Jump to content

Hva tar dere for elgkjøtt?


Kiwi

Recommended Posts

Har noe elgkjøtt til salgs - delikate stykker som er vakumpakket. Hva er en bra pris på dette ferdig levert på døra?

 

Det hadde vært fint om man skrev hvor i landet man er fra, og hvilket nivå man mener er fornuftig på de forskjellige stykningsdelene.

 

I mitt tilfelle er det snakk om Oslo-området.

 

Min foreløpige liste ser slik ut:

 

Ytrefilet, kr. 375,-

Indrefilet, kr. 495,-

Surra steik (beinfri), kr. 195,-

Suppekjøtt, kr. 100,-

Rent kvernet kjøtt, kr. 120,-

Bogsteik m/ bein, kr. 150,-

Surra steik av rundbiff, kr. 225,-

Flatbiff, kr. 295,-

Speket elgpølse, kr 200 (ca 300kr/kg)

 

Ønsker innspill på dette og andres erfaring?

 

Mange synes kanskje dette er dyrt, men dette er et 110% produkt og jeg ser ikke hvorfor vi ikke skal kunne selge det som det kvalitetsprodukt det er til en pris som gjenspeiler nettopp det?

Link to comment
Share on other sites

Har solgt deler av elgkjøttet jeg har fått tildelt i laget jeg var med i 8 år, for 125kr flatt.

Nå er jeg ikke med i elgjaktlaget lengre, men handler elgkarbonadedeigen for 80kr/kg, og steiker for 140kr/kg i Oslo, faktisk billigere enn jakta jeg var en del av før! :roll:

 

Når det gjelder hjort, så kjøper jeg et halvt dyr, der er alt delt opp, steiker og filèr er vakumpakket, kjøttdeigen i plastposer

95kr/ kg.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en hel elg for 65 kr kiloen for noen år siden. Etter at slakteren tok 15 kr kiloen for å dele den opp og lage steiker og kjøttdeig, og bein var fjernet, solgte vi det for 140 kr kiloen flatt, og det var ikke mer enn at det det dekte kostnadene med noen hundrelapper i overskudd. Så prisene til Kiwi ser ganske så greie ut.

Link to comment
Share on other sites

Kristiansandsområdet fra viltslakteri.http://www.viltslakteriet.no/Spikkeland ... 0kjott.htm

 

Prisene i 1.post er greie nok de. En ting er førsteklasses kjøtt i vaccumbag, noe annet er kan være så mangt... :roll: Har jobbet litt på slakterforretning, kan ta elg, rein, hjort etc. fra levende til servert med soppsaus og tilbehør... :wink: Kjørt>gått>speidet>frøset>Skutt>slaktet>bært>bannet>flådd>hengt>partert>mørnet>vaccumpakket>fryst>tint>tilberedt og det kan jeg bare si; Rent økonomisk er alt en katastrofe, opplevelsesmessig og nytelsesmessig; Ubetalelig :!: Mitt kjøtt er så dyrt at jeg nesten ikke har råd å spise det selv :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mulig enkelte deler av elgen er høyt priset, men hvor får du tak i indrefilet av elg som faktisk ER indrefilet? I mange land er det tillatt å farme alle ville hjortearter. Her til lands er det ikke lov med elg i hegn. Mulig det er det i Finland, og at det er import??

Dagligvarebransjen priser ikke kjøtt etter kostpris eller normal avanse, de bruker det til lokkevare.... Det de Virkelig tjener penger på er alt tilbehøret du kjøper inntil, og det er det mye av på Jacobs!

Nå er det ikke leserne her inne som er målgruppen - vi vet hvordan vi behandler kjøtt.

 

Her er det snakk om salg via "etablert" salgskanal for andre kjøttslag, og med mva!

 

(Dette blir nesten som med organisert salg av ved - egentlig umulig å konkurrere med folk som selger svart...)

 

Det er mye lettere å selge slike små pakningsstykker fremfor å selge 1/4 og 1/2 dyr som folk skal partere opp selv. Folk har ikke kunnskapen lenger, og de har heller ikke stor nok fryser! Få stabbur rundt i Osloområdet også, og da er det vanskelig å selge hele spekeskinker som i gamle dager.... Stykkevis og delt i små kvanta er det mye lettere, og da spiller plutselig ikke prisen så mye heller??

Link to comment
Share on other sites

Til alle som skriv om sal av pakka/vakumert viltkjøt her inne: Eg tviler vel på om alle har godkjenning frå Mattilsynet til å omsette på denne måten. Er det av uvitenheit de likevel gjer det, eller gir de berre blaffen? Spør ikkje for å kritisere, er berre nysgjerrig...

