Jump to content

Jakthegn i Afrika?


odin

Recommended Posts

Det er nok ikke min kar dette. Jeg kom hjem uten Leopard fra den turen ja....... :(

 

Denne karen på bildet var en notorisk kvegdreper og ble faktisk tatt i saks etter mye om og men.

Noen mil nord for Otjiwarongo, Namibia.

 

Donner: "alle" leoparder er jo 95 kilo :wink: . En annen jeg har sett har faktisk vokst fra 95 til 105 kilo. Post mortem.....

 

Men jeg tviler ikke på at denne var 95 kilo. Leoparder som spiser kveg både til frokost og kvelds har ingen problemer med å passere 90 kilo. Ihvertfall i Namibia der jeg var.

 

Fotobedømming av trofeer må være uhyggelig vanskelig. Hvor mange tommer tror du/dere Kuduen min i KUDU-tråden er? :?:

Link to comment
Share on other sites

Her kan du sammenligne denne katten veier 190 pounds og er den største jeg noen gang har sett :shock:

leo1ut0.jpg

detter er faktisk en viltlevende kvegdreper :shock:

denne veier 160 pound

lepcl9.jpg

også en stor tom på 80 kg

leo2fb0.jpg

så hvis du sammenligner med den du sitter med så er det rimelig stor forskjell :wink:

alle bilder hentet fra accurate

Link to comment
Share on other sites

Her kan du sammenligne denne katten veier 190 pounds og er den største jeg noen gang har sett :shock:

leo1ut0.jpg

detter er faktisk en viltlevende kvegdreper :shock:

denne veier 160 pound

lepcl9.jpg

også en stor tom på 80 kg

leo2fb0.jpg

så hvis du sammenligner med den du sitter med så er det rimelig stor forskjell :wink:

alle bilder hentet fra accurate

 

Trodde du mente katten til venstre på det øverste bildet :wink:

 

Leoparden er ett stort problem spesielt i områdene som fortsatt driver med fe, smått og stort

Vedr. hegn i Sør - Afrika. Nå er det vel slik at største delen av Sør-Afrika er ingjerdet, det var slik at når boerne/settlerne kom gjerdet de inn det de klarte, og proklamerte at dette var deres land. Dette ser vi igjen resultatet av i dag da de innfødte krever landet tilbake, disse såkalte Land claims sånn i kortversjon.

 

jaktfarmer ble etablert da man sluttet med spesielt kveg, og man slapp da antiloper og andre dyr i sitt farm område og begynte å jakte på disse, derfor er det "hegnjakt" på 200000 mål eller større, selvsagt også noen mindre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Så det dere sier ( dere som selger afrikajakt ) er at selv om gjerdet er der, har det ingen misjon siden arealet innenfor gjerdet er så stort?

 

Det blir vel litt som om Folldal, Tynset og Oppdal gjerdet inne sin del av Knutshø villreinområde for å maksimere jaktinntektene. Man kunne "spe på bestanden" med rein kjøpt i finnmark etterhvert som skytekåte rikfolk gjorde vei i vellinga.

 

Må si lysten på afrikajakt forsvinner rimelig fort når bildene av disse gjerdene med piggtråd på dukker opp...

Link to comment
Share on other sites

Så det dere sier ( dere som selger afrikajakt ) er at selv om gjerdet er der, har det ingen misjon siden arealet innenfor gjerdet er så stort?

 

Det blir vel litt som om Folldal, Tynset og Oppdal gjerdet inne sin del av Knutshø villreinområde for å maksimere jaktinntektene. Man kunne "spe på bestanden" med rein kjøpt i finnmark etterhvert som skytekåte rikfolk gjorde vei i vellinga.

 

Må si lysten på afrikajakt forsvinner rimelig fort når bildene av disse gjerdene med piggtråd på dukker opp...

Eh......det er da høyst frivillig å dra på Jakt i Afrika...... :roll:

Frister det det ikke....så lavære da.......

