Jump to content

Rear-bag (pøll) på jakt


msteiro

Recommended Posts

Tenkte rear-bag var mest relevant i forhold til langhold, men flytt gjerne tråden hvis feil.

 

Begynt å bruke bipoden mer og mer, da spesielt på reinsjakt.

Ikke for å strekke holdene noe spesielt, men heller for å sikre skuddet mest mulig og at sekken ikke alltid er med når man sniker opp på dyr.

 

Noen som bruker dette på jakt?

Ser jo på en viss langholdsskytter på youtube at dette brukes, da i "verktøybeltet".

Tenker da ha en lett en i ytterlomme på sekken, eller bruke enten vind eller regnjakken som pakkes ned i egen lomme når ikke i bruk.

 

Føler ihvertfall at man slapper mye bedre av med rear bag enn å kun bruke hånd under kolben.

Link to comment
Share on other sites

Den var jo betydelig lettere enn mye jeg har sett på, og bra fester til sekken.

Tenkte litt på å bruke nevnte komprimerte regnjakke eller regnjakke, men da er det et usikkerhetsmoment i forhold til hvilken jeg har på meg etc.

 

Etter litt lesing på DFS (takk for link :thumbup:) og andre sider er jo repeterbarhet noe av det som går igjen oftest, og blir ofte rot hvis man skal lete frem ting i en stresset situasjon.

Får mekke til en liten lomme for tofot og bag utenpå sekken, sikkert greit å ta med på skytebanen og ta noen driller ala LR Proficiency testen, moro å teste seg litt på tid og.

 

Hunter proficiency test (?):

1 min eller kortere.

Sekk på rygg stående 3-5 meter bak standplass, rifle liggende flatt på standplass (sikkerhetshensyn på bane) - gjerne med litt puls og syre i armene :)

Start.

Gå frem, legge seg ved riflen, evt. ta anlegg på sekk eller tofot (montere hvis i lomme).

Fyr.

 

Helst viltmål.

 

Storviltprøven 3.0

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

og bra fester til sekken

Jeg har en aluminiumskarabin på den, hekter til alt...

 

Ad skyteøvelser så er jeg vel der at jeg tror man skal avstå mest mulig fra å presse tid før det grunnleggende sitter (jeg mener å ha registrert at du etterspurte kurs i basic skyting) Øvelsen er fin, men kanskje for kompleks - og en risikerer å glemme selve skyteteknikken - en mulighet er å øve den i to deler. Start og fram til "klar til skudd", og så "klar til skudd til selve skuddet" - gjerne med sjekkliste på ialelfall den siste delen. Ligger jeg rett/ hvordan skal jeg ligge, puster jeg rett, fokus på avtrekk, har jeg nøytralt siktepunkt, osv.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig i det, ble en liten digresjon etter et par THLR episoder, skal ikke gå til innkjøp av klistremerker helt ennå ;)

 

Fruen derimot er ikke så begeistret av at riflen oftere og oftere er med i stuen. Tørrtrening av avtrekk og liggestilling i reklamepausene :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mulig jeg er litt gammeldags nå,men styr unna duppeditter under jaktutøvelse.Skuddet er egentlig bare et punktum for en vellykket jakt og skal aldri være vanskelig.

Kunsten å "stille" på dyr Har vært en høyt skattet egenskap for jegere i uminnelige tider og det er dette som er jakten,det er her vi må være dyktige.

Jakt handler mye om vilje.Hvis du vil nok og er konsentrert om oppgaven hele tiden ,ikke gjentar feil for får du flere skuddsjanser enn om du fomler med go-pro,telefon,avstandsmåler og lignende ting som bare leder fokus vekk fra det du egentlig driver med som er jakt.

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Skuddet er egentlig bare et punktum for en vellykket jakt og skal aldri være vanskelig

Helt enig, men det må vel være lov å gjøre det så lett som mulig? Når et rådyr står 80-90-100m ut på et jorde, så kommer en ikke nærmere - og det er det jeg kaller et "lett" skudd. Likevel liker jeg godt å ha både tofot og pøll under kolben når slike dyr skal avlives. Det reduserer sjansen for tull, og det øker sjansen for å slipe unødvendig søl og gris.

Det er forresten langt ifra alltid jeg har noe behov for å komme så nær dyret som mulig - jeg skal bare ha det med hjem ;) Og enkelte dyr, gås f.eks. kan du stort sett glemme å stille på så du kan forsvare å skyte stående om det er det som er idealet - det fins flere typer jakt enn elgjakt i tett skau, og da må en tilpasse seg det, om en skal drive med det.

Skuddet skal være så lett som mulig, og da er det lov å hjelpe seg selv litt - Herren hjelper den som hjelper seg selv visstnok.

 

K

Link to comment
Share on other sites

På 3.5.2017 den 9.01, M67 skrev:

Bruker det selv. Tror det er denne jeg har https://www.langhold.no/products/sap-lightweight-bag Den er genial siden den omtrent ikke veier noe (140g står det, jeg har ikke veid den).

