Jump to content

Lav ES, hvordan lade?


Hydrox

Recommended Posts

Kunne tenke meg en liten oversikt over hva som er viktig å ta hensyn til for å oppnå jevnest mulig utgangshastighet på ammo man lader selv.

Vet det finnes masse god kompetanse på området her inne på kammeret og håper de kunnskapsrike vil dele.

Fant ikke noen dedikert tråd ang. temaet og ønsker meg en slik.

 

Hvordan behandler dere hylser, kuler, hetter og krutt for å få så jevne utgangshastigheter som mulig? Og andre tips for å oppnå god presisjon kan også suppleres i tråden...

 

Håper det dukker opp mange gode tips :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet endel år men bare såvidt prøvd meg på presisjonslading.

Lav ES har størst betydning på langt hold. Håper her kommer noen tips fra dem som virkelig kan dette.

 

Her er noen bra artikler om emnet langhold og presisjonslading fra over dammen

 

http://www.longrangehunting.com/articles/precision-reloading.php

 

http://www.longrangehunting.com/articles/hand-loading-long-range-1.php

 

http://www.6mmbr.com/jgcaseprep.html

 

 

Her er en bra artikkel på "gløding" eller annealing av hylser som også er viktig i forbindelse med å oppnå lav ES og god presisjon.

 

http://www.6mmbr.com/annealing.html

Link to comment
Share on other sites

Det er vel tanken om å begynne å skyte på litt lengre hold at lærelysten ang. presis ammo dukker opp. Nå som det ikke er så all for mye tid til jakt igjen så er det på tide å tilegne seg ny kunnskap og videreutvikle eget potensiale :)

 

Bruker man f.eks kruttmål eller er det nøyaktig veiing av hver eneste ladning som er saliggjørende?

 

Har også lest meg til at man bør sortere hylser etter vekt for å nytte hylser med likt volum.

 

Veier, måler og sorterer man kuler?

Link to comment
Share on other sites

Bruker man f.eks kruttmål eller er det nøyaktig veiing av hver eneste ladning som er saliggjørende?

Har inntrykk av at man gjør begge deler. Er nok mest vanlig å veie.

Tror der går mye på at et godt kruttmål kaster gjevnere ladninger en en dårlig vekt og en god nøyaktig vekt gir gjevnere ladninger/vekt en et dårlig kruttmål. Det er ekstremt viktig å holde likhet i alle ledd fra gang til gang.

 

Har også lest meg til at man bør sortere hylser etter vekt for å nytte hylser med likt volum.

 

Veier, måler og sorterer man kuler?

At man sorterer hylser er ganske vanlig, veiing og sortering av kuler blir også gjort men jeg tror det er mest Benchrest skyttere som gjør dette. Bruker man riktig gode kuler er nok ikke dette det viktigste.

 

Angående sortering av hylser, las om en som sverget til å måle volum i hver hylse fremfor å veie dem da volum inne i hylsa har mer å si en vekten av hylsa. Her er det nok også forskjell på kvaliteten på hylsene. De beste hylsene er nok mer like både i vekt og volum

mot billigere varianter.

 

For å få presis ammo med lav ES er konsistens og likhet i alle ledd hver gang ekstremt viktig

Like hylser, like kuler, lik mengde krutt, likt kulehold, likt spenn i messingen osv osv

Link to comment
Share on other sites

Angående sortering av hylser

Alle som leser om sortering av hylser, og lurer på om det er nødvendig eller ikke, og om hva slags verktøy man MÅ ha for å sortere hylser og patroner, kan lære endel av 2-3 enkle øvelser.

- list opp hvor de kommer fra, og hva slags hylser de bruker, de som skriver at man må sortere hylser, og motsatt

- sorter 100 Lapuahylser etter vekt, i 1grains grupper, så gjør du det samme med Winchesterhylser

- sorter de samme hylsene etter halstykkelse, eller variasjon i halstykkelse på en og en hylse

 

Jeg vet ikke om det du finner utgjør noen forskjell på skiva, men det gir en noen tanker om hvorfor noen mener sortering er 100% nødvendig, mens andre mener det er bortkastet tid.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig med M67 som har et godt poeng.

