Jump to content

Sauer, Tikka, Sako?: Rifle til rypejakt


kvernga

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg skal ha en ny rifle til vinterjakt på rype. Valget står foreløpig mellom følgende:

Alle i syntetiskstokk(værbestandig) og kaliber .223

 

Tikka T3 lite SS: pris ca. 9.000 vekt 2.8kg

Sauer 202 Outback: pris ca. 18.000 vekt 2.9kg

Sako 85 Finnlight: pris ca. 15.000 vekt 2.9kg

 

Mine vurderingskriterier er

Vekt – umulig å skille mellom de tre alternativene

Pris – T3 skiller seg klart ut som den billigste

Kvalitet, funksjon – her kommer forumet inn, da jeg ikke har erfaring med disse merkene.

Hovedbruksområdet er som sakt vinterjakt rype, men den vil muligens bli brukt til rådyrsjakt også.

 

Om dere har noen erfaringer angående passe optikk til mitt bruksområdet må dere gjerne komme med det. Har to rifler med Zeiss fra før av, men hadde tenkt meg noe billigere til denne riflen, har tenkt litt på Leupold

Setter pris på all hjelp eller tanker som dere måtte ha.

 

Takk

Link to comment
Share on other sites

På den tekniske sida bør du merke deg at de to finnene har nokså krapp riflestigning (1-8") som gjør deg i stand til å skyte tunge kuler hvis du en gang skulle få deg ladepresse og få lyst til å eksperimentere litt med slikt (NB: Hvordan det er med Saueren vet jeg ikke). For lette kuler spiller det ingen rolle om du har 1-8" eller 1-12".

 

Mer teknisk: T3 har lang låskasse, og å putte en liten .223Rem i denne kassa virker litt klønete, men den funker like godt likevel.

 

Alle tre er gode børser, så her synes jeg at go'følelsen din bør få siste ordet. Stikk innom butikker, kikk og klå og kjenn. Det var slik jeg i sin tid falt for Finnbear'n min :) Sjøl er jeg mer enn litt suomifil, så jeg ville nok valgt Tikka'n eller Sako'n avhengig av hva lommeboka sier. Ikke glem at hvis budsjettet er begrenset, har du råd til bedre optikk hvis du går for den "billigste" børsa.

Link to comment
Share on other sites

Bare så ikke vekta skal være utslagsgivende så er T3en litt tyngre enn 2,8kg, hvis jeg ikke husker feil ble min veid til 2912g på elektronisk vekt hos forhandler. Samme løpsdimensjon som på 30 kaliber, men mindre høl gir litt mere vekt.

Ellers er jeg godt fornøyd med den børsa, men den er et bruksjern og ikke et smykke hvis det betyr noe.

Link to comment
Share on other sites

Mer teknisk: T3 har lang låskasse, og å putte en liten .223Rem i denne kassa virker litt klønete, men den funker like godt likevel.

 

Nå har jeg to T3er, så jeg er nok noe innhabil, men jeg lure på hvorfor så mange klager over lang kasse? funker fint som snus, og i tilegg får man litt avstand mellom kikkertringene, som igjen fører til at sikte står mere stabilt. Syns det ser mere feil ut når man feks har en nett liten Vixsen kasse med et monster av en kikkert som så vidt får plass.

 

min mening bare :D

Link to comment
Share on other sites

jeg lure på hvorfor så mange klager over lang kasse? funker fint som snus

Nettopp, det var det jeg sa også :) Har sjøl en T3 og mener at det er kun "estetiske" årsaker til å kritisere liten patron/lang kasse. Teknisk kan jeg ikke se at det har noe å si.

 

Syns det ser mere feil ut når man feks har en nett liten Vixsen kasse med et monster av en kikkert som så vidt får plass.

Kan vel si meg (nesten) enig i det, det ser ihvertfall omtrent like "feil" ut i mine øyne. Derfor har jeg en nett, liten 3-9x36 på Vixenen ;)

Link to comment
Share on other sites

Bare så ikke vekta skal være utslagsgivende så er T3en litt tyngre enn 2,8kg, hvis jeg ikke husker feil ble min veid til 2912g på elektronisk vekt hos forhandler. Samme løpsdimensjon som på 30 kaliber, men mindre høl gir litt mere vekt.

Ellers er jeg godt fornøyd med den børsa, men den er et bruksjern og ikke et smykke hvis det betyr noe.

 

Min T3 Light SS i 6,5 x 55 veide 2815g på den (dyre) elektroniske kjøkkenvekta. Uten kikkertmontasje, men selvsagt med sluttstykke + magasin på plass.

