Jump to content

Kipplauf fra Blaser eller Merkel?


Kiwi

Recommended Posts

En stor takk til Hans Kristian for at jeg fikk "klådd" lenge og vel på Merkels K1. Synd man nå får kun K3 med ei litt røff sadelmontasje..

 

Nå som jeg har sett skikkelig på begge må jeg si at håndtverksmessig er nok Merkel en klasse over. Den mangler litt av "fabrikk"-preget som er så tydelig på Blaser.

 

Har etterspurt riflestigning fra både Blaser og Merkel.

 

Fått svar fra Blaser så langt. Og de skriver at 7x57r og 65r har 1:220mm, Dvs ca 1:8,7" ? Det avviker fra hva jeg har lest på forumene??

 

Er det noen med ei rimelig ny K95 som kunne kontrollmålt litt?

 

Ellers har 6,5x65r i K95 1:200mm, Dvs ca 1:8" Den bør være fin-fin til Bergers 140grs kule i alle fall!!

 

Avventer fortsatt svar fra Merkel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har valget omsider endt på en Blaser K95 Standard i 7x65R (Rettelse), forskudd på bestilling hos Blaser ble betalt i kveld.

 

Det var ingen veldig lett avgjørelse.. :?

 

Håndverksmessig har jeg mer sansen for Merkel. De er flottere! Ingen snarveier er tatt...

Fikk imidlertid beskjed fra Merkel i dag om at riflestigningen var 1:220mm på 6,5x57R. Det synes keg er litt tregt med tanke på 140grs VLD kuler. Nå viste det seg at de hadde 1:240mm på sine 7mm. Fortsatt litt slak stigning etter mitt ønske...

 

For Blaser sin del så passet stokken meg bedre - den ble mer riktig i pistolgrepet. Den har også en ståloverflate som tåler mer misbruk før den ruster. Det teller også med for meg, for dette blir et skikkelig bruksredskap!

Blaser har angivelig 1:200mm på 6,5x65R, og 1:220 på 7x57R og 7x65R. Det er nærliggende å tro at de har 1:200 også på 6,5x57R?

 

Med tanke på riflestigning så vil altså en 7x65R gi god stabilitet med en 162grs A-Max i 7mm med en utgang et sted i overkant av 2700fps. Det bør være mulig å lande på 2650fps et sted med lavt trykk og mindre rekyl.

 

Nå gleder jeg meg som en liten unge til villreinsjakta her hjemme, og må se til å få stablet på beina en ny tur til New Zealand fortere enn svint! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ble veldig glad i går :D

Oppdaget at samlingene med treningsammo krympet fra 35-40mm til 20mm når jeg trykket litt ekstra på toppleveren etter at jeg hadde lukket rifla.

Har satt på Zeiss 2,5-10x 50 Classicen istedenfor Victoryen som ikke har lys!

Synes bare mere og mere om denne rifla, selv om den er så lett at det er vanskelig å skyte godt med den uten litt støtte!

Link to comment
Share on other sites

Hans Kristian da, du må ikke skrive sånt! Lol Plazerklubben får vann på mølla..;)

 

Du sier ekstra trykk på toplever, Dvs du legger press på den mot lukket stilling? Det vil stive opp det hele dersom alle pasninger ikke er 100%, så det overrasker ikke. Nå er ikke søle pasninger 100% på Blaser heller, så det blir spennende å se!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gratulerer!

 

Ser de som har kjøpt seg K95 er strålende fornøyd med den. Det som overrasker meg litt er hvor godt mottatt den er i USA. Der skriver de bl.a. At de synes de er veldig dyre, men verdt hvert øre de har betalt for den. Nå hører det med til historien at de er rimeligere å kjøpe der enn her.

 

Jeg håper at jeg rekker å få min før reinsdyrjakta, ellers blir det ei tung jakt med børse på minst 5 kg..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tok min fra Triebel, og da var prisen mer i samsvar med hva den egentlig er verdt i mine øyne. Den er kraftig priset opp av norma.

 

Men, norma må vel ha noe å leve av de også, for siste katalogen jeg så fra dem var skrale saker, og det er mange år siden ammunitionen til storviltjakta var ensbetydende med norma patroner...!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestilte meg en helt standard i 7x65R.