Det er nok mindre behov, om man merker forskjell i det hele tatt, med sortering på de beste skandinaviske hylsene i forhold til de hylsene amerikanerne bruker når de sorterer etter all kunstens regler.

 

Det må rett og slett hver enkelt finne ut av ved å prøve hva som funker for seg og hva som ikke utgjør noen forskjell.

 

Gjør alt likt hver gang med samme type komponenter hele tiden.

Antakelig mer behov for å sortere hylser etter antall ganger skutt og ikke blande med andre. Og jeg har stor tro på gløding av hylsene etter x antall ganger skutt. Noen gløder etter hvert skudd andre etter 3-4 det bør gjøres i like intervaller for at hylsene skal være så like som mulig hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Så var det dette med rette patroner da. Jeg har bare et standard diesett og jeg ser at kulene kaster ørlite når jeg ruller patronene over et speil. Har skjønt det slik at dette har en del å si.

Hvordan får man rette patroner? Hvilke dier er det verdt å satse på.

 

F.eks så fikk jeg ikke 75 gr amax til å gå noe bra i riflen min, men dette er også den kulen som kaster mest når jeg ruller patroene over et speil. Kan det være her hunden ligger begravet. Samlingene var på størrelse med et tefat. Under 810 m/s så spredde kulene over hele skiven. Noe stabil må jo kulen ha blitt siden den gikk inn til samling på tefat størrelse rundt 820 m/s...

 

Når det gjelder kruttmengde så har jeg skjønt det slik at folk bruker kruttmål og finpusser ladningen med kruttvekt. Stemmer dette? Eller får man kruttmål som er nøyaktig nok?

Link to comment
Share on other sites

F.eks så fikk jeg ikke 75 gr amax til å gå noe bra i riflen min,...

Du skriver ikke noe om hvilket kaliber du lader, og det gjør det ikke helt enkelt å finne ut hva som er problemet. Hvis jeg antar at du lader .223 kan det hende at problemet ditt ligger i riflestigningen til pipa?? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det bly, og jeg vet stigningen min er i grenselandet for akkurat den kulen. Men jeg får andre kuler med lik vekt til å gå som en drøm.

Siden jeg er ganske fersk på dette med å lade rifle så ønsker jeg å lære mest mulig om dette og lurte da på om skjeive patroner kan gi så mye spredning som f.eks rundt 10 cm.

Å lade til rifle er tydeligvis en ganske så mye mer møysommelig jobb enn å lade til pistol. Flere faktorer for å få ting til å klaffe og mer å lære.. :)

Link to comment
Share on other sites

Eller får man kruttmål som er nøyaktig nok?

Nøyaktig nok til hva?

 

K

 

Å tilfredstille f.eks dine preferanser ang. lading av presis ammo ;)

 

Kruttmålet mitt gir jevne fine ladninger med finkornet pistolkrutt, men liker ikke grovere riflekrutt. Og det synes temmelig godt på chronografen min.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror man skal fokusere på andre ting enn at kruttmengden varierer med 0.2 grs hver veg for å få presis ammo.

Feks jevne hylser, at ladningen er "rett sted", osv.

Jeg vet om folk som veier alle ladningene, men bruker hylser fra 4 forskjellige produsenter eller har et løp som er rimelig slitt eller kun har fått "godladninga" anbefalt av en kompis (ikke sikkert den ladningen en pipe liker best er den beste i en annen pipe).

 

Men den største synderen mot presisjonen er ofte operatøren bak kolben, dårlig kvalitet på våpen eller komponenter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå var vel hovedfokuset i denne tråden lav ES.

 

Da ville jeg fokusert på følgende punkter:

Hylser: lik lengde, vekt, halstykkelse.

Gløding for å få jevnt kulehold.

Kruttmengde, nøyaktig lik mengde krutt i hver patron.

Lik patronlengde, variasjon i lengde gir variasjon i innvendig volum.

 

Kanskje Knut Erik vil dele noen tips med oss.

Han har vel en ES på ca 3-4ms?

Link to comment
Share on other sites

Om kun lav ES er målet er stikkord jevnhet og kvalitet i alle komponenter(her må ting måles, veies og sorteres om det skal bli best mulig) i tillegg til at man må teste en ladestige for hvert krutt for å finne ut hvor kruttet gir jevnest hastighet.

