Jump to content

Gjett poengene på forskjellige rådyrgevir


Skaubjønn

Recommended Posts

Denen ble skutt i august 07. Har akkurat fått somlet meg til å få den preparert, med god hjelp av Jamt. Ble pen :D Noen som vil gjette på poeng, og eventuell medalje? Det går noen mnd til den er ferdig tørket, men bare gjett i vei, så henter jeg opp igjen tråden når den er vurdert. Jeg har desverre ingen kone som driver med brukskunst, og kan følgelig ikke utlove premie slik Graahund gjorde med sin fantastiske bukk, så dette blir en ren gjetning bare for gøy

 

normal_Bukk07a.JPG

 

normal_bukk07b.JPG

 

 

 

Edit: bildestørrelsen er fiksa. mod. jaktlykke

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hadde vært ok med litt større bilder hvis en skal gjette... eller har du gjordt dem så små for å gjøre det vanskelig?? :wink:

 

Jeg gjetter 112p

 

Edit: Fikk lagt inn de store bildene

 

Edit2: Fjerna bildne, d trnger jo ikke ligge dobbelt opp når lykke har fiksa de opprinnelige ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Hmmm, help anyone? Er tatt med mobilkamera, aner ikke hvordan jeg kan få dem større. :oops:

 

Spør Jaktlykke, har sett at hun har fiksa sånt for andre :?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har peiling på hvor stor denne er . Sølv ? Hele hodet ligger fortsatt i frysern så jeg aner ikke. Får sage den i neste uke å sende den inn til vurdering.

Zc.3En258835-02.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Tipper litt under bronse. Den virker litt for lett og spinkel. Håper for din del at jeg tar feil. :D Mvh graahund

 

Nb, det var Skaubjønn sin bukk jeg svarte på.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Noen som har peiling på hvor stor denne er . Sølv ? Hele hodet ligger fortsatt i frysern så jeg aner ikke. Får sage den i neste uke å sende den inn til vurdering.

Zc.3En258835-02.jpg

 

Denne virker adskillig grøvre med kraftige rosenkranser og god perling. Vil nok gå litt opp i vekt den der ja. Vil tippe en god sølv. 124-26 poeng grovt tippa. graahund

Link to comment
Share on other sites

jeg skal gi beskjed om hva det blir når den kommer tilbake fra bedømmning. Litt flaut har 3 bukke hoder fra 2007 i frysern. :mrgreen:

Har ett i frysen enda, men hadde nok ikke vært der om den var av det kaliberet som din. Ble nok litt forsiktig i første gjetting da det så ut som graahund tippet bronse på din. Etter å ha studert den litt tror jeg ikke det er langt fra gull, kan godt være det er det. Men alltid vanskelig å få bra inntrykk av tyngden på bilder. Utrolig pen bukk uansett.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg har ennå til gode og få smelt nedpå et av de dyra der. De lurer seg unna hver gang. Så enten er jeg forfulgt av uflaks på jakt ellers så er det et alternativ som er at jeg kanskje går fram litt feil. Men, men. Kommer en helt ny sesong til høsten også. Og da er det mulig at det blir sverige i 2 uka der borte. Får se hvordan pengebeholdningen ligger an når den tid kommer.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
jeg skal gi beskjed om hva det blir når den kommer tilbake fra bedømmning. Litt flaut har 3 bukke hoder fra 2007 i frysern. :mrgreen:

Har ett i frysen enda, men hadde nok ikke vært der om den var av det kaliberet som din. Ble nok litt forsiktig i første gjetting da det så ut som graahund tippet bronse på din. Etter å ha studert den litt tror jeg ikke det er langt fra gull, kan godt være det er det. Men alltid vanskelig å få bra inntrykk av tyngden på bilder. Utrolig pen bukk uansett.

 

Ser det er blanda litt i kortene her. Tippet skaubjønn sin litt under bronse og ikke den i full størelse (30R Blaser) Er forøvrig litt dumt og legge ut bedømming av to bukker i en tråd. Har lett for og bli litt surr i hyppen da :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok veldig innhabil når det gjelder skaubjønn sin. for den har jeg vært på postkontoret med en liten tur før jeg gav den fra meg :D.Veldig fin oppsats, bildene gir ett litt galt inntrykk avden.

 

Blaser sin den holder nok en madalje av ett slag. muligens sølv også, selv om lengden virker litt beskjeden. men kransene og stengene ser grove ut. Ser ut til å være en eldre bukk så oppsatsen har nok en god vekt.

 

Skal bli morro å se om jeg er i nærheten med forhåndstippinga mi på skaubjønn sin.

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på lengde og utseende, men ca 320-330 gram fratrukket 90 gram for overkjeven eller riktig kappet. HAr du ett kort eller ett usymetrisk "stygt" gevir. må du kanskej opp i 340-50 gram. Dbvs med overkjeven må de veie, i hvertfall 420 gram for å ha en tjans

Link to comment
Share on other sites

30R Blaser, ikke sag skallen før du har kokt og renset den. Husk at de fleste poengene ligger i vekta. Det skal ikke all verden til skalle til før du sager av mer enn 90 g. Derfor må du veie og vurdere når oppsatsen er ferdig tørket. Mitt gullgevir veide 500 g på kjøkkenvekta like etter koking, og sannelig veide den det samme på dommerens vekt 8 mnd. senere. Som et forsøk veide jeg det som jeg saget vekk på en vanlig skalle, og det viste seg å veie opp mot 100 g. Forøvrig skal rådyrgevir bedømmes på den måten som gir høyeste poeng, så det er anledning til å prøve på nytt om det skulle vise seg at det ville lønt seg å sage.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Korleis reknar ein poeng på eit gevir/dyr? Ka e da egentlig det går i med den dømminga, kva får ein poeng for? Rette fine spir? Vekt? E da kun geviro som spiller inn, eller er det resten av dyret? Må bare spørra, e ny på rådyr. Flott bukk skaubjønn!!! Ikkje eit førsøk på å kuppa tråden din, Bare lurer? Håper du tilgjer meg...