 

Jeg for min del....skal jeg med tid å stunder nok til Afrika igjen på jakt.....gjerdene betyr ingen ting for villtet de jumper over som de vil....mindre dyr kryper under.....der det er mulig... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ok skautussa, om det er riktig, blir det jo som sauegjerder og gamle steingjerder i utmarka i Norge. Altså av ingen betydning. Men jeg får likevel ikke dette til å stemme når man samtidig snakker om utslipp av innkjøpte dyr, vaksinering, foring osv.

 

På den andre siden er jeg sikker på at "villreinjakta" som jeg beskrev ovenfor hadde solgt som hakka møkk...

 

Det er ikke meningen å rakke ned på afrikajakt, har selv hele livet drømt om å sitte med en sigar og whiskey utenfor teltet og høre løvene brøle. Men bildet mitt av Afrika som Hemingway beskriver det, eller Clint Eastwood viser i "white hunter, black heart" har falmet litt med de seneste beskrivelser av hvordan Afrikajakta EGENTLIG foregår...

Link to comment
Share on other sites

tikkat3

Hvis du ønsker å oppleve det som vi ser på film og leser om i gamle bøker, er du nok mange, mange år for sent ute.

Hemingway sitt Afrika har opphørtå eksisterer, befolkningstettheten har økt enormt og områder med urørt jungel og bush minsker stadig..

det kanskje flotteste landet av de alle, Kenya, har hatt jaktforbud i mange år og er vel det landet som etterhvert har mistet mesteparten av viltrikdommen sin.

 

Safari på gamlemåten kan sikkert fortsatt skaffes i enkelte land og områder, men prisen blir gjerne deretter.

The Big Five kan vel fortsatt jaktes på denne måten, men ifølge de rapportene jeg har lest er en stadig vekk i kontakt med landsbyer og lokalbefolkningen i bushen også under slik jakt.

 

Når det gjelder farm eller ranch hunting i Sør Afrika er det krav fra myndighetene at disse områdene skal være gjerdet inn med såkalt game fence.

Dette fordi det i de samme områdene ofte drives både kvegfarming og grønnsak / korn / maisdyrking, og en ønsker ikke at disse næringene blander seg (bokstavelig talt).

Slik farmjakt drives i dag er det en industri som skaffer tilveie hard valuta, masse arbeidsplasser og tonnevis med kjøtt.

Klarer en ikke å jakte bak gjerder under disse forutsetningene har en ingenting der å gjøre og kan spare pengene til noe annet.

 

At viltet suppleres i tillegg til den naturlige tilgangen, fores og vannes i vanskelige perioder og skjermes for tjuvjakting så godt det lar seg gjøre, er kun en konsekvens av at dette er kapitalen til landeierne.

Dårlig med vilt i trofeklassen = dårlig med hard valuta.

I tillegg drives det i perioder uttak av overskuddsdyr , culling, som gjerne utøves av lokale jegere.

 

Personlig har jeg ingen betenkeligheter med å jakte på game farmer i Sør Afrika om muligheten byr seg igjen.

For meg er dette det nærmeste jeg noengang vil komme afrikansk jakt, og i mitt enkle hode er det ikke noe hverken uetisk eller unfair i å jakte på denne måten.

 

At en vanligvis kommer hjem med de trofeene en hadde på ønskelista skyldes i stor grad vilttettheten og de mange sjansene til skudd som oppstår.

At dette er enkel jakt derimot er ikke tilfelle, en skal jobbe ganske hardt for resultatet.

Områder på 30 til 40.000 mål gir ihvertfall meg plenty utfordringer selv om de er inngjerdet.

 

Og cigaren, gin-tonicen, eller den iskalde Castle Beer smaker himmelsk godt rundt leirbålet om kvelden, og lydene, luktene og stemningen forøvrig er der fortsatt.

