Jump to content

Kikkertsikte på M67 m/Busk diopter?


Recommended Posts

Har ein M67 som neppe kjem i DFS aktivitet meir. Har tenkt ut ei ombygging og har funne det meste som skal til av komponentar, MEEEN: Då eg plukka rifla i deler i dag oppdaga eg at bakre låskassebru er maskinert for montering av Busk diopter. Den har ikkje rund profil, men er kanta.

Bakrelaaskassebru.jpg

Dermed vil vel ikkje ein standard base passa utan shimsing eller liknande. Er det nokon som har montert base for kikkertsikte på ei slik låskasse og som kan koma med eit godt tips?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg fikk montert en helt standard picatinny mauser montasje på min M67 for litt over en uke siden. Det var den typen skinne som midway solgte før, tror den heter Crane. Jeg kjøpte min skinne av børsemakeren.

 

Mener å huske at det var en på Sluttstykket som viste bilder av en M67 med Leupold skinne på. Så det er vel også en mulighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Bakrelaaskassebru.jpg

 

Har akkurat plukket sundt et Buskdiopter i den tro at foten på det var i stål og kunne være et emne for å lage kikkertmontasjefot av(jada-burde sjekket med magnet..), men neida-den er av aluminium:-(

Planen var å frese denne biten plan på toppen og en UTG skinne flat i bunnen, for så å skru og lime dette sammen, men tviler litt på at det blir noe godt hold her, 3-3,5mm alu gir jo ikke allverdens hold på gjengene. Eller bekymrere jeg meg uten grun?

Finnes Busk-diopter med stål fot?

 

Anyway-her må det da være noen kroner å hente for noen med fres og innsikt; lage en kloss som passer med bakre bro på M67 og med nok gods i overkant til at en M98 skinne kan freses ned og skrus fast?? jeg hadde ihvertfall kjøpt noen slike om de fantes!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde et tilsvarende problem på en M67 for noen år siden og løste det på følgende måte:

 

Et stk. 20moa skinne ble slipt lett om slik at den lå riktig på fremre bro og samtidig an på bakre. Rundt bakre del av skinna lagde jeg en "forskaling" av spillkort og støpte resten med sortfarget beddemasse. Løsninga fungerte bra den..

Link to comment
Share on other sites

Hei !

Jeg har vel montert noen hundre kikkertsikter og vel så det. Førstevalg har alltid vært Weaver baser og fester, for de er solide, pålitielige, gir samme treffpunkt ved av og påmontering om arbeidet er skikkelig gjort. Og koster en brøkdel av andre mere avanserte fester. (Min private rigg har hodt i 50 år, med en skarve Miroku 2,5 oppi ) Husk - velg for all del originale klakker med rektangulært spor, ikke japanske kopier med halvrundt spor som gjør at kikkertsiktet klyver - slår opp vorter i framkant.

Skal det være flott, skal en vel frese og file for å rette klakkene inn på en vanlig M98. Gjør det ikke. Mye bedre er å shimse opp med tynn papp (eksempelvis fra esken festene kom i før i tiden). Denne pappen må påføres Araldit på begge sider. Klipp tynne strimler, dynk dem i lim og legg under på siden, bak, foran eller der det trengs. Borret med en god jigg trengs det vanligvis ikke så mye. Med to linjaler- sjekk at klakkene flukter på toppen. Med en linjal, sjekk at klakkene ligger i plan langsetter. Med en linjal, sjekk at klakkene ligger på linje sideveis. Skru godt til, og etter en stund, skru litt til. Skjær av overflødig papp som måtte stikke fram. Litt svart lakk gjør finishen.

På den samme måte kan du montere to klakker, eller hel skinne på børsa di.

NB: Dette er den enkle oppskriften for å lage en god og solid bruksbørse til overkommelig pris. Alt kan gjøres dyrere og med dyrere komponenter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den løsningen likte jeg virkelig!

På min M67 er godset veldig tynt på toppen av bakre bro. Har lurt på å få laget ei hel skinne, tilpasset bakre og fremre bro på min M67. I så fall må da denne skinna være plan på toppen. Da kan man jo benytte hvilken som helst montasjetype på denne skinna igjen. Med lave ringer kommer man nok lavt nok likevel, iallefall med store kikkerter (50 og 56 mm objektiv)

 

Cato, jeg har sendt deg en PM med spørsmål om kontaktinfo til din børsemaker, men er litt usikker på om det funker, da mailen ligger i "utboks", ikke "sendt". Kanskje du kan poste navn & nr her på forumet, det ser jo ut som mange er ute etter en løsning av denne type.

 

Hilsen Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Tror den blir liggende i "Utboks" til jeg har lest den, da flyttes den til "Sendt"....

Leste den på mobil men ser ikke ut til at det ble "oppfattet" som lest da.

 

Svarer deg på PM jeg, for han har nok ingen "mal" for denne klossen - så det blir å lage fra skrætjs igjen i tilfelle....

(Har vurdert å lage maken til den andre M-67'n min også, men ikke kommet så langt enda. Skulle kanskje fått frest en liten halvmeter når man først lagde en slik, så kunne man kappa den opp til mange klosser....)

 

Mvh Cato c",)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...