Jump to content

.224 i .228 løp, gal manns drøm?


smevik

Recommended Posts

Jeg har en kombipipe til min valmet i 5.6x52R. Som noen kanskje vet bruker dette kaliberet kuler i den noe sære dimensjonen .228"

Jeg har lest på diverse forum at flere faktisk bruker .224" kuler med stort hell og meget bra presisjon (ja sågar bedre enn med .228 kuler), mens enkelte ikke får det helt til. Jeg er lysten på å prøve selv.

Hvilke kuler i .224" vil være mest optimale? Jeg tror kanskje en kule uten boat tail vil være best, uten at jeg helt vet hvorfor.. Hadde tenkt å prøve med Speer 70 grs SP http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 1213986656" target="_blank

 

De fleste bruker 5.6x52R dier med ekspander fra 22-250 dier, og en del halspresser bare med en 22-250 die. Jeg hadde håpet at jeg kunne bruke en collet-die for 22-250, og bare halspresse 5.6-hylsene mine med den. Jeg har ikke dier i 5.6x52R, og hadde faktisk tenkt å unngå det hvis jeg kunne klare meg med 22-250-diene som jeg allerede har.

Noen som har innspill på det? Er jeg syk i hodet? Vil gasslekkasjer mellom kule og løp skape problemer?

Link to comment
Share on other sites

Er egentlig ikke bekymret for det sikkerhetsmessige aspektet ved dette, men hva kan man vente seg av presisjon? Er det enkelte kuletyper som kanskje er litt på den store siden, og som kanskje er bedre å bruke? Det ser ut til at det kan gå med en 22-250 die også, uheldigvis får jeg ikke testet før påsken.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har ikke veldig greie på slik, så andre kan kanskje svare bedre, men jeg tror uansett det kan være verdt å prøve. Det er jo bare ca 0,1 mm forskjell (5,69 mm vs 5,79 mm kule). Kan hende presisjonen ikke blir hundre prosent stabil da kula ikke tar så godt i bommene?

 

Fungerer det bra, er det jo noe å satse på! Og det kan være nyttig info for de med 5,6x52R som ønsker å snekre sammen patroner til mer variert bruk.

 

Problemet blir kanskje å få ordnet et diesett som fungerer og som ikke bare ladenerder klarer å få til! :)

 

Forbasket synd at 5,6'en har blitt litt "stesønn" med åra. Har hørt mange si det er det ideelle småviltkaliberet, og den er kjempebra på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Problemet blir kanskje å få ordnet et diesett som fungerer og som ikke bare ladenerder klarer å få til! :)

 

Akkurat det der er ganske lett å fikse.. For noen år siden pusla jeg med en kombi der et .222kammer ble brotsja opp med en 5,6x52R-brotsj. Jeg kalte den gangen kaliberet for .224x52R

Løsningen jeg kom frem til, var å bytte hele utstøterstanga med ei fra en .223-die. Det holder forsåvidt greit bare å bytte ekspanderknappen og, men det er mere praktisk å ha hele stanga hvis dien skal brukes med begge kulediametre.

 

Litt om mine erfaringer med disse patronene kan du finne her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=58&t=11602&start=0

Link to comment
Share on other sites

g med en kombi der et .222kammer ble brotsja opp med en 5,6x52R-brotsj. Jeg kalte den gangen kaliberet for .224x52R

Løsningen jeg kom frem til, var å bytte hele utstøterstanga med ei fra en .223-die. Det holder forsåvidt greit bare å bytte ekspanderknappen og, men det er mere praktisk å ha hele stanga hvis dien skal brukes med begge kulediametre.

 

Jeg husker godt den tråden din, raudnakke. Jeg hadde i tillegg tenkt å ta det ett skritt lenger (eller ett tilbake?) og prøve med en 22-250 collet die for halspressing, da jeg ikke har ladeutstyr for 5.6x52r. Er det noen som vet hva twisten er i 5.6x52r, forresten? 1:10? Jeg tror det kan være litt forskjell i twist på 5.6x52r og våpen i det amerikanerne kaller .22 savage high power, selv om det egentlig er samme kaliber.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 4 weeks later...

Har sett gjennom litt ladedata i 5.6x50r etter tips fra raudnakke, og ja det virker logisk.

Har byttet til meg en haug med .224 fmj og hp i 50, 55 og 62grs.

 

Lekte litt med dien og fjernet ekspanderknappen, da fikk jeg utmerket kulehold på .224 kulene.

 

Dette skal altså testes i en diamond kombi i 5.6x52r.

 

............

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Takk for svar ,anser det fortsatt som interesant og prøve. Vis ei børse med god presisjon beholder presisjonen med 224 kuler er det jo kjempe. Tenker først og fremst på ei varmint kule for rev.

Lar seg forresten gjøre å få bestilt helmantel kuler fra sellier og bellot fra Shou. Snakket med de for et års tid siden,vis det er av interesse for noen.Vis det går som jeg håper blir jeg eier av en drilling i 5,6x52R,og da skal dette prøves. Vet kalliberet er litt ukurant,men elsker det til kombivåpen(kjerlighet gjør blind). Angrer som en hund på at jeg solgte min gamle for en del år siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...