Jump to content

Testet 7" 10mm auto....


Hedning

Recommended Posts

Ja, i går fikk jeg endelig testet den nyervervede greia...denne her

 

12022010019.jpg

 

 

Og det kan man vel si var en nedtur. Funksjoneringen var helt topp. Hylsene ble til og med parkert i en fin haug. Men kjære vene, hvis jeg ikke visste bedre hadde jeg trodd jeg skjøt hagle med veldig grov haggel. Det var riktignok 20 blå ute. Og avtrekker fingeren var helt stiv. Pistolen har vel et avtrekk som ikke ligger så langt unna 4kg, så litt skyldes vel det. Men jeg ble så i tvil om det var meg eller pistolen at jeg gikk og hentet perkusjons revolveren. Og da satt dem på en 2-3 tommer på 25m. Avtrekket på denne er strøkent, det skal nevnes. Men hallo....Og nei, det var ikke gøy å lade perk i den kulda. Fettet skippet jeg da det var hardt som flint. Ble bare noen små kladder her og der på kula. Godlukta var der likevel.....

 

Den beste samlinga jeg maktet å få til med pistolen var sånn ca 4 tommer. Måtte konse sykt på avtrekk, for jeg var i tvil om jeg i det hele tatt hadde fingeren på avtrekkeren. Tror jeg har dratt på meg koldbrann. Mye luft i siktet også, det passer meg dårlig, men det tror jeg heller ikke var grunnen. Jeg håper og tror at det bare er meg som ikke kan skyte med denne lange dingsen. Får tro det blir bedre, for den skal liksom brukes i mag 1. Slik jeg håndterer den nå kunne jeg kanskje klart å perforere en låve fra innsiden. Shiiiit..... :cry:

 

Forøvrig testet jeg kun en ladning. 6 grs N340 bak ei 180 grs Frontier kule. Ikke den fjerneste anelse om hva som kan være en bedre ladning om det var det det skulle stå på. Får vel bare teste og se........

 

Ikke så interessant lesing, men jeg kunne tenke meg å høre fra de som har litt 10mm auto erfaring. Om dem har en generell tendens til å gå bedre med tunge eller lette kuler, harde eller svake ladninger. Eller om det rett og slett er som alltid...skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Prøv vanlig mantlede kuler av god kvalitet. XTP 180 og 200 grs, hadde vært mitt førstevalg, samt ei ladning med et krutt som kan gi hastighet nok for mag 1. (3N37 - N105) Men jeg hadde nok ikke forventet bedre enn mellom 2" - 3" presisjon uansett, før den er modifisert riktig hos f.eks. nevnte herre, med mel som hoved ingrediens i sitt daglige virke. Bra avtrekk er i hvertfall et must, deretter alt annet som kan hindre unødvendig slark.

Link to comment
Share on other sites

Som hassel og gringo'n sier, kan en oppstramming av sleide/ramme, tilpasning av ny bushing, og oppbygging av låseklakker ofte gjøre underverker for presisjonen i en 1911, sålenge kammeret ikke er helt på trynet.

 

7" 10mm piper vokser ikke akkurat på trær, men det er mulig du kan få brotsjet dyperer kammer i en .40 pipe om det skulle vise seg at du må bytte pipe.

 

om du finner ut at du ikke vil stresse med å få den til å gå bra, stiller jeg meg i kø for å kjøpe den.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.... jeg kan informerer om at bushingen er tight. Men/sleide ramme kunne klare en oppstrammer ala Jenna Jameson eller Pamela Anderson. Det rakler hvis du rister pistolen. Via amerikanske forum har jeg fått vite at disse enten var gull eller noe helt annet. Det at jeg har fått tak i en som funksjonerer 100% var visst et pluss. Mamma mia......Det skulle vel egentlig være en selvfølge. Det er nok en grunn til at det så vidt jeg vet kun er AMT, IAI og Galena som har gått på smellen å lage 7" 1911.

 

Hvis noen har gode tips om hvem å ringe for fiks av ting så send meg gjerne PM. Jeg har tenkt å bruke litt penger for å få den brukbar. Hassel nevner Bakeren, er ikke det en fyr som blir kalt det? Ikke så innlemmet i 1911 ting ennå....selv om jeg mener at en 1911 burde være konfirmasjons gave til alle herrer.

 

Dessverre litt i mot å selge den. Det er ikke så mange av disse. Selv om den skulle vise seg å forbli presisjonsmessig ræva er det en herlig kuriositet. Velger jeg å bruke den i mag 1 så har dere i allefall en mindre å regne med i sammendraget.

Link to comment
Share on other sites

........Forøvrig testet jeg kun en ladning. 6 grs N340 bak ei 180 grs Frontier kule. Ikke den fjerneste anelse om hva som kan være en bedre ladning om det var det det skulle stå på. Får vel bare teste og se........

 

Nei gutta boys, jeg er helt uenig i fixing og triksing før diagnosen er stilt.

 

Og med kun 1 ladning testet så har man zip grunnlag for å uttale seg om noget som helst.

