Jump to content

Tips til første rifle.


Cold Steel

Recommended Posts

Hei, er det noen som har formening om hva jeg bør kjøpe eller hvilke merker jeg bør se på med tanke på en ny elg rifle. Jeg har sett for meg en 30-06 av noen slag. Såvidt jeg kan se finnes det rifler fra 4 000 til langt over 20 000 kr. I utgangspunktet vil jeg ikke kjøpe en kjempedyr Sauer om jeg ikke absolutt MÅ. Dette blir min første rifle. Mine spørsmål er:

 

1. Hvilket kalbier bør jeg velge?

2. Hvilke merker er annerkjente?

3. Hvor mye bør legges i en jaktrifle?

4. Hvor mye bør legges i et kikkertsikte?

5. Hvilke vurderinger bør jeg gjøre rundt lyddemper.

 

Håper noen har mulighet å svare, om ikke på alle spørsmålene så hvertfall det der vet.

Link to comment
Share on other sites

1. 30-06 helt ok, godt utvalg i både børser og fabrikkammo eller ladekomponenter om du vil lade selv.

2. Ruger, Sako, Tikka, Remington, CZ, Howa osv osv

3. Så mye som du har råd til.

4. Så mye som du har råd til.

5. Veldig greit hjelpemiddel mot støyskader, ulempen er at børsa kan bli noe ubalansert og fremtung.

Om du vil ha kort løp og demper, hadde jeg heller valgt kaliber 308 som gir ca samme effekt som 30-06 men passer bedre i ett kort løp (mindre krutt som skal forbrennes)

Link to comment
Share on other sites

30-06 er godt valg og funker til det meste :)

Mitt tips er at når dette er første rifle å ikke vil legge aaalt for mye penger i det, så er det endel å "spare" på å kjøpe deg en brukt rifle, får ofte også med gode kikkerter/ammo (vartfal på det private marked)...

Link to comment
Share on other sites

1. 30-06 helt ok, godt utvalg i både børser og fabrikkammo eller ladekomponenter om du vil lade selv.

2. Ruger, Sako, Tikka, Remington, CZ, Howa osv osv

3. Så mye som du har råd til.

4. Så mye som du har råd til.

5. Veldig greit hjelpemiddel mot støyskader, ulempen er at børsa kan bli noe ubalansert og fremtung.

Om du vil ha kort løp og demper, hadde jeg heller valgt kaliber 308 som gir ca samme effekt som 30-06 men passer bedre i ett kort løp (mindre krutt som skal forbrennes)

 

Takk for svaret.

 

Spørsmål til ditt svar 2, det er mange forskjellige merker å velge i. Noen som er kjent for å være spesielt bra, noen som er kjent for særlige svakheter? Eller går det meste på smak og lyst? Altså alt er bra til prisen?

 

5. Jeg skal tenke litt på det med støydemper, er usikker på det. Men ser helt klart fordelen av å slippe støyskadene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun snakke for det merket jeg kjenner best, nemlig Howa.

Har en Howa 1500 med Leupold 3-9 x 40 kikkert, og er kjempefornøyd med denne. Kjøpt hos Jaktdepotet.

For den prisen du har angitt, 12 - 14 tusen, vil du i tillegg kunne få lyddemper inkl. børsemakerarbeid, og tuning av avtrekket. Avtrekket er greit fra fabrikk, men kan bli bedre. Eneste minus jeg kommer på med denne børsa, er at det ikke er løst magasin. Men det er mulig å fikse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun snakke for det merket jeg kjenner best, nemlig Howa.

Har en Howa 1500 med Leupold 3-9 x 40 kikkert, og er kjempefornøyd med denne. Kjøpt hos Jaktdepotet.

For den prisen du har angitt, 12 - 14 tusen, vil du i tillegg kunne få lyddemper inkl. børsemakerarbeid, og tuning av avtrekket. Avtrekket er greit fra fabrikk, men kan bli bedre. Eneste minus jeg kommer på med denne børsa, er at det ikke er løst magasin. Men det er mulig å fikse.

 

Takk for svaret, jeg skal ta en titt på Howa.