 

Tanken er å lade Hornadys 162grs A-Max til lettere hjortevilt i passelig hastighet, et sted mellom 57R og 65R i fart.

 

På toppen setter jeg foreløpig et Leupold VX-III 2,5-8x36 med target-knobs.

 

Montasjen blir enten en MAK med meget lave ringer, evt. at jeg lar en børsemaker lage customringer - får se an prisene.

 

Totalt sett ei lett pakke med andre ord! På sikt ser jeg også for meg en Thomas Nowak syntet stokk på den.

 

Det skal bli herlig å fly til fjells med ny lett rifle, og en Leica 8x32 HD om nakken, for fikk nettopp tilbud om to villrein på Dovrefjell! :D På tredje året med søknader hos ALLE tilbydere på inatur på Østlandet med unntak av Hardangervidda og Forelhogna og så ble det napp! :D

Link to comment
Share on other sites

På forhånd gratulerer! Ypperlig valg! :)

Er utrolig godt fornøyd med min K95, et fantastisk jaktvåpen. Har nesten utelukkende brukt 6,5x55-løpet, veldig bra presisjon med alt det blir foret med og gode hastigheter. (Har gjort den gamle myten om at lette våpen er sære og vanskelige i kosten grundig til skamme.)

På min har jeg fått en 1"Decelerator rekylkappe istedet for den originale. Anbefales, mer behagelig og du kan sette børsa fra deg uten å være redd for at den "glir".

Fikk også P. Korsell på Jakt&Vill til å slipe av et par Leupold-ringer slik at kikkerten kom litt lavere. Også en stor fordel etter min mening, bedre kinnkontakt. Noe trangere for høyretommelen ble det, men det venner man seg til. En liten ulempe er det at Leupold-ringene har snart for å ruste, men etter at jeg fikk tak i Essox-olje har jeg holdt rusten unna.

Vil også anbefale å få tak i et par klikkpatroner for å trene ladeteknikk i forkant av jakta. Kjøpte en patronholder fra T/C som festes på armen, utenpå den en liten patron-holder til, slik at 2+5 skudd er rimelig godt beskyttet og raskt tilgjengelig like ovenfor venstre albue. Fungerer veldig bra.

Avtrekket er forøvrig svært lett og kan kreve litt tilvenning. Har funnet det best å holde fingeren unna avtrekker inntil like før.... Verst er det hvis man må bruke hansker, best å unngå de aller tykkeste..

 

Keep on rocking! Og hold oss oppdatert! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte den for å kjøpe k95. Det er dette med montasjer da vettu. Har en r93 og bytter kikkerter oftere enn mange bytter undertøy så da ble det k95 for enklere å kunne bytte. Det var samme rifla som lå på finn.no.

Skikkelig smekker rifle.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nei, de har visst leveringstid i Tyskland også.. Lol

 

Håper å ha den i hende innen utgangen av Juli. Dvs jeg får den såvidt tidsnok til villreinjakta.

Swaro 4-12x50 med BT er bestilt, lav 1" montasje ble hentet i dag, så dette blir bra!:-D

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vært utsatt for havesykens herjinger i flere år, har jeg nå gitt etter og bestilt ei k-95 black edition i 7x57r og 5,6x50r. Handler fra treibel i Tyskland, hvilket gir en helt annen pris enn norma presterer.

 

Er imidlertid ikke ferdigtenkt anngående kikkert. Reint estetisk bør den ikke være for diger, tommesrør er muligens å fortrekke. Tror neppe blasermontasjen kan gjøres for lav for et 50 okular, dermed er det liten vits i å gå for noe mindre. Forøvrig vil jeg ha min 12 g forstørrelse og fortrinnsvis komp. Ser ut som swaro har alternativer som møter kravene, men gode forslag mottas gjerne!

