Jump to content

.260 rem, noe for meg?


Malle

Recommended Posts

Nå har det seg slik at jeg har en innvilget søknad på en rifle i .308 win liggende. Hvis jeg benytter den har jeg etterhvert eid ganske mange i dette kaliberet. Etter avtale med den hyggelige damen på våpenkontoret kan jeg få endret søknaden til å gjelde et annet kaliber.

 

I det siste har jeg lest litt om .260 rem og eminente kammerbrukere som Peacemaker og Makkieboy kom med anbefalinger i en annen tråd. Jeg liker tanken på tilgangen til et hav av kuler med gode egenskaper for lange hold. Hylser finnes det jo nok av i og med at den har basis i .308.

 

Mine bruksområder for den riflen jeg er i ferd med å kjøpe er:

- Jeg kunne tenke meg å begynne med langholdsskyting.

- jakt på Rådyr, hjort og elg.

 

Hvordan vil denne patronen fungere i forhold til nevnte formål? Finnes det noe godt argument for å velge .260 rem foran gode gamle seks-og-en-halv hvis vi ser bort i fra argumentet med kort kasse (Dette kommer uansett til å bli en børse med litt vekt)?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ser bort fra argumentet om kort kasse kan jeg overhode ikke se noen grunn til å velge kaliberet. Da ville jeg heller gått andre vegen og valgt 6,5.06. Hylser er ikkenoe problem . Bare å bruke ei boat tail kule i nye 25.06 hylser så har du ferdige hylser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bygd opp en sako 75 nå som er kamra i 260rem, til løpene elg-jaktfelt som jeg skal bruke den til så er den ypperlig mener jeg.

for jakt så er den nok litt marginal til elgjakt men lovelig.hvorfor ikke gå for en 7-08rem jeg har og det og der har du noe mer og gå på når det gjelder jakt. :P

Link to comment
Share on other sites

260 vs 6,5x55 går nok stort sett ut på ett. MEN, kjøper du et fabrikkvåpen, så sjekk riflestigninga på våpenet. Tror endel amerikanske våpen kommer med 1-9, som jeg også tror er standard for dette kaliberet. Kanskje du kan få problemer med å stabelisere de lengste og tyngste 6,5 prosjektilene. 6,5 kommer stort sett med 1-8 eller 1-8,5.

 

Dette bare så man ikke går i fella, og ender opp med å kun bruke de lette kulene som canerene er så glade i.

 

På den annenside kommer det sikkert folk her som har førstehåndserfaring med 260 fabrikkrifler, og slakter meg. Men da har vi hvertfall fått belyst saken.

 

7-08 er vel uaktuellt, med tanke på tilgangen på billige og bra match kuler.

Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett med tanke på riflestigning. Jeg har hatt ett fabrikkløp fra Remington kamret i 260, og den likte ikke tyngre kuler enn 123 gr. 140 gr gikk som om man skulle kastet en neve småstein på skiva.

 

260 yter i praksis det samme som 6.5x55 opp til 120 og kanskje 130 gr. Med tyngre kuler så drar 6.5-en fra pga større hylsevolum. Dette gjør at 260'n blir enda mer marginal ift. storviltjakt enn det 6.5x55'n er. Problem i praksis.....antageligvis ikke....problemer ift. norske regler ift. krav til kuletyngde og annslagsenergi JA, spes med de korte løpene som selges i orginale amerikanske rifler i 260.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har velger en kort kasse, velg 6,5-284 Norma.

Hvis du velger en lang kasse, velg 270 Winchester eller 6,5-06, men jeg ville foretrukket 270 Win. pga. maset med omforminger av hylser.

Korrigerer meg selv da jeg ser att 6,5-284 Norma ikke går i en kort kasse, men alle er etter min mening bedre enn 260 rem.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar :D !

 

Jeg tror jeg skal "veksle" inn .308 tillatelsen i...sukk... nok en .308 og heller se om jeg faller for fristelsen til å bytte løp senere.

 

Forbannet være .308 for at den er så "kjedelig", men så anvendelig :evil: !

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar :D !

 

Jeg tror jeg skal "veksle" inn .308 tillatelsen i...sukk... nok en .308 og heller se om jeg faller for fristelsen til å bytte løp senere.

 

Forbannet være .308 for at den er så "kjedelig", men så anvendelig :evil: !

 

:wink:

 

Hva med å gå opp i gradene og prøve en 358Win?

 

Jeg har tiltenkt min 260 som rådyr- og småviltrifle, så jeg får nok ikke noe problematikk når det gjelder tyngre kuler...

Link to comment
Share on other sites

Eg har litt erfaring med 260 remington då eg i 6 år har vore lykkelig eigar av ei remington 700 VLS i dette kaliberet. 260 Rem er eit kaliber eg trur mange undervurderar, og ein anna sak er jo at problemet med folk som meinar mangt og mykje om våpen og kaliber dei aldri har hatt ikkje er ukjent på eit internettforum.

