Jump to content

Innskyting av ny Rifle Hvordan burde man gå fram ????


Fossekalen

Recommended Posts

Dette er ikke så vanskelig. hvis det er en børsemaker som har montert kikkerten din så har han nok siktet den sånn tålig inn at den ikke er altfor langt ute av senter. ta en stor lys papp plate og merk en svart runding på 4-5 cm i diameter eller bruk en vanlig blink som di har på skytebanen, legg deg godt til rette med ett godt anlegg på den avstanden du har tenkt å skyte på. vanligvis så skyter enn inn på 100 meter men hvis du skal skyte på lange hold er det jo lurt å skyte inn på lengre, men siden du ikke har gjort dette før så regner jeg med at du ikke skal drøye holdene dine med en gang :wink: jeg pleier å skyte 2-3 skudd for så å se hvor langt fra senter disse står, hvis du ikke er veldig godt kjent med hvor mye en cm er så kan du jo bruke en tommestokk eller målband for å se hvor langt fra senter du er. når du skal stille kikkerten din utgjør som regel ett klikk på kikkerten din en cm treffpunkt forandring på hundre meter. så si at skuddene står 4cm til høyre og 5 cm under fra senter må du ta 4 klikk mot venstre og 5 klikk opp. det står som regel ganske tydlig hvilken vei du må skru på knottene for å stille rette veien.

Link to comment
Share on other sites

Før du starter kan du jo sjekke at børsa er nogenlunde i senter - ikke alle børsemakere tar seg bryet med å grovjustere. Ta ut sluttstykket og legg børsa et sted der du kan sikte på et fast punkt gjennom både løp og kikkertsikte. Sikt inn gjennom løpet, og skru kikkerten slik at trådkorset er mest mulig i sentrum av punktet du ser gjennom løpet. Når du gjør dette må du skru "motsatt", dvs mot høyre for å flytte trådkorset til venstre, og opp for å flytte trådkorset ned.

 

Da er sjansen stor for at du er nogenlunde på leia når du begynner å skyte inn.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har akkurat kjøpt meg ny 308 som også er min første jaktrifle. Har aldrig skutt inn et våpen selv før og lurte på om det er noen som vet hvordan jeg burde gå fram??

Skal du skyte inn kikkerten på rifla, eller er det innskyting av løpet du mener?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

du må ha : pusseknotter, pussestokk, ei grå flaske med rød skrift so heter gold medallion, bronsebørste.

 

først 3 enkle skudd, pusse mellom hvert skudd. dvs noen dråper med gold medallion på bronsebørsten å dra den igjennom løpet 3, 4 ganger. så pusse knotten, uten kjemikalie på! 4-6 knotter til det ser fint ut. gjenta dette 5 ganger.

 

poenget her er at du tar deg så god tid at du kan holde i løpet hele tiden UTEN Å BRENNE DEG.

 

Så skal du ta 3 skudd, pusse. dette gjentar du 5 ganger. tilsammen 15 skudd, og HUSK ta deg goood tid.

Så 5 skudd, pusse løpet, 5 skudd, pusse etc

 

oppsummering:

 

3x5 pusse mellom hvert skudd

3x5 pusse mellom hvert 3.

5x5 pusse mellom hvert 5.

55 skudd med helmantel trenings ammo

 

Siktet justerer du samtidig som du holder på med innskytning. Men for siste gang HUSK at løpet skal ikke bli ukomfortabelt varmt.

 

Jeg selv brukte 5.5 timer totalt til jeg kom på skytebanen til jeg dro. Tikka t3 ss lite med kkc stokk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er løpet jeg skal skytte inn, men har hørt litt forsjelig om hvordan man gjør det. Noen sier at det ikke er så nøye annet en og stille inn siktet mens andre sier at jeg skal pusse ofte når jeg skytter på banen med børsa for første gang

Hei, og velkommen til Norges beste forum for jakt og skyting!

 

Du spør om "innskyting" - og etter noen råd om det vi vanligvis mener med "innskyting" på norsk, dvs. å få siktemidlene til å stemme med der løpet plasserer projektilet, spør man om det kanskje er noe annet du mener. Dvs. hvordan bør man anordne seg teknisk, når man skal skyte de første skuddene med våpnet. Du spør om begge deler!

 

Det med "nyskyting" av løp heter på utaskjærs "to break in a barrel". Dette har man ikke noe ord for på norsk. I mangel av andre ord har noen oversatt det direkte, med ordet "innbrekke". Ordet "innbrudd" er jo godt etablert i norsk, så jeg liker ikke akkurat ordet "innbrekking" - ser for meg en skummel fyr med brekkjern, når jeg leser det.

 

Du har allerede fått gode råd om grovsikting av siktemidlene - husk å sikte på et fjernt punkt, når du stiller kikkerten så den samsvarer med kjernelinjen i løpet. Når det gjelder framgangsmåte, remedier og lurium når du skal skyte de første skuddene med børsa, bruk søkefunksjonen på "innbrekking av løp", så får du opp linker til mange innholdsrike tråder.

 

Da har du kanskje fått svar - så jeg "kupper" tråden din, til å promotere mitt personlige syn - at vi bør bruke ordet "NYSKYTING" når vi snakker om hvordan vi skal ta i bruk et våpen eller et løp som kommer direkte fra fabrikken.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken rifle har du? Å skyte inn rifleløpet kalles en innbrekkingsprosess. Det er forskjellig hvorvidt man praktiserer dette eller ikkje. Hensikten er at det blir enklare for deg å pusse løpet reint. Etter mi meining er det nok å ha litt olje i løpet når du skyter dei fyrste 50 skudda. Samtidig bør du være nøye på å unngå å skyte løpet varmt.

 

PS. Du finner masse info om dette emnet ved å nytte "søk" knappen

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at order "innbrekking" eller "brekke inn et løp" er en ufyselig og unødvendig ordbruk. Problemet er vel heller ikke vanskeligere enn at med litt presis ordbruk er det enkelt å forstå hva som menes. For eks. Hvordan går jeg frem når jeg vil skyte inn løpet/pipa på mitt nye våpen?

Når det gjelder motorer har vi ikke hatt noe problem med å oversette "to break in". Vi sier "å kjøre inn motoren". Å videreføre dette til "å skyte inn løpet/pipa" burde ikke være vanskelig, så personlig synes ikke jeg at vi trenger å finne opp noen nye ord på dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...