Jump to content

Prosjekt 3006 løp til 200str


høggern

Recommended Posts

Dette prosjektet begynte en dag jeg fikk et så å si ubrukt MG34 løp i 3006 av en snill kompis. Dette er et KV produsert løp til MG34F1. Løpet er 60 cm langt, har feit profil og 1/10" stigning. Så begynte tankene å rulle om hva jeg skulle bruke det til.

Så fikk jeg en ide om å få løpet montert i et kammerstykke fra et 200str løp. Egentlig det samme som et muffe-system, men permanent montert. Man får nemlig ikke enkelt tak i 200str løp i 3006, det er mulig det finnes 202 løp med så tykk profil men det har ikke jeg sjekka opp. Prisen på 202 løp er og en smule høy.

Jeg fikk kontakt med en børsemaker som ville montere dette for meg, å samtidig lage ny kroning på pipa.

Som tenkt så gjort, pipa ble sendt avgårde og kom tilbake kun noen dager etterpå. Ferdig montert og jobben så meget bra ut.

 

2po8w7k.jpg

 

Etterhvert fikk jeg ladet opp litt egnet ammunisjon for å teste pipa med. Jeg ladet opp med 146 grs raufoss D-spiss i tillegg til 155 og 190 grs nosler custom competition kuler, alle ladninger var med N160 krutt. I tillegg ble RANO skytterlagsammo fra 80 tallet tatt fram for test. Siden jeg ikke har optikk til 200str her så ble det bare montert diopter på børsa og den ble testet liggende med reim på 100m.

 

Først ut var 146 grs raufoss hjemmeladd:

qx5vur.jpg

o02hwi.jpg

 

Deretter 155 grs nosler hjemmeladd:

308h0ee.jpg

 

Deretter 190 grs nosler hjemmeladd:

2luis7.jpg

 

Tilslutt rano fabrikk ammo:

160r66e.jpg

 

Dette er ikke en presisjonstest, bare en liten test på potensialet på pipa. Det kan virke som pipa iallefall ikke går dårlig. :)

Link to comment
Share on other sites

Spennende prosjekt!

Jeg har akkurat kjøpt en sauer 202, og tilgangen på "kammerstykker" ( utskutte løp) til sauer 200 STR er jo tilnærmet ubegrenset.

Jeg har lyst på en fluta pipe til jaktsauera, men jeg har ikke lyst til å betale 9000,- :shock::shock: for en. ( ihvertfall ikke når matchløpene til sauer koster drøye 3000,-

 

Passer 200 str løpene rett i 202 kassene ( noen sier at de passer rett i, noen sier at de må tilpasses litt)

202 løpene passer vist ikke i 200 str kassene.

Det nye løpet som du feller inn i det utskutte løpet, feller du inn kammer og det hele? Kan du skrive noe om fremgangsmåten?

Hva tar en børsemaker for en slik jobb om man har begge løp?

Link to comment
Share on other sites

Spennende prosjekt!

Jeg har akkurat kjøpt en sauer 202, og tilgangen på "kammerstykker" ( utskutte løp) til sauer 200 STR er jo tilnærmet ubegrenset.

Jeg har lyst på en fluta pipe til jaktsauera, men jeg har ikke lyst til å betale 9000,- :shock::shock: for en. ( ihvertfall ikke når matchløpene til sauer koster drøye 3000,-

 

Passer 200 str løpene rett i 202 kassene ( noen sier at de passer rett i, noen sier at de må tilpasses litt)

202 løpene passer vist ikke i 200 str kassene.

Det nye løpet som du feller inn i det utskutte løpet, feller du inn kammer og det hele? Kan du skrive noe om fremgangsmåten?

Hva tar en børsemaker for en slik jobb om man har begge løp?

 

200 STR løpene vil jeg tro passer rett inn i 202 kassa. 202 løpene skal passe i 200 kassa hvis en dreier/pusser av noen millimeter der løpet går inn i selva kassa. Har ikke prøvd sjøl, men en profilert og respektert børsemaker viste og fortalte meg dette.

Link to comment
Share on other sites

Det kan virke som pipa iallefall ikke går dårlig. :)

 

Kongsberg-piper er bra greier-uten tvil.

 

Jeg har alltid trodd det ikke var plass til 30-06 i STR-kassa men tok åpenbart feil :oops:

 

Har jaktet eit par år med ei Outback pipe (202 pipe) i 30-06 i ein 200STR kasse.

Må ta av 1mm på brystinga på 202 pipa, for få den til å passe i 200 kassa

Og det finker likefint som 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Si meg dreide du ned kammerdelen på løpet og brotsjet opp sauer 200-kammerdelen, for så å tre pipa inn på den oppbrotsjede sauerdelen? Hvordan ble det i så fall til slutt festet sammen? Sveis?

 

Noe sånt ja. Men det var gjenging inne i bildet og. Det er ikke jeg som har gjort jobben, så jeg skal ikke begi meg ut på en beskrivelse av hvordan det er montert annet enn det jeg har skrevet allerede. At det er likt en muffe men permanent montert.

Det er Snapphane som har montert pipa mi, og jeg er særdeles fornøyd med jobben. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...