Jump to content

300 Win Mag og langhold


Erikr

Recommended Posts

Hei.

 

Har tenkt å prøve meg på kort langhold rundt 4-500 meter kanskje enda lengre. Har en rifle i 300 win mag..

 

Noem som sitter på tips til både kuler og ladninger i dette kaliberet? Har brukt 167 grn scenar.

 

Gjerne litt genrellt om dette kaliberet og hvordan det måtte være egnet til langold, hadde også vært fint!!

 

Mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en .300 win Mag og ble frustert over presisjonen i den for langholdsbruk før , det var på banen hjemme der lengste hold var 300 meter , DFS bane,. Så kom jeg over i noen bøker og andre info at 190 grain Sierra MK var ei god kule som passa bra i den for langholdsbruk, slik ammo var noe av langholdskyting i forsvaret utført med og , og mange i USa brukte den også med godt resultat. Det ble lada med 160 krutt husker ikek data da det er noen år siden nå, men jeg nevnte dette for skoglund på Norma og han fortalte at de hadda lada 190 SMK for millitært bruk med N204, det ble innhandla litt krutt da og presisjon og rekyl og prestanda ble en helt annen en. Og gruppene ble små og bra.

 

Nå lader jeg med N4 krutt pga prisen og 190 Sierra MK, EI anna kule jeg har fått tak i men ikke prøvd ennå er Sierra 220 grain MK som USAMU ( US Army Marksmanship Unit ) lader for sine skyttere . både for match og strid. Som jeg har hørt så er 190 SMK bra kulebane innenfor 1500 meter, og med 220 grain SMK så burde banen være mulig litt lenger. Tyskerne bruker foreks 300 win Mag i sine AI rifler for prickskyting og 300 Win Mag er en av de mest populære Vestlige patroner der nede for alpe jakt .

 

Det skal prøves mer utover høsten å se hvordan det går da her nede er det bra muligheter for langholdskyting og bra testing av ammo.

 

eneste jeg ikke liker er det å stappe kula så langt ned i hylsa så der skal det omarbeides litt når jeg får nytt løp for å utnytte kasselengden så den kan brukes fornuftig .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt endel med .300WinMag, kjøpte min første rifle i det kaliberet i 1976, en Ruger 77R. Bekjente flirte litt av kalibervalget dengang fordi en eller annen "skrivebordsforsker" i USA hadde skrevet at hylsehalsen var for kort??? Vi vet jo alle hvordan det har gått med nevnte kaliber, det brukes av veldig mange både i politi, forsvar og langholdesskyttere over hele verden.

Jeg har kun brukt kaliberet til jakt i hovedsak hjort og dermed brukt jaktkuler. Jeg kjøpte en nye rifle i samme kaliber for ca 10 år siden, mest for å få en lengre låskasse og litt lenger løp, det ble en Rem.700 med et 26"SS Duglas løp og fiber stokk. Ble aldri helt fornøyd med pressisjonen, eneste som gikk skikkelig bra var 165grs Tonheimkuler, følte jeg kunne snu meg bort og lukke øynene og de gikk fremdeles i samme hullet, brukte 78 og 79grs N15 i lette Norma hylser, ca 3280fs.

 

Nå i vår skiftet jeg så løp til et Lothar Walther 65cm #5 som Fossdal monterte, fant ikke helt utav det i starten, d.v.s. MK kuler gikk veldig bra men 200Swift AF som jeg ville bruke (hadde 300 liggende) gikk bare passe med N15. Så ble det til at jeg prøvde Vita. N165 krutt, det gikk som en strek, som det også gjør i min sønn's Rem 700 Police. Kruttboksen var nær tom så jeg kjøpte en ny men fant etterhvert ut at denne boksen var noe hurtigere og jeg måtte ned 2grs til 73 men da går det under 15mm på 100m. Testet på 300m og det ble litt over 3cm og på 400m ble det litt over 4cm, stilte 10cm (knepp) fra 100 til 300 og 11 til fra 300 til 400m, altså 21cm over på 100m så gikk den midt i på 400m.

Jeg overtok noen ladede patroner fra en venn med 190grs Sierra MK og 73grs N15, de går også utrolig bra, var også innom 168grs MK første dagen også de gikk veldig bra.

Så til våren så blir det litt testing med MK kuler på riktig lange holde, har egen bane ut til 7-800m men det er jo bare 3-4dgr i året det et såpass vindstille at man kan skyte over 300m her ute på sørvestlandet.

 

Kunne skrevet flere sider om erfaringer på jakt, ladninger og kulevalg med nevnte kaliber igjennom 30 sesonger men får stoppe her. Bistår gjerne andre med mine erfaringer og valg.

 

 

 

----

Link to comment
Share on other sites

190SMK er det som brukes i militær ammo i 300WinMag, kalt A-191. Men denne er ladet til lengere COAL enn normalt (91mm) og vil derfor ikke passe i normale magasin. V0 er 3000fps på denne.

