Jump to content

Andejakta 2011


Xesray

Recommended Posts

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kom meg ut en liten tur ut i skikkelig inne vær. Kuling og regn. Det ble en liten krikkand på meg. Tok den fra kajakk og det ble jomfuskuddet fra kajakken. Morro. Så en god det store fine stokkender men de dro lenge før jeg var på skuddhold! Må finne en god plass for kveldstrekk tror jeg!

Link to comment
Share on other sites

Var ute i regnværet jeg også. Felte ei Stokkand som kom padlene inn blandt lokkisene. Skjøt i det den letta. Ellers lite fugl å se men selvfølgelig kom det flere fine flokker i det jeg samlet opp utstyret. Det slår aldri feil. Allikevel godt fornøyd med få fugl på en slik dag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var en liten tur i dag tidelig, 06.30. Spratt opp etter 5 timer søvn.

Ble 2 stykk på meg, En voksen og en unge.

Legger ved noen fine bilder :)

Noen som vet om det er like viktig å fjerne alt fettet fra brysten som det er på sjøfugl?

 

Vannet som eg jakta i. Har tatt ned litt trær så eg får bedre overblikk over vannet. Vannet e mye større. Ser bare litt av det.

DSC_6451.jpg

 

Voksen og unge.

DSC_6447.jpg

 

Brystfillene.

DSC_6452.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da var årets første and felt :D

Jakter med Federal Black cloud us 4 i 12/76

 

2ltj9cg.png

 

Stokkanda fikk første skudd på langt hold, viste tegn på godt treff, men skøyt fangskudd på omtrendt 40 meter og klappen helt sammen.

Folka jeg var med var overrasket over hvordan denne ammoen funket :D så flere kommer te å kjøpe te sjøfuglen 8)

Hadde kornet laangt forran nebbet ide skuddet gikk, omtrendt 1 m og holdt svingen, hadde jeg trekt av da jeg var forbi hodet hadde det vært bom..

 

Da jeg åpnet den hadde den 4 hagl i brystet, men virker som de spesielle hagla lager graut i fuglekroppen, da det var ekstremt mye blod i forholdt til and skutt av jaktkammerat igår med gyttorp 5.

mulig skudd nr 2 gikk inn fra ryggen, sjekket ikke for treff nøyere, men det var godt gjennomtregning selv om det er stål og holdt på mellom 35 og 50 meter, feilvurderte avstanden litt..

Link to comment
Share on other sites

har skutt 6 stokkender på 2 turer.og mistet 2 i tett siv....

lokkefugl,og støkk....synes støkk fungerer best di 2 første ukene,da endene trykker mer.etter litt jakt,er det best å sitte der før anda har ankommet.(vanskelig å komme innpå).

ole : brunakke,krikk topp og kvinand smaker ikke fisk. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

var ute en tur på søndag og ble bare bom.

mistenker ganske mye tjuvjakt der jeg jakter pga fins omtrent ikke ender der nå ifhorhold til det var tidligere i sommer og ifjor

 

ellers begynner jeg å få trua på at jeg må bruke 300 winmag'n for å få ihjel endene :roll: da dem letter omtrent på 100-400m :evil:

 

Da jeg åpnet den hadde den 4 hagl i brystet, men virker som de spesielle hagla lager graut i fuglekroppen, da det var ekstremt mye blod i forholdt til and skutt av jaktkammerat igår med gyttorp 5.

mulig skudd nr 2 gikk inn fra ryggen, sjekket ikke for treff nøyere, men det var godt gjennomtregning selv om det er stål og holdt på mellom 35 og 50 meter, feilvurderte avstanden litt..

 

hei.

brukte blackcloud ifjor og jeg opplevde noe av det samme men på kortere avstand :roll: fra 5-15m ble det endel graut. men mere effektiv stålammo har jeg aldri sett før jeg startet med blackcloud. vurdere å gå over til remington hyper sonic steel for bare for å ha prøvd den.

noen som har erfaring med den på ender enda?

Link to comment
Share on other sites

ble jeg and på meg idag :D måtte ta med meg 300 winmag'n ned for å teste den da. (eneste som funker utti her er rifle nå....) ble litt skuffet over anda. digert plask og ho svømte rundt i sirkel så jeg la i en winchester xp3 180 grains :lol: men da søvna før jeg fikk på smellen.