Det er imidlertid smått med løvebrøl på disse game farmene, men sjakaler, hyener, fugler og annet gir uansett liv i den afrikanske natten

Link to comment
Share on other sites

OK, takk for en ærlig og usminket oppsummering om hvordan jakt i Afrika foregår. Jeg er helt enig i at det ikke er noe uetisk eller unfair i det du beskriver. På den andre siden er det ikke (lenger) noe jeg vil bruke masse penger på. Da slipper jeg uansett å ergre meg over at jeg ikke har råd...

Link to comment
Share on other sites

Takk for innlegget Seawolf :wink: Har vært litt i Afrika, Kenya (Masai-Mara) og Tanzania (Serengeti) Der lever viltet vilt! En ekstrem opplevelse som aldri vil bli glemt :wink:

Jeg kan forstå Tikkat3, og foretrekker jakt dere dyrene kanskje ikke har sett et menneske. Det kan vi oppleve enda i Norge og spesielt i USA og Canada pluss mange andre tildels usiviliserte landområder.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er nå slik at de områdene i det sørlige Afrika som fortsatt er "ville", stort sett er nasjonalparker.

Serengeti, Okavango, Kruger osv osv; her lever viltet side om side som de alltid har gjort.

Samtidig er det naturligvis jaktforbud i slike områder, så her er det speilreflexen og telelinsa som legger ned trofeene :wink:

 

Jeg har ingen problemer med at folk betakker seg for å jakte på farm, enten det er i Sør Afrika eller Namibia.

Det som imidlertid får temperatruren til å stige noen hakk hos meg, er når enkelte opphøyer seg til dommere over de av oss som finner glede i slik jakt.

Personlig ville jeg sannsynligvis ikke jakte kronvilt i hegn i Danmark, eller "canned" løve i Sør Afrika, men jeg kunne ikke drømme om å kritisere de som gjør det og liker det.

 

De to gangene jeg har vært i Sør Afrika, har gitt meg jaktopplevelser og ikke minst naturopplevelser jeg ikke ville vært foruten.

Viltrikdommen, naturen, menneskene, de tidlige morgenene med kaffekoppen rundt leirbålet når den afrikanske dagen så vidt begynner å livne til, og ikke minst kveldene hvor en deler dagens opplevelser med kameratene...alt dette er unikt og vel verdt pengene slik jeg opplever det ihvertfall.

 

Det er fortsatt såpass mye igjen av det ekte Afrika der nede i bush velden at disse opplevelsene er gir intrykk som sitter spikret for ettertiden.

 

Hvor jeg jaktet langs bredden av Limpopo River (grense-elv mellom RSA og Borswana), var viltgjerdene mange steder borte, revet vekk av flom eller hadde store åpninger.

Der passerte viltet, ihvertfall de mindre artene som bushbuck, steen buck, duiker og impala fritt mellom Botswana og Sør Afrika.

Også større arter som waterbuck, zebra og blue wildebeest trakk over elva og ga oss mange flotte opplevelser.

 

Dette er uansett Afrika på godt og vondt og drømmen ligger der og venter.

Jeg har ihvertfall ikke betenkeligheter med å anbefale slik jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ok skautussa, om det er riktig, blir det jo som sauegjerder og gamle steingjerder i utmarka i Norge. Altså av ingen betydning. Men jeg får likevel ikke dette til å stemme når man samtidig snakker om utslipp av innkjøpte dyr, vaksinering, foring osv.

 

På den andre siden er jeg sikker på at "villreinjakta" som jeg beskrev ovenfor hadde solgt som hakka møkk...

 

Det er ikke meningen å rakke ned på afrikajakt, har selv hele livet drømt om å sitte med en sigar og whiskey utenfor teltet og høre løvene brøle. Men bildet mitt av Afrika som Hemingway beskriver det, eller Clint Eastwood viser i "white hunter, black heart" har falmet litt med de seneste beskrivelser av hvordan Afrikajakta EGENTLIG foregår...

