Jump to content

Registrere (Uregistrert) Hagle


Matskon

Recommended Posts

Førstegangssøknad koster 1049kr. Du sender vanlig søknad til politiet, fyll gjerne ut produsent, modell, og serienummer på det aktuelle våpenet.

Du må uansett, på lik linje med kjøp av en registrert hagle, søke på den med en gyldig grunn. Skal den registreres til jakt må du ha bevis på bestått jegerprøve og jegernummer, samt bevis på at våpenet oppbevares i et FG-godkjent våpenskap.

Skal den ikke jaktes med men bare has som affeksjonsverdiobjekt gjennom arv må du oppgi dette, og våpenkortet vil ha en tekst som sier at våpenet er anskaffes på affeksjonsgrunnlag og således ikke skal brukes.

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan får jeg bevist at jeg har FG godkjent VS og hvordan skal jeg sende alt dette her? Liksom ganske sikker på at jeg ikke har det arket hvor det står at jeg har bestått JegerPrøven, og som noen sa at jeg måtte sende med bevis på bestått jegerprøve, godkjent