Link to comment
Share on other sites

Du e like svak som oss ainneran du :D godt å hør det e fleir :)

To fornuftige kalibervalg :)

Og ikke minst e vældig fin børs :)

Kiwi har visst lukta på swarovski 4-12x50 med BT. Hadde "pungen" min vært full, så hadde jeg også godt til anskaffelse av en slik :)

 

 

Mvh

Jan Aage

Link to comment
Share on other sites

:D

 

Æ har en kahles 3-9x42 (1") og en kahles 8x56 m/lys(1") (kan også bruke en kahles 2,5-10x50, står på en R93). Like at siktan sjer ut som kikkertsikta, og da kjæm det itj nå duralyt m/lys eller swarovski Z6 oppå ei sånn rifle. Uansett om det e knallbra sikta begge to. 1" mellomrør e vakkert, og det telle en god del på sånne rifla :) synes no æ da :)

 

 

 

Mvh

Jan Aage

Link to comment
Share on other sites

Tror neppe blasermontasjen kan gjøres for lav for et 50 okular, dermed er det liten vits i å gå for noe mindre. Forøvrig vil jeg ha min 12 g forstørrelse og fortrinnsvis komp. Ser ut som swaro har alternativer som møter kravene, men gode forslag mottas gjerne!

 

Swarovski har ingen kikkertsikter med okular større enn 45,5mm :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Her snakker vi da linsediameter?

 

Gjelder det også Z3 serien?

 

Nå har vel Swaro en 2,5-10x56 også i tilegg til nyere 56mm...? Mener du fortsatt st de kun bruker 45,5mm linser der?:-s

 

EDIT: nei og nei, så gikk jeg i baret på optikk.... Lønner seg å lese innleggene skikkelig før man skriver... :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er selfølgelig linsediameter det er snakk om, noe jeg tviler på har vært misforstått! Sånn er det når en slurver med begrepene! My bad.

Anyway har jo amatør nå reddet meg fra å montere bak frem, et svært vanlig problem i de fleste skyttermiljøer! Godt det finnes noen som tar ansvar for å opplyse bermen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tyske priser inkluderer 19% mva, den slipper du, men må ut med 25% mva på kjøpesummen, frakt og eksportgebyret. Tollgebyr 212,- til slutt.

Jokeren er fraktkostnaden! DHL har sluttet å sende våpen som vanlig post... Så nå er det Schenker og lignende selskaper som gjelder. Kostnaden ved import har altså økt.. Tror jeg passerte 2000 i frakt på min K95, så gevinsten ved import har krympet..

 

Når det gjelder pris på en Haenel er jeg litt usikker - men den er i praksis en Merkel baskyle.

Jeg slo fra meg denne da jeg så bildet etter litt googling i fjor...: fallet på stokken er altfor bratt.... Lett rifle, mye fall og frisk rekyl = vanskelig å skyte godt med!

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått hentet meg både Swaro Z3 4-12x50 og ei MAK-montasje, så dette føler jeg ble Helt riktig på denne rifla - lett og smekkert - samt klikk nok ut til ca 450m med Ballistic Turreten. Den er glimrende! 450m holder med ei slik rifle. Skal være mer enn fornøyd om den er håndterbar ut til den avstanden..

Nå blir det bare å vente til rifla kommer. Håper jeg får noen turer på banen før villreinjakta starter, ellers blir det ei tung jaktfeltrifle som må til pers..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Endelig en ny K95 på gang. K95 nr 2. Fikk bilder av kassa fra Blaser for et par uker siden .Super lux. Det ble rent engelsk gravure og klassisk stokk. Grade 8. Her et par bilder av kassa.

Tilpasset slik at mine gamle løp sklir rett inn. ( 257 wby ,270 wby og 30R Blaser).

Håper den kommer til bukke jakta. Gleder meg.

 

A8RLrs938643-02.jpg

7fpaKf754761-02.jpg

GGpYLl634678-02.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjøpte en z3 4-12x50bt som jeg har brukt på en r93 nå i bukkjakta. Virker veldig bra, og med senkede ringer tror jeg den vil passe bra på k95'en. Forhandler har imidlertid antydet at det kan drøye noe lenger enn først antatt med levering av børsa.

 

Hva med deg Kiwi, har din kommet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er jeg tilbake fra jakt. Har båret på ei jaktfeltrifle på 5kg med taegetsikte, mcm stokk mv - ei slik ei som sikkert blir ulovlig til jakt i fremtiden... Forstå det den som kan.

En ting er helt sikkert - den blir ikke med på villreinjakt neste år!! :wink:

 

Gleder meg til å få K95en på plass. Har ikke fått noen ny antydet leveringsdato, den skulle vært her på slutten av august.. Men den kommer vel sånn oppunder jul når jakta er over? :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...