 

Man kan vel si sånn ca at disse såkalte jakthengnene i Sør-Afrika er i areal ca 10 ganger større en ett gjennomsnittlig norsk elgterreng, det er da gjerder i elgterrengene også med og uten piggtråd (piggtråden er dog gamle etterlatenskaper av greunneieren. det er vel ingen som sier noe på å jakte elg innenfor 15000 mål hvor sauegjerdene går på kryss og tvers.

 

Ellers er jeg ebig med det Seawolf skriver.

tror nok den filmen med Clinter`n, og det Hemmingway skriver er en sterkt romantifisert beskrivelse av virkeligheten, dessuten tror jeg ikke Hemminway såg så mye gjennom sprittåka :wink:

I statene nord for Sør-Afrika er det i hovedsak områder som strekker seg over hundrevis av kvadratkm, her er også problemet med tjuvjakt stort, husk at det er et kontinent som sulter.

Link to comment
Share on other sites

Velger man jakt i sørafrika så er det jakt i heng, ferdig med den saken. Har selv jakta der to ganger og har vært veldig klar over det når jeg har jakta der nede. Selv om det er hegn betyr ikke det at jakta er så forbanna lett av den grunn, som ha ene sier her er hegna store og viltet har full mulighet for å slippe unna. Når jeg har jakta der nede jakter jeg kun på dyr som opprinnelig hører hjemme der, jeg gidder ikke å skyte oryx i eatern cape for å si det sånn!

Link to comment
Share on other sites

"klassiske" safarilandene......

 

Kenya er vel bare for poachere.

 

I siste nr. av Trofæ står det litt om jakt på Uganda kob. Skribenten opplevde jakten på denne i den "frie jaktbane" langt enklere enn hegnjakt. Dette slår jo føttene under visse hypoteser. Det blir for idiotisk å kverulere mer om dette.

 

Likte den kommentaren om mink som er fremmedart i Norge, og Oryx i RSA osv. En tanke som slo meg da: Himalayan tahr som regnes som en av verdens vanskeligste art å jakte på (etter Marco polo

Link to comment
Share on other sites

Vel - samme hva de "lærde" sier - synes jeg at jakten i SA på uoriginalt vilt - er like spennende som originalartene.

 

Dette kommer an på hvordan man jakter.

 

Kjører man bil - og nærmest skyter fra denne - spiller det vel ingen rolle om det er originale arter eller ikke?

Det samme om man blir sluppet ut om morgenen - og hentet om kvelden - og via GPS plukker opp skutte dyr.

 

Bare en mening :)

 

Så får de med "skikkelig god erfaring" fra Afrikajakter - ha sin mening :)

Link to comment
Share on other sites

Poenget er følgende: Mange jegere kjøper jaktreiser til Sør afrika. Helt greit!

Om de jakter på havtamme, bedøvede dyr i hegn eller folkesky arter som aldri har sett innsiden av ett gjerde, er for meg knekkende likegyldig, helt frem til de stiller opp på fremsiden av "jeger hund og våpen", eller legger ut karstykkene sine på nett.

Der og da har de tatt et valg! Når DE har tatt det valget, må de godta at noen stiller spørsmålstegn ved at det er snodig at en halvfeit nordmann som aldri har satt sin fot i Afrika før, i løpet av en uke samler trofeer det før tok en mannsalder å samle.

 

Jeg kan skjønne seawolf som sier han blir opphetet av at noen setter seg til dommer over de av oss som finner glede av slik jakt. Mange har betalt store summer for å få trofeene på veggen. Men det er en sjangs man må ta når man vil legge ut skrytebilder for å høste applaus fra resten av oss. Trofeer er vel for å høste applaus på en inndirkete måte? ivertfall er det det for min del...