I tillegg må man muligens teste flere typer kuler/krutt/tennhetter/hylser for å finne det som gir jevnest hastighet.

 

Forresten er det ikke nødvendigvis likhetstegn mellom lav ES og god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Glei vel litt over mot presisjon siden jeg tenkte på lav ES som bedrer presisjon. Ser det kommer mer og mer matnyttig fram her og det setter jeg stor pris på. Å lade god ammo til rifle er noe helt annet enn å spy ut 700 pistolskutt med en progressiv presse i løpet av en time.

Jeg trodde f.eks at halstykkelsen hadde med kammer på riflen å gjøre, mulig det er faktorer her og. Men halstykkelsen påvirker altså kulehold og derav også trykk som bygges opp, som igjen påvirker ES.. :)

Link to comment
Share on other sites

Glei vel litt over mot presisjon siden jeg tenkte på lav ES som bedrer presisjon. Ser det kommer mer og mer matnyttig fram her og det setter jeg stor pris på. Å lade god ammo til rifle er noe helt annet enn å spy ut 700 pistolskutt med en progressiv presse i løpet av en time

Lav ES bedrer ikke presisjon, ikke direkte iallefall. Jeg ser heller ikke den store forskjellen i å lade til pistol og rifle, jeg er sikker på at Høggern spyr ut 6.5x55 ammo på ei progressiv presse. Selv presser jeg ladehastigheten på enstasjonspresse dithen at det er en idrett i seg selv :roll:

 

I mine øyne er lav ES kun intressant dersom presisjonen i utgangspunktet er god.

Ja, og stort sett trenger en ikke bry seg om ES - på 2000 meter må en bry seg om ES, men hvem skyter på 2000m? Høy ES gir synlig høydespredning på 1000m også (men knapt på 600, om det ikke er ekstremt), men det er ikke derfor vi bommer.

 

Hvor mye hastighetsvariasjon er det her, hvor mye større blir samlinga, bommer du?

IMG_0011.jpg

 

IMG_0013.jpg

 

 

Å tilfredstille f.eks dine preferanser ang. lading av presis ammo

Går itj an, sjøh. Faktum er at jeg har prøvd veldig mange måter å lade på, veldig mange tiltak og metoder for å få mer presis ammo. Jeg har aldri klart, i et vanlig våpen, å produsere målbart mer presis ammo, uansett metode eller verktøy, enn det jeg lader "helt uten videre", etter bruksanvisningen til ladepressa. Uten dill, dall, og "triks", hvis rifla ikke vil skyte, så hjelper ikke ammo.

 

"Bortkasta" penger, mikrometerinnstilling på diene ser fint ut, men etter at jeg satte den opp da jeg kjøpte den har jeg aldri justert den.

IMG_0028.jpg

 

Gitt justerte dier. De er forresten låst med låseringene sine, så de trenger ikke mer justering, skrur de i til de stopper.

- kjøper Lapua ammo

- skyter den

- halspresse/ fjerne hetter, Redding Comp. dier, har intet forold til om hylser er skutt 3 eller 12 ganger, hylse er hylse, sålenge det er Lapua

- børste halsen inni, vanlig børste

- sette tennhetter

- måle opp krutt på et RCBS Uniflow, skal jeg skyte stevner, eller trene/koseskyte lenger enn 5-600m så veier jeg i tillegg

- sette kuler, skal jeg skyte BR-stevne (500m UNL), så sorterer jeg etter settekraft og snur hylsa midt i settinga, OG bruker hylser fra samme lot

 

Det som er snedig her, er at jeg ikke har vært i stand til å påvise at den ene ammoen er mer presis enn den andre... Selv ikke på 1100m.

 

Her fra 500m, godt eller dårlig? Jeg klarer ikke å skyte bedre, uansett hva jeg gjør med ammoen, så da gjør jeg det heller enkelt

IMG_0007.jpg

 

Nå var vel hovedfokuset i denne tråden lav ES.

Det er sant. og ES synker med jevne ladninger, den synker mer med jevne ladninger på rett "sted", dvs. med rett ladning. Og den synker enda mer med dreide halser, glødde halser, sorterte hylser, rette besvergelser, osv...