 

ammo jeg brukte var 145 grains partizan ferdigrullet. overaskende fint slakt. muligens ei toppjaktkule :)

Link to comment
Share on other sites

Kunne blitt 2 på meg i dag, men valgte å ikkje skyte etter eg hadde følgt etter de en stund. Var gøy å se de plaske rundt og den ene kvakka hele tiden, ekstra mye når den bakerste hang litt etter. Skulle hatt med meg video kamera, men det regnte så sykt.

Link to comment
Share on other sites

var ute på trekket i kveld, så en men holdt skuddet fordi jeg trodde det var for langt. Men skal ta en runde med støkkjakt i morra!

 

Noen som vet når de trekker osv på dagen? Lurer på å prøve andelokken min! :)

 

Er det noen som har erfaring med lokkeender og lokkefløyte osv??

Link to comment
Share on other sites

Tok ei and i dag på støkk/smygjakt på et tjern.. Fikk litt dilla så dette må jeg prøve mer :D

Litt kjett at jeg ikke fikk tak i den.. Den sank med en gang omtrent, pluss at jeg hadde ikke mulighet til å få den inn på land uten fiskestang... Faen å.

 

Skal ta en runde i morra kveld på støkk jakt :D

Lurer også på om andelokk kanskje kunne vært noe, er ikke noe trekk her, og kan være litt vanskelig og smyge seg innpå endene. ISåfall, så kan jeg si at Nitedal Ekspress tungsten i #5 12/70 FUNKER! 35m hold tenker jeg og stein dau. Fornøyd med den patronen.

Link to comment
Share on other sites

Tok ei and i dag på støkk/smygjakt på et tjern.. Fikk litt dilla så dette må jeg prøve mer :D

Litt kjett at jeg ikke fikk tak i den.. Den sank med en gang omtrent, pluss at jeg hadde ikke mulighet til å få den inn på land uten fiskestang... Faen å.

 

Skal ta en runde i morra kveld på støkk jakt :D

Lurer også på om andelokk kanskje kunne vært noe, er ikke noe trekk her, og kan være litt vanskelig og smyge seg innpå endene. ISåfall, så kan jeg si at Nitedal Ekspress tungsten i #5 12/70 FUNKER! 35m hold tenker jeg og stein dau. Fornøyd med den patronen.

 

Ikke mulighet uten fiskestang...? Jeg har vært på svømmetur to ganger alt i år, jeg :mrgreen: Bare å padle som F, så får du den i land. Overraskende varmt i vannet for tiden til tross for dårlig vær på hedemarken. Skjøt rundt 20 ender på Nes i fjor, og ennå til gode å se noen synke. Er så mye luft i fjærdrakta at de spretter opp igjen om du holder dem under vann en god stund. Forsvant den under er det antagelig fordi den ikke var skikkelig dævv. Ender som sitter er utrooolig hardskutt. Bjeff og få dem til å løfte vingene før du skyter. Opplevde å blåse tre Black Cloud 12/76 #3 på ei krikkand som satt på 15 meters hold i fjor :evil: Skuddene slo den under vann, men ville ikke gjennom vingefjørene... Spratt opp igjen som en dupp, nesten som det Whack-a-mole spillet. Måtte lade om og skyte mer... Den knela på tredje skuddet, og fant bare 3 hagl i kroppen på den... Mye penger for lite kjøtt! Dummeste jeg har opplevd, nest etter å nesten drukne meg selv med ei and i hver neve og ei i kjeften etter å måtte svømme 70 meter hver vei i kaldt vann for å få fangsten i land...

Link to comment
Share on other sites

Ikke mulighet uten fiskestang...? Jeg har vært på svømmetur to ganger alt i år, jeg :mrgreen: Bare å padle som F, så får du den i land. Overraskende varmt i vannet for tiden til tross for dårlig vær på hedemarken. Skjøt rundt 20 ender på Nes i fjor, og ennå til gode å se noen synke. Er så mye luft i fjærdrakta at de spretter opp igjen om du holder dem under vann en god stund. Forsvant den under er det antagelig fordi den ikke var skikkelig dævv. Ender som sitter er utrooolig hardskutt. Bjeff og få dem til å løfte vingene før du skyter. Opplevde å blåse tre Black Cloud 12/76 #3 på ei krikkand som satt på 15 meters hold i fjor :evil: Skuddene slo den under vann, men ville ikke gjennom vingefjørene... Spratt opp igjen som en dupp, nesten som det Whack-a-mole spillet. Måtte lade om og skyte mer... Den knela på tredje skuddet, og fant bare 3 hagl i kroppen på den... Mye penger for lite kjøtt! Dummeste jeg har opplevd, nest etter å nesten drukne meg selv med ei and i hver neve og ei i kjeften etter å måtte svømme 70 meter hver vei i kaldt vann for å få fangsten i land...

