Jump to content

7x64, hvordan er den.....Noen som bruker den?


vegard_dino

Recommended Posts

7x64 er et kaliber det er lett å trives med.. Man kan oppnå imponerende hastighter..og med gode 7mm kuler få bra resultater.. Samtidig kan man ta den litt ned med kuler på 175grs..

 

Egentlig snodig at dette kaliberet ikke er mer utbredt her hjemme..mtp på at det et av europas mest populære jaktkalibre.

Link to comment
Share on other sites

Som før nevnt er det et meget utbredt kaliber i mellom- og sør-Europa.

I Norge er den en perfekt patron til hjortejakt i mine øyne, og sikkert fin til rein med kuler på 140-150 grain.

Her på østlandet faller den litt mellom 2 stoler; unødvendig kraftig til rådyr, og på elg vil mange gjerne ha kulediameter over 30 kal og kulevekter fra 200 grain og oppover..

 

Jeg liker den uansett så godt at jeg kunne tenke meg et løp til R93'n min :smile:

 

M

Link to comment
Share on other sites

@vegard_dino: Dette er jo et "veldig" tysk kaliber som har blitt ladet med mange tyske kuler. Kuler brukt i tyskland har i større grad enn i Norge blitt laget for å få dyret ned på plassen, på bekosting av kjøtt. Derav de historiene du har hørt om kjøttødeleggelser. Dette har selvsagt ikke noe med kaliberet å gjøre.

 

Norma lader forresten flere kuler til patronen, inkludert Nosler 140 grs Accubond i 900ms - skikkelig medisin til rein og rådyr!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noen erfaring med 7x64, men i følge ladeboken så virker 280 som ett mer fornuftig valg da den har litt større volum slik at du kan få litt extra hastighet. Om du trenger mer fart er en annen ting. Har du ambisjoner om å drive med litt langhold så har du jo også mulighet til å kamre om 280 til 280 AI, mulig du også kan kamre 7x64 til 280 Ai også..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Som det blir sagt her er patrona mye brukt nedover på kontinentet, både på hjort og villsvin. Delvis fordi endel land har forbud mot "militære patroner" som 308 Win, 30-06 sprng, 223 osv.

Eneste 7 millimetern jeg har hatt selv var 7 X 57R i en kombi, 7 mm er et greit kaliber, mye gode kuler å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har funnet ladningen og kule til trening. 168 grs Sierra MK. Ladd med 53 grs N-160 bak. Samler 16-18 m/m.

Sliter litt med 160 grs Accubond. 33 m/m. Selvsagt nok til elg.

Ladde opp 100 grs Sierra med N-160. 60 grs,( en slapp ladning i følge QL), samlet 18 m/m. Men det kruttet er for tregt til så lett kule.

Har ladd opp noen i går med N-150. Skal teste disse i dag eller mandag. Det samme med 140 grs Accubond. Ladde opp med N-160.

Har og en pakke med 175 grs Nosler P og 160 grs Swift AF.

 

Da skulle man være dekket fra skadedyr/bever til elg :)

Link to comment
Share on other sites

Testa litt med 140AB og N160 i går..

 

Ladde opp med 56 og 57 grs.

 

56grs gav Vo: 840 og 57 ga 855m/s

 

Detter er skutt i en lakelander med 58cm. pipe

 

56 ga best presisjon..underkant av ei halv fyrstikkeske, men jeg syntes begge ladningene hadde større hastighetsvariasjon enn jeg er vant med.. Får prøve ut med URP/N19 etter reinsjakta..

Link to comment
Share on other sites

N19 loten som eg har ga 870m/ 140 grs Sierra prohunter, 850-860m/s Swift Scirocco 150grs og Hornady interbond 156 grs....

 

Har brukt Norma sin nettside som startladning for URP. Presisjon på 100m med alle disse kuler skutt etter kvarandre er ca 3cm. Skaut 3 skudd av kvar...eg er godt nøgd :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Ble ein del dyr på Wilhelmen min hittil i år....Bukker, kalver, koller, ......ein elgokse datt i går og....på litt drug avstand....brukte heimeladd Grom....favorttkula mi..

 

Hei!

Artig å se at noen bruker Grom, som ligner mye på gamle Hirtenberger ABC kula. Men til en brøkdel av prisen.

Hvordan erfarer du at kula er ift IB feks?

Tenker på skuddtegn i dyret, flukstrekkning og blodslått.

Hvilken hastighet oppnår du med denne kula, og hva med pressisjon, som jeg har skjønt flere har slitt med å få til med denne kula?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er denne sammelignet med 7×61mm Sharpe & Hart?

7 x 61 mm S&H, eller 7 x 61 "Super" som Norma forsøkte å markedsføre den som, er i en helt annen klasse. Feit magnumhylse, i klasse med 7mm rem mag. Litt om patronen her:

http://www.chuckhawks.com/7x61_SH_Mag.htm

 

7x 64 Brenneke er derimot nesten som en 7 mm-´06 å regne.

