpentype - Rifle

Kaliber - 17 hmr

Bruksområde - Jakt.

Kryss av på godkjent til jakt.

 

Hverken mer eller mindre. Du kan ha 6 våpen til jakt. Hva du velger er opp til deg. Ingen poeng lengre å skrive hva du skal jakte, som vi måtte tidligere.

Har du våpenskap krysser du av på det, har du ikke så kjøper du et og legger ved kvittering. Be de ta en kopi av jegeravgiftskortet ditt når du leverer søknad. Har du alarm i huset krysser du ja, vis ikke krysser du av nei :)

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig quote fjernet. Kjell Olav

 

Det tar 1 sekund av ditt dyrebare liv å skrive "fugljakt" isteden for "jakt".. Men som du sier, det er kanskje ikke nødvendig lengre, vet ikke om de vil ha spesifikk grunn, men like greit å skrive det, så er man sikker, å slepper å diskutere regelverket med de halvgamle sure kontordamene som ordner dette. Kvittering for kjøpt våpenskap er ikke nødvendig, iallefall ikke her i kommunen. Jeg kjøpte våpenskap et par dager etter at jeg kjøpte våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

et siste spørsmål før søknaden sendes inn :D

Gebyr kr.................... ?

vet (regner med) at de pengene skal til politiet, men hvor mye er beløpet på og må jeg betale dette før søknaden sendes inn? Gamlingen i huset sier at søknaden ikke blir godkjent før dette er betalt.. stemmer det? isåfall, er det mulig å betale dette i skranken eller må jeg overføre det til konto?

 

takk for svar! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hva er normal tid for å få tilbake søknaden? har gått ca 20 dager nå.. dagene går sykt sakte, gleder meg som pokker :D

vis det er noen som har søkt tidligere i Salten , si ifra hvor lang tid det gikk med dere :D

 

Hei, Har søkt der 2 ganger om du dro der jeg tror du dro.

Søkte om 17.HMR og fikk den godtjent på 3 dager. Men da sa jeg til dem at det hastet;).

Søkte også om å kjøpe pappa sin hagle og det gikk vel 2-3 uker tror jeg.

Men du burde ringe dem å prate me dem;)

 

Jeg søkte for en stund siden om ei 6,5. Men jeg leverte den i bodø på en lørdag og ringte dem på mandagen og jeg fikk den godtjent. Jeg sa jeg oppbevarte våpenet jeg hadde fra før av i FG-Godtjent våpenskap på skolen jeg bodde på. Han sa jeg måtte få mamma til å signere at det var greit at jeg kjøpte våpenet. Så skulle jeg bare betale gebyren via nett og da skulle jeg få søknaden tilbake i posten. 10 minutter gikk så ringte de meg. De reagerte på at jeg oppbevarte våpenet der jeg bodde på skolen i et våpenskap. De sa det var for tynnt og at jeg måtte kjøpe meg et våpenskap. Så da dro jeg og kjøpte våpenskap og fikk kopiert kvitteringen og sendt til bodø.

Hvor lang tid det tar kommer ann på personen som skal godtjenne søknadene.

Men som sagt det hjelper å pushe på litt å ringe dem;) :D

Link to comment
Share on other sites

Hva er normal tid for å få tilbake søknaden? har gått ca 20 dager nå.. dagene går sykt sakte, gleder meg som pokker :D

vis det er noen som har søkt tidligere i Salten , si ifra hvor lang tid det gikk med dere :D

Første søknad kan ofte ta litt lenger tid enn de påfølgende. De sjekker vel litt ekstra bakgrunn og slikt ved første gangs søknad har jeg inntrykk av.