 

Først av alt, anslagsenergi:

Kaliberet vert stadig betegna som svakaste lovlige kaliber til storviltjakt. Den gir og mindre hastighet enn 6,5x55 pga mindre hylsevolum skal ein tru ekspertane. Har noko her lest ladningane for 260 rem kontra 6,5x55 i nyaste versjon av ladeboka? Om eg ikkje huksar feil er ikkje utgangshastighetene i 260 lavare enn i 6,5x55.

 

For det andre, tunge kuler og hylsevolum:

Mine PRAKTISKE erfaringar viser at 260 rem drar ifrå 6,5x55 sjølv med tunge kuler. Og igjen; om eg ikkje huksar feil oppgir siste versjon av ladeboka 800 m/sek med 156grs Oryx frå 260 Rem.

 

 

Eg har rifler i begge kalibera og har testa ein god del ladningar til begge.Rett nok e pipelenga ulik på desse børsene, men forskjellen i utgangshastighet er større enn det ein ville forvente av ulik løpslengde.

 

Mi Rem 700 Varmint har 66cm løp som gjer at 260`en kan yte sitt maksimale. Denne børsa bikkar V0 880 m/sek med 140 grs Sierra gameking når eg har nådd maks ladning. I tillegg til ein etter mitt syn ekstrem presisjon (i alle fal i forhold til prisen) er denne god som gull til lengre hold og anna skyting der høg presisjon er påkrevd. Med 130 grs Nosler Accubond har eg skote ein god del samlingar på rundt 5-6mm/3 skudd/100 meter. Selvfølgelig kan ein ikkje påstå at ein klarar slike resultat i gjennomsnitt, men eg skal tør å påstå at alle "presisjonstest"-samlingar på 100 meter har vore under 15mm. Ikkje verst for ei børse som vart mi for 4990,- frå Jakt&Friluft

 

Ladedata 260 Rem:

http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?K ... ton&Lang=1

 

Ladedata 6,5x55:

http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?K ... ser&Lang=1

Link to comment
Share on other sites

Du kan da ikke seriøst sitte å påstå du får høyere utgangshastighet i en 260 kontra en 6,5x55. Og ja jeg har 260 , et 24" løp , riktignok gir ikke løpet mitt høye utgangshastigheter men dåg. 260 er krampaktig allerede ved 140gr kule og spesiellt i en kort kasse.

Jeg lader lett 140 gr kule til 25-30m/s mere i 24"løpet i 6,5x55 til kjerringa

Under like forutsetninger , dvs løpslengde og løp fra samme fabrikant,og patroner ladet til noenlunde samme trykk (selv om trykkstandarden er høyere i 260) henter du mere ut av en 6,5x55. At det har noe å si for viltet- overhode ikke

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... mange interessante synspunkter her. Jeg satt nettopp å leste litt om .358 Win og kan ikke helt se hva jeg vinner i forhold til .308. Joda, det er forskjeller, men hvor utslagsgivende er disse i forhold til praktisk jakt og skyting? Et annet alternativ som dukket opp er 7mm-08, men nok en gang lurer jeg på om det er verd "strevet" i forhold til .308?

 

Når det gjelder .260, så er vel den mest aktuell hvis jeg skulle falle for fristelsen til å kjøpe en lett rifle som feks en Model Seven. Jeg ser for meg en slik løsning som en genial "walking rifle" som skal bæres mer enn den skal skytes. Siden jeg er usikker på hvor mye storvilt jeg skal jakte kommende høst, så tror jeg at jeg kommer til å kjøpe enda en rifle med tung pipeprofil som jeg kan bruke til volumskyting på bane i form av jaktfelt, trening og forhåpentligvis til langhold.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hva du mener med "strev" ift 308. Du får kjøpt nye hylser fra remington i både 7-08 og 260, så om du lader selv så blir det ikke mer strev med disse kalibrene enn med 308. Begge er faktisk rimelig enkle å lade til. Hvis du tenker å kjøpe fabrikkammo, så skal jeg være enig med deg, da dette ikke er lett å oppdrive her på berget til hverken 7-08 eller 260. Vet jakt og friluft har noe til 260, men hvor brukbart det er på jakt vet jeg ikke.......

Link to comment
Share on other sites

Aah - skjønner hvor du vil og tenkte slik for endel år tilbake; altså en rigg/patron som dekker et størst mulig bruksområde. (alt fra reinsjakt til langhold - og litt elgjakt også...) Det du ender opp med er et uinspirerende kompromiss som ikke gjør noe bra.

 

260 rem - interessant patron for rein, og kanskje hjort i et lett hendig format.

260 rem - til elg???? ikke førstevalget for svært mange tror jeg, dessverre...

260 rem - til langhold, tja sikkert morro kombinert med et langt løp og tung stabil stokk, men dermed ubrukelig til de to første bruksområdene.

 

Tror du er inne på feil spor hvis du skal få denne patronen til å dekke for mange bruksområder.