Link to comment
Share on other sites

Alle de nevnte merkene har stort sett veldig bra våpen. Forskjellen er stort sett utseende på riflene og litt forskjellige løsninger på detaljkonstruksjonen. Jeg har personlig to M77 Rugere, en mk2 i .223 og en Hawkeye all weather i 30-06. Hovedgrunnen til at valget falt på disse, var prisen kontra driftsikkerheten. De innehar kanskje ikke den klassiske sjønnheten mange jegere lyster etter, men er driftsikre til tusen. Det at begge er rustfrie betyr og litt (les: Shiny metal is nice)for meg, da jeg vil ha muligheten til å tomle rundt i all slags vær og rundt saltvann, uten å bekymre meg for mye for rifla. Har demper på .223'en, men ser ikke at jeg har behov for dette på 30-06'en, da det ikke blir skutt så vanvittig mye med denne. Hørselvern er jo et must ved skyting med grove kalibre uansett. Da jeg kjøpte 30-06'en fulgte det med en billigkikkert av grei kvalitet, men denne rakk aldri å få prøvd seg engang, da jeg hadde en Meopta R1 liggende klar. Er veldig fornøyd med meopta'en til nå. Men den er ikke det rimeligste valget. Klart, for 12-14000 kan du lett spandere på deg en kikkert til 5-7000 litt avhengig av riflevalg. Hvis det stort sett er elg du skal jakte, trenger du ikke en heftig forstørrelse og slik på kikkerten, men velg en som virker solid rent mekanisk, og god optisk. Er du heldig kan du finne et fint pakketilbud på rifla du måtte velge.

 

Men som sagt, finn deg en rifle innen de anerkjente merkene du liker rent estetisk, og som føles grei i hendene, putt på en god kikkert, og du blir helt sikkert fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Remington 700 er også noe du bør ta en titt på...Mange typer/modeller og de kan du få mye ting til siden hvis du vil forandre utsende og annet.

Brukte/ombygde Mauser M98 finnes det også mye av og de er ofte veldig gode kjøp.

 

Men mye er smaksans og det finnes vel ikke riflemerker du bør styre unna.

Link to comment
Share on other sites

Alle de nevnte merkene har stort sett veldig bra våpen. Forskjellen er stort sett utseende på riflene og litt forskjellige løsninger på detaljkonstruksjonen. Jeg har personlig to M77 Rugere, en mk2 i .223 og en Hawkeye all weather i 30-06. Hovedgrunnen til at valget falt på disse, var prisen kontra driftsikkerheten. De innehar kanskje ikke den klassiske sjønnheten mange jegere lyster etter, men er driftsikre til tusen. Det at begge er rustfrie betyr og litt (les: Shiny metal is nice)for meg, da jeg vil ha muligheten til å tomle rundt i all slags vær og rundt saltvann, uten å bekymre meg for mye for rifla. Har demper på .223'en, men ser ikke at jeg har behov for dette på 30-06'en, da det ikke blir skutt så vanvittig mye med denne. Hørselvern er jo et must ved skyting med grove kalibre uansett. Da jeg kjøpte 30-06'en fulgte det med en billigkikkert av grei kvalitet, men denne rakk aldri å få prøvd seg engang, da jeg hadde en Meopta R1 liggende klar. Er veldig fornøyd med meopta'en til nå. Men den er ikke det rimeligste valget. Klart, for 12-14000 kan du lett spandere på deg en kikkert til 5-7000 litt avhengig av riflevalg. Hvis det stort sett er elg du skal jakte, trenger du ikke en heftig forstørrelse og slik på kikkerten, men velg en som virker solid rent mekanisk, og god optisk. Er du heldig kan du finne et fint pakketilbud på rifla du måtte velge.

 

Men som sagt, finn deg en rifle innen de anerkjente merkene du liker rent estetisk, og som føles grei i hendene, putt på en god kikkert, og du blir helt sikkert fornøyd.

 

Takk for svaret, jeg har faktisk sett litt på en M77 Ruger, synes den virket grei. Lyddemper er ikke viktig, selvsagt bruker jeg hørselvern på bane, tenkte mest under selve jakten.

 

Jeg har sett på denne kikkerten, noe formening?:

 

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=67756

Link to comment
Share on other sites

Remington 700 er også noe du bør ta en titt på...Mange typer/modeller og de kan du få mye ting til siden hvis du vil forandre utsende og annet.

