Jump to content

Slettes


Karlstad

Recommended Posts

du nevner gjengesnitt- det må for all del ikke brukes! sjansen for at det blir skeivt er mye større, selv om du styrer det i benken. samtidig utsettes godset for mye mer krefter og dermed kan innvendige dimensjoner i pipa påvirkes.

tro meg, jeg har gjort det selv med fraværende presisjon som resultat. ved en anledning ble det bra, ved en annen gikk børsa helt elendig.

løsningen var å få noen med riktig utsyr til å skjære gjenger i benken slik du viser.

 

 

du er jo ikke ferdi enda, du må jo i tillegg krone børsa?

etter å ha kjørt senterspissen i munningen kan det godt skje at kroningen bør skjæres på nytt.

for all del, jeg vet at det kan gå bra uten, men du har antagelig deformert munningen endel om ikke senterspissens vinkel matcha tidligere kroning 100%.

det finnes messingforinger til å leggge mellom kroning og senterspiss for å slippe å krone om etterpå, men med bare senterspiss direkte i pipa bør det krones for å være på den sikre siden.

Link to comment
Share on other sites

normal_Foto556.jpg

 

Her er det værste unna, jeg har gjort unna det første skjæret. Resten er plankekjøring, bare å ta dypere, og dypere kutt til man har lillediameteren på gjengene klart.

 

Han boersemakeren som hadde gjengesnitt i bakhaanden - maa ha fleipet med deg, ja, det maa han.

Evert har forklart hvorfor. I tillegg er det forskjell paa gjengene fra demper til demper, saa skal dette tilpasses riktig er det ikke snakk om aa bruke gjengesnitt.

 

Ellers synes jeg at du har tatt et veldig stort kutt om bildet over viser foerste kutt, saerlig med saa mmye overheng paa staalet. Sjansen for at foerste gjenge blir tykkere enn resten er da overhengende.

 

Og saa venter vi paa gjengebeskytteren? Eller skal demperen staa paa permanent?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at det blir frarådd å bruke gjengesnitt, og en av grunnene blir argumentert med at det er forskjell fra demper til demper?

Jeg trodde at demperprodusentene holdt seg til normale standarer jeg, at M14x1,5 lå mellom 13,968 og 13,732 i ytterdiameter...

Som det har kommet frem her på kammeret (og som jeg forøvrig er enig i...) så er det ikke gjengene som styrer, men styrekantene ved siden av?

 

Selv bruker jeg en kombinasjon av metodene, jeg gjenger først opp i benken, nesten ned til ferdigmål, og etterpå bruker jeg en gjengebakke (Tol-A) for å få helt riktig profil.

Siste kuttet med bakken er så lite at det går helt fint å bare bruke handa for å dra bakken rundt (ikke noe svingjern...), og de gjengene som er der fra før styrer mer enn godt nok for ikke å dra bakken skjevt (det er derfor jeg bare bruker fingrene).

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at det blir frarådd å bruke gjengesnitt, og en av grunnene blir argumentert med at det er forskjell fra demper til demper?

Jeg trodde at demperprodusentene holdt seg til normale standarer jeg, at M14x1,5 lå mellom 13,968 og 13,732 i ytterdiameter...

Som det har kommet frem her på kammeret (og som jeg forøvrig er enig i...) så er det ikke gjengene som styrer, men styrekantene ved siden av?

 

Selv bruker jeg en kombinasjon av metodene, jeg gjenger først opp i benken, nesten ned til ferdigmål, og etterpå bruker jeg en gjengebakke (Tol-A) for å få helt riktig profil.

Siste kuttet med bakken er så lite at det går helt fint å bare bruke handa for å dra bakken rundt (ikke noe svingjern...), og de gjengene som er der fra før styrer mer enn godt nok for ikke å dra bakken skjevt (det er derfor jeg bare bruker fingrene).

 

 

Men tror du virkelig at ytterdiameteren har noe å si for om gjengene er slarkete? nope...

Det er gjengeflankene som bestemmer. Og da er det midtdiameteren du må måle :wink:

 

Produsentene holder seg nok innenfor toleransene, men toleranse omerådet er jo på ca. 0,15mm. Så lenge gjengene er innefor dette, er dem i henhold.

