Jump to content

Montasje for rask bytting mellom rødpunkt og kikkert?


hauk

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med en montasje der man raskt kan bytte mellom rødpunkt og kikkert?

 

Grunnen er at jeg til hjortejakt foretrekker rødpunkt - jakter i skogsterreng, og holdet er stort sett rundt 70 meter, da syns jeg rødpunkt fungerer utmerket. Men i tillegg skal jeg fra neste år ta opp igjen reinsjakta, og da er plutselig ikke rødpunkt det beste lenger - da er en god kikkert mye bedre.

 

Når man driver og bytter sikte slik, er det også et heller viktig poeng at siktepunktet ikke skal forandre seg. Samtidig er det også greit å ikke måtte gå til innkjøp av to jaktrifler - det er tross alt begrenset hvor mange våpen onkel politi gir oss lov til å ha 8)

 

Mener jeg såg en tråd her på Kammeret med bilde av en slik montasje, men den finner jeg ikke igjen.

Link to comment
Share on other sites

Du har flere alternativer, i stigende pris:

 

Skinne pluss QR- eller QRW-ringer

Svingmontasje fra EAW, ERA eller andre anerkjente merker

Hakemontasje

 

Jeg kan gå god for at de to dyreste gir ikke målbar treffpunktforandring hvis de er utført rett. Jeg har ikke egen erfaring med QR/QRW.

Link to comment
Share on other sites

Du har mye å velge mellom. Jeg brukte i mange år en EAW montasje på min Remington.Og så trenger du ett ekstra sett ringer.

På drillingen min akkurat nå har jeg en EAW hebelscwenk montasje , og to sett med ringer. For å gjøre akkurat som du vil , veksle mellom aimpoint og kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ei picatinnyskinne fra Farrel + Leupold QRW-ringer. Kan bytte mellom ulike kikkerter så og si uten treffpunktforandring.

 

Her er et dårlig mobilbilde av opplegget.

howa.jpg

 

Trur jeg betalte ca $80 for skinna, og ringene (1") koster ca $50 for paret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsøkt løsningen mellom kikkert - som har 2 ringer/baser, og Docter - som har et feste.

Med kikkert - er det ingen treffpunktforandring, men det er det med Docter`en.

 

Årsaken er helt sikkert ikke optikken - men at Docter`en kun har et feste.

 

Jeg har prøvd dette på revolvere og rifle.

 

En Aimpoint med 2 festepunkt - vil sikkert ikke ha treffpunktforandring.

 

Jeg har EAW på noen våpen - og (mange) QR på andre - og QR har ingen treffpunktforandring.

Det har heller ikke EAW.

 

Prisforskjell er det jo :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for raske svar!

 

Sånn ca, hvor mye koster disse montasjene?

Leupold sin QRW montasje er vel den rimeligste. Har ikke erfaring med dem selv, men tror du får det du trenger for 1500-2000. Pluss extra ringer.Jeg har to kamerater som har montasjene og de skryter av dem.

EAW, ERA og hakemontasjer er dyre. 6000 og oppover, med montering.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver rødpunkt, men ikke hva slags (i alle fall ikke som jeg har fått med meg).

Bruker selv QRW til kombinasjonen kikkert/Docter rødpunkt på boltrifla i elgskogen. Funker helt utmerket. Har også bygd om festeordningen til Docter'n litt slik at den festes/løsnes med en hendel tilsvarende Leupolds system. Har ikke merket treffpunktforandringer som betyr noe på dine skyteavstander.

 

Har også forsøkt MAKlick til EAW svingmontasje. Den blir litt høy, men om du vil ha den i samme høyde som kikkerten, så er det jo greit. Treffpunktforandringen var innenfor akseptable marginer (alltid innenfor en diameter på 10 cm) Sørg imidlertid for å passe godt på den lille Docter'n om det er det du har. Selv har jeg akkurat greid å surre bort en blant alt utstyret til elgjakta.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for raske svar!