Brukte/ombygde Mauser M98 finnes det også mye av og de er ofte veldig gode kjøp.

 

Men mye er smaksans og det finnes vel ikke riflemerker du bør styre unna.

 

Takker, skriver den opp på listen. Selv om den sprengte her:

 

http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=16350

Link to comment
Share on other sites

Alle de nevnte merkene har stort sett veldig bra våpen. Forskjellen er stort sett utseende på riflene og litt forskjellige løsninger på detaljkonstruksjonen. Jeg har personlig to M77 Rugere, en mk2 i .223 og en Hawkeye all weather i 30-06. Hovedgrunnen til at valget falt på disse, var prisen kontra driftsikkerheten. De innehar kanskje ikke den klassiske sjønnheten mange jegere lyster etter, men er driftsikre til tusen. Det at begge er rustfrie betyr og litt (les: Shiny metal is nice)for meg, da jeg vil ha muligheten til å tomle rundt i all slags vær og rundt saltvann, uten å bekymre meg for mye for rifla. Har demper på .223'en, men ser ikke at jeg har behov for dette på 30-06'en, da det ikke blir skutt så vanvittig mye med denne. Hørselvern er jo et must ved skyting med grove kalibre uansett. Da jeg kjøpte 30-06'en fulgte det med en billigkikkert av grei kvalitet, men denne rakk aldri å få prøvd seg engang, da jeg hadde en Meopta R1 liggende klar. Er veldig fornøyd med meopta'en til nå. Men den er ikke det rimeligste valget. Klart, for 12-14000 kan du lett spandere på deg en kikkert til 5-7000 litt avhengig av riflevalg. Hvis det stort sett er elg du skal jakte, trenger du ikke en heftig forstørrelse og slik på kikkerten, men velg en som virker solid rent mekanisk, og god optisk. Er du heldig kan du finne et fint pakketilbud på rifla du måtte velge.

 

Men som sagt, finn deg en rifle innen de anerkjente merkene du liker rent estetisk, og som føles grei i hendene, putt på en god kikkert, og du blir helt sikkert fornøyd.

 

 

Forresten, har jeg forstått det riktig at de blanke løpene er rustfrie kontra de sorte løpene? Er de blanke bedre? Jeg trodde det var en design ting. Ville faktisk tro at de blanke rustet fortere, eller er jeg helt på tur?

Link to comment
Share on other sites

Alle børser kan sprenges om man bare vil eller er dum nok :wink:

Den Zeissen på xxl er nok ikke noe dumt valg, kjøp den nå om du har råd.

Ang riflemerkene, så går det meste på smak og behag, om du har mulighet til å prøve noen børser av folk du kjenner, så gjør det.

Har selv god erfaring med Ruger, men de har som regel hardt avtrekk som må justeres, de må de fleste amerikanske børsene. Ruger har kontrollert mating og god sikring om det betyr noe.

På bruktmarkedet kan du selvsagt gjøre ett godt kjøp, men det kan jo være en fordel å kjøpe nytt også.

Ikke alle som selger børsene sine fordi de trenger penger...

Link to comment
Share on other sites

Alle børser kan sprenges om man bare vil eller er dum nok :wink:

Den Zeissen på xxl er nok ikke noe dumt valg, kjøp den nå om du har råd.

Ang riflemerkene, så går det meste på smak og behag, om du har mulighet til å prøve noen børser av folk du kjenner, så gjør det.

Har selv god erfaring med Ruger, men de har som regel hardt avtrekk som må justeres, de må de fleste amerikanske børsene. Ruger har kontrollert mating og god sikring om det betyr noe.

På bruktmarkedet kan du selvsagt gjøre ett godt kjøp, men det kan jo være en fordel å kjøpe nytt også.

Ikke alle som selger børsene sine fordi de trenger penger...

 

 

Takk for råd.

 

Da går jeg sikkert for den den kikkerten på XXL. Da jeg så på Rugeren klagde jeg litt på avtrekket, de kunne bytte det til et Timney avtrekk for noen ekstra kroner. For du har rett, den var litt hard i tillegg var det noen vandring (veldig lite, men nok til at jeg kjente det) før "skuddet".

