Jump to content

Tollen sier kikkert montasje er en våpendel


Sku

Recommended Posts

Sist jeg kjøpte kikkert montasje fra USA, en Leupold QRW, så måtte jeg betale 290 kr i tollgebyr fordi tollen påsto at det var en våpendel, siden montasjen festes på våpen. Jeg brukte Jetcarrier.

Noen som vet hvor jeg bør klage ?  Hvordan defineres "våpendel", eller har tollen sin egen definisjon som de står fritt til å endre som det passer dem ?

Link to comment
Share on other sites

Ser av faktura til jetcarrier at de 290 kr er til "Tollklarering". Kanskje det er for ekstraarbeid Jetcarrier har da, og ikke tollen som skal ha pengene, som jeg trodde.

Uansett så er problemet at tollen velger å se på montasje som våpendel, dvs "farlig", noe jeg mener er å strekke det litt langt.

Link to comment
Share on other sites

Snakker vi om norsk toll, og på hvilken måte kommer det frem at denne ser på montasjer som en "farlig" våpendel? Tollbehandlingsgebyr, enten det nå er JC, Posten eller andre som tar den biten er vel vanlig å betale, samme hvilke varer en kjøper fra utlandet?

Link to comment
Share on other sites

Montasjen ble sendt med Jetcarrier som "brevpakke", og vanlig fortolling/tollbehandlingsgebyr er da inkludert i fraktprisen. De 290kr er noe ekstra siden tollen anser montasjen som våpendel, og varen må da "fortolles på kunde", hva det nå betyr.

Link to comment
Share on other sites

Jetcarrier sier at alt som kan festes til våpenet blir regna som våpendel av tollen, og fortolling blir da belasta med 290kr ekstra,

siden Jetcarrier må "fortolle i mottagers navn", hva nå det betyr.

(dvs de 290kr er for ekstraarbeid Jetcarrier mener å ha, hvis man sender med vanlig post så slipper man sikkert.)

Jeg spurte om rekylkappe på en rifle stokk regnes som våpendel, og svaret var ja.

Det er  Fredrikstad Tollkontor som fortoller Jetcarrier sendinger.

Hvis noen har lyst å klage på våpendel praksisen, spør om å få snakke med Cathrine Hovland ved Fredrikstad tollkontor.
 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Spurte tollen om hvilke våpendeler som er fritatt for 290 kr ekstra avgift hvis man bruker Jetcarrier.

Kortversjonen er at hvis man bare har ett kikkertsikte eller rifle futteral i en forsendelse, så slipper man 290 kr i tollgebyr eller hva det kalles.

Hvis man har flere kikkertsikter, eller farlige våpendeler som feks riflereimer, så må man betale 290kr i gebyr.

Forstå det den som kan.

 

Her er svaret fra tollen :

 

Magnum har av Tolletaten fått tillatelse til samlefortolling av lavverdiforsendelser til private.

Tillatelsen gjelder kun for ordinære forsendelser fra utlandet til private mottakere.

Varene kan ikke være underlagt restriksjoner og særavgifter.

 

Våpen og ammunisjon; deler og tilbehør dertil tarifferes i Tolltariffens kap 93 og her er det restriksjoner.

Varer som tarifferes i dette kapitelet kan ikke fortolles på samlefortolling.

 

Når det gjelder bærereimer, ringer, bøyler og reimbeslag  til geværer, rifler eller karabiner tarifferes dette i kap. 93.

Beskyttelse trekk og futteraler til kolber, sikter, løp og sluttstykker  tarifferes i kap. 93.

Patroner og annen ammunisjon, prosjektiler samt deler dertil  tarifferes i kap 93.

Kikkertsikter og liknende sikter til våpen som er montert på våpen eller som foreligger sammen med de våpen som det skal påmonteres  på klassifiseres sammen med våpenet, dvs kap 93.

 

 

Når det gjelder etuier og vesker for våpen,  kikkertsikter og liknende sikter til våpen kan hvis det kommer alene fortolles på samlefortolling.

 

Håper dette var til hjelp for deg.

 

Viser ellers til toll.no der du finner mase nyttig informasjon.

 

Mvh

 

Cathrine Hovland | tolloverinspektør

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...