Litt usikker påom jeg ikke liker THLR-bagene bedre til stasjonær skytng, men det suger å bære dem med seg, så derfor denne :)

 

K

Hva med å bruke venstre knyttneve under kolben ?

- og hvilke feste valgte du til denne baggen ?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg også  om det og gjøre skuddet så lett som mulig men det er flere måter enn å bruke stadig mer dingser å ja det er stor forskjell på aktiv og passiv jakt men selv om du jakter passivt er målet likt ,komme på skuddhold og avgi skudd.I 95 prosent av skuddmulighetene du får vil jeg hevde at ei vanlig god jaktrifle med optikk som passer til formålet er bra nok

Konsentrasjon på hva du driver med,bruke sansene gjelder det meste av jakt Sitter du på post og leser på kammeret på mobilen sier du fra deg en mulighet innimellom

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig, jeg forstår bare ikke hva det har med valg av pøll/baksekk?

 

Her er Lightweight-pøllen - festet jeg bruker er en karabin til 14 kroner i en lokal hesteutstyrsbutikk, "Horze" eller noe sånt.

 

K

IMG_5267[1].JPG

Link to comment
Share on other sites

Jøss. Jeg dro på tofot på jakt i hine haarde dage, men fant fort ut at det bare er stress. Dersom det blir liggende skudd er sekken helt utmerket. Men stort sett sitter jeg, og skyter på korte hold. Pøll? Hadde aldri falt meg inn. Nå skal det riktignok sies at jeg skyter sånn ca ingenting på bane i forhold til M67.  

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å ha tofot på rifla en gang jeg også synes den ble veldig uhåndterlig har selvfølgelig ikke demper eller 56mm objektiv heller og jeg taper rembøylene

Selvfølgelig må alle gjøre det som passer dem best mener bare at gleden, spenningen og opplevelsen med selve jakten  er den samme om du har en gammel mauser eller ei kostbar rifle.

Tror det er mange pølle/dingsemakere som lever godt av våre skapte behov

Link to comment
Share on other sites

Er jo meget stor forskjell på ulike typer jakt. På elgjakta er det hjemme skuddhold på maks 40meter, rådyrjakta er det kanskje opp til 120, men på toppjakta er det stort sett ikke under 150-200meter. Da sier det seg selv at det vil være en fordel med litt mer tilpasset rifle og tilbehør til toppjakta enn elgjakta. Elgjakta er jo en låvevegg mens orrfuglen er en liten prikk i det fjerne. 

Link to comment
Share on other sites

Utgangspunktet mitt var storvilt eller villrein som trådstarter lurte på pøll.Orrfugl er noe annet men skal du gå mye på skauen etter fugl mener jeg det samme ei god presis helt vanlig jaktrifle som ikke veier for mye som ikke har utstikkende rariteter som kan hekte seg fast i underskog er det beste

Link to comment
Share on other sites

På 3.5.2017 den 9.01, M67 skrev:

Bruker det selv. Tror det er denne jeg har https://www.langhold.no/products/sap-lightweight-bag Den er genial siden den omtrent ikke veier noe (140g står det, jeg har ikke veid den).

Litt usikker påom jeg ikke liker THLR-bagene bedre til stasjonær skytng, men det suger å bære dem med seg, så derfor denne :)

 

K

M67 :Hva er forskjellen mellom "flushcup" og reimbøyler jfr. Langhold ??

Link to comment
Share on other sites

Sitat
M67 :Hva er forskjellen mellom "flushcup" og reimbøyler jfr. Langhold ??

Det er bare to sorter remfester - flushcup er sånne som er på 200STR og en rekke chassi - og ferdigkjøpte LH-rifler. Noen liker å feste pøllen til rifla.

 

Sitat

Selvfølgelig må alle gjøre det som passer dem best mener bare at gleden, spenningen og opplevelsen med selve jakten  er den samme om du har en gammel mauser eller ei kostbar rifle

Jeg er nå langt på vei enig med deg, men jeg lukter en smule forakt?

Er du helt sikker på at alle vektlegger de samme tingene som deg, eller at det som gir deg glede, spenning og opplevelser er nøyaktig det samme som gir andre det? Og er det nødvendigvis det eneste rette? Er det feil, det som gir meg kick? Og rett, og høyverdig, det som gir deg?

 

Personlig kan jeg klare å kjede på meg syfilis omtrent, midt inni en granskog ventende på en elg som knapt fins - uten å se en skit - muligens annet enn 13 andre elger som ikke er skytbare den dagen. En elg på 7m hold, er fremdeles en elg, hverken mer eller mindre enn den er på 700m. Jeg glemmer aldri en sånn bajonettpost, jeg hadde med meg guttungen, han var vel 8 eller noe da - og satt og leste Donald for å få tida til å gå. En 6-tagger kom ruslende - de må man jo ikke skyte må vite, så den var kun til pynt - jeg dultet borti gutten og han kikka opp på denne elgen, det var vel 14-15m hold. "Elg" sa han, og leste videre...