 

MEN, på de hold som folk vanligvis skyter så betyr ikke dette noen verdens ting. En ladning kan ha 100m/s ES og gi god samling på 100m. Jeg kan skyte 3 forskjellige kuler i 3 forskjellige hylsefabrikat, med 3 forskjellige krutt, og 3 grains forskjell i ladning fra patron til patron - og sannsynligheten er stor for at samlinga er under 3cm...

Og du kan ha 0 ES og se 3cm høydespredning. Som Høggern sier:

Forresten er det ikke nødvendigvis likhetstegn mellom lav ES og god presisjon.

 

Hvordan man utvikler ei god ladning er beskrevet en rekke steder, en av kortversjonene er slik:

- velg et krutt og ei kule

- lad 5-10 patroner med en normal COL, og spenn området fra minimimums- til maksimumsladning iht. data

- skyt disse på med 2-3cm mellomrom mot en vannrett strek, du vil normalt få en sinus-aktig kurve

- velg en ladning like etter en topp på kurven

- lad 5-10 patroner der du spenner fra 2 gr under til 2gr over dette punktet, og 3 skudd på, og 3 skudd 1 - 1.5gr over og under

- du vil nå se samme kurve med bedre oppløsning, og du vil se samlingene med 3-skuddseriene

- velg, lad, skyt. lad mer

 

Jeg bruker 20-30 skudd på dette for hvert løp, så er det ferdig, done, over - dette er for presisjon. Normalt er ES "akseptabel" med en gang. 20-30m/s ES er fullt akseptabelt til 200m skyting

 

Om du ikke får samlinger under 20-25mm med denne metoden og ei kule og et krutt som er i vanlig og anerkjent til kaliberet - så har du et problem. Men prøv et annet krutt, eller ei anna kule.

 

Ei god rifle, noe custombygd, eller en Sauer, vil normalt gi samlinger på 10-15mm forholdsvis uten videre med denne metoden, og ofte 8-12mm. Sinuskurven for en 6.5 med baneløp har svært liten amplitude. I vindstille skal all dispersjon være i høyderetning. I normal vind, driter vi sidespredingen her - sikt samme sted.

 

Dette er ei perfekt samling i en testsammenheng, all spredning er fra vind

IMG_0033.jpg

 

En annen vri er å lade f.eks. 5 treskuddsserier fra minimum til maksimum, og se hvem som gir best presisjon, fortsette rundt der en fikk best, osv..

En viktig ting som folk svært ofte glemmer når de utvikler ladninger, er å stoppe. Slutt å eksperimenter - skyt og vær glad. Så kan en tre inn et eksperiment i ny og ne - 50 skudd med 41gr istf. 40? da ser en det greit, hvilken som er best?

Verifisere dette på f.eks. 500m. Hvilken ladning har minst høydespredning? Her blir 5 skudd smått, men igjen ikke test mye og mange ting - test enkeltvariable mot hverandre. Ikke for at det ikke går an å teste mange ting samtidig, men fordi multivariat analyse og forsøksplanlegging er en egen vitenskap som det vil føre for langt å lære seg...

 

Så var det ES igjen. Framgangsmåte, eller slik jeg tenker rekkefølgen en prøver forskjellige tiltak i.:

- ha en presis ladning, etter en av metodene over

- sorter så du har hylser fra samme "generasjon", at de er ladd ca like mange ganger

- hylser som er ladd få ganger varierer mindre enn de som er ladd mange ganger

- sortere ammo etter settekraft

- gløde halsene

- dreie halsene

 

Det en må presisere, er at lav ES ikke gir presisjon. Lav ES gir, eller faktisk, KAN gi lav høydespredning på lange hold. Innafor 600m er det stort sett bare å gi faen, lade og skyte.

De samme tingen som her er listet for lav ES, kan nok hjelpe for å få 5skuddssamlinger fra 4-5mm ned til 2-3mm, men for å bringe 5-10cm samlinger ned til noe akseptabelt, så må en lete andre steder.

 

Presisjon, har en problemer med ren presisjon, og har gjort "alt", så er det to ting som (forutsetter hele tiden kvaliteskomponenter og rifle) kan kuke det til.