Selv har jeg meget god erfaring med presisjonen i 220SMK og N15, V0 ca 2750fps.

 

Skal du lengst mulig ut med 300WinMag må du nok se på Berger 210VLD og Hornady 208AMAX. Disse har meget høy BC samtidig som de er mulig å få en god V0 på. Om målet er å få flatest kulebane ut til 1000m er nok 155Scenar dugendes, men vindavdriften blir nok ikke så bra som de tyngre kulene med høy BC. Kulebanefall er enkelt å lære da gravitasjonen er tilnærmet konstant på hele kloden, vindavdriften derimot er tornen i øyet. Søk en kombinasjon (BC, V0 og presisjon) som gir minst vindavdrift selv om du kanskje taper en mil eller to på kulebanen ut til 1000m.

 

Du kan teoretisk ta en sjekk av mulige kombinasjoner du ser for deg med en ballistisk kalkulator som denne: http://www.eskimo.com/~jbm/calculations/traj/traj.html

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

hva med mrp krutt, er det noen som mener det er dugande til lange hold? Gjerne ladedata om mulig...

 

 

For all del, MRP bruker å virke i mange .300winmag, selv bruker jeg mest N15 da det er mye billigere, men som jeg skrev tidligere her så har jeg best erfaring med N165 i 3 rifler (løp) i de senere år. Og jeg har testet mye med N15, Norma anbefaler jo N204 på sine ladedata, ser der er nevnt av andre foran på denne tråden.

 

 

--

Link to comment
Share on other sites

har prøvd med 167 grn scenar og 71 grn 165 og det var ingen suksess på 300 meter for å si det sånn. hadde trodd en 300 holdt bedre høyde enn som så. den sank 15 cm... ikke bra..brukbare samlinger dog..

 

trenger noe heftigere enn dette! tror det blir n 165 krutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...

hadde en ssg04 i 300Wm. gromladninga mi,var med ei 185grns scenarkule,brukte da,78,7grns N165. prøvde ikke med MRP,men N160 og N15. hos meg ble N165 valgt,etter mange serier med forskjellige ladninger. målte aldrig hastigheter,siden jeg ikke har kronograf,men tror nok 78,7 er bortimot max ja :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hva med barnes x og den slags? noen formeninger om kulevekter o.l?

 

har laddet barnes tsx i 300 W i kulevektene 180gr/168gr/165gr/150gr til Elg

 

funnet ut at 168gr er og blir mitt valg til jeg finner noe bedre :mrgreen:

 

har en enkelskudds Thomson encore og den gir meget god presisjon med tsx og N160/Mrp bruker nå bare N160.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg har også så smått begynt å samle komponenter til .300WM.

 

Ei kule jeg skal prøve er 208grs A-max. Det er ei kule med stort potensiale - får bare håpe den går godt i børsa mi også... :wink:

190 grs SMK er alt på plass. Tanken var å prøve N165, muligens N170.

 

Har noen forsøkt skytterlagskrutt i .300? Tenker på de som er beregnet til 6,5x55. Det hadde vært greit å hatt noe billig til mengdetrening, som man kunne putte bak ei 168grs SMK el.l. Det blir litt voldsomt med MRP da..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også så smått begynt å samle komponenter til .300WM.

 

Ei kule jeg skal prøve er 208grs A-max. Det er ei kule med stort potensiale - får bare håpe den går godt i børsa mi også... :wink:

190 grs SMK er alt på plass. Tanken var å prøve N165, muligens N170.

 

Har noen forsøkt skytterlagskrutt i .300? Tenker på de som er beregnet til 6,5x55. Det hadde vært greit å hatt noe billig til mengdetrening, som man kunne putte bak ei 168grs SMK el.l. Det blir litt voldsomt med MRP da..

 

Bare et lite tips, hos jaktdepotet får du kjøpt rhino-krutt som er det samme som norma. Du kan bruke ladedata norma/rhino om hveraldre :D Rhino koster 360 kr/kg

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite tips, hos jaktdepotet får du kjøpt rhino-krutt som er det samme som norma. Du kan bruke ladedata norma/rhino om hveraldre

 

Dette er både riktig og ikke riktig.

Kruttet er Bofors produsert og det Norma selger under sin 200/URP/MRP serie er lotter som er testet i flere kalibre og skal gi samme trykk som tidligere lotter. Det er grunnen til at de nå er tom for MRP, på grunn av siste leveranser holder trykket i to referansekalibre. Men ikke i de siste. Samme kravene er det ikke til skytterlagskrutt/Rhibno/Accurate/RWS osv

 

Jeg ser i .300RSAUM og .280AI så er ikke kruttene like, det varerer et par grs. Men har du dette i bakhodet, så er det ingen problemer. Jaktdepoet har en tabell som viser hvilke krutt som leveres under andre navn.

Flere av Rhino kruttene har vert i salg i flere år tappet av Norma og Rausfoss som skyterlagskrutt. Nå kan du derimot kjøpe hele serien til en grei pris.