Link to comment
Share on other sites

Tikka! Driftsikker og rimelig i forhold til mange andre!

Men det du må stole på til slutt er magefølelsen DIN..... den du liker best når du koser med den er nok den du vil trivest best med også!!!!!

 

Lykke til!!

 

 

Takk for det :) , jeg skal høre på magen til slutt. Tenkte det var greit å høre litt hva andre mente, erfaringer og innspill. Slik at jeg ikke gjøre de aller mest innlysende nybegynnerfeilene.

Link to comment
Share on other sites

Ville personlig vurdert en Meopta med 56mm objektiv istedenfor zeiss'n på xxl.. Ta en titt på bruktmarkedet,finnes mye bra våpenpakker å få kjøpt brukt. En Sako/Tikka med bra optikk er mulig å oppdrive både brukt og nytt for den prisen du nevner. Og da får du et kvalitetsvåpen med bra presisjon,sluttstykkegange,og avtrekk, ut av eska,noe jeg synes er viktig å tenke på. Ikke for å kritisere våpen fra "over there" men jeg har tilgode å få samme kvalitetsfølelse fra noen av disse produsentene som de europeiske.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ser du har fått mange gode råd allerede.

Vi oppfordre deg til å følge med på bruktmarkedet, og på det div. butikker har inne av brukte våpene og optikk.

Kan bare gjenta det andre har sagt her, sats på eit sikte av god kvlitet.

Mi fyrste børse var ei brukt Tikka i 30-06 og ein brukt Zeiss 1,5-6 x42.

Har kome fleire børser her nå, men har ikkje angra eit sekund på den Tikkaen.

Den kom godt innafor budsjettet ditt, og har alt eg forventer av ei jakt rifle.

 

Lykke til med valget.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Men det du må stole på til slutt er magefølelsen DIN..... den du liker best når du koser med den er nok den du vil trivest best med også!!!!

 

Sannsynligvis det beste rådet som er gitt. Grunnen til at jeg valgte akkurat Howa, var følelsen av at alt stemte første gang jeg fikk den i henda. Vurderte lenge en Tikka, men den føltes rett og slett ukomfortabel. For deg kan det være stikk motsatt.

Bruk en del tid i våpenbutikker. Kjenn på forskjellige børser. Når du står med den riktige børsa i nevene vil du vite det.

Link to comment
Share on other sites

Ville personlig vurdert en Meopta med 56mm objektiv istedenfor zeiss'n på xxl.. Ta en titt på bruktmarkedet,finnes mye bra våpenpakker å få kjøpt brukt. En Sako/Tikka med bra optikk er mulig å oppdrive både brukt og nytt for den prisen du nevner. Og da får du et kvalitetsvåpen med bra presisjon,sluttstykkegange,og avtrekk, ut av eska,noe jeg synes er viktig å tenke på. Ikke for å kritisere våpen fra "over there" men jeg har tilgode å få samme kvalitetsfølelse fra noen av disse produsentene som de europeiske.

 

 

Takk for råd og tips, er det denne Meopta du tenker på? http://www.meopta.com/index.php?id=237 Hvorfor anbefaler du Meopta fremfor Zeiss?

 

Har sett på Tikka, fikk inntrykk av bra slutstykke, skal se på Sako etter din anbefaling.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men det du må stole på til slutt er magefølelsen DIN..... den du liker best når du koser med den er nok den du vil trivest best med også!!!!

 

Sannsynligvis det beste rådet som er gitt. Grunnen til at jeg valgte akkurat Howa, var følelsen av at alt stemte første gang jeg fikk den i henda. Vurderte lenge en Tikka, men den føltes rett og slett ukomfortabel. For deg kan det være stikk motsatt.

Bruk en del tid i våpenbutikker. Kjenn på forskjellige børser. Når du står med den riktige børsa i nevene vil du vite det.