- et eller annet rifleproblem, tiltrekningsmoment, løst retikkel, løse skruer, skjev rekylklakk, gjenget på Jakt og Friluft :wink:

- skjeve patroner, ruller en de på ei glassplate så ser en om de er skjeve, eller en kan kjøpe en kulekastmåler.

 

Før man gjør noe av det jeg nevner over, og særskilt før en kjøper noe dyrt, eller gjør noe vederstyggelig tungvint, så kan en lese Høggerns setning en 20-25 ganger, og lete i den.

Men den største synderen mot presisjonen er ofte operatøren bak kolben, dårlig kvalitet på våpen eller komponenter.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flott oppskrift Krister!

 

Jeg har en ladning med 300grs Scenar i 338LM som skyter 5skudd i ett rufsete hull på 100m.

Men på 1000m så har jeg stor høydespredning, det skyldes en ES på nærmere 20-25ms.

Lapua hylsene er skutt 4 ganger i mitt våpen, så de bør kanskje glødes.

Hastighetsvariasjonen kan også skyldes at kruttet jeg bruker pakker seg ulikt fra patron til patron.

Bruker Accurate 8700, som er ett kule krutt.

 

Siden presisjonen er så bra som den kan bli på 100m, føler jeg at jeg må få gjort noe med ES.

Skal derfor ta noen hylser gjøre de helt uniforme, gløde og dreie av halsene ørlite grann.

Så får vi se om det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Flott innlegg m67 :)

 

lad 5-10 patroner med en normal COL, og spenn området fra minimimums- til maksimumsladning iht. data

- skyt disse på med 2-3cm mellomrom mot en vannrett strek, du vil normalt få en sinus-aktig kurve

- velg en ladning like etter en topp på kurven

 

Skal prøve denne metoden :)

 

Når ein skal sortere ammo etter settekraft, korleis måler du det? på gefeelen? leste ein tråd på kammeret der det var ein kar som bryka momentnøkkel i staden for ladearmen.

Mogleg ein kan bruke ei fiskevekt når ein dreg i ladearmen.

Link to comment
Share on other sites

Når ein skal sortere ammo etter settekraft, korleis måler du det?

Jeg tar det på gefühlen på armen på pressa. Når noen kuler settes unormalt lett eller tungt blir de patronene sortert ut til trenings eska.

Forresten lades det aller meste av min konkkuranse ammo på enstasjons co-ax presse ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tar det på gefühlen på armen på pressa. Når noen kuler settes unormalt lett eller tungt blir de patronene sortert ut til trenings eska

Samme her, er det mistenkelig tungt, så går de i en ende av "oppvarmings-eska" og er det mistenkelig lett går de i andre enden. En gang prøvde jeg å finne ut om de lette var mer eller mindre presise enn de tunge - men de var knall presise begge to, det var som vanlig en tulling bak våpnet som stod for det meste av spredninga.

 

Om gløding, så kan jeg ikke huske å ha glødet 6.5x55 hylser noen gang, men 6.5-284 hylser har jeg glødd, uten at det hjalp. 338-hylsene begynte jeg å gløde for å hindre at de sprakk i halsen. At ES gikk ned til det halve var bare ei kjekk bivirkning.

 

enstasjons co-ax presse

JEg vet iallefall at flere andre DFS-kanoner lader på Dillon 550. Lader du treningsammo på den, og konkurranse på Co-Ax? Og ser du forskjell på presisjonen fra dem?

 

K

Link to comment
Share on other sites

enstasjons co-ax presse

JEg vet iallefall at flere andre DFS-kanoner lader på Dillon 550. Lader du treningsammo på den, og konkurranse på Co-Ax? Og ser du forskjell på presisjonen fra dem?

K

Mange lader på 550 og 650. Jeg lader nesten utelukkende konkurranseammo for tida (og feltammo generelt, der er det ikke snakk om enorme mengder uansett, og innskytingsammo må være like bra som konkurranseammo). Mesteparten av min treningsammo i grovkaliber de siste årene er enten rester fra tidligere lading eller ammo en ammofabrikk har ladet :oops:

 

Karuseller lager vanligvis ammo som er "mer enn god nok" for DFS skyting. Men jeg føler jeg har den lille ekstra kontrollen på enstasjonspressa, spesielt siden feltammoen min er "noe hard" og jeg ikke føler jeg har veldig stort slingringsmonn av akkurat den grunn. De to tingene gjør at mine karusellpresser ikke er satt opp for tiden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette var ikke hyggelig lesning. Jeg sliter med ca 150mm høydespredning og atskillig mer spredning sideveis... I vindstille vær... På ca 100m...

