Jump to content

Med Rolling Block etter rypa.


einherje

Recommended Posts

Hadde planlagt turen hele uka. Hadde bestemt meg for at forrige lørdag var det på tide å ta med en Husqvarna Rolling Block ut for lufting. Nå er dagslyset her i Finnmark ikke så veldig mye å skryte av på denne tiden av året. Det blir lyst rundt 0930, og skytelyset forsvinner rundt 1400. God planlegging er derfor nøkkelen til suksess.

Sekken var ferdig pakket. Målet var å prøve en Rolling Block (RB) produsert for to århundrer siden. Smidd sammen i Jønkjøping i 1888, og rettriflet. Kaliberet er 12/65. Løpet er 100 cm langt.

Patroner er ferdig ladd. 65mm lange messinghylser ble kjøpt inn for lenge siden. Det fine med hylsene jeg har er at de bruker (støtter heter det vel nå om dagen) vanlige LR tennhetter. Jeg har laget meg eget kruttmål. Siden jeg bor i Finnmark er eneste aksepterte materiale reinhorn. Jeg har boret og slipt til et mål slik at det rommer ca 75-80 grains FFg. Jeg bruker det samme målet til hagl. Jeg bruker samme volum hagl som volum krutt. Til mellomladning har jeg brukt mye rart. Jeg synes at vokset filt fungerer best i min hagle. Utfordringen er å få tak i filten. Hele slekta gjemmer hattene sine når jeg kommer på besøk. Har ikke tall på hvor mange hatter jeg har ødelagt ved hjelp av treklubbe og hulpipe. Jeg er hele tiden på jakt etter materiale til mellomladninger. I kjølvannet av et husflidkurs her i byen, fikk vi sitteplater av tovet ull i julegave. Hmmm. Tør ikke. Da må jeg vel flytte på campingplassen her nede.

”Ditt Distrikt” for mitt distrikt er akkurat passe tjukt. Med filt over og under fungerer det bra. Bakdelen er at det ikke bør være motvind når du skyter. Da står du midt i en sky av glødende konfetti av Finnmarksværinger komplett med telefonnummer og adresse. Vet ikke om noen husker de billige russiske patronene fra 70´tallet? Akkurat sånn ja, men da var det vel Pravda? Pappskillingen på toppen er laget av, nettopp, papp, og forseglet med negellakk. Må innrømme at jeg jukser litt av og til også: I bunnen av sekken har jeg liggende en pakke med Vitavouri 12/65 pappatroner. Bare for sikkerhets skyld. Møysommelig åpnet, haglene tømt ut, og erstattet med bismut før pappskillingen ble satt på plass igjen.

Lørdag hadde jeg bestemt meg for å ta en tur opp der folk satt lenket for mange år siden, og gå en tur på nordsiden av Stillaveien. Jeg hadde bestemt meg for at hvis det skulle være gammel hagle, skulle antrekket stå i stil. Hadde funnet fram bestefars gamle vadmelsnikkers. Dermed fikk selvtilliten seg den første knekken den dagen. Hun jeg er gift med lå nesten på gulvet og rulla av latter. Hun påstod at jeg fikk så korte bein i den nikkersen, at det var nødt til å bli slepespor i snøen mellom fotsporene. Mine forsiktige hentydninger om at kanskje det ikke var beina som var korte, førte bare til nye latterhikst. Det endte med at jeg beholdt six-pencen i alle fall.

Vi hadde på forhånd avtalt at jeg skulle bruke hennes bil. Hun skulle på jakt med noen venninner, og trengte litt plass. Jeg skulle bruke hennes bil. Dermed dukket utfordringene opp igjen. Er det noen som har prøvd å få halvannen meter børse inn i en Yaris? Med meg og hund i tillegg så går det ikke på en lovlig måte. Det er vel ikke helt trygt å bli stoppet i en kontroll med noe sånt liggende som strekker seg fra bagasjerom til torpedovegg? Løsningen ble at jeg monterte skiboksen fra min bil på Yarisen. Yaris med stor skiboks ser latterlig ut, men hagla fikk plass.

På lørdag så regnet det i bygda. Jeg regnet med at det snødde litt høyere opp, og det gjorde det. Ca 10 cm snø og fine forhold på fjellet, men snøvær. GS Gargo la av gårde. Gammel men flink. Vi hadde ikke gått mer enn et par kilometer rett nord før han stod som en påla. Hagla ned fra skulderen mens jeg avanserer, og et kort ”jah”. Rypa flyr, og jeg prøver å følge med hagla. Vanligvis bruker jeg en F3. Dette var ikke den. Hunden snur seg forvirret, og ser eieren stå i en røyksky, og rypa flyr videre.