Litt om patroene kan du lese her:

http://www.ballisticstudies.com/Knowled ... nneke.html

Link to comment
Share on other sites

Ble ein del dyr på Wilhelmen min hittil i år....Bukker, kalver, koller, ......ein elgokse datt i går og....på litt drug avstand....brukte heimeladd Grom....favorttkula mi..
Hei!

Artig å se at noen bruker Grom, som ligner mye på gamle Hirtenberger ABC kula. Men til en brøkdel av prisen.

Hvordan erfarer du at kula er ift IB feks?

Tenker på skuddtegn i dyret, flukstrekkning og blodslått.

Hvilken hastighet oppnår du med denne kula, og hva med pressisjon, som jeg har skjønt flere har slitt med å få til med denne kula?

 

Eg har bare god erfaring med den...bruker den i 7mm, 30kal og 8mm ulike kal...alt frå 7x57R til 300 win mag...Har hittil funnet kun 2 kuler av kanskje 50-60 fall.....kan legge bilete av dei to kuler...

 

Presisjon er ikkje noko å klage på for min del...eg bruker samme ladning for Scirocco, Interbond og Accubond i lignande vekt...Bruker URP....alt går i ca. 3-4cm på 100m...rifla er Schultz og Larsen....kva meir skal eg sei? Kunne ha eksperimentert med Gromen meir, men kva er vitsen? Jo, eg pusser løpet av og til :winke1: , ikkje heile tida...og har ikkje noko problem med avsettning av kopar....

 

Hastigheit ca. 830/40 ms.....på stutt hold gode skuddtegn når treff i hjerte/lunge region....elles på lenger hold går dyr alt frå 2 til 10m....alt ettersom...men ingen tvil om at dei ikkje er truffet, tegner godt...fine slakt...

 

Grom er meget undervurdert kula, for min del beste premium kula fro krona pr. i dag....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Skal prøve 160 gr AB med N-19, MRP og N-160.

Lapua har data med N-160, så der har vi kontroll.

Med N-19 og MRP er det vel i utgangspunktet fornuftig å begynne med startdata for Swift som ligger på Norma.cc?

Høres 48,5 gr N-19 og 53,0 gr MRP greit ut? Har dere erfaringer å dele?

 

I forhold til dataene i Ladeboken, er ikke forholdet i mellom N-160 og MRP litt spesielt? Dataene for MRP ser fornuftige ut, men for N-160 ser de ganske kraftige ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Bruker 160 grs Accubond 57 grs N160. 85mm 840ms i 52 cm Blaser R93, ellers har jeg ladet, Rhino 150grs 57 grs N160 850 ms. 83mm, 10 g North Fork 60 grs Mrp 835 ms. 85mm alle med gode samlinger 15-20mm, alle i blasern. ser nå at du var ute etter 175 grs kuler, har ikke prøvd med så tunge kuler desverre.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

Ingen som kom på å nevne at 7x64 er tilgjengelig i sørlige Afrika i motsetning til 280 Remington? PMP lager ammunisjon til 7x64 og dermed er den tilgjengelig i Sør Afrika og Namibia og muligens Botswana hvis man fremdeles får jakte der.

Vår 7x64 har enorm friflukt, mellom 88-90 mm med flere kuler. Magasinet er 86,5mm innvendig mål så det blir å bruke 85,5 mm OAL hvis mulig. Det gir et ganske godt hopp før kula er i kontakt med riflingene. Dette er ikke noe problem, Weatherby baserte seg på en lang friflukt for en del av kaliberene sine. Vi har fått tålelig presisjon med et par kuler og skal jobbe litt mer med den for hjortejakt og den blir muligens med en tur til Namibia til neste år. Siden vi ikke blir kvitt rifla så får vi bruke den. Det er konas storvilt rifle, men jeg får gleden av å fore den med høvelig ammunisjon.

Kaliberet har grovt sett samme ytelse som min gamle 270 og 30-06. Dermed er 7x64 egentlig svært egnet til alt vi jakter her hjemme og til utenlands turer. Ladedata er å finne hos norma og i ladebøker, så det skal ikke være noe problem å finne startdata for kaliberet. Egnede kruttsorter vil være fra N160/204 til MRP/N165. Mulig at URP også kan brukes med godt resultat.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg lader Accubond og DeepCurl til jakta og blir ikke helt venn med N160 krutt. (Btw, ser Lapuas ladedata for AB og N160 er betydelig lavere enn noen av dataene som blir publisert her :?)

 

Hvis jeg ikke er på bærtur vil jeg anta at DC (160gr) (normalt) har maks i nærheten av 55 - 55,5 grains med MRP og noe i mellom 50 - 51 grains med URP. Jeg begynner selvfølgelig en del lavere. Når det gjelder AB (160 gr) vil vel maks ligge noe lavere enn for Deep Curle igjen.

 

Noen som deler erfaringer/synspunkter med 160 gr kuler og MRP og/eller URP?

Er det andre enn Norma, Lapua og Ladeboken som dere bruker som pålitelige kilder for data til 7x64?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...