 

- når drevet går blir det spennende, (og når bjørnen var inne på 4-5m er ble det nesten i overkant ;) ) men jeg må innrømme, forkastelig som det jo er... sammenlignet med tradisjonell norsk skogsjakt - at jeg har vel så mye glede av å sitte på en topp, oppe i ei li, eller noe - og speide over store områder. :). Se dyr på lang hold, følge med på dem, bestemme meg om jeg skal smyge, eller vente, eller Gud forby - skyte.  Men klart, det er annenrangs jakt jeg driver, i forhold til de som virkelig jakter...

 

K

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Tror du misforstår jeg driver også med jordejakt og synes også det er spennende, jeg driver med post jakt på elg og hjort og smygjakt som jeg liker aller best,overhode ingen forakt for noen jaktformer.Det jeg mener er at all jakt skjer før skuddet altså når skuddet kommer er jakta over,kanskje en liten nedtur enkelte ganger.Det jeg prøver å være god på er selve jakta ikke avslutningen.Er ikke spesielt god til å skyte gidder ikke bli det heller

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

M67 nei jeg tror ikke alle vektlegger det samme som meg,er bare lett å bli revet med når jeg blir litt for engasjert

Ser du kjeder deg i tett skog, bytt ut synet med hørselen så jakter du like godt

Edited by moviken
Link to comment
Share on other sites

For min del er dette mest tenkt til reinsjakt, der jeg jakter er det tidvis månelandskap som gjør at sekken må droppes for å kunne snike seg det man kan inn på dyrene. 

 

Tror i de områdene at pøllen kunne blitt brukt like mye som front rest som rear rest hvis jeg jakter uten tofot, greit å kunne legge anlegg på stener med noe mykt under. 

 

Skuddene her tas oftest liggende, og med så skarpt/stenete underlag er det lite behagelig å stille inn på en flokk med kun albuene som støtte hvis man må vente litt på riktig skudd.

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

Bodde for mange år siden i hol kommune er godt kjent med reinsjakt i månelandskap,fasinerende men værhardt.Var livredd for å bære med for mye da det kunne bli lange avstander jakta en del oppunder Hardangerjøkulen.Er dette jeg tenker på med reinsjakt bære minst mulig fordi det kan bli tung bør hjem

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Alle jakter ikke i tett granskau heller. Her i nord er elgjakten ofte veeeldig lik høyfjellsjakt på rein. Dryge hold, store sletter, tidvis mye gåing, speiding, sniking og enda mer speiding. Nesten alt jeg har skutt, har vært med tofot liggende(uten pøll men hadde jeg hatt en med meg hadde jeg brukt den) på lengre hold. Sånn er det bare her. 300WM har vært opp til vurdering men vekt, løpslengde og det faktum at noen ganger må man bare innse at det blir ikke elg den dagen. Gidder ikke å drasse på en 7kg rifle rett og slett. Opp til 350m anser jeg elgen som min under de rette forholdene. Av prinsipp klikker jeg ikke for vinden på elgjakt, forholdene skal være så gode at det ikke skal være noe tema, kun høyde er greit for meg. Kan man ikke skyte på elg før den står på <100m her oppe hvor vi jakter blir det neppe elg, det har vi sett år etter år selv med en fantastisk hund.

Jeg har feltpølle fra skytterlinken som kun veier 149 gram (står 200 gram i annonsen). Litt stor til å drasse med seg og ikke like tacticool men vekten er fin og kvaliteten er det ikke noe i veien med.

http://skytterlinken.mamutweb.com/Shop/Product/Feltpøll-Skytterlinken/20022002181

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg slenger inn et svar her jeg selv om tråden ikke er så aktiv.

 

slik jeg ser det er det mye utstyr å velge. Noe er kanskje tull, noe er bra. Men kolbesekk kan være svært handy men det kommer selvsagt an på situasjonen. Det går også an å mekke en løsning hvor sekken er festet til kolben, slik at du eliminerer "ta av fra beltet før du legger deg i stilling". 

 

Og hvor mye man skal drasse med seg på jakt er en evig diskusjon. Men slik jeg ser det er det en sak hvor hver enkelt jeger. Det er bare å trene på rutinen. Kanskje rifla blir klunkete og vanskelig å bære på skuldra. Bær den heller i ei hånd da. Er den for tung? Bli sterkere! 

 

Selv bærer jeg Tofot i hoftebeltet på sekken, tar den på rifla når jeg er framme, er terrenget ugunstig for Tofot finner jeg en annen løsning, det gjelder å være fleksibel.

Link to comment
Share on other sites

Med litt trening kan du skyte neste like bra uten baksekk med svak hånd foran magasinet. Det lønner seg å skyte i stram stilling, Dvs å trekke rifla godt inn i skulder. 

Du ligger ikke like rolig, men har en stilling som er mer tilgivende mtp rekylopptak og at kroppen ikke nødvendigvis må være rett bak rifla. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...