Jeg har i lang tid mistenkt at årsaken skyldes ES'en :lol:

I lys av denne tråden kan det virke som om jeg burde bruke mer tid på skytebanen og mindre tid på nettet jaktende etter flere amerikanske lade-magiske innretninger.

Link to comment
Share on other sites

Her begynner det jaggu meg å bli mye matnyttig lærdom å ta med seg videre, akkurat slik jeg håpte på. Kan ikke annet enn takke M67 for et meget godt og lærerikt innlegg :)

Det var med andre ord ikke noe magisk over dette med lav ES for den vanlige menige mann slik jeg trodde. Men å kjøre gjennom en ladestige kan altså være meget nyttig for den som er flink nok til å skyte :D

Link to comment
Share on other sites

Er man flink til å skyte så er det slik jeg skjønner det på M67 mulig å gjøre denne testen på 100 meter. Men for dem som ikke er helt i boks med klisterlappskyting, og ikke har tilgang på hold på 500 meter. Vil det da være like verdifult å skyte over en kronograf slik som beskrevet tidligere? F.eks 5 skudd av hver ladevekt over krono å se hvilken ladevekt som gir lavest variasjon i hastighet.

Eller kan man her oppleve at de skyddene med lavest ES ikke er de som gir best resultat ved en gjennomført stigetest?

Link to comment
Share on other sites

Er man flink til å skyte så er det slik jeg skjønner det på M67 mulig å gjøre denne testen på 100 meter. Men for dem som ikke er helt i boks med klisterlappskyting, og ikke har tilgang på hold på 500 meter. Vil det da være like verdifult å skyte over en kronograf slik som beskrevet tidligere?

Nå skal ikke jeg utgi meg for å være en ekspert på området, men fordelen med stigetesten på langt hold slik jeg oppfatter det er at du får med alle parametrene på det holdet du har tenkt å skyte. Med andre ord du kan se på papiret hva som skjer med ladningene og trekke logiske sluttninger basert på "virkelige treff". Det er i hvert fall min erfaring, om enn ikke stor. Jeg har ikke prøvd dette mye, så ta det med en klype salt.

 

Nå er det slik at får du ikke til klisterlappskyting på 100m, er det liten vits å begynne med 1000 m stigetest. Det er like krevende skyting, pluss at du må ha kontroll på et par andre parametre til som ikke gjør saken enklere. 500 m stigetest er ikke langt nok spør du meg. Jeg fikk ikke gode data ut fra 460m.

 

Har du ikke tilgang på lang avstand, ville jeg brukt metoden til M67. Den er god.

 

Når jeg lader "standardkaliber" for mengdeskyting, pleier jeg å bruke en enda enklere tilnærming. Jeg lager en ladestige, skyter den over en kronograf og velger en ladning som ligger midt i et område med liten Vo variasjon. Hva slags statistisk materiale du vil ha må du velge selv. Så lader jeg den valgte ladningen og skyter på papir. Blir sammlingen bra bruker jeg denne ladningen, og gidder ikke bry meg mere med det. Tanken er at variasjonen i kruttmålet skal gi minst mulig utslag på Vo.

For 6,5 i en Sauer pleier dette å funke helt fint for meg med 10-15mm sammliger fra en ny pipe.

 

(Digresjon :arrow: Av og til får jeg inntrykk av at det ikke spiller noen rolle hva man putter inn i STRen. Alt kommer ut på samme plass likevel..... :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Er man flink til å skyte så er det slik jeg skjønner det på M67 mulig å gjøre denne testen på 100 meter. Men for dem som ikke er helt i boks med klisterlappskyting, og ikke har tilgang på hold på 500 meter. Vil det da være like verdifult å skyte over en kronograf slik som beskrevet tidligere? F.eks 5 skudd av hver ladevekt over krono å se hvilken ladevekt som gir lavest variasjon i hastighet.