 

Takk for godt tips, har fått litt av den samme følelsen, mye bra våpen, litt smak og behag. Så nå ser jeg frem til å gå rundt å se og føler videre. Om noen vet om gode butikker i Oslo området tar jeg imot tips med takk. Til nå vet jeg om www.landro.no og www.jaktdepotet.no

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv god erfaring med Remington produkter og ville anbefalt en Remington 700 SPS SS i 308win eller 3006. Satt på en Leopold QR montasje, og kjøpt en Leopold VX-II i 3-9 x50. Da ville du fått en rifle og en kikkert som vår meget brukbart til de fleste typer storviltjakt. Se: http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290935.ece

 

På kikkert siden ville ville jeg eventuelt heller kjøpt Zeiss 2.5-10x 50 som er på tilbud på XXL.

 

Lykketil med kjøpet. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ser du har fått mange gode råd allerede.

Vi oppfordre deg til å følge med på bruktmarkedet, og på det div. butikker har inne av brukte våpene og optikk.

Kan bare gjenta det andre har sagt her, sats på eit sikte av god kvlitet.

Mi fyrste børse var ei brukt Tikka i 30-06 og ein brukt Zeiss 1,5-6 x42.

Har kome fleire børser her nå, men har ikkje angra eit sekund på den Tikkaen.

Den kom godt innafor budsjettet ditt, og har alt eg forventer av ei jakt rifle.

 

Lykke til med valget.

 

Knotten

 

Takk for det :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv god erfaring med Remington produkter og ville anbefalt en Remington 700 SPS SS i 308win eller 3006. Satt på en Leopold QR montasje, og kjøpt en Leopold VX-II i 3-9 x50. Da ville du fått en rifle og en kikkert som vår meget brukbart til de fleste typer storviltjakt. Se: http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290935.ece

 

På kikkert siden ville ville jeg eventuelt heller kjøpt Zeiss 2.5-10x 50 som er på tilbud på XXL.

 

Lykketil med kjøpet. :D

 

 

Takk for tips, skal se på den. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har selv Cz, Tikka. Ruger og Sako. Hvis vekt er et tema ville jeg se på tikkaen. Lett og hendig. Koster ikke skjorta og du får penger til god optikk. Sjekk priser rundt om, da våpenpriser varierer tildels mye. Ellers er ruger et skikkelig bruksjern. Litt grov, men det funker. Ankepunktet kan være presisjonen. Min går ikke hull i hull, men samler greit innenfor en snusboks på 100 meter og det holder lenge til Elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har selv Cz, Tikka. Ruger og Sako. Hvis vekt er et tema ville jeg se på tikkaen. Lett og hendig. Koster ikke skjorta og du får penger til god optikk. Sjekk priser rundt om, da våpenpriser varierer tildels mye. Ellers er ruger et skikkelig bruksjern. Litt grov, men det funker. Ankepunktet kan være presisjonen. Min går ikke hull i hull, men samler greit innenfor en snusboks på 100 meter og det holder lenge til Elgjakt.

 

 

Hei, takk for tips og informasjon. Jeg har jo sett litt på Rugeren så det var interessant å lese at den ikke hadde god presisjon. Hva er grunnen til det? Kan det utbedres med f.eks nytt løp? Jeg har litt lite greie på disse tingen. Hva er det som gjør at et våpen har god og dårlig presisjon. Er det kanskje her prisen komme inn i bilde? Uansett, en snus boks på 100 meter er vel greit, men man ønsker seg jo et presist våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har flere Ruger M77 rifler. Dønn solide våpen som er laget i stål. Sluttstykkegangen kan være litt rå i begynnelsen. Dette går seg til med smøring og noen ladegrep. At presisjonen uteblir på Ruger kan være at rifla ikke er beddet og avtrekket ikke er blitt justert. Dette er noe en børsemaker fikser lett for deg. Bedding og en justering av avtrekket er noe en må/bør gjøre med de fleste våpen i denne prisklassen. Jeg kan ikke klage på presisjonen på mine rifler. Men jeg kan nevne at min Ruger M77 i kaliber 6.5x55 måtte ha litt over hundre skudd for presisjonen ble skikkelig god, og den samler det meste av patroner jeg putter i den. Du nevner at våpenet skal brukes til elgjakt og da er kaliber 30-06 et meget godt valg. Kikkertsiktet vil jeg ha satset på ett kjent merke i forstørrelsen 1.5-6x42. Passe stort og balansen på rifla blir meget bra. Husk på at de fleste elger her i landet skytes på under 100m. Ser noen nevner Meopta kikkertsikte og jeg er helt enig. Sikter av god kvalitet til en ikke altfor høy pris som er robust laget og tåler en støyt. Ja jeg må vel og nevne at Ruger leverer ringer til kikkertsiktet med sine våpen. Her sparer du litt penger. Basene som ringene skal stå på er støpt fast i låskassen på våpnet. Et meget stødig og solid system som er lett å ta av og på.