 

For ordens skyld, jeg er ikke sikker på om min nyervervede oppfatning ( halvdopede innegjerdede dyr ) av afrikajakt er riktig, selv om jeg nå VET at Hemingways beskrivelser hører fortiden til. Derfor synes jeg slike tråder er opplysende...

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk nettopp en pris på female løve til R 25 000,-.

Flybillett til Johannesburg for kr 5000,- t/r Oslo.

To dagers jakt til USD 250,- pr. dag - har gitt en totalpris på kr 23500,-.

Det er jo ikke mer enn hva jeg betaler for en halv elg.

 

Hvorfor så billig i SA?

Jo - en gammel greie som skulle skytes ut - og sikkert tam :? .

Men løve er løve - vil noen si.

Og hvordan "jaktes" den?

Jo - kjører bil, lar noen trackere spore den opp - legg an og skyt.

 

For min del er det helt uinteressant :twisted:

 

En Oryx - med skikkelige horn - i en "tam" flokk er mer interessant.

Hvis jeg får jakte som jeg selv vil :)

 

Hva er forskjellen på å skyte den i EC innenfor et område på 50 000 mål - eller i Namibia?

Du klarer jo ikke å jakte av slike områder hvis du JAKTER.

Å kjøre bil i områdene - er IKKE JAKT.

 

Forøvrig - så skyter jeg all mink jeg kommer over :D

Link to comment
Share on other sites

Dette blir det samme som å jakte villrein i Norges land. Stor forskjell på villreinområdene, kan ikke samenligne å skyte rein i f.eks Rendalen eller Forelhogna mot å skyte rein i f.eks Rondane eller Sølnkletten. Ingen er inngjerdet her, men det er MEGET Stor forskjell på disse jaktene også....

Link to comment
Share on other sites

Poenget er følgende: Mange jegere kjøper jaktreiser til Sør afrika. Helt greit!

Om de jakter på havtamme, bedøvede dyr i hegn eller folkesky arter som aldri har sett innsiden av ett gjerde, er for meg knekkende likegyldig, helt frem til de stiller opp på fremsiden av "jeger hund og våpen", eller legger ut karstykkene sine på nett.

 

For det første er du kategorisk i dine kommentarer, noe som gjør at du i utgangspunktet bommer totalt.

De dyrene jeg har sett, er så langt fra halvtamme og bedøvede som det går an og komme..

 

Der og da har de tatt et valg! Når DE har tatt det valget, må de godta at noen stiller spørsmålstegn ved at det er snodig at en halvfeit nordmann som aldri har satt sin fot i Afrika før, i løpet av en uke samler trofeer det før tok en mannsalder å samle.

 

Uten å kommentere personkarakteristikken, tror jeg du igjen er helt på jordet.

Hvilke antilopearter trengte man en "mannsalder" på samle tidligere ?

 

Jeg kan skjønne seawolf som sier han blir opphetet av at noen setter seg til dommer over de av oss som finner glede av slik jakt. Mange har betalt store summer for å få trofeene på veggen. Men det er en sjangs man må ta når man vil legge ut skrytebilder for å høste applaus fra resten av oss. Trofeer er vel for å høste applaus på en inndirkete måte? ivertfall er det det for min del...

 

For min del legges hverken bilder eller jakthistorier ut for å skryte eller for å høste applaus.

Motivet er heller å prøve å dele med andre noen av de flotte opplevelsene jeg har hatt.

Jeg har levd et langt liv og står trygt på egne bein og er ikke avhengig av hverken applaus eller klapp på skulderen av andre for å få aksept for de valg jeg tar.

De få trofeene jag har, har jeg for min egen del som gode minner etter flotte jaktopplevelser.

 

For ordens skyld, jeg er ikke sikker på om min nyervervede oppfatning ( halvdopede innegjerdede dyr ) av afrikajakt er riktig, selv om jeg nå VET at Hemingways beskrivelser hører fortiden til. Derfor synes jeg slike tråder er opplysende...