 

Prøv 500+ skudd med 25+ ulike ladninger og kom tilbake. Prøv i vanlig vær. La noen kompiser forsøke. Og klubbens storskyttere (er det kanskje deg....?). Skyt flere grupper med samme ammo, ikke bare en.

Husk også at presisjonen er 50-70% avhengig av ladningen. Deretter kommer mekanisk fit og alt annet.

 

Hvis du derimot skal selge rapet.......... :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Joa...enig i at jeg må teste jernet mer før den sendes. Jeg er ingen utsøkt pistolskytter ennå. Bare en habil rifle skytter som gikk lei av Sauer 200 og sporter jaktfelt. Håndvåpen ga skytelysten en ny era. Så å la en av de harde gutta i klubben prøve er en god ide. Og jeg har ladd en bunch med forskjellige ladninger. Dog kun med 340 krutt.... Men jeg vil ikke prøve disse før jeg har en dag med godt vær og kronograf med meg. Skal kjøpe meg en haug med forskjellige kuler og krutt også utover dette også.. Det vil bli en del lading til 40 SW også, så kule utvalget vil uansett komme godt med. Kjøpte en Glock 24c for litt siden. I den forbindelse er jeg ute etter 6" 40 løp uten porting. For den som måtte ha det liggende. Antageligvis like sannsynlig som at jeg finner kjerringa i senga med blonde undertøy og et stort smil.

 

Gleder meg på hjerteflimmer nivå til felt sesongen starter. Kjære vene så gal kjerringa kommer til å bli. Men står valget mellom kjerring og skyting så velger vi...? Riktig....:)

Link to comment
Share on other sites

Det at den skrangler når du rister på den...Hvor mye slakk er det i sleide/ramme-tilpasning?

Spenn opp rammen forsiktig i skrustikke (med tepperest/tre eller alu-bakker) og sikt deg inn på en fluelort på veggen.

Hvor mye beveger siktet seg når du presser sleiden i forskjellige retninger sideveis/opp-ned?

Mens den står der; sjekk også bushingen en gang til, er det noen slakk i mellom bushing/løp eller bushing/sleide?

 

Har selv MkIV 80-serie,kom originalt fra Colt med tre-trinns avtrekk og en aldri så liten smule slakk ramme/sleide.

Bushingen var originalt 4-finger fjærbushing og burde som sådanne vært tight nok, men å holde innenfor 4-5" på 25 meter var en kamp, uansett hvem som holdt den...

Etter litt massasje er det nå stort sett ett stort taggete hull etter en serie... egenspredningen på 25 meter mener jeg ligger under 1".

 

Nå skal det sies at 1911-modellen ikke er noen lett sak å bli vant til, av en eller annen grunn er det (ihvertfall for meg) mye lettere å samle bra med f.eks en .357 revolver, Glock eller andre rett-fra-boksen pistoler enn akkurat 1911.

Nå begynner det riktignok å hjelpe, men blir jeg litt for ivrig så åpner samlingene seg så det ser ut som hagl-ladninger igjen, napper avtrekk så det ryker.

Om dette har med kaliber å gjøre, uvant rekyl (.45 er mye tyngre i rekylen enn mye annet), skjeftevinkel,avtrekk, bevegelig masse (tung sleide) eller hva det vet jeg ikke enda, vet bare et det går nok et par kartonger til med ammo før jeg blir helt komfortabel med den.

 

Når det gjelder kjerringa, så er tipset å dra henne med, finne den DYRESTE banepistolen som er å oppdrive til henne (og overbevise henne om at når hun skal konkurrere så gjelder "buy once-cry once" regelen), og du har i tillegg til å skaffe deg ny treningspartner, også fått utvidet aksept for plutselige og uventede busdjettsprekker (som f.eks når måha-syken inntreffer).

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ta for meg stikke testen i kveld.... Slakk mellom bushing løp virker ok, men bushing sleide har litt. Slakken mellom ramme og sleide vil jeg tro viser seg å være formidabel. Bare med fingrene ser og kjenner man adskillig slakk. Ved risting skrangler den såpass at den fint kunne fungert som et instrument for puppedamene som danser på Molen Rouge i Paris. Selv om det skulle vise seg at mye er gjort med en annen ladning og denslags, så er en sleide tilpasning absolutt nødvendig.

 

Når det gjelder min bedre halvdel tror jeg hun heller kunne tenkt seg en rosa pistol. Har hatt henne med et par ganger. Og hun skjøt faktisk ganske bra. Men å få henne til å stå og skyte på banen 1 time el 2 kan man glemme. Felt hadde hun nok likt.... Uansett vil jeg ikke friste henne for mye. Noen må jo passe barn når jeg er rundt på stevner....;)

Link to comment
Share on other sites

Men J. det er ikke fordi den ikke virker, men fordi den kan få det til ikke å virke :D En brukken finger og det går liksom i stå.