Lykke til med kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har flere Ruger M77 rifler. Dønn solide våpen som er laget i stål. Sluttstykkegangen kan være litt rå i begynnelsen. Dette går seg til med smøring og noen ladegrep. At presisjonen uteblir på Ruger kan være at rifla ikke er beddet og avtrekket ikke er blitt justert. Dette er noe en børsemaker fikser lett for deg. Bedding og en justering av avtrekket er noe en må/bør gjøre med de fleste våpen i denne prisklassen. Jeg kan ikke klage på presisjonen på mine rifler. Men jeg kan nevne at min Ruger M77 i kaliber 6.5x55 måtte ha litt over hundre skudd for presisjonen ble skikkelig god, og den samler det meste av patroner jeg putter i den. Du nevner at våpenet skal brukes til elgjakt og da er kaliber 30-06 et meget godt valg. Kikkertsiktet vil jeg ha satset på ett kjent merke i forstørrelsen 1.5-6x42. Passe stort og balansen på rifla blir meget bra. Husk på at de fleste elger her i landet skytes på under 100m. Ser noen nevner Meopta kikkertsikte og jeg er helt enig. Sikter av god kvalitet til en ikke altfor høy pris som er robust laget og tåler en støyt. Ja jeg må vel og nevne at Ruger leverer ringer til kikkertsiktet med sine våpen. Her sparer du litt penger. Basene som ringene skal stå på er støpt fast i låskassen på våpnet. Et meget stødig og solid system som er lett å ta av og på.

Lykke til med kjøpet.

 

 

Tusen takk, meget nytting informasjon. :-).

Link to comment
Share on other sites

Hei og lykke til med ny rifle og elgjakt! Gled deg, dette er moro!!

 

Kaliber - vet jo ikke hvor mye du har skutt før, men som både jeger på rådyr, rein og elg - OG konkurranseskytter tillater jeg meg å si følgende... Sats på et kaliber du behersker!! Har altfor mange ganger vært på banen og sett jegere lukke øynene når de skal dra av - fordi de er redd for rekylen... Hjelper lite å ha fancy våpen med grovt kaliber om du ikke behersker det.... 6,5*55 feller du elg med uten problem!

 

Merke - har selv bla en M98, ombygd fra 30-06 til 6,5*55, og har veldig sansen for den. Ikke minst fordi du her har ei låskasse du kan stole på uansett.. Om du får den full av vann eller grus, så betyr det bare at sluttstykket "gnisser" når du dytter det inn, men børsa går uansett..

Har også en M67 (gammel bane Mauser) som jeg har fått frest ned skjeftet på, og dreiet ned og blånert løpet på. Samme med denne, den går sinnsykt godt og pålitelig! (laget mitt skal nok kvitte seg med en M67 for en billig penge - PM om interessert.)

 

Optikk - det er nok her jeg ville lagt pengene, men du får nok en god Zeiss eller Bushnell til godt under 8000. (anbefaler helt "normalt" kikkertsikte med trådkors, ikke rødpunkt eller noe sånt..)

 

Har ingen erfaring med lyddemper, og har heller aldri hatt behov for det...

 

Min mening er vel at du kan bruke så mye penger du vil på fancy utstyr, men strengt tatt har du det du trenger med en M-98 med en god kikkert på... Det er skytteren bak våpenet som avgjør uansett..

Bruk tid og penger på trening med våpenet... Skyt mye :o)

 

Lykke til i jakta!

 

Mvh ihuga skytter, som la nedpå ei STOR flott reinsdyrsimle søndag :o)

Link to comment
Share on other sites

Hei og lykke til med ny rifle og elgjakt! Gled deg, dette er moro!!