Link to comment
Share on other sites

.300 WM har en del høyere driftskostnader enn mange grannere kalibre, men det har kommet frem endel kuler som er rimelige i anskaffelse. Men hva med hylser?

 

Jeg har sjekket litt, og de ligger rundt 20,-/stk løst... Fbrikkammo som kilde er et bedre alternativ da?

 

Norma Jaktmatch 9,7gram får man til 19,-/stk men, jeg har gjemt det beste til slutt: Federals Powershock til 14,-/stk!

 

Hvordan er erfaringene med Federals hylser? De burde vel ikke være dårligere enn andre?

 

Jeg er frista til å kjøpe en kartong på 200 stk... Enhetsprisen er da 11,- og det gir vel finfine hylser til å lade videre på?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt mye federal hylser i 308win og for mitt bruk er det knakende gode hylser. Har også nå Federal hylser i 338WM men de har jeg ikke skutt mye med enda så tiden får vise. Har nå fått tak i en del Norma til 338'en. Men til 308'en ladet jeg Federal hylsene 8-9 ganger så kasta jeg dem. Da hadde jeg trimmet dem to ganger mener jeg å huske. Men jeg aner jo ikke hvordan de er til knallharde 300WM ladninger.

 

Ang Rhinokrutt.. Jeg kjøpte ett kg Rhino RP14 som skal tilsvare Norma 202 og de ga tilnærmet samme hastighet. Jeg kjøpte også en dunk Rhino RP17 til 338WM og jeg brukte startladninger for Norma URP. Hastigheten stemte da overens med ladedataene/hastighetene Norma oppgir på sine sider. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

solgte nylig en steyr mannlicher SSG 04 i 300Wm. prøvde vel ikke så mange forskjellige kuler etc,men den ladningen jeg ble mest imponert av,var lapua scenar 185grns,med 77grns N165 bak. dette var i normahylser,og 5skuddssamlinger på 100mtr,målte jeg med elektronisk skyvelær,ned til 6,5mm. den var også inkl en(JÆVLA)"flue" hadde jo mange gode serier,men 6,5 ble beste.

Link to comment
Share on other sites

Det hender at .300H&H min blir brukt til koseskyting på lange hold. Hylser er Norma og Remington, hvor Norma sine er klart jevnere. Lapua Scenar 185grs og en passe dose med 160 eller MRP lignende skytterlagskrutt. Dette samler utfattelig godt i min børse, er rimelig i bruk og det er ingen grunn til at din variant med et nyere hysledesign skal være dårligere. Det eneste jeg gjør er å trimme lengden en gang i blant og presse hysla minimalt under omlading. I .300RSAUM bruker jeg bare lettere kule og raskere krutt. Like gøy :D

Link to comment
Share on other sites

Hva med riflestigning?

Har en T3 i .300 som jeg skal begynne å lade til.

Finnene har gjort det enkelt for seg og valgt 11 til 1 stigning på alle .30 cal løp.

Noen som har erfaring med hvordan dette går med de tyngre kulene (190 gr og opp)?

Må jeg holde meg til de lettere kulene for å få brukbar stabilitet?

Magasinet på Tikkaen er ikke lengre enn det må være så patronlengden setter vel begrensning,

men til langskyting kan jeg jo lade ett og ett om jeg har friflukt nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tenkte å friske opp tråden litt:

 

Har noen forsøkt N570 i .300winmag?

 

Etter tabellene hos vihtavouri skal dette kruttet kunne gi meget god hastighetmed ca 200grs kuler.

 

Når man samtidig glaner litt på kruttprisene så virker dette å være et fornuftig alternativ mht pris-prestada.. N165 er temmelig dyrt i forhold til 500 serie kruttet (ser på prislisten til Landrø ut til at dette kruttet også leveres i 1kg boks).

 

Til vanlig trening duger selvfølgelig 185grs Scenar og N160 i massevis, men på langholdet hadde det vært artig med 208grs A-max med god utgangshastighet... N560 eller N570 kunne vært intressante alternativ her?

Link to comment
Share on other sites

For å komme med noen efaringer siden jeg startet tråden:

 

Har skutt flere hundre skudd med den nå og det er et kaliber jeg stadig blir mer og mer fornøyd med. Men en ting er sikkert: remington eller federal hylser skal jeg aldri ha igjen. Blir fettbuler uansett hvordan de presses og de strekker seg enormt mye i forhold til normahylsene. Normahylsene har jeg helpresset rundt 20 ganger uten at de har sprukket. Trimmet ca 3 ganger.

 

N15 kruttet er en god venn for å si det sånn..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
:D lader 300 win mag, til min tikka super varmint med 150 grs sierra matchking HPBT, 80 grs (skytterlagskrutt) norma 15, vanlige cci large rifle 500 hetter...patronlengde 84,8 mm..dette gir 1010 m/s i 10 grader C..og sinnssykt bra samling (bare ett lurvet hull på 100 m.. :twisted::twisted:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...