Jump to content

Hjelp! Hylsehalsen er ikke trang nok!


Skrukken

Recommended Posts

Hallo, er helt fersk når det kommer til å lade selv. Har kjøpt meg lee ladesett og har presset en god del egenskutte hylser i 6,5x55 nå (bare med den dien som presser ut den gamle tennhetta). Mens jeg venter på krutt så klarte jeg ikke å dy meg og måtte presse en patron (uten tenhette) satt kula en 85gr sierra hp til COL 70mm. Problemet er at når jeg ville sjekke at kula satt, tok jeg en lita rørtang og jeg fikk dratt ut kula uten den å bruke mye kraft! Jeg sjekket for sikkerhets skyld på en fabrikkladd Np trainer og den satt som bare F...! Hva har jeg gjort galt? Kan det ha noe å si at det var hylsefett i hylsehalsen? Nå kommer kruttet i posten i dag og var planlagt en tur på skytebanen i morgen for å prøve de første selvpressa skuddene, så hadde satt stor pris på om noen kyndige kunne tatt seg tid til å svare på dette spm!

Link to comment
Share on other sites

Tror du er litt i snareste laget med å ha krutt oppi hylsene. Hvis du ikke har en erfaren kamerat som kan være med deg å lade de første to-tre gangene så ville jeg lest Ladeboken nøye 3-4 ganger først. Innstilling av ladeverktøy er viktig og sannsynligvis har du ikke fått presset hylsehalsen i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Det er et RGB die sett fra lee, den jeg tenkte på er en Full Length Sizing Die. Merker at hylsene har blitt presset litt i hvertfall, før jeg pressa dem kunne jeg slippe kula nedi hylsa, det går ikke nå for å si det sånn.. Har ingen jeg kjenner som driver med lading så da går det nok litt langsommere. Var på ladekurs på jakt& friluft men de brukte RCBS ladesett der og det er ikke helt likt som det lee settet mitt!

Link to comment
Share on other sites

Hehe:) ja jeg har nyeste utgave av ladeboka og har lest den, men det var ikke alt som sto der og bruksanvisningen syntes jeg var vanskelig å skjønne noe av.. Beklager hvis du synes jeg stiller dumme spørsmål, men jeg vet at det er mange som er veldig erfarne her inne på forum som kanskje ville hjelpe..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd og fått mindre kulehold i halsen ved pressing for og lage en col måle hylse.

Jeg har ikke fått til og endre på kuleholdet med og justere på dien. Verken ved og skru den lengere opp eller ned i selve pressen, eller ved og justere på selve dien, så jeg tror ikke problemet ligger her.

 

Jeg mener og ha lest at noen må slipe ned diameteren på selve føringspinnen (av mangel på annet ord) som støtter halsen innvendig ved pressing for og få presset halsen nok sammen til og få nok hold på kulene. Det er ikke snakk om mye, kun noen få omdreininger omgangen med smergelpapir, mens man presser en hylse mellom hver runde for og sjekke om det er tilstrekkelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har satt full length sizer dien i pressa og ført hylseholderstanga? opp i øverste posisjon, skrudd dien ned til hylseholderen og strammet mutteren så den står fast. Så har jeg puttet en hylse i og presset ut tennhetta. Har ikke gjort noe mer enn det.. Jeg merket jo at halsen ble trangere enn den var før den ble presset så da gikk jeg ut ifra at alt var greit. Er det et vanlig problem at det må smergles på lee diene?

Link to comment
Share on other sites

@Skrukken: Prøv å skru ut mandrellen (føringspinnen som Evil84 kaller den for) og press en hylse. Se hvordan holdet blir da. Dersom dette funker så prøver du deg frem med smergelpapir.

 

Til sist, se om du finner noen i tråden som Jegermeistern linker til. Ofte vanskelig å feilsøke uten å ha problemet foran seg.

Link to comment
Share on other sites

Ekspanderknappen kan være litt i største laget, eller ha en røff overflate, eller det er litt for lite fett innvendig i hylsehalsen (skal lite til)

 

 

Om du starter med stempelet i pressa på topp så skrur du dien ned til den treffer hylseholderen, derfra kan du skru dien ca en halv turn opp, lås ringen på dien der. Press en hylse og prøv hylsa i kammeret på rifla, går den greit i kammeret uten særlig motstand så setter du en kule (uten hette og krutt) Prøv nå å presse kula inn i hylsa med håndmakt, kulespissen i mot bordplata eller lignende. Du skal kunne legge mange kg på uten at kula skal flytte seg. Om du greier å presse kula inn i hylsa ville jeg ha slipt litt av ekspanderknappen med fint smergel. Et par hundredeler er trolig nok. Press ei ny hylse og prøv kuleholdet på nytt :wink: Det kan også være lurt å prøve et annet fabrikat hylser, ofte kan det være alt som skal til for å få nok kulehold.