 

For ordens skyld, din oppfatning av jakt på viltfarmer i Sør Afrika (jeg vil aldri kalle dette for hegn), er slik jeg har opplevd det, fullstendig feil.

Link to comment
Share on other sites

Seawolf :wink: helt enig der!har til gode å oppleve halvtamme ,bedøvde dyr under jakt i Afrika! tikkat 3 hvor har du din info fra? kan du være så snill å dokumentere disse påstandene du kommer med !og til sist sitter du på 1 hånds informasjon kanskje du har vært i Afrika på jakttur?hadde vært gøy å se infoen din for jeg kan sikkert skaffe 100 stk vitneutsagn fra fornøyde jegere som har vært dernede og opplevt jakta dernede!du har tydeligvis ikke så høye tanker om alle de som reiser på jakturer til afrika når du påstår at de godtar å jakte på halvtamme og bedøvde dyr :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har lurt på hvorfor man skyter 10 ganger så mye for 10-delen av prisen i Sør-Afrika sammenlignet ned de klassiske safarilandene?

 

Det har vel med det å gjøre at i Sør Afrika er det stort sett antilopejakt på game farmer som er aktuellt, noe som i dag er forholdsvis rimelig for oss europeere.

Det har også med å gjøre at dette er storindustri satt i system.

 

I Tanzania, Mozambique, Zimbabwe, Botswana og diverse andre land jaktes det primært big five i områder uten viltgjerder og da blir prisen naturligvis en helt annen.

I tillegg kan en her også på en slik safari jakte antiloper mm. men fortsatt til "dangerous game" dagrater.

Da snakker en om mer tradisjonell safarijakt på frittgående vilt, men til helt andre priser enn i Sør Afrika.

Her ville nok en 14 dagers bøffeljakt etter ett dyr koste minst like mye som de 8 antilopene jeg tok i fjor i RSA på 7 dager.

 

Skal man prøve å mene noe om jakt i Afrika bør en sette seg litt inn i hva de forskjellige land har å tilby av vilt, hvilke kvoter det opereres med, hvilke priser man har, både dagrater og trofeeavgifter.

Og ikke minst hvordan myndighetene regulerer dette.

Noen land forlanger bla game scout med AK47 som skal være med hele tiden.

 

Så kan man sammenligne epler mot epler og pærer mot pærer.

Da får man kanskje en liten anelse av det mangfoldet som fortsatt hersker der nede.

 

Selv er jeg som sagt grønnskolling og totalt nybegynner, men prøver å sette meg litt inn i forholdene, og de fleste svarene finnes tilgjengelige på www.

Link to comment
Share on other sites

hvilke priser man har, både dagrater og trofeeavgifter. :mrgreen:

dagsrater fra 400-1500 us per dag og så kommer trofepriser som også avregnes i us så da blir det ikke så billig som i rsa for antilope jakt men big 4 er billigre på trofeer enn i rsa :x

Link to comment
Share on other sites

MAn skal ikke lenger tilbake enn til 70 tallet hvor mange av de artene som i dag jaktes rundt omkring i RSA nesten var utryddet, F.eks Hvit Nesehorn.

 

Den tilretteleggingen som Sør-Afrikanske myndigheter har gjort de senere årene har faktisk bidratt til at man kan dra til Sør-Afrika og jakte Plains game. At jaktfarmene er inngjerdet ser ikke jeg på som noen ulempe, da disse er så enorme at du ikke vil klare å gå tvers over farmen mens du jakter der, selvsagt varierer størrelsen noe men stort sett er dem store, ja ofte flere hundretusen mål.

 

I Namibia jakter man på flere millioner mål store områder.

 

MAn bør vel prøve denne jakta før man uttaler seg bastant, da har man iallefall ett grunnlag og uttale seg på.

 

 

Drar til Namibia den 17 april

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...