Jump to content

Røyskattfangst 11/12


sortebill

Recommended Posts

Jeg har ute 5 kasser med rottfeller, men foreløpig uten fangst. Det er fortsatt mye smågnagere, og null snø- ikke de beste forhold for røyskattfangst foreløpig. Men det sies å være mye røyskatt, så det blir spennende framover- må nok bare ut med flere feller etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg min andre røyskatt! Fikk en tdligere i høst, som var delvis hvit. Denne her som jeg tok nå gikk i en gjennomgangsfelle for mink, med conibear 120 i hver ende og fisk og tørrfor med tran i midten! Den var drivendes hvit og hadde fått slaget fra conibearen rett over nakken så den var nok raskt død!:) Det kom 5 cm med snø inatt så jeg så sporene som gikk inn til fella!

Link to comment
Share on other sites

hei folkens..

nå er to rottefeller satt ut i terenget. håper røyskatten lar seg lure:)

 

andre som oxo skal prøce seg på røyskatten i år

 

Kansje ikkje så dum ide å lage en konkuranse på samme måte som med MÅREN

Muligens nokon og kan sponse en gevinst eller 2

 

Røyskatten er en skikkeli røver :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått min første røyskatt :D Den gikk i en 160 satt etter mår. Egentlig har jeg satt avtrekkeren slik at røyskatten skal kunne gå gjennom for å unngå feilslag langt bak, men denne røveren var nok i ferd med å rygge ut gjennom fella med en ganske stor kjøttbit på slep (kjøttbiten lå på bakken under oppgangsstokken). Slaget ble i alle fall perfekt.

 

e7nnzm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve meg på fangst av røyskatt for første gang.

Det eg lurer på, er om røyskatten skifter til kvit pels sjølv om det ikkje er snø..

Bur på vestlandet (kysten), og her er det ikkje mykje snø.

Vil helst at han skal være kvit med tanke på utstopping.

Ser av bilde til Robert at den har skiftet til kvit pels. Ser at det ikkje er snø på det bilde. Er det tilfeldig, eller er det årstiden/temperaturen som avgjør om han skifter til vinterpels/kvit pels uavhengig om det er snø eller ikkje?

Link to comment
Share on other sites

så en røyskatt her på sørlandet får 2 uker siden. å her er det ikke snø,

å den var helt hvit

Skal prøve meg på fangst av røyskatt for første gang.

Det eg lurer på, er om røyskatten skifter til kvit pels sjølv om det ikkje er snø..

Bur på vestlandet (kysten), og her er det ikkje mykje snø.

Vil helst at han skal være kvit med tanke på utstopping.

Ser av bilde til Robert at den har skiftet til kvit pels. Ser at det ikkje er snø på det bilde. Er det tilfeldig, eller er det årstiden/temperaturen som avgjør om han skifter til vinterpels/kvit pels uavhengig om det er snø eller ikkje?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg satt ut fire kasser med rottefelle etter røyskatt. For å unngå å få fellene fulle av mus har jeg ikke brukt annen åte enn Hawbaker's Weasle Lure. Håper dette gir bedre resultater enn i fjor, da jeg brukte ymse kjøttåter og ikke fikk annet enn mus.

Link to comment
Share on other sites

Røyskatten er ekstremt nysgjerrig, og ofte dukker den jo opp bare du tilkjennegir deg der røyskatten er. Jeg har lokket røyskatter til meg mange ganer med musepip, som du sier- det har da vært røyskatter jeg har sett og visst var ett bestemt sted- og så lokket de frem, og nærmere. Ofte svært nærme.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken type rottefelle bruker du? Som guttunge kjøpte jeg to rottefeller for kr 10,- på en eller annen billigbutikk- men for svake fjærer, bøyle som var festet med for lange u-stifter osv gjorde fella tvilsom å bruke til fangst, noe jeg måtte erfare før jeg forsto det. Med disse opplevde jeg også at røyskatten ikke var død momentant, og ved ett par tilfelle kom seg fri. Jeg kjøpte da heller to stk Rapp rottefeller, og da var det problemet løst. Nå har jeg også Victor rottefeller, enda kraftigere- og røyskatten er død momentant.

 

Ofte må det til litt finjustering av utløserermekanismene for å få fella så "lett på avtrekkeren" som mulig. Røyskatten kan være forsiktig den, og jeg liker også å fange de musene som kommer til fella, så kommer de ikke tilbake og stjeler åtet igjen.

Link to comment
Share on other sites

Setter man rottefellene slik at røyskatta må strekke seg for å nå åtet så får man aldri feilslag. Jeg mener det er helt feil å legge fella flatt på bakken da dyret kan komme inn fra alle kanter og sjansen for feilslag øker drastisk.

 

Selv setter jeg rottefella på en 2" lekter på drøye metern, og trør den fast i sneen stående i omentrent 60grader. Fella er skrudd fast øverst. Har aldri fått feilslag på dette oppsettet.

 

Eneste man må gjøre i tillegg er å dekke til så fugl ikke kan lande på fellea. Har funket fint for meg, men det er nå desverre noen år siden jeg har fått tid til noe skikkelig fangst.

 

Til opplysning så bruker jeg feller med åte, og ikke feller som er beregnet til å løses ut ved at dyr trør på dem.

 

 

edit; og jeg støtter "Rapp" sitt innlegg over her. Man må benytte kvalitetsfeller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...