Jump to content

Skyte jula inn. Folkeaksjon?


RoarN

Recommended Posts

Hei.

 

Slår ett slag for å "skyte inn jula".

 

Har ikke hatt denne tradisjonen, men når det gjelder skyting har jeg lett for å bli tradisjonsbundet. :D:)

Må se om jeg får med noen flere i nabolaget.

Har forstått det slik at i enkelte områder var det om og gjøre å ikke gi seg, men å holde på lengst.

 

Hva med en liten folkeaksjon, for å skyte jula inn.

 

Roar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har vi skutt inn jula og venter på å skyte inn nyttårsaften. Det har hvert en tradisjon her i flere generasjoner. Fyrverkeri og stjerneskudd har vi aldri hatt bruk for. Nå senker julefreden seg over hus og heim,man pusser litt på børsa og tar en juleøl og cognac. God jul til alle tradisjonsbærere i dette så vakkre land og fred i heimen til dere alle. :D

Link to comment
Share on other sites

Her har vi skutt inn jula siden kruttet ble oppfunnet. Dette er en veldig gammel tradisjon på fjellgårdene rundt omkring, i hvertfall der man ikke kunne høre kirkeklokkene.Det er litt pussig at dere mener at det skal skytes kl 17.00, her skyter vi kl 18.00, tror det kan ha og gjøre med at vi bor veldig nærme svenskegrensen, svenskene ringer julen inn kl 18.00.

Må fortelle en episodefra 2-3 år tilbake, jeg hadde vært ute og skutt inn jula, da jeg kommer inn igjen, hører jeg onkelungen på 5 år si:

Nå må vi nok bare begynne å pakke ut pakkene, for nå har onkel vært ut og skutt nissen.

GOD JUL ALLESAMMEN.

Link to comment
Share on other sites

Er desverre ikkje tradisjon for å skyte inn jula her eg bur. Bygda mor mi er fra hadde/har tradisjon med å skyte inn jula kl. 1700 på julafta. Dette for å markere julefreden! Det ein må hugse på er at i gamle dager so var julafta ein normal arbeidsdag og ikkje ein fridag slik det er for mange i dag.

Link to comment
Share on other sites

Åssen er det med reglene for slikt? Kan en skyte julen inn med hagle eller må det være rifle?
Hva med pistol / revolver? Smeller rimelig bra av en kvass .357 mag.. :wink:

Kanskje dumt å prøve dette her i Lillehammer sentrum? Bor jo bare noen hundre meter unna politiet og vil ikke at de skal måtte komme på besøk juleaften!

Link to comment
Share on other sites

Husk god bakgrunn og ikke gjør som i enkelte andre land.... Når de feirer med å skyte en salve i luften med AK-47, det går ikke helt bra alltid: Kuwaitis celebrating in 1991 at the end of the Gulf War by firing weapons into the air caused 20 deaths from falling bullets.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Celebratory_gunfire" target="_blank

 

Men en av de beste jeg har sett på NRK var fra Libya, nyheten var opprørerne er nesten tomme for ammunisjon. Og så stod det 2-3 stk å skjøt i luften med hver sin AK-47, he he.

Link to comment
Share on other sites

I dagens samfunn med det hysteriet som er rundt skytevåpen fra enkelte personer så er det viktig å følge politivedtektene der ein bur.

Skyting i tettbebodde områder er stort sett ulovlig i dette landet. So me som bur meir grisgrendt er heldige som går fri mange slike lover :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...