 

Tulling! :lol: Tenkte på å ta en svømmetur jeg å, men faen heller siden den hadde sunket. Jeg lagde litt ekstra lyd med sikringen, så det sa KLIKK og da letta det 2 ender. Hadde jeg tenkt meg om kunne jeg fått double.....

Jada, er vel så man overlever en svømmetur, men :mrgreen:

Jeg skjøt den ikke sittende, som jeg sa over var den i lufta når jeg skjøt den ;) Og den datt og lagde ikke èn bevegelse..

Er nesten så en skulle hatt en liten kano.. Virker sykt spennende og ro stiiillle i kanoen og vente på at anda flyger opp :D

Tenkte å ut straks etter lysningen i morgen tidlig igjen. Sjekke noen tjern :D

Litt dumt at utenbygd ikke får jakt utpå her i år, så kunne vi kanskje jakta sammen.. Men men..

Du kan vel ikke sende meg en pm hvor du jakta når du var utpå her å jakta ender :mrgreen:

Tenkt å kanskje sjekke langs mjøsa, men har en mistanke om at de enten ligger for langt ute, eller er litt mere vare når dem er ved mjøsa en i et øde tjern..

Var første turen min på andejakt i går, så fornøyd med å få skutt ei :D Litt kjett å ikke få tak i en da kanskje noen har vanskeligheter med å tro på en hvis en ikke har dokumentasjon :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ble ei and til i dag! Må si jeg angrer meg for at jeg ikke tok den gummibåten med el-motor som jeg vant i trekningen til graahund her på Kammeret... :evil: Menmen.. 2 ender på 2 turer :D Skal ikke klage :D Tok den på smygjakt. Dau i smellen med nitedal ekspress 5'er tungsten. Knall patron, skutt 2 ender med den hittil.. Andejakt er MORO! BLir å sjekke flere tjern framover også :D

Link to comment
Share on other sites

Knapt ei due å se i dag, men tok med meg fire stokkender hjem istedet. Datt for Black Cloud 12/76 #2, ca 30 meter hold. Satt på vannet, men Flite-stopper kulene ordnet biffen likevel, uten å ødelegge noe kjøtt.. Full tiltro til ammoen jeg bruker på ender altså. Årets tredje svømmetur. Alle i løpet av de siste ti dagene :mrgreen: Vannet i mjøsa er overraskende varmt ennå, men er glad ingen så meg da jeg kom opp... SÅ varmt er det tross alt ikke.

Link to comment
Share on other sites

hei folkens nåken så veit kor eg kan få tak i kvinender lokkefugler på nettet?:)

 

Søk etter Goldeneye Decoy, kan bestilles fra Cableas, ebay osv. Min erfaring er allikevel at Kvinender lander villig i andre lokkeender også. Jeg bruker en blanding av Stokkender, Krikkender og Brunnakke. Det kommer nesten alltid inn kvinender og setter seg blandt disse. Faktisk nesten frustrerende nå før 10 sept, men til lørdag er også de lovlige å felle.

Link to comment
Share on other sites

Ande jakta er godt i gang:) Fikk meg en duble på stokkand på støkkjakt i går, det er altids fint.

 

jeg er ganske så fersk på andejakt, og sliter litt med å igjenkjenne de forskjelige artene. har sett en del på bilder på nette men når jeg er ute, så ser jeg flere ender jeg ikke finner på nettet. disse er uansett ikke lov å skyte men hadde hvert kult å vist va det var.

 

det satt seg ei på lokke fuglene mine, som jeg misstokk i mørket for ei krikkand. men den var litt større og svart/grå på rygg og hode og lys under. svarte føtter og nebb.

 

så flere av samme sorten på det samme vannet dagen etter, og det var dykke ender. den ene fikk jeg se på kort hold og den hadde en lys/hvit stripe rett under øye. den jeg skaut hadde ikke den stripen, men jeg tenker meg det kan være forskjell på han/hun og ung fugel. noen som har peiling på hva det kan være? tror ikke det var en toppand eller kvinand. noen bilder på nette av stivhaleand lingner litt. men den mangla det blå nebbet. vanskelig å si. skall legge inn noen bilder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...