 

Forøvrig bør dien justeres skikkelig til din rifle og hylser slik at du presser hylsene riktig. Første gangen er det greit å få hjelp av noen som kan faget. Om du skriver litt om hvor du bor så kan det kanskje være hjelp å få.

 

Ellers er det som flere har påpekt aldri feil å sette seg godt til rette i godstolen med ladeboken. Der finner du svaret på det meste.

Link to comment
Share on other sites

Flere her har påpekt løsninger, om å slipe ned ekspanderknappen med smergel.

Hvis du presser hylsen ned med dien ned til hylseholderen føres hylsehalsen helt inn i diens kammer. Det vil også si at hylsehalsen sizes inn, deretter vil hylsehals-ekspanderen (den klumpen som hetteutstøteren sitter i) ekspandere hylsehalsen når den passerer ut. Hvis denne er for tykk (skal ikke mye til) mister du kulehold. Hvis du setter denne i en drill og med et smergelpapir mellom hendene kan du ta av diameteren noe. Forsiktik - forsiktig - steg for steg. Prøv deg forsiktig frem. Det skal oftes lite til for å få bedre kulehold. Jeg har selv kjøpt dier med for stor diameter på ekspanderknappen. Dette har jeg elegant løst med smergelpapir og drill. Noen fabrikanter tilstår dette selv og anbefaler at du tar av litt.

normal_Ekspanderknapp.JPG

Her peker jeg på (tannpirker) ekspanderknappens største diameter mot et smergelpapir, ekspanderknappen med hetteutstøter sitter i drillen/dreibenken om du vil. Ta det pent, prøv deg frem, bruk hylsefett/bare litt innvendig i hylsehalsen ved pressing. Fjern alt fett med Aceton eller Rødsprit med en Q-tips før kuleisetting. Er hylsehalsekspanderen for stor hjelper ikke andre innstillinger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da høres du ut som du har godt kulehold. Ja alt i orden, det eneste er at dien bør justeres slik at hylsene presses perfekt til ditt kammer, hverken for mye eller for lite. Om hylsa presses for hardt/mye kan du risikere at den ryker rett over bunnen etter noen omladninger, dette kan være skummelt både for skytter og våpen. Hylsa skal presses slik at den akkurat går i kammeret uten motstand, eller med et ørlite knip. Dette justerer du lettest med tennstift og slagfjær ute av bolten, da får du bedre føling med når du har presset nok/riktig.

Link to comment
Share on other sites

Riktig som Chiefen.v-2 og Kjell Olav skriver også. Dersom du lett skyver kula inn med håndkraft er noe galt, det skrivr du ikke ser jeg. Rørtanga er ikke en referanse som holder. Ikke press hylsa til bunnen/hylseholdereren om ikke nødvendig, tilpass hylsepressingen med hylser skutt i ditt våpen. Er ikke hylsene skutt i ditt våpen bør du oftes presse litt ekstra første gangen. Engangsskutte hylser fra ulike våpen har ulike dimenjoner.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da er det ikke så gæli som jeg trodde da! Ville bare prøve ladesettet derfor satt jeg i kule, så måtte jeg jo prøve å få den ut for å få ladet den i ettertid:) da har jeg fulgt mange gode råd og fått ladet opp 20 skudd med 85gr sierra HP fra 45gr til 47 gr og er klar for skytebanen i morgen! Tusen takk for god hjelp alle sammen! :D

Link to comment
Share on other sites

@Kjell Olav:

Greier ikke å presse kule inn med handkraft nei, hylsene kamrer fint de. Er kanskje alt i orden da? Målte også innvendig diameter på hylsehalsen og den var fra 6,42-6,54mm. Er dette innenfor det normale? Vil jo tro det i og med at kaliberet er 6,5x55?

 

For ordens skyld.. 6,5 er egentlig 6,71mm.

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg på skytebanen i dag for å prøve de første hjemmelada skuddene! Kjempe gøy! Børsa, en ombygd m98 med matchløp på 55cm.

Startet med 45gr ladningen: 3skudd samling på 20mm bare ved hjelp av tofot. Utg.hastighet var på 957m/s.

46gr: samme resultat og 999m/s

46,5gr: samme presisjon og 1012m/s

47gr: bra samling på mellom 1,5-20mm og utg.hast på 1039m/s.

Deilig å få det til! Skulle fått sjekket presisjonen i benken men det ble vanskelig hvis jeg skulle bruke chronyen. Presisjonen var meget akseptabel til tross og tror ikke det har så mye å si til mitt bruk:) prøvde meg på 300m med godt resultat også! Så takk til alle for hjelp til å komme i gang! Da venter jeg bare på at landrø skal få inn krutt til de andre kulene jeg tenker å bruke:) litt off topic men passer 203-B til 140gr kuler?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...