Link to comment
Share on other sites

Til alle som skriv om sal av pakka/vakumert viltkjøt her inne: Eg tviler vel på om alle har godkjenning frå Mattilsynet til å omsette på denne måten. Er det av uvitenheit de likevel gjer det, eller gir de berre blaffen? Spør ikkje for å kritisere, er berre nysgjerrig...

Til privat bruk ingenting krav til noe som helst.

Til salg er det et kurs over 1 dag i regi av mattilsynet som heter "Godt kjøtt, HJORTEVILT, feltkontrollert" som jeg gikk på i fjor. I henhold til forskriften, "Standard for feltkontroll av hjorteviltkjøtt" utarbeidet av mattrilsynet. Denne gir en jeger lov til å selge kjøtt han selv har kontrollert og stemplet i inntil 6 deler til storkjøkken resturanter hotell private etc. De må selv stå for videre bearbeiding.

Det er egne regler for når dyret skal deles videre, og det er krav til fasiliteter som kun viltslakterier gidder å gjøre.

 

Nå har forsåvidt ikke jeg fyllt ut noen av de kortene, men kan være "kjekt å ha" :wink: Kurset anbefales på det sterkeste(var faktisk noe å lære der selv for gamle ringrever :lol: ), og pr. i dag er det en dag. Erfaringsmessig blir slike kurs lenger og lenger..så meld dere på et i nærheten så fort dere kan sm har interesse av det.

 

Vaccum maskin burde være på alle kjøkken på lim linje med microovn. Mange bruksområder utenom kjøttpakking! Salten er like god etter 4 dager i vaccum bokser etc.etc

Link to comment
Share on other sites

[...]

Ytrefilet, kr. 375,-

Indrefilet, kr. 495,-

Surra steik (beinfri), kr. 195,-

Suppekjøtt, kr. 100,-

Rent kvernet kjøtt, kr. 120,-

Bogsteik m/ bein, kr. 150,-

Surra steik av rundbiff, kr. 225,-

Flatbiff, kr. 295,-

Speket elgpølse, kr 200 (ca 300kr/kg)

[...]

Hva det er vanlig å få solgt for har jeg ingen formening om, men hva jeg er villig til/pleier å betale selv vet jeg litt mer om. :wink:

Jeg vil si de billige kjøttbitene er litt for billige (100,- /kg for suppekjøtt) og de dyre bitene er alt for dyre (indrefilet til 495,- /kg). Jeg betaler gjerne ganske mye ekstra om jeg vet at varen er værdt det, men det skal være en rimelig ekstraordinær indrefilet for at den skal være værdt 100,-/kg mer enn det en helt utmerket utgave koster i butikken. Med suppekjøttet tar du omtrent halvparten av hva jeg betalte på butikken i dag. Kjøttdeig og kvernet kjøtt og surret steik synes jeg du har "helt vanlige" priser på.

Link to comment
Share on other sites

Trenger vel ikke noen som helst godkjenning for pakking/vacuumering? Når jeg selger til slekt og venner.

 

Trur vel ikkje regelverket tek omsyn til om du er venn med den du sel kjøt til eller ikkje. Når det gjeld feltkontrollørordninga så kjenner eg godt til den. Det er praksisen med å prosessere vidare (utbeining/oppdeling/kverning/vakumering), for så å selje det eg spør om.

Link to comment
Share on other sites

Regnet på egne utgifter i forbindelse med årets jakt.

Grunneieravgift, fellingsavgift, utstyrt til slaktelåven og regning til slakteriet som vakumpakket.

Ble 116kr pr kilo..

 

At man kan kjøpe dyr for 60kr kiloen i Sverige har lite med saken å gjøre. Dette er det det koster meg å jakte, og om jeg skulle solgt videre hadde prisene til trådstarter vært ca ok, med unntak av indrefilet og ytrefilet, og grytekjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Prisene på startinnlegget syns jeg var enorme . Må si man skal være glad i elgkjøtt til den prisen men jeg har vel spist for mye elg oppgjennom årene :winke1:

Nå parterer jeg viltet selv så jeg slipper den kostnaden .Vakumpakke kan jeg også gjøre men det blir bare gjort med noe . Jeg selger noen elger pr. år men da som hele eller halve slakt . Pris 80.- pr. kg . Noen som ønsker til neste år så send en PM . Østerdalselg av topp kvalitet :D

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt halv elg i Sverige for 40.00 pr kg. Jeg stykker selv. Så prisene til han øverst her er usmaklige spør du meg !

 

Vil nå heller si at det er du som har fått kjøpt elgen "usmakelig" billig;) Med slike priser virker det som om de bare er glad for å bli kvitt dyret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...