 

Har Leupold VX II 3-9 x 40 (duplex) montert i Leupold QR montasje. (Basene er flatslipet 202 baser) Meget hendig rigg. Du får sikkert hele riggen ferdig fra Jakt og Friluft for rundt 10.600,- (7495 + ca 2300 + ca 800). Jeg vet hva jeg hadde valgt når man tar hensyn til pris.

Link to comment
Share on other sites

Min T3 Light SS i 6,5 x 55 veide 2815g på den (dyre) elektroniske kjøkkenvekta. Uten kikkertmontasje, men selvsagt med sluttstykke + magasin på plass.

Akkurat samme børsa som meg bortsett fra kaliberet. Ca hvor mange gram som går bort pga større hull, men samme ytterdiameter på løp, samt større kammer vet jeg ikke, men det kan sikkert noen regne ut.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar.

 

Valg av Rifle skal ikke gå ut over hvilken optikk jeg kjøper, altså påvirker ikke hvor dyr riflen er hvilket sikte jeg kjøper. Derimot siden dette skal være en arbeidshest på fjellet, og jeg ønsker syntetisk stokk må prisen reflektere funksjonene. Har noen erfaringer med Sako Finnlighten i forhold til den vanlige Sako 85 SS syntetisk?

 

Siden prisklassen på riflen ikke skal gå utover optikken, og så mange vektlegger at man heller bør gå ned en prisklasse på riflen og opp en prisklasse på optikken, hva mener dere er passende kvalitet(les merke) på optikken til mitt bruksområde. Har god erfaring med Zeiss, som står på mine to andre rifler. Det presiseres ofte at man burde ha en god håndkikkert også. Det har jeg!

 

Ha en fortsatt fin dag

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar.

 

hva mener dere er passende kvalitet(les merke) på optikken til mitt bruksområde. Har god erfaring med Zeiss, som står på mine to andre rifler. Det presiseres ofte at man burde ha en god håndkikkert også. Det har jeg!

 

Ha en fortsatt fin dag

 

Har flere Leupold kikkerter....og er nok litt farget av det. Til bruk i dagslys mener jeg Leupold dekker behovet, i alle fall slik jeg ser det. I tillegg til å være relativt lette (klatring på fjellet), har de presise justeringer og tåler en del juling. Livstidsgaranti. Presise justeringer (fra VXII og oppover).

Link to comment
Share on other sites

Til ditt bruksområde trenger du ikke noe lyssterk optikk, en leupold er lett og solid og vil sikkert funke utmerket. Jeg har en Swarovski 3-9x36 som er lett og passer godt til børsa. Ellers så skryter mange av conquest serien som kan være grei, kikket litt på en conquest 4-16x44 tror jeg det var, men endte opp med Swaroen. Rypa er et lite mål og skuddene blir somregel med anlegg så stor forstørrelse kan være en fordel, men det er en treningssak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synset litt med noen utregninger av gyroskopisk stabilitet (Greenhills formel og Millers formel):

 

-De finske har som flere har nevnt 1-8" riflestigning og vil fint stabilisere 80 grs matchkuler. Kanskje også enda litt tyngre.

-Saueren har 1-10" riflestigning (i følge katalog) og vil antakelig bare såvidt stabilisere 69 grains matchkuler.

 

Ikke sikkert dette er noe poeng fra eller til for din del, men kanskje greit å vite.

 

 

Ellers er jeg nok Sauer-mann selv, men jeg synes Tikka er fine rifler og Sako er enda finere. Lykke til med handlinga. :D

Link to comment
Share on other sites

hva mener dere er passende kvalitet(les merke) på optikken til mitt bruksområde.

Zeiss er alltid et sikkerstikk hvis du har råd. Swarovski stiller i omtrent samme kvalitets- og prisklasse, og sjøl foretrekker jeg Swaro framfor Zeiss (har 2xSwaro, en Zeiss og en SuB). SuB stiller kanskje hårfint bak de to førstnevnte. Under der igjen (i både pris og optisk kvalitet), men fremdeles absolutt gode produkter, finner du Zeiss Conquest, Leupold og Nikon. Solide og helt OK, men jeg er ikke så glad i amerikanske retikler slik du finner på f.eks. Leupold. Jeg synes de fort kan bli litt vel tynne sammenlignet med et tyskspråklig ikke-medforstørrende #4. Dette er såklart smak og behag.

 

Hvis du har råd ville jeg sett nøye på Swarovski AV som fåes i 3-9x36, 3-10x42, 4-12x50 og 6-18x50 . De er lette, solide, med Swaros topp følelse i justeringsklikkene og den genialt enkle nullstillingen av tårnene. Swaro AV har ikke-medforstørrende retikkel som, som nevnt ovenfor, er regnet som best til småvilt på litt lange hold. Du får dessverre tomme-knepp, men bortsett fra det er det lite å utsette på de kikkertene der. En av mine Swaroer er en 3-9x36 AV som jeg liker veldig godt, den er både liten, lett og nett og passer bra på ei børse som skal bæres langt og høyt.