 

Sånn ca, hvor mye koster disse montasjene?

Leupold sin QRW montasje er vel den rimeligste. Har ikke erfaring med dem selv, men tror du får det du trenger for 1500-2000. Pluss extra ringer.Jeg har to kamerater som har montasjene og de skryter av dem.

EAW, ERA og hakemontasjer er dyre. 6000 og oppover, med montering.

 

Regna på Leupold sine systemer. Med ett sett ringer er QRW billigere, men mener å hunse de kom på tilnermet det samme med to sett, da ringene er dyrere, men basene billigere enn på vanlig QR...

Link to comment
Share on other sites

EAW, ERA og hakemontasjer er dyre. 6000 og oppover, med montering.

Nå er det riktignok noen år siden jeg fikk montert en EAW på hjorterifla, men 6 lapper hørtes veldig mye ut. Det er merkbart mer enn dobbelt så mye som jeg ga, riktignok med bare ett sett ringer. Da må de montasjene ha gått nokså kraftig opp i pris, også sammenlignet med annet innen våpen. Jeg ville blitt litt forbauset om det ble så dyrt.

 

På den annen side tror jeg du skal prute endel for å komme i mål med 6k for en hakemontasje ferdig montert og tilpasset. Der snakker vi om håndarbeid og personlig tilpasning.

 

 

Men hva vet jeg? Det er som sagt noen år siden jeg skaffet meg både hake- og svingmontasje.

Link to comment
Share on other sites

HEI !

 

Hvis du er ute etter montasjer for å bytte mellom rødpunkt og kikkertsikte, finnes det som sagt/skrevet i dette forumet, mange muligheter.

 

Jeg for min del har to typer, og er godt for nøyd med begge, disse er EAW(Sauer sin modell) og Leopould QR.

 

Jeg lister opp etter erfaring:

 

EAW:

 

* Estetisk på de flrste våpen (tar seg godt ut)

* Solid montasje, men kan bli litt høy på en del våpen selv om du bruker den laveste.

* Hvis du mangler en del teknisk innsikt bør den monteres, ettersees av børsemaker.

* Den låser ikke sentrisk, dvs. den har låsing fra siden, så det bør tilstrebes likt låsemoment på

låsearmen hver gang, ellers får du et lite avvik ved skyting på 100m++.

* Den er dyr i innkjøp 4000,- og oppover, alt etter modell.

* Det er lett ved egenmontering av kikkkert, at man drar låseskruene for hardt til, med den følge at det

blir dype hakk i mellomrøret, og sågar feilfuksjon på zoomen på kikkertsiktet.

 

Leopould QR:

 

* Ikke estetisk

* Enkel og solid, kan monteres selv... med litt planlegging, men sjekk at alt er rett, av skruehull i våpen,

høydeforskjell mellom basene, etc etc.

* Enkelt å tilpasse høyden på kikkert ift. våpenet (Lav-mediun-høy)

* Ved riktig montering, har du ingen treffpunkt-forandring, da den låser sentrisk, dvs den låser fremover i

våpenaksen.

* For best låsefunksjon bør hakket i låsebolten pusses forsiktig, inntil du har låsing på hendelen på ca 45

grader. Dette må gjøres før du monterer kikkertsiktet.

* Låsehendelene må stå på venstre side av våpenet for å få optimal låsing(viktig).

* Pris, ca 1500-2000,- kr.

 

Lykke til !

 

 

 

Hilsen

 

CG 3000 DL / Sauer 202 OB Special

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med en montasje der man raskt kan bytte mellom rødpunkt og kikkert?

 

Hva slags rifle er det snakk om?

Hvilken type kikkert tenker du på?

 

Ser du har nevnt at rødpunkten er Aimpoint. Men savner opplysninger om resten? Litt dumt å anbefale deg sånn&slik når vi ikke vet alt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...