Selv om bushingener av den typen sitter bra rundt løpet, må de også sitte riktig i sleiden. Jeg hadde samme problem med min til et .22 sett og " strammet" opp med teflon tape. Nei Hedning, få byttet til NM bushing og justert avtrekket. Men før du begynner videre evaluering. bruk ammo med kvalitets kuler (koster nok rundt 2,50 stk, men da har du rett sted å starte)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke bare bare å stramme opp en rustfri slide. Den kan finne på å sprekke. Da får du heller få en elle annen TIG/MIG-nisse til å sveise litt gods på ramma, og deretter my kos med fil og mikrometer...

 

En annen ting er at med 7 tommer, så blir kravet til avtrekk mye strengere. Liten bevegelse i håndleddet blir stor ute i periferien til en 7tommer. En del .22-skyttere har byttet inn rørtengene sine i Feinwerkbau AW43(?), nettopp for å redusere denne effekten.

 

Vedder på at den også går best med litt friske ladninger...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Disse dataene har du sikkert alt?

 

Wt. Bullet Powder Manufacturer Powder Charge Velocity (FPS)

180 Speer HP Vihtavuori VV-N340 5.6 1024

Remarks: starting load

 

180 Speer HP Vihtavuori VV-N340 6.4 1089

Remarks: maximum load

 

180 Speer HP Vihtavuori VV-3N37 6.1 1093

Remarks: starting load

 

180 Speer HP Vihtavuori VV-3N37 7.2 1147

Remarks: maximum load

 

180 Speer HP Vihtavuori VV-N350 5.2 1076

Remarks: starting load

 

180 Speer HP Vihtavuori VV-N350 6.6 1130

Remarks: maximum load

 

180 Speer HP Vihtavuori VV-N105 8.6 1220

Remarks: starting load

 

180 Speer HP Vihtavuori VV-N105 9.9 1280

Remarks: maximum load

 

 

 

Jeg tror også at den vil gå bedre med litt friske ladninger, antagelig vil den om ikke annet låse litt jevnere og derved minimere vinkel forskjellen i låsing fra skudd til skudd.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har de lade dataene. Ellers takk.

 

Ja, jeg skulle ønske den ikke var rustfri. Rustfritt er litt kødd for å si det sånn. Blir ikke samme glatte finnish heller. Den tig/mig jobben ville nok blitt satt bort til en med digital fres. Sveis igjen hele shiten og fres på nytt. Men tror neppe jeg går så drastisk til verks.

 

Avtrekket er det jo relativt enkelt å få gjort noe med. Bør i allefall få det ned et par kilo.

 

Nye kuler er på vei. Frontier kulene er ikke akkurat state of the art. I 38 får jeg dem til å gå meget bra, men det er noe annet.

 

Og ja, jeg merket at kornet fort ble nervøst. 7" krever nok sin skytter. Jeg kjøpte 6" revolver, men skyter bedre med 4". Hvorfor ikke bytte?,,.. 4" ser snodig ut....

 

Flere borti Junaiten sier også at disse 7" 10 auto sakene har en tendens til å like harde saker. Dem bør lades til minimum 1350 f/s. Det holder ikke dem jeg har ladd. Det kan jeg i allefall ikke tenke meg. Får stigle opp kronografen så fort det er mulig. Bare det at den CED kronografen vi bruker ikke tåler at det er meldt overskyet vær. Må ha masse lys. Forbanna møkk. Den gamle gamle jeg hadde fungerte fint helt til jeg blåste den i filler med en knall hard 375 H&H ladning. Skulle sette fartsrekord med Rhino 380grs kule da ser du.....Det lå beslutning både forran og bak avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

Min CED fungerer upåklagelig slik den står fast med 75w belysning over sensorene. Kan brukes når som helst, men for ikke å forstyrre naboene, ikke etter kl. 23.00.

Eneste grunn jeg ser til at man ikke skyter godt med langt løp, er at vekta blir for stor, men det er øvelse. Kort siktelinje kamuflerer feila som gjøres, men korte løp kan være hurtigere å bevege.

Link to comment
Share on other sites

en ting som bør nevnes er at det ikke er like enkelt å "tighte" ramme/sleide-tilpasningen på rustfrie pistoler, det må gjøres av noen som kan det-Bakern :wink:

 

det er få andre som virkelig kan 1911 her i landet, om du skal være sikker på at arbeidet er korrekt utført er det han som er mannen...

 

som du nevner er ikke frontier alltid av topp kvalitet, de ser ut til å variere ganske mye. noen partier har jeg fått god presisjon med, andre har vært ubrukelige til alt annet en "mæling" på kort hold..

Link to comment
Share on other sites

CED med IR skjerm....ja takk. Hvem hva hvor?

 

I esken med .40 Frontier kuler fant jeg ei som så ut som ei boat tail kule til rifle. Elektrolysen hadde nok slått skikkelig krøll på seg.

 

Blå rustfri....tja, er det prisen å betale for å få den bra kan jeg takle det. Får jeg den ikke til å gå brukbart ved endt skyting av prøveladninger får den en tur til Baker`n.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...