Link to comment
Share on other sites

Denne riggen må bli bra? REMINGTON 700 SPS ca 4300 kr. minst like god som tikka om ikke bedre å med kort kasse toppet med en ZEISS CONQUEST 3,5-10X44 5000kr eller en leupold LEUPOLD VX-III 3,5-10X40 til til ca 4000. en perfekt rigg for rådyr å rype samt andre dyr for snaue 10 000. om man vil så kan man vel henge en 2-fot under. da skulle man være dekket i de fleste situasjoner.

 

prisene er hentet fra jakt og friluft.

Link to comment
Share on other sites

Denne riggen må bli bra? REMINGTON 700 SPS ca 4300 kr. minst like god som tikka om ikke bedre å med kort kasse toppet med en ZEISS CONQUEST 3,5-10X44 5000kr eller en leupold LEUPOLD VX-III 3,5-10X40 til til ca 4000. en perfekt rigg for rådyr å rype samt andre dyr for snaue 10 000. om man vil så kan man vel henge en 2-fot under. da skulle man være dekket i de fleste situasjoner.

 

prisene er hentet fra jakt og friluft.

 

Noe sier meg at du kanskje også er det? :)

Ser ikke så mange grunner til at Remington 700 SPS skulle være så mye bedre enn Tikka T3. Smak og behag, til dette formålet ville jeg helt klart valgt Tikka.

Link to comment
Share on other sites

Denne riggen må bli bra? REMINGTON 700 SPS ca 4300 kr. minst like god som tikka om ikke bedre å med kort kasse toppet med en ZEISS CONQUEST 3,5-10X44 5000kr eller en leupold LEUPOLD VX-III 3,5-10X40 til til ca 4000. en perfekt rigg for rådyr å rype samt andre dyr for snaue 10 000. om man vil så kan man vel henge en 2-fot under. da skulle man være dekket i de fleste situasjoner.

 

prisene er hentet fra jakt og friluft.

 

Hadde heller brukt de 1700,- du må ut med ekstra for en VX III kontra en VXII, på en lottokupong....eller på fyrverkeri eller annen kortvarig, lite givende "moro".

 

JA, har både VXII og VXIII

Link to comment
Share on other sites

Denne riggen må bli bra? REMINGTON 700 SPS ca 4300 kr. minst like god som tikka om ikke bedre å med kort kasse toppet med en ZEISS CONQUEST 3,5-10X44 5000kr eller en leupold LEUPOLD VX-III 3,5-10X40 til til ca 4000. en perfekt rigg for rådyr å rype samt andre dyr for snaue 10 000. om man vil så kan man vel henge en 2-fot under. da skulle man være dekket i de fleste situasjoner.

 

prisene er hentet fra jakt og friluft.

 

Hadde heller brukt de 1700,- du må ut med ekstra for en VX III kontra en VXII, på en lottokupong....eller på fyrverkeri eller annen kortvarig, lite givende "moro".

 

JA, har både VXII og VXIII

 

kan tenke meg til at det er bortkastet penger ja! var bare et forslag. satt tilfeldig vis å så på kikkerten

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ville nok valgt en rifle med en sikring som låser hevarmen. Noe som jeg setter som et krav til en rifle og spesielt på vinterjakt etter rype. Her ligger jo rifla bakpå ryggen og slenger. Ikke noe morro å se at sluttstykket har åpnet seg og kammeret er tom for patron.

Link to comment
Share on other sites

Ville nok valgt en rifle med en sikring som låser hevarmen. Noe som jeg setter som et krav til en rifle og spesielt på vinterjakt etter rype. Her ligger jo rifla bakpå ryggen og slenger. Ikke noe morro å se at sluttstykket har åpnet seg og kammeret er tom for patron.

 

Jeg går aldri med patron i kammeret når jeg jakter ryper. Et ladegrep går fort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går aldri med patron i kammeret når jeg jakter ryper.

+1. Men det medfører andre farer.

 

Ikke noe morro å se at sluttstykket har åpnet seg og kammeret er tom for patron.

Jeg opplevde en gang med salongen at sluttstykket hadde åpnet seg (gikk jo med nedspent børse, må vite, og da kan man ikke sikre) og falt ut :oops::cry::shock::shock::shock::evil::evil::evil:

 

Jeg forstår enda ikke hvordan jeg klarte å finne det igjen, men nå bryter jeg gammel vane og spenner ikke ned når jeg går med børsa på sekken...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...