Jump to content

Jaktdiopter/kikkertsikte-combo


Sako 30-06

Recommended Posts

Hei, alle sammen. Jeg heter Sako 30-06 og jeg er jernsikte-tilhenger. Etter å ha unnagjort min andel av banning over kikkertlinser fulle av dogg, regn, snø, rim og annen f...skap, har jeg skjønt at jernsikter i enkelte tilfeller er overlegne alt som finnes av glass. Ikke minst skjønte jeg dette det året jeg oppdaget midt i hjortejakta at retikkelet skranglet uhemmet rundt inni den kjipe busknellen jeg hadde oppå hjorterifla på den tiden. Som en følge av tidligere tvangstanker hadde jeg heldigvis skutt inn jernsiktene slik at jeg kun trengte å låne en unbraconøkkel og skru skiten av børsa for å fortsette å jakte. Erstatningskikkerten som jeg etterhvert spanderte på meg var et digert drensrør av en 2.5-10x56 som ble forskriftsmessig montert i en EAW svingmontasje slik at jeg skulle slippe å måtte låne unbraconøkkel neste gang gjødselen traff ventilasjonsanlegget. Dessuten så jeg for meg å kunne plukke av kikkerten for å bruke jernsiktene ved smygjakt eller på trange poster, siden balansen i børsa ikke ble påfallende bedre av en drøy halvkilo glass, stål og aluminium montert i god høyde over låskassa.

 

For et par år siden fikk jeg en ny påminnelse som sendte meg enda lengre inn i 40-årskrisa: Jeg klarte ikke lenger å skilne toppen av skuret skikkelig fra svingmontasjebasene, og det var blitt bortimot håpløst å få riktig høyde på kornet på grunn av basen som stakk opp framom skuret. En tur i tenkeboksen ga meg konklusjonen "diopter". Hvis gubber med forskalingsdress og Sauer kan treffe svarten på 300m enda de har nådd langt opp i prostata-alderen, måtte da pinadø jeg som ennå var i min beste (?) alder kunne treffe en skarve hjort på en brøkdel av avstanden med tilsvarende hjelpemidler? Ved hjelp av Google fant jeg fram til New England Custom Guns som kunne levere jaktdiopter som kunne smekkes rett inn i EAW-basen. Etter litt fintenking måtte jeg dessverre konkludere med at hvis dette skulle funke, måtte kornet stikke opp fra pipa som en ståp*** i en 18-årsgrensefilm. Planen ble skrinlagt og det var på tide med en ny tur i tenkeboksen. Hjelpemiddelsentralen ble etterhvert kontaktet, og der hadde min gamle far liggende et jaktdiopter. Dette hadde han i sin tid hadde fått montert på sin gamle KV59 for bruk på æljjakt på den tiden han ennå ikke hadde råd til jaktrifle med tilhørende glass. Diopteret ble prompte bedt oversendt Bartebyen pr. ekspress.

 

Jeg veit den dag i dag ikke hvem som har produsert diopteret. Det har en base som skrus fast i bakre låskassebro:

normal_IMG_0486a.jpg

Basen har et svalehalespor som går på tvers og der en liten stålkloss som holder selve diopteret passer inn. Sidejustering ordnes ved å løsne et settskrue og presse diopteret sidelengs, høydejustering ordnes ved å skru ut hullhylsa i selve diopteret, løsne en annen settskrue og skru holderen for hullhylsa. Så skrur man hylsa fast igjen. Dette var både smått og nett, og jeg tok med både diopter og børse til smeden for å høre hva han kunne finne på av smarte løsninger. Etter en uke meldte han at han ikke fant på noen løsning som han ville gå god for. Surt, men det er forsåvidt bedre at han lar være prakke på meg en løsning han ikke tror på sjøl. Noe motløs tok jeg med alt sammen hjem og ble sittende og fundere over en kaffekopp eller to. Etter litt tenking fant jeg fram en tapetkniv og en bit markisolasjonsplate og begynte å lage en modell til base for diopteret. Såvidt jeg kunne se, burde det være akkurat såvidt nok plass bakom EAW-basen til at man burde klare å få montert noe greier. Enda en kaffekopp og diverse finsnekring seinere sto en modell klar. Det var "bare" å få den produsert i et noe mer solid materiale.

 

En smed ble oppsøkt, medbringende børse, diopter og modell. Nema problema, etpar uker seinere var jeg halvannen bærumstier fattigere og innehaver av en egenkonstruert jaktdiopterbase tilpasset Sakos montasjespor. På kjøpet fikk jeg en noe høyere kornklakk slik at treffpunktet ble sånn noenlunde.

 

Det hele passet akkurat på det berømte k**ehåret, kikkerten går hårfint klar av diopteret:

normal_IMG_0476a.jpg

 

Tilpasningen bak EAW-basen var ikke så halvgæli:

normal_IMG_0483a.jpg

 

Slik ser det ut fra min side av børsa:

normal_IMG_0485a.jpg

 

Og her har vi et oversiktsbilde, med kikkerten avmontert:

normal_IMG_0482a.jpg

 

Dette fungerer aldeles glimrende. For to år siden skjøt jeg en spissbukk på smygjakta med kun diopteret på børsa, og på banen setter jeg relativt lett tre skudd innenfor at A5-ark på 50 meters avstand, stående. Tar jeg det mer med ro, har jeg ingen problemer med å treffe innenfor ringen på reinsdyrskiva når den står på 100m hold. Dette er presisjon som er God Nok , skal jeg finskyte regner jeg med å enten ha kikkerten påmontert eller å ha tid til å smekke den på børsa. Jeg vurderer å bytte ut stolpekornet med et korn med fiberoptikk for å se kornet litt bedre under halvdårlige lysforhold, men dette har ingen bråhast.