8)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hva du mener med "strev"

 

Jeg benyttet anførselstegn med vitende vilje. Jeg skjønner at det ikke er noe mer pes ved lading av feks 7mm-08, men i en travel hverdag preget av naturlig latskap ( :roll: ) er det ok å kunne stikke innom den lokale pusheren etter en pakke skudd hvis det skulle dukke opp en anledning til å skyte. Og akkurat det skjer jo rett som det er.

 

Og til han som sier det ikke går å ha en børse til alle disse bruksområdene: joda, det går. det blir bare litt mer svette, bannskap og drømmer om en lettere børse :wink: . Been there, done that.

 

Jeg har drasset rundt på en ombygget 700 Varmint i hele vinter. Det går, men det er tungt.

Link to comment
Share on other sites

Mine bruksområder for den riflen jeg er i ferd med å kjøpe er:

- Jeg kunne tenke meg å begynne med langholdsskyting.

- jakt på Rådyr, hjort og elg.

Hvis du skal ha ferdig fabrikkrifle vet jeg ikke, men hvis du kan få rett riflestigning og et litt lenger og tykkere løp er 260 perfekt til alt utenom elg. Der er den ikke perfekt, men meget god med rette kuler :wink:

I dag er det ikke vanskelig å velge en kule som vipper enhver norsk minielg, men skal du skyte 10+ i året er vel en grovere på sin plass.

 

Jeg har en Tikka med Shilen 26" løp som Nordbotten har satt i. Den står ikke tilbake for noe i særlig grad når det gjelder langhold. Selvfølgelig kan 6,5-284 by på fordeler, men ulempene spises opp etter min mening. Det blir noe ala 6BR; En kan skyte 50-100 treningskudd for en rimelig penge. Det går mindre krutt, løpet varer lenger, og du får "feelingen" når du må bytte løp i 284en. Da fortsetter du å skyte med 260en noen tusen skudd til.

Hvis ikke kort kasse og magasin er et must, kan 260 lades med kulene satt lenger ut. Da ser en vikelig potensialet, som i min Tikka, og forbrenningen blir effektiv, og presisjonen og farten deretter. Så er det 308 Lapua hylser da...Settes i dia og lades. Hylsene er en viktig komponent

Gå gjerne for en semi-custom 260 til ditt bruk. 308 er ikke det optimale for langhold hvertfall

Link to comment
Share on other sites

@HS, det er der TRGen min havner nå :D Troather kuleskråningen slik at jeg kan sette 9 gram scenar til en max COL på m73,5 mm (har max magasinlengde på 75mm). Da blir holdet i halsen ca 6,5mm (ideelt eller) :wink: Hastighet med en 700 mm lang Kongsberg pipe, skulla da ikke stå tilbake for det meste andre som blir brukt til lange hold. Jeg vil prøve dette på ei pipe istedenfor 6,5x47L på grunn av tilgangen på hylser. Å kjøpe tomhyls til en pris av 9-10 kr stk, frister ikke meg. I følge canske fora yter 260ien ikke vesentlig dårligere enn 47en presisjonsmessig. Hadde jeg kun brukt børsa til BR feks 500, så hadde jeg valgt annerledels. Men en TRG er og blir aldri en fullblods BRrifle. Så derfor dette valget

TRGen for meg er og blir en langholdsrifle (som jeg skal knuse deg på neste sixpack med), i tillegg er den brukandes til lekesniping på sjøen, bukkejakt, hjortejakt (på bø/jorde) rev og beverjakt, hvis det ikke er for langt og gå :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Noen nevnte jaktpatroner fra J&F. Fikk med meg 2 pakker rem. akku tip eller noe sånt som jeg brukte forleden på storviltprøva. Det var mye vind den dagen, men når jeg følte jeg hadde fått stilt meg inn så satt alle innenfor 10eren på 100 meter elektronisk (ikke sikker på hvor stor denne er). Prøva gikk greit, alle skudda satt i ei klyse midt i, har vel aldri hatt ei så god storviltprøve før tror jeg. Så disse kommer jeg helt sikkert til å bruke på jakt fremover!

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange synspunkt. Eg undrar meg alltid når nokre kjem med bastante meiningar om noko dei aldri har prøvd. Eg har bruka 260 rem i ein Remington VLs med 66 cm pipe i 7-8 år. Skote både hjort, rådyr og elg med den. Samt jaktfelt. Og bever, rev med meir.

 

Med 10,1 gram kule (Oryx) gjev den minst like god fart som 6,5, og du verda for ein presisjon!

 

Sjølv om eg har andre børser er på ein måte 260 rem noko eg kan bruka til alt. Og den er ikkje for svak til større vilt. 9,1 gram kuler kan ladast til 840-850 m/sek, og 10,1 gram opp mot 800. (sjekk Norma si ladebok eller tabell på nett norma.cc.)

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Spørs hvor mye du har tenkt og skyte i året. Men etter hva jeg leser her så hadde jeg tatt 7-08rem, på langhold så hadde jeg brukt 162 amax. og her får du og kuler som fungere på elg med mer vekt.jeg har brukt 7-08 n min mest til jaktfelt-elgbane. men nå skal den brukes i bukkejakta i år. og få se om ikke elgen og skal prøves til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...