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem Ramski! Vekten betyr mye for hvor mye poeng geviret får. Detteh ar jeg sakset fra NJFF sin side:

 

Rådyr

Også for rådyrgevir beregnes poengsummen for geviret gjennom en kombinasjon av mål, vekt og skjønnsmessige vurderinger. Det tas mål av lengde på de to gevirstengene. Gjennomsnittslengden delt på to gir grunnlag for beregning av poeng. Som for hjort gir forholdet mellom største innvendig vidde og gjennomsnittslengden av stengene grunnlag for poengberegning. Vekten av geviret multipliseres med 0,25. Utgangspunktet for denne vektberegningen gjøres ut fra at geviret er skåret fra hodeskallen etter gitte anvisninger, det vil si at det skal skjæres gjennom ørekanalen og tårekanalen. Hvis man velger å la overkjeven sitte på trekkes det fra 90 gram før beregning av vekten. For de fleste gevirene vil dette slå positivt ut på den endelige poengsummen. Det skal også gjøres en skjønnsmessig vurdering av gevirets farge, gevirets perling og av rosenkranser. Det kan maksimalt oppnås 4 poeng for disse elementene. Regelmessighet og skjønnhet kan til sammen gi maks 5 poeng. Det kan også trekkes inntil 5 poeng for uregelmessighet.

 

Poengkrav til medalje:

Gull over 130 poeng

Sølv over 115 poeng

Bronse over 105 poeng

 

 

Forfatter Sven Stenbrenden

Link to comment
Share on other sites

Benytter meg av denne tråden :wink: Den 10. august i år skjøt jeg denne bukken, som faktisk er min første bukk og rådyr. DSC03314.JPGDSC03317.JPGDSC03319.JPG

 

Vekta er foreløbig 433 -90 gram = 343 gram. Gjennomsnitt lengden er 23 cm på stengene. Jeg satt her en kveld og regnet ut det skjønnhetsmessige på et skjema som jeg tilfeldigvis hadde liggende.

Jeg regnet da ut at vekta holdt til 85,75 p. (343 x 0,25) og at det skjønnhetmessige holdt til 26 p. Dette blir da 111,75 p. til sammen. Vil skallen tørke mye? Hva tror dere den kan holde til når tørketiden er over?

Link to comment
Share on other sites

Skjøt denne slosskjempen for 5år siden og har ikke fått den på plate enda, noen som tør gjette medalje og poeng på dennne?

 

den trenger jo litt reperasjoner, er det noen som har en anelse over hva det vil koste og hva blir penest? må jo erstatte nesebenet og kanskje fikse på taggene

 

Picture033.jpg

Picture030.jpg

Picture031.jpg

Picture032.jpg

Picture034.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kom ikke opp no bilde gitt...

Men hvis dere kommer inn på linken, er det noen som kan tippe på poeng evnt medalje eller ikke :) ( jeg er helt blank på bedømming) beklager litt dårlig bilde forresten....

 

bukkdf0.png

 

 

 

EDIT: hjalp deg med å få inn bildet. mod, jaktlykke

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er veldig vanskelig å si, guttenirøyken. Pen bukk! Men, skal du få den vrudert for medalje må den ut av frakken igjen... Og, skallen må være på. Det går an å få vurdert bukker, og så stoppet dem ut. Men oftest går det ike andre veien. Tenker det et isopor eller annen plast under pelsen, og ikke skallen.

Link to comment
Share on other sites

Mener bestemt CIC bruker en metode for å beregne volum istedet for vekt. Tror de senker geviret ned i et målebeger fylt med vann...(?) Og da blir bedømmingen internasjonalt godkjent, noe NJJF's metode ikke blir. Men, poenget var at CIC's metode bør kunne anvendes på skuldermontasjer. Problemet er muligens å finne godkjent dommer..

Link to comment
Share on other sites

Mener bestemt CIC bruker en metode for å beregne volum istedet for vekt. Tror de senker geviret ned i et målebeger fylt med vann...(?) Og da blir bedømmingen internasjonalt godkjent, noe NJJF's metode ikke blir. Men, poenget var at CIC's metode bør kunne anvendes på skuldermontasjer. Problemet er muligens å finne godkjent dommer..

 

Hmm...interessant :D men er allikevel litt redd for å sprette den opp :|

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Desverre, og er ikke flink til og legge ut bilder heller. Vet ikke om du var på SL før det ble lagt ned, der var det bilde. Det var forøvrig det fjerder største i Norge i fjor av de som var inmeldt til Njff.

Link to comment
Share on other sites

Ok...da er vi to!!( måtte ha litt hjelp av jaktlykke som du kanskje har sett) Var på sluttstykket men kan ikke huske å ha sett no bilde men har sikkert ikke fulgt så godt med.. :wink: gratulerer med fin bukk, det var jammen ikke dårlig :D (litt på etterskudd riktignok men)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...