Jump to content

SKARVEJAKTA 09


tikkakjell

Recommended Posts

siden de er fleire slike tråder om jakt på andre småvilt kan me vel ha ein for skarve jakt og? :)

her kan me vel dele tips og triks, og om ein mnd tid litt jakt historier og fangst raporter/bilder :)

 

har sett veldig masse skarv i fjorden den siste tida så dette lover bra for årets skarve jakt :D . tenkte å lage meg nye lokke skarver med vinger i løpe av neste veke :)

Link to comment
Share on other sites

var og fekk pris på 12mm kryssfiner plate i dag, 122*240cm, denne kostet 400, syns de var litt dyrt, får jo berre 4 lokke skarver med vinge utav ei slik plate, men tenkte eg sku laga eit par lokke måser og, skarven føle seg meir trygg vist de er ein svarbak å 2 på berget :) henter plata i måro så blir de vel å lage dei på lørdag

Link to comment
Share on other sites

Har 4 med og 2 uten vinger. Blir ikke å jakte i kuling siden det oftest er med båt ut for å nå jaktmarkene, og skarvene er veldig stødige i seg selv. De uten vinger hadde jeg tengt å stikke i sprekker får å få de til å stå.

Tror jeg betalte 250for ei plate 6mm men er ikke helt sikker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg søkt opp å ned på både lovdata å her på forumet. Men nå gir jeg opp.

Noen som kan fortelle meg hva loven sier for å skyte skarv på skær å holmer inne i en fjord?

Er det bare å skyte eller må man søke til noen?

Jeg er lei av å søke uten å finne noe :evil:

Link to comment
Share on other sites

§ 21. (bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

 

Det er forbudt under jakt:

 

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

 

Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Fylkesmannen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden.

 

§ 32. (grensen for grunneiers jaktrett mot vann)

 

På elv og innsjø går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som hans eiendomsrett. Mot hav og fjord går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som landet ligger tørt. Utenfor denne grense og på grunner og skjær som er overskylt ved alminnelig høyvann og ikke tilligger noen eiendom som kobbeveide, er jakt og fangst tillatt for norske statsborgere og alle som det siste året har vært og fortsatt er bosatt i Norge. Direktoratet kan i enkelttilfelle gi utlendinger som ikke er bosatt i Norge adgang til slik jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jaja, i måro begynner jakta :) eg får vente til fredag med å jakte, ska ha fri fra jobb då :lol: men de begynner å haste med lokke skarvene, begynte å skjære dei ut i kveld, men så røyk de satans bladet i saga :( så i måro må de kappest og malest i ein fei, malingen må jo tørke og så eg trur den ska få litt varme på seg. håpe berre dei blir tørre til fredag då :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk 2 skarver og skjøt en måke og en ærfugl idag.

Posten dobler som svar til de som lurer på "terminal performance" for 80gr Amax i .223 - den er Terminal.

Her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=16762&p=293047#p293047

IMG_4412.jpg

 

Rodde ut i 1100 tida og jakta en stund nokså resultatløst, etpar store skarveflokker raste rundt uten planer om å lande i dette fylket.

Noen av de ytterste skjærene satt det skarv på, men der ute er det litt knapt med andre skjær å skyte fra, og stu fullt med hummerbåter rund baut - så fant jeg noen ærfugler.

8-10 stykker drev og fisket rundt to skjær som sjøen vasket over. Mellom 340 og 370m...

Nå var det nesten vindstille og jeg lå lenge og siktet på disse, om en skulle sette seg på 340m skjæret :D Det er i min bok fullstendig nyttesløst å skyte på fugl i sjøen på dette holdet, og ikke bare den lille sidevinden ville gjøre det til et marginalt skudd - svømmende ærfugl gir kanskje vertikalt treffområde på 1-2cm

Så i mangel på annet å gjøre siktet jeg på disse, fra en stein

02102009002.jpg

 

IMG_4398.jpg

 

Hadde glemt håndkikkert, men i godt lys fungerte PRFen forbausende godt som håndkikkert - det er et absolutt must ved denne jaktformen. Denne får full score på min produkttest.