 

Konklusjon: Terningkast fem og en halv ;)

Link to comment
Share on other sites

Hm. Det var ikke galt. Så svært praktisk ut.

 

Mitt beste skudd på jakt er med drilling med åpne sikter, og masse skyting med revolver, mp og pistol har gitt meg stor tro på jernsikter. Likevel er det kun på drillingen jeg brukte det noe særlig, men det får jeg gjøre noe med etterhvert.

 

Flink er du!

 

U

Link to comment
Share on other sites

Pen og praktisk løsning :D

 

Det meste går om en lar de små grå spinne litt.

 

Jeg har hatt gleden av åpne sikter mer en en gang selv om jeg er glad i glass med stor forstørrelse.

 

Åpne sikter gir en utrolig følelse av oversikt og kontroll på trange poster. Var sjeleglad for de åpne siktene i Canada en gang. Skjøt en liten bamse på 8 meters hold inne i et granfelt. Lyver ikke mye om jeg sier at jeg var klar til nytt skudd før tomhylsa fra første skuddet hadde landet.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Brno 600 med jaktdiopter. Bare svinge av kikkerten ved behov, trykke på en knapp og opp av bakre låskassebro spretter diopteret opp. I kombinasjon med perlekorn er det suverent. Etter min mening mye bedre enn vanlig skur og korn til jaktbruk. Som Sako 30-06 sier er et ikke noe problem å skyte gode samlinger med dette oppsettet heller. Så lenge øynene fungerer ok, da...

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Tillater meg å hente opp denne tråden.

 

Jeg har en Sako 85, og bruker Sako ringmontasje til kikkerten. For å ha gode reservesikter har jeg kjøpt et originalt Sako jaktdiopter, og fått montert et Sako korn.

 

Diopteret vil jeg tippe er laget en gang på 70- eller 80-tallet. På innpakningen sto det at det skulle passe alle Sakos modeller fra L46 til Finnwolf og Finnbear. Nå er jeg ikke så bevandret i Sakohistorien at jeg vet når de sistnevnte modellene ble lansert...

 

Diopteret sklir rett inn bakre base på modell 85, også. Ellers kan det sies at utformingen ligger mellom banediopter og jaktdiopter etter min mening. Det er lite hull, og mye stål rundt dette hullet!

 

Foreløpig har prosjektet strandet på grunn av at kolbe og korn ble for høyt (det er begrensede muligheter for høydejustering i diopteret). Kornet er nå riktignok filt ned, men da blir det mye kornfot, og lite korn i synsfeltet. Da det som tidligere nevnt også er mye stål rundt diopterhullet, blir det ganske dårlig synsfelt. Neste skritt blir vel å montere nytt og høyere korn, men lavere kornfot.

 

Kolben er det verre med. Jeg sjekket ikke grundig nok hvordan kolben ville harmonere med diopteret. Jeg har god kinnkontakt med kikkert og ringmontasje. Jeg har altfor god kinnkontakt med diopter.

 

Nå ser jeg for meg flere muligheter:

 

-Lavere stokk, eventuelt kombinert med justerbar kinnstøtte. Vi får se på sikt.

-ERA svingmontasje og ERA diopter til bakre base. Dyrt, dessuten liker jeg Sakos ringmontasje.

-Legge vekk diopteret til jeg får meg en eldre og mer staselig Sako med lavere stokk.

 

Jeg har tenkt på diopter mest som en reserveløsning hvis kikkerten streiker, og har ikke sjekket hvordan innskyting påvirkes av å ta kikkert og diopter av og på.

Link to comment
Share on other sites

Sakos gamle originale jaktdiopter er fin. Den har hullet plassert slik at ved å vri på siktet blir det som et oppslag. 200 m står det på, men det avhenger av kulebane selvsagt. Jeg fikk børsemakeren til å brotsje opp hullet til 4 mm, og da ble det lettere å se lyset. Ypperlig robust uværssikte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har drevet og ryydet i en del etterlatenskaper etter en børsemaker, og samtidig som jeg oppdaget denne tråden fant jeg denne lille artige saken her:

 

normal_peep1.jpg

 

normal_peep2.jpg

 

normal_peep3.jpg

 

Diopteret er montert bakpå noe som ser ut som en Leupold Standard-base som på undersiden er merket med: "SL-60"

 

Det er både høyde og sidejusterbart og har en hulldiameter på ca. 4,8 mm.

 

Noen som har sett noe lignende og hvet hvilket våpen det er til?

Link to comment
Share on other sites

ikke dum den der Raudnakke, har gått og grublet på en måte å få til diopter som kan sitte på rifla mens jeg har kikkerten på, feks på bøylerifla er det svært aktuelt.. men kunne jo være aktuelt på saueren og, lett kort løp og dipopter... for basene sitter jo der hele tiden..

 

 

hadde vært morro om noen viste hva merke diopteren er, enig at det ser ut som stander leupold, men dersom det hadde vært mulig å fått tak i slikt diopter feridg, så hadde det jo bare vært å fått gjenget de to hulla bak på basen..

Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

Jaktet selv elg i flere år med en M98 med hakemontasje og diopter. Under drev og trange poster var det suverent med den kombinasjonen. Der satt diopteret i bakre basen med justering sideveis. Snakket så vidt med Raudnakke om kombinasjoen for en tid tilbake.

Nå er det min søster som har rifla, skal se om jeg ikke får tatt noen bilder :-)

 

Ellers blir det i disse dager montert en hakemontasje på en Simson Kombi i 16/8x57IRS, den hadde fra før diopter (fikk tilbud om å kjøpe dette våpenet for 15 år siden og angrer enda :cry: )

Litt usikker på om det blir diopter på den hakemontasjen

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...