Men ring og hør med de, men vært høflig og dannet. Å forsøke å kjefte på de eller mase er ingen vits, da havner du nederst i bunken igjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva er normal tid for å få tilbake søknaden? har gått ca 20 dager nå.. dagene går sykt sakte, gleder meg som pokker :D

vis det er noen som har søkt tidligere i Salten , si ifra hvor lang tid det gikk med dere :D

 

Leverte søknad hos salten politidistrikt forrige torsdag kl 09.00 på rifle i 338 wm, kl 09.15 var jeg tilbake på jobb med godkjent søknad i hånda. Sånn var det forrige gang jeg søkte også. Tydeligvis litt forskjellig alt etter hvem man møter på..

Link to comment
Share on other sites

Når man leverer søknaden inn på Fauske, må den da sendes til bodø først før den kan godkjennes? Dette er det første våpenet jeg søker på, har sikkert noe med det å gjøre :)

 

vis jeg skal ringe, skal jeg ringe fauske lensmannskontor eller salten politidistrikt?

 

takk for svar alle sammen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når man leverer søknaden inn på Fauske, må den da sendes til bodø først før den kan godkjennes? Dette er det første våpenet jeg søker på, har sikkert noe med det å gjøre :)

 

vis jeg skal ringe, skal jeg ringe fauske lensmannskontor eller salten politidistrikt?

 

takk for svar alle sammen :wink:

 

Du leverer den på Fauske og der godkjenner de søknaden;).

Ring til Fauske lensmannskontor og be om å få prate med våpenansvarlig.

Link to comment
Share on other sites

Solgte kombien min i forrige uke. I dag fikk jeg telefon fra han som skal kjøpe den. Han har tillatelsen i hånda og kommer i morgen og overtar børsa. Søknaden ble sendt forrige torsdag. Han holder til i Ringerike. Jeg, Hamar, søkte samme dagen på rifle til meg sjøl, men jeg har ikke fått den enda... :? Og jeg som er så utålmodig!!!! Men en må vel bare smøre seg med mer utålmodighet... :wink:

 

Men får skryte litt av Ringerike da. Seks dager, og det med postgangen inkludert, må jo være utrolig bra! :) Tror kanskje han leverte søknaden på politikontoret sjøl (det gjorde for øvrig jeg og, men i Hamar, og våpenkontoret er på Elverum), men likevel. God og kjapp service der. Han fikk ikke skrevet ned data på børsa mi, da jeg ikke fikk tatt telefonen mens han var og skulle ordne søknaden, og da fikk han beskjed om at det kunne komme til å ta ekstra tid pga det. Jommen sa jeg ekstra tid...

Link to comment
Share on other sites

Da var søknaden godkjent og avgift på 860kr betalt til lensmannen :(:D

Hva gjørn jeg nå? skal jeg sende alle 3 søknadsarkene til selger, så sender de til lensmannen igjen? sender de rifla med en gang jeg har betalt kostnadene, eller må de vente til lensmannen har fått papirene tilbake igjen?

 

"(...) etter å ha fylt ut samtlige rubrikker under "påtegning av selgeren" , sender våpenhandlereren/selgeren det hvite or rosa eksemplaret til politiet.Ved ufullstendig utfylt"påtegning av selgeren" skal blanketten returneres selger som gis en frist på 3 uker til å gi fullstendige opplysninger om våpenet."

 

Jeg spør mye og kansje om en del ting som går seg til etter prøving og feiling, men jeg vil få det inn med teskje så jeg ikke er usikker da neste våpen skal søkes på :D

 

takk for svar nok engang alle sammen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sørg for å sende med kopi av legitimasjon til selger og. Solgte som tidligere nevnt kombien min, og på delen hvor selgeren skal påtegne står det om kjøpers legitimasjon. Da er det kjekt å ha det for hånda, feks førerkort, for her skal nummeret på det stå. Han som kjøpte børsa mi møtte opp, så vi slapp sending rundt omkring. Enkel og grei prosess når alt er til stede av folk, våpen og legitimasjon. Da får en på alt med en gang. Får ikke selgeren samtlige opplysninger som trengs, så kommer papirene i retur til selger fra politiet med tre ukers frist på å rette opp mangler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...