IMG_4393.jpg

 

Da jeg gikk tilbake til båten hadde en måke satt seg på en stein på andre siden av sundet, dumt... 127m

Inn

IMG_4396.jpg

Videre inn

IMG_4397.jpg

Ut

IMG_4394.jpg

 

 

Etter å ha studert måken stappet jeg den ned i ei klipe og rodde avgårde, rundt første nes kom jeg på en ungskarv på kloss hold - full bakk i maskin - rolig. Hamlet ut av syne og iland på naboøya, rifla opp og tuslet rundt til jeg kunne stikke hodet opp med sikt til skarven, 155m, 3m/s. Den tipper ned fra svaberget sitt og blir liggende å flyte

IMG_4401.jpg

IMG_4405.jpg

IMG_4407.jpg

 

Det er lite skarv og jeg bestemmer meg for å dra et sted det bruker å være ærfugl, ror dit og tenker og på en pause. Jammen sitter en skarv mellom noen måker på et skvalpeskjær, og med et passende utvalg skvalpeskjær å skyte fra. Det nærmest er idiotisk nært, 80m ingen vits i å prøve. Så jeg smyger opp på et annet, høyt nok til å gi skjul for båten, vel på plass er det 239m, og nå er det litt trekk. Jeg finner ut at den er nesten parallellt med skuddretningen - så jeg klikker opp og legger meg ned og sikter, bruker en stund. Føler vinden hører etter båter, sikter på vindsiden (som er forkant av brystet, men over bryststykkene) av skarven, og den smeller overende. MEn i all styrende reiser seg og løper i havet - ploinng, den får et skudd til og dukker, kjempeplask og jeg tolker det som ren bom. Den kommer jaggu svømmende rett mot meg, men så lavt i vannet at kun hodeskudd er aktuelt. På omtrent 130m vurderer jeg å prøve, men den stopper opp og begynner å plaske og bite seg, så jeg setter meg opp lar den dø istf. å starte en større skuddveksling. Andreskuddet hadde sneiet den i halsen.

MEd dette hølet svømte den 100m :roll:

IMG_4409.jpg

 

Spiste litt nå og rodde utover igjen, men det var svart hav bortsett fra en enslig ærfugl som holdt på i dønningene. Igjen opp på en holme og på 70m fikk den det i vannlinja - midtskips. Den fløt pent opp ned. Nå var imidlertid sjøen begynt å røffe seg opp og 5-6m/s tok fuglen ut av syne rundt et nes mens jeg rundet steinen jeg hadde fortøyd bak. På utsida her er bare Skagerak og jeg rodde rundt en stund i kokehavet (dønning+vindbølger og skvalpeskjær), borte var den. Sånt er irriterende, men det skjer.

 

 

K

 

PS. Dersom noen ønsker å krangle på det etiske med å skyte en måke og hive den, ikke finne en død ærfugl eller å skyte på over 200m, så må de gjerne det. I en annen tråd. f.eks. her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=24810

Link to comment
Share on other sites

Med hagle og lokkeskarver er det ikke noe problem, de blir bare lettere å treffe når de kommer motvinds for å lande - men du MÅ vente til de flyr motvinds. Medvinds har de gjerne 100+ km/t.

Med rifle må en gå for kortere skuddhold. Og det blir raskt umulig å skyte på fugl som svømmer.

 

Så blir de langt vanskeligere å finne i sjøen (noen ganger veldig vanskelig), det blir tungt å ro tilbake mot vinden, og stuntpreget å få båten opp på skjæret. Roing i grov sjø med undervannskjær, brott og faen kan være veldig interessant... SÅ må en regne med å bli våt, få sjøsprøyt på alt, få sjø i støvlene, you name it.

 

Men gøy er det!

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67: Hvor i kristiansand er det du jakter? Syntes jeg skinmter oksøy laaangt borte på et av bildene.

Jeg ser du skyter fra land/øy. Er det bare å gå i land på ei øy å skyte, eller er det grunneiers tillatelse du må ha?

I såfall, hvem skal jeg ringe for å få denne tillatelsen?

Link to comment
Share on other sites

Da fekk me og tatt med oss nokre skarv frå sesongopninga.

 

La merke til at kompisen min brukte ein eller anna form for miljøhagl som eg ikkje likte.

Den hadde splintra og lagt igjen mykje drit i kjøtet.

 

Tipper det var HeviShot eller noko liknande.

Stål er nok best, sidan hagla holder seg nokonlunde heile.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, kom til å tenke på en ting. Nå man plasserer ut lokkeskarv

er det ikke da lurt å legge noen måker (lett å skaffe :mrgreen:) like ved?

 

Føler liksom det blir litt mer trygghetsfølelse for skraven, og her ute på fjorden

hvor jeg bor er det alltid måker og skarv på samme skjær..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...