Etter nesten en time fant Gargo et kull. Samme historien om igjen. Denne gangen så jeg tydelig hunden flire og den siste rypa skratta da den rundet bakkekammen. Jeg kom til å tenke på noen av historiene til gamlingene på gården hjemme. De fortalte at de hadde vært så nær rypa når de skjøt med en 28 kaliber RB at rypa var svart som ei kråke etter at de løsnet skuddet. Likevel fløy den av gårde.

Oppå fjellet var jeg ikke alene. Traff en kjenning som så på meg med store øyne da han så at det var meg. Han hadde sett en pinne over en bakketopp som beveget seg fra side til side. Han hadde stått lenge og sett på pinnen og ikke skjønt noe, før six-pencen min dukket opp under, og han så at det var folk. Det var løpet på hagla han hadde sett over bakkekammen. Jeg kan jo legge til at jeg har aldri så liiite av urfolkets blod i meg, og dermed litt av viddas vuggende gange. Kanskje ikke rart han lurte?

På veien tilbake til hadde vi et perfekt fuglearbeid, og jeg traff!! Gargo storfornøyd og jeg likeså. Det var likevel mulig å felle vilt med gamlingen.

Satt på lørdag kveld og skrev dette over et godt glass med skotsk, en liten våpenpuss og lurte på om jeg skulle gjøre meg til latter på nettet. Samtidig ringte jeg rundt og delvis planla en tur til Sørøya etter hare på nyåret. Da skal jeg ha med en Husqvarna mod 20 med samme ladning bare litt grovere hagl. Neste gang RB´en skal brukes, er julaften. Jeg hører ikke kirkeklokkene der jeg bor, og da må jula skytes inn med tre skudd.

Kona sitt jaktlag så forresten ikke rype, så en liten hevn fikk jeg da.

Link to comment
Share on other sites

Flott historie :D !

 

RB og Yaris... Takstativ :mrgreen: ?

 

Min onkel hadde en Kongsberg RB som jeg lånte i min pure ungdom. Etter å ha skutt en and på kort-kort avstand ble den omdøpt fra Kongsberg til "Burger King". Det var en usannsynlig tettskytende hagle.

Link to comment
Share on other sites

Så godt å få en sånn historie på morgenkvisten. Kan levende forestille meg reaksjonene prøving av vadmelsnikkers frembrakte.

Artig at du traff til slutt også.

Sitter og humrer godt enda her.

 

Lurer også egentlig på hvor lenge du klarer å la de tovede ullplatene ligge i fred..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har virkelig sansen for folk som gjør seg umak med å leite fram gammelt ærværdig utstyr for å gå på jakt. husker første gang æ skulle skyte opp til elgprøven. det var stiv kuling fra sida, og der kom æ, en skårrunge, med den gamle svenskmausern te fadern i 6,5x55 fra 1906 med de originale skur og korn-siktene. forholdene på banen den dagen var mildest talt utfordrende. resultatet var at den eneste som fikk påskrevet jaktkortet på banen den dagen var undertegnede som var så lur at han forla siktepunktet til rett under nesen på reinen.

 

kry som en hane for skårrungen heim i forvissningen om at han hadde slått alle gammelgutta på banen den dagen.

 

siterer Øystein sunde "gamle børser bommer best pleide fattern å si" men ikke i dette tilfellet

Link to comment
Share on other sites

har hatt noen turer i fjellet med husquarna, vadmelsklær, saft på glassflaske, og matpakka i en gammel blikkboks fra attenhundreogdazumal.

 

har tilogmed fått noen både rype og stokkand på dette viset også, det er ingen tvil om at gamle børser duger!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Neste gang RB´en skal brukes, er julaften. Jeg hører ikke kirkeklokkene der jeg bor, og da må jula skytes inn med tre skudd.

Jula ble behørig skutt inn i går. :D

http://no.wikipedia.org/wiki/Skyte_inn_jula

http://www.svartkrutt.net/nyheter/nh_vis.php?id=34

Et lite råd sånn på tampen: Ikke skyt med sånn børse i motvind når du har boblejakke på! :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...