Jump to content

Røyskattfangst 11/12


sortebill

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Takk for svar!

Har sett at ved røyskattfangst blir det festet en liten bit hønsenetting på metallutløseren for å gjøre arealet større. Fellene med metallutløser er kanskje mer sensitiv og egner seg sikkert best til åtefangst. Tror dette blir et kjøp fra meg :wink:

Dere som har handlet fra Cumberland's; hvor mye tar de i frakt?

Lykke til med fangsten!

Link to comment
Share on other sites

Tok en runde og satte opp igjen de fem røyskattfellene jeg har ute for to dager siden, ladet med bacon. I dag satt den første, stor og fin røyskatt- som hadde fått ett perfekt slag av Victor rottefella- død momentant. Legger ved noen bilder, som også viser poenget med å ha åpning som gjør det lett å få ut en frossen røyskatt fra fella, uten å måtte ta med hele boksen hjem for å tine opp røyskatten.

 

@Ruubski: Når de bruker plater av fin netting på utløseren på rottefellene så er det for å lage en tradisjonell åteutløser om til trampeutløser. På samme måte som disse store gule firkantede trampeutløserene som er på Victor rottefeller (de med trampeutløser). I USA bruker de gjerne bokser som her, men agner ikke selve utløseren, men derimot innerst inne i boksen, ofte i ett eget åtekammer. Så er håpet at røyskatten tramper på denne utløseren når den klatrer på fella for å komme innerst til godsakene. Dette gir desverre helt villkårlige slag, og alt for ofte levende røyskatter som pines i fellene, og som må avlives. Jeg har med vilje valgt tradisjonell felle med åtepinne, nettopp fordi jeg er overbevist om at det er MINST like sikkert, og langt mer humant.

 

SB1_9324.JPG

 

SB1_9339.JPG

 

SB1_9340.JPG

Link to comment
Share on other sites

Prisen på frakt varierer med størrelsen på pakken, men jeg vil tippe at en pakke med 12 rottefeller vil ligge et sted mellom 20 og 40$ i porto til Norge. Pluss litt MVA til Onkel Stat og et fortollingsgebyr til Posten.

 

12 rottefeller fra cumberlands koster under 200 kroner. Dermed slipper du mva, toll og tollgebyr.

Frakta på en slik pakke pleier å komme på ca det samme som verdien evnt litt over. Så da kommer fellene på ca 3,50 - 4 dollar stykket. Dvs ca 20-25 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt ingen fangst.. Har 16 feller ute, resultat etter jul = en snømus. Lurer på om det er for lite lukt fra åtet når det er kaldt, satte alle fellene på steder der det var røyskattspor, men det virker ikke som de kjenner lukta.. Hadde på litt anisolje ved fellene i dag, for å se om det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Har vurri å pløkke ut et par røyskatter tur fellene i dag, plundrer med syningfella sine kvittkattfeller- har 10 stk, bruker dem på andre året, og har ikke fått en eneste en i disse(rapp bygd i kasser fangster bra). Lurer litt på om noen har erfaring med disse, tror kanskje hullet er for lite, og mulig for harde å løse ut... Røyskatten går jo i syngsfeller for mår/mink?

Er itte så erfaren på forumet(første innlegg på kammeret...)

Link to comment
Share on other sites

Hei, har sett masse spor etter røyskatta men ikke klart og fange noe enda :x , funker det med elgkjøtt som åte og bruker dere luktestoff, eventuelt hvordan? Lurer på om lukta av åte blir mer eller mindre borte når det blir kaldere??? Bruker rapp rottefelle som er skrudd fast i trestammen 20cm over bakken!

Link to comment
Share on other sites

20jmo05.jpg

 

 

Kom øve detta bilde i siste utgave av pelsjeger bladet. e da lovlig å setta ut røyskattfeller på denne måten ?

 

(vist da ikkje går an å sjå så e da ei rottefella montert rett på et tre 10 cm over bakken. fello blei riktignok dekka med ein brakebusk, men alikavell så står den veldig åpent)

Link to comment
Share on other sites

Sjekket fellene i går. Røyskattspor inn i den ene fellen, fella var klappet sammen og åtet var borte, røskatta hadde tuslet videre. Var også røyskattspor rundt to av mårfellene.

 

Jeg er også litt skeptisk til å sette fellene åpne på en trestamme da det er mye harejakt med hund og lignende i området, vil tro en hund som får ei rottefelle over nesen kan skade seg?

Link to comment
Share on other sites

Har flere ganger fått bifangst røyskatt i minkfeller, og hver gang har det vært med ørret som åte, så ser ut til at det fungerer bra.

 

Har også fanget røyskatt i innebygget conibear 110 med trost som åte. Henger en ving i fiskesene som innflagging, ribber av endel fjær som henges i granbaret som jeg dekker fellen med, litt av innmaten gnis i åpningen og skrotten legges som åte.

 

Jeg setter ned noen pinner mellom slagbøylene slik at den ikke kan komme forbi utløseren. Pinnene er så tykke at de blir klemt fast av slagbøylene.

Link to comment
Share on other sites

Så en del røyskattspor før jul så jeg lagde meg en røyskattfelle. Fangsten har uteblitt og det har vært dårlig med spor i det siste, men forrige helg var fella borte.. :shock:

Fant den igjen da. Noen som har noe formening om hva som har skjedd her?? Mår?

19022012457.jpg

Fellehuset hadde kilt seg godt fast og hvis dyret har dratt det ned har det ikke kommet seg ut igjen av dette hullet...

 

Det var ingen tydelige spor rundt fella etter mildværet. Kassa var rensket for åte(tørrfisk og ribbe) og fella har løst ut så klart.

19022012459.jpg

Dette har skjedd i løpet av en uke.

Hullet til fellehuset er/var 50mm. Bør det være mindre??

..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var røyskattjakta over for denne gang. Fikk min siste i går formiddag, 7stk totalt. Alle tatt med Rapp rottefelle.

 

Nr5: denne karen var i live selv etter ett perfekt slag over nakken.

245ezrd.jpg

 

Nr7

ayrcdf.jpg

 

Min erfaring i år er at røyskattene ikke kom til området hvor jeg har feller før minkene her var borte. 3-4 dager etter siste mink var tatt begynnte røyskattene å komme. Noen andre med samme erfaring?

Til neste sesong skal jeg bygge lengre fellekasser slik at hele dyret må inn i kassen før den når fella, mistet trolig 2 røyskatter pga bakkroppen hang ut og ble mat for rev, kråke, oter, ravn osv...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...