Eller kan man her oppleve at de skyddene med lavest ES ikke er de som gir best resultat ved en gjennomført stigetest?

 

Du kan alltids skyte gjennom kronografen samtidig som du tar m67 testen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du kan alltids skyte gjennom kronografen samtidig som du tar m67 testen

Det er nå ikke jeg som har funnet opp den testen der.

 

Det er klart det er lurt å kronografere samtidig. En kan jo kronografere mens en gjør stigetest på 1000m, eller skyte gjnnom ei skive 200m, på vei til 1000m, mens en kronograferer - helst på 3 steder...

Spørsmålet blir fort hva en skal bruke alle tallene til, og om en skyter for å samle tall eller for å trene, og fordi det er gøy. Nå kan det jo være gøy å eksperimentere for eksperimentets skyld - etter 20 år med eksperimentering som yrke har jeg ikke noe behov for det på fritida. Men det ER gøy.

 

Eneste jeg husker fra "Statistisk forsøksplanlegging og multivariat analyse":

 

Before you leave these portals

To meet less fortunate mortals

There's just one final message

I would give to you

You all have learned reliance

On the sacred teachings of science

So I hope, through life you never will decline

In spite of philistine

Defiance

To do what all good scientists do

 

Experiment

Make it your motto day and night

Experiment

And it will lead you to the light

The apple on the top of the tree

Is never too high to achieve

So take an example from Eve

Experiment

Be curious

Though interfering friends may frown,

Get furious

At each attempt to hold you down

If this advice you'll only employ

The future can offer you infinite joy

And merriment

Experiment

And you'll see

 

K

Link to comment
Share on other sites

Krister skrev: Innafor 600m er det stort sett bare å gi faen, lade og skyte.

 

Om du har en ES på 30 m/sek på 600 meter, så snakker vi vel fort om 24 cm. Det blir 110 cm på 1000 meter ;)

Opplevde på søndag at fabrikk ammoen Diamond Line med 130 grs kule i 6.5x55 hadde en ES på 37 m/sek.

 

Det som er litt "gøy", er at til større fart du sender ut kula i til mindre vil den store ES'n påvirke spredningen.

Forskjellen på ca 100 m/sek blir rett i overkant av 30 cm, på 1000 meter. Så en standard 6.5 ladning vil ha 110cm spredning pga ES på 1000 meter, mens en ladning som gir 100 m/sek mer hastighet, bare har 80 cm.

Men når man måler ES, så regner man jo ut snittet av den raske mot den treige og da kan man vel dele disse centimeterene på 2?? Bare gjetter nå :)

Link to comment
Share on other sites

Opplevde på søndag at fabrikk ammoen Diamond Line med 130 grs kule i 6.5x55 hadde en ES på 37 m/sek.

Det er ekstremt mye :roll:, men ikke uvanlig. Jeg har sett dette på flere typer ammo som skytterlaget bruker.

Jeg så en gang en som skulle justere momentet på skjefte med Saueren skrudd inn i en jigg. Han skjøt på 200m og ble lite klok på hva som foregikk, helt til jeg satte en kronograf foran pipa. Høy fart = høyt treff, lav fart = lavt treff konsekvent........

Justering av skjefteskruene hadde liten/ingen innvirkning.

 

Jeg klarer ikke lade ammo som har ES på 37 m/s, uten å gå inn for det........... :wink:

 

Bruker man "nye kvalitetshylser" eller gløder de "gamle" riktig, og gjør resten rimelig jevnt, skal det mye til å få en så høy ES.

 

Med bruk av kruttmål og grovt krutt pleier jeg å ligge på ES ca. +/-10m/s på ekstrem. Veier jeg ladningen er +/- 5m/s mere vanlig. Jeg bruker selvfølgelig vekta på ammoen som skal nå ut til 1000m.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode og lærerike innlegg i denne tråden. Bare å hive seg bak ladebenken og prøve ting ut i praksis :)

Jeg tror alt for mange bruker litt for mye tid bak ladebenken og litt for lite tid bak kolben ;)

Praksisen er at man får vanligvis mest igjen for å ha brukt tid bak kolben. Iallefall om man har tenkt å bli god til å skyte. Gode patroner alene hjelper vanligvis lite før man har kommet opp på et visst nivå ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror du er inne på noe der høggern ;) Og av den samme grunn står det en godt brukt Dillon 650 parkert på benken her :)

Til tross for at jeg har ladet over 40 tusen 40S&W plugger i mitt liv så er det med rifle mer dikkedill synes jeg. Er jo greit å vite hva som er viktig og hva som er mindre viktig. Har f.eks aldri trimmet en pistolhylse, noe som viser seg å være viktig ved lading av rifle.