 

Ening at brystingen styrer, men dreier man brysting sammen med gjengene som har en riktig profil blir begge deler rett.

og da kan man koste på seg og lage noen gjenger som det ikke er slærk i feks...

Link to comment
Share on other sites

Men tror du virkelig at ytterdiameteren har noe å si for om gjengene er slarkete? nope...

Det er gjengeflankene som bestemmer. Og da er det midtdiameteren du må måle :wink:

Ja, jeg er klar over det...

Hvis man bruker profilskjær med rett stigning så følger faktisk alle diameterene hverandre...

 

Mitt poeng var derimot, hvis man ikke har et slikt skjær for hånden der og da er det like enkelt/sikkert å bruke en bakke til å lage den siste finnishen/dimensjonen.

 

Jeg synes det er bare helt utrolig hvis produsentene av dempere ikke følger normale standarer på gjenger, ihvertfall på standardprodukter.

 

Gjengesnitt er helt fy å bruke. Grunnene er nevnt tidligere.

Jeg kan heller ikke se hvilke grunner som her er nevnt, som skulle komme i konflikt med den metoden jeg nevner her.

Hverken skjeve gjenger eller store krefter oppstår ved nevnte metode...

 

Jeg kan være enig i at noen tiendeler forskjell på gjengediameteren kan føles "slarkete", og denne detaljen kan påvirke hva man skal gjøre hvis man er opptatt av hvordan det føles.

Men, man vil ikke ha for trange gjenger hvis det skulle oppstå skade/deformering, eller komme skitt i gjengene.

Følger man ikke med da, riving neste...

 

 

Det kan hende dere tar dette som "jyplingprat", men tro meg det er ikke det som er intensjonen...

Link to comment
Share on other sites

Til deg Leon.

Skulle vært veldig morro å sett deg gjenga til lyddemper med 300rpm. :lol: Det å bruke gjengemicrometer er helt greit hvis du bare skal ha 14x1,5 men gjengene blir ikke noe mindre slarkete av den grunn.

Det er ingen av de demperne som er på markedet som har like gjenger.

Eneste måten er å bruke demperen du skal montere som mal evt. løse gjngestykker fra produsenten.

Det har heller ikke noen praktisk betydning om gjengene er litt slarkete, som sagt så er det motholdet som bestemmer om det blir skjevt.

Rense gjenger med gjengebakke gjør vel ikke noe annet enn at man får som regel slarkete gjenger, det å bruke gjengebakke fra begynnelsen sier mer om den som gjør jobben enn om bakken(helt amatørmessig etter min mening)

Det er ikke noe værre å bruk High speed stål, bare man kan slipe dette :?:

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har kjøpt meg ei ny rifle og fått den gjenget for lyddemper.

 

Jeg har lest i denne tråden, og studerte derfor kroninga nøye da jeg fikk den.

 

Jeg reagerte på finishen på kroninga. Jeg synes det ser så grovt ut sammenliknet med elgbørsa jeg har fra før.

 

Har det noe å si for presisjonen at stålet er litt grovt skåret?

Er dette noe jeg bør klage på?

 

Kroninga på nybørsa som er gjenget for lyddemper:

2lmm979.jpg

 

Kroninga på gammelbørsa:

2567ia1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om det har noe å si for presisjonen, vet jeg ærligtalt ikke, men jeg hadde nektet og godta at den så slik ut (skitt samler, eller ferdig banket med pussestav om en vill). Den nederste ser ut slik det skal se ut (glatt og uten merker).

Jeg har lært meg til å spesifisere hva jeg minimum forventer av en børsemaker, de jeg har gjort det til, har så langt reagert posetivt. (ikke allt de har kunnet/ har vært villige til å gjøre, men med en god forklaring på forhånd hvorfor ikke. Intigritet og ærlighet setter jeg høyt hos en børsemaker).

 

Jeg har en mistanke om at kunder som bryr seg, gir oss børsemakere som bryr seg. Ellers blir det fort at "bra nok er godt nok".

Link to comment
Share on other sites

h4_epa:

 

Løpet på nederste bildet har blitt overflatebehandla etter kroning (ser slik ut)...

Men kroninga på øverste bilde hadde ikke den beste overflata, men jeg TROR ikke det har noe å si for presisjonen.

 

Kommer sikkert noen som har mer pæiling og sier det sikkert :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...