Jump to content

Test av hastighetstap ved kapping av løp - 6.5x55


M67

Recommended Posts

Dette er noe vi diskuterer ofte. Et eksperiment, eller en test kan ofte kalles vellykket, om den besvarer et spørsmål, eller ender en diskusjon, selv om en ikke får det forventede resultatet.

 

"Gangsta-Sauer"

P1010551_zps0944d0db.jpg?t=1371150584

 

P1010553_zpsca0e53e0.jpg?t=1371150623

 

9g Scenar, 54.5grs N570, pipe Sauer, gått 5000 skudd - gir 25-30m/s mindre enn den gjorde ny, med samme ladninger.

Løpslengde [cm], hastighet [m/s] snitt av 3 skudd, tap siste 10cm kapp.

70, 862

60, 812, 50

50, 779, 33

40, 738, 41

Vi må tenke på at det er kun 3 skudd av hver, og det første på hver lengde måtte skyte ut både spon inni løpet, og gradene på munningen, kroning med vinkelsliper er ikke ideelt. Dårlig lys var det også, og hadde flere skudd uten avlesning.

 

Var moro. Munningsflammen var mye mindre enn fryktet, løpet mye seigere enn trodd. Mått gnure noe jævlig med vinkelsliperen - glad jeg ikke tok baufil for å si det sånn...

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Antall m/s tap fra forrige til ny løpslengde. Hastighetstap ved siste 10cm kapp.

 

Resultatet ligner på det jeg har fått etter at jeg kappet et .260 løp fra 70cm til ca 49. Gikk fra rundt 830 til ca 760.

Link to comment
Share on other sites

Testen indikerer vel at forskjellen mellom kapping av 308 og 6,5x55 ikke er så stor som alle skal ha det til?

Jeg kappet et 308-løp 60-50-40 en gang. Det brukes enda på rådyrjakt, og jeg er meget fornøyd.

 

 

10g Scenar, 48.5gr N550, pipe Sauer, gått ca 1000 skudd ved måling 60cm, ca 4000 ved måling 40cm.

Løpslengde [cm], hastighet [m/s] snitt av 3 skudd, tap siste 10cm kapp [m/s]

 

70, ikke skutt, men et annet løp jeg vet om gir over 900m/s med denne ladningen

60, 865,

50, 830, 35

40, 790, 60

 

Forskjellen i hastighet for de to kalibrene er faktisk helt lik fra 60 til 40cm. Dataene her er dog ikke like kvalitetssikret.

 

6.5x55

Data for 70cm er nær rett - jeg har brukt 875m/s som inndata i et år, og truffet det jeg har skutt på, på hold ut til, eller over kilometeren, og det er kronografert regelmessig at hastigheten er synkende. det var over 890m/s "før" og skudd over 900 er sett flere ggr.

60, 50 og 40cm er 3 skudd hver, knapt et godt grunnlag. Men tilsammen er de 9, så det er en signifikans der

 

308

Her er det motsatt. 20-30 skudd avslørte elendig presisjon, og løpet ble faktisk kappet fra 67 til 60 uten å prøve det, pga. rust.

Målingen på 60cm er 3-5 skudd.

50 og 40 derimot er "tusenvis" av skudd på kort og langt hold, ballistikkdata og kronografering

 

At det ikke er så stor forskjell som "folk" vil ha det til har jeg hevdet lenge, og QL støtter jo opp under det.

 

Det som ER interessant, jeg har jo skutt masse langhold med 6.5x55 ladd til "kosetrykk", og rundt 770m/s i langløpet, samme med Scenar 9g fabrikk, som gir 760 omtrent. Dette gir god presisjon selv på 1000m, og rundt 100mm samlinger på 500m har jeg skutt med det mange ganger.

Denne hastigheten kan en fint få i et 40cm løp som er i god stand, og få langt bedre ballistikk enn 308 kan gi. Langholdskarbin?

 

Ellers så drev jeg og kikka inn i 6.5-løpet i går kveld, Bommene er bortimot ikke-eksisterende i 5-10cm framover - en ser de, men de er "superlave", og nesten runde i formen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

At det ikke er så stor forskjell som "folk" vil ha det til har jeg hevdet lenge, og QL støtter jo opp under det.
"Hva "folk flest" (Frp-sympatisører?) vil ha det til, vet jeg ikke - men jeg har støttet meg på tilgjenglig litteratur og forsøk (bl.a. utført av Svein Solli og Jørund Lien), som tilsier en "tommelfingerregel" om at "lite magnumaktige" kalibre (9,3x57, f.eks.) taper ca 3 m/s pr cm kapp, og at "magnummagnum" (7 mm RM) taper ca. 5 m/s. De fleste jaktkalibre vil ligge mellom 3 og 5 m/s - og dine data understøtter dette. Sauerpipa tapte 4 m/s pr. cm fra 70 til 40 cm, 5 m/s fra 70 til 60, alt sammen forenelig med at "magnum"-kalibret 6,5x55 taper 4-5 m/s pr. cm. Hastighetstapet for 308 W var ca 3,7 m/s pr. cm - også det helt som man kunne vente.
Link to comment
Share on other sites

Takk for praktisk test, men tviler på at den stanser diskusjonene

Til det er den alt for liten og for lite grundig. Uansett vil mange framdeles mene at deres meninger trumfer fakta. Det var uansett gøy.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jørund lien utførte tilsvarende test i bladet "Jakt". Jeg kunne scannet den til deg hvis det er interessant. Resultatene ble noenlunde lik dine, svakheten ved hans test i forhold til din er at prøve skyting ikke ble foretatt på samme dag med de forskjellige løpslengder, men han testet en del forskjellige typer ammunisjon. (fabrikk). Flott at noen tar på seg å gjøre dette for å få fakta på bordet. :)

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste presise estimatet er å bruke forholdet til 4.roten av lengde. En får bedre presisjon ved å bruke reelt volum, men krever en del ekstra beregning. Skal en gjøre det bedre må en ta med kruttet i beregningen, men det vil nok kreve en del forskning å utvikle den formelen om ingen allerede har gjort det.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Det er mer enn bare selve Løpskappingen som spiller inn. Med optimalisert krutt for spesifikk kule/kaliber blir det annerledes. Som min heym sr30 med 45 cm pipe i 308 win.

 

Jeg har 914 ms i utgang med Barnes TTSX 150 grain. Til sammenligning går denne kula også selvfølgelig raskere med lengre løp. Dette er med et hodgdonkrutt og som er umulig å oppnå med Norma eller Vv. krutt.

 

Poenget mitt må være å bruke tid til å utforske kruttverden utenfor Norma og vv. og optimalisere ladninger så vil man se at hastighetstapene blir mindre.

 

Nå har jeg ikke forsket på noe annet enn 308 win. men utelukker ikke at en optimalisert ladning i 6,5x55 også kan klare storviltkravet med grei margin med Korte løp...

Link to comment
Share on other sites

Var på banen igår og skjøt litt. (link)

Var på banen idag også for å skyte litt mer. Den kommer senere idag på min hjemmeside.

 

Jeg får meget bra hastighet med 123 Amax og N19 krutt. Men jeg ligger over anbefalt kruttdose. Så dette brukes på eget ansvar!!

Gikk litt ned igjen fra maks ladning igår. Og havner idag på 870m/s. Da er en 123grs Amax giftig :mrgreen:

 

Edit, jeg la ut del III på siden min også. Siden den var ferdig og ikke så lang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...