Jeg synes det kom fram mye god info i denne tråden og det setter jeg stor pris på :D

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt med han her på YouTube

http://www.google.no/search?q=road+to+precision&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nb&client=safari

 

Han har 23 snutter der han viser hva han har gjort for å prestere bedre i konkuranse

Tar for seg alt fra egen trening, rifle, lading.

 

Ryand Pahl og han kaller innleggene Road to Precision

Er amerikaner med amerikanske komponenter :winke1: men mye bra også

Går gjennom og viser hvordan en laddertest kan gjøres.

 

Ikke så mye med lav ES å gjøre kanskje, men er moro å se på når været er som det er nå.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvordan man utvikler ei god ladning er beskrevet en rekke steder, en av kortversjonene er slik:

- velg et krutt og ei kule

- lad 5-10 patroner med en normal COL, og spenn området fra minimimums- til maksimumsladning iht. data

- skyt disse på med 2-3cm mellomrom mot en vannrett strek, du vil normalt få en sinus-aktig kurve

- velg en ladning like etter en topp på kurven

- lad 5-10 patroner der du spenner fra 2 gr under til 2gr over dette punktet, og 3 skudd på, og 3 skudd 1 - 1.5gr over og under

- du vil nå se samme kurve med bedre oppløsning, og du vil se samlingene med 3-skuddseriene

- velg, lad, skyt. lad mer

 

M67 hadde et veldig bra innlegg her tidligere og jeg måtte prøve denne "Horisontale linjetest" èn som ble beskrevet.

Er skutt på 200m

 

Er bare halveis i testingen men ser jammen ut til at det ble en sinuskurve på første stigetesten.

horisontal_linjetest.JPG

brydde meg ikke om å skyte inn mer en at jeg var noenlunde riktig på høyde for så å skyte testen.

begynte på 75grn med N19 bak en 250 grn Sierra MK og sluttet på 79,5 grn

Brukte kronograf men det duskregnet litt og noen av målingene stemte ikke.

Rød skrift er skrevet på i etterkant for å vise hvilken hull som hører til hvilken ladning.

 

Som neste steg tenkte jeg å ta utgangspunkt i 78 grn og gå ned til 76,8 som start og lade 3 av hver for de rundt 78 grn for å se samlingene i 0,3 grn økninger til 79,5

Hadde 12cm mellom strekene, mulig jeg øker litt nå på neste da det blir endel flere hull

Siden N19 er tilnærmet lik URP så fulgte jeg ladedataene til Norma på denne kulen. min 75 og max 80

 

M67 hva tror du om dette, er jeg på riktig spor?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har googla litt :wink:

Dersom jeg ikke har misforstått helt så skal denne sinuskurven gjengi svingningene i pipa under skyting med forskjellige ladninger. Det man leter etter er et område med minst mulig vertikal spredning. Dersom jeg går ut fra at min sinuskurve er utslag av svingninger i pipa og ikke dårlig skyting :roll: så ser jeg at det svinger fra bunn til topp og bunn igjen av kurven for hver hele grain med krutt.

 

Det vi leter etter er altså et område med minst mulig vertikal spredning. På min kurve ser jeg at fra 77 til 78,5 grain er kurven litt lenger. Også siste kurven kan se ut til å være litt lenger.

 

Derfor velger jeg å se nærmere på disse i neste test.

Man lader da 3 stk pr ladning og ser på samling og hastighet.

Dersom man skal lade for langhold velger man en bra samling med lav ES og den bør være midt i sweet spot området. Da vil små variasjoner i kruttmengde spille liten rolle for vertikal spredning.

 

Arrester meg dersom jeg har misforstått.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...