 

Kaliber - vet jo ikke hvor mye du har skutt før, men som både jeger på rådyr, rein og elg - OG konkurranseskytter tillater jeg meg å si følgende... Sats på et kaliber du behersker!! Har altfor mange ganger vært på banen og sett jegere lukke øynene når de skal dra av - fordi de er redd for rekylen... Hjelper lite å ha fancy våpen med grovt kaliber om du ikke behersker det.... 6,5*55 feller du elg med uten problem!

 

Merke - har selv bla en M98, ombygd fra 30-06 til 6,5*55, og har veldig sansen for den. Ikke minst fordi du her har ei låskasse du kan stole på uansett.. Om du får den full av vann eller grus, så betyr det bare at sluttstykket "gnisser" når du dytter det inn, men børsa går uansett..

Har også en M67 (gammel bane Mauser) som jeg har fått frest ned skjeftet på, og dreiet ned og blånert løpet på. Samme med denne, den går sinnsykt godt og pålitelig! (laget mitt skal nok kvitte seg med en M67 for en billig penge - PM om interessert.)

 

Optikk - det er nok her jeg ville lagt pengene, men du får nok en god Zeiss eller Bushnell til godt under 8000. (anbefaler helt "normalt" kikkertsikte med trådkors, ikke rødpunkt eller noe sånt..)

 

Har ingen erfaring med lyddemper, og har heller aldri hatt behov for det...

 

Min mening er vel at du kan bruke så mye penger du vil på fancy utstyr, men strengt tatt har du det du trenger med en M-98 med en god kikkert på... Det er skytteren bak våpenet som avgjør uansett..

Bruk tid og penger på trening med våpenet... Skyt mye :o)

 

Lykke til i jakta!

 

Mvh ihuga skytter, som la nedpå ei STOR flott reinsdyrsimle søndag :o)

 

 

Takk for råd og erfaringer, jeg tror jeg deler ditt syn på en god rifle, men at det er skytteren som til slutt avgjør hvor bra resultate bilr. Gratulerer med reinsdyrsimla. :-)

Link to comment
Share on other sites

En jaktkompis har et par Steyr Mannlicher, jeg har absolutt sansen for dem..

http://www.jaktdepotet.no/bilder/Steyr_Classic.jpg

 

Hørselsvern på jakt/elgposten blir mer vanlig, har selv Peltor med elktronisk filter og forsterkning. Kan anbefales. De fleste gamle jegere har øresus og nedsatt hørsel, bli ikke en av oss...

 

 

Takk for rifle tipset, og ikke minst innspill ang. hørselvern. Jeg har faktisk sett på det idag. Selv om jeg synes det er litt "nytt" for meg å sitte med hørselvern på post. Uansett, ønsker jeg ikke øresus og nedsatt hørsel.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har du god tid?

I så fall bør du lete på selges-sidene her på kammeret og kjøpe brukt, men ikke usett. Kan spare deg for masse penger. Skal du kjøpe brukt og er usikker på hva du skal se etter, - så spør bare her igjen om tips.

 

Skal du kjøpe nytt, ville jeg virkelig vurdert den rifla som Väpentidningen valgte som Sveriges beste i fjor, nemlig Antonio Zoli 1900 ... (ingen dumrianer som gjorde det valget). Dette er ei virkelig flott rifle til en grei penge. Når det gjelder kikkertsikte er jeg svært enig med de som sier Meopta (meostar) eller ev. Zeiss Conquest eller Leupold VXII eller VXIII. Førstnevnte ligger så hakk i r... på de dyreste optisk og kvalitetsmessig at oppgradering ikke er verdt merprisen. Neste alternativ har ikke-medforstørrende retikkel og kommer med samme anbefaling som for Meopta. Leupold er med da de gir verdensomspennende livstidsgarantid og er av de mest solide sikter som lages. Optisk er de marginalt dårligere enn de øvrige, men ikke slik at det i praksis vil bety noe.

 

Kaliber/patron:

Allround-valg - og et meget fornuftig valg ville være .308Win, 30-06 eller 6,5x55

Hvilket som helst av disse valgene ville gjøre deg fornøyd og godt utstyrt til all jakt i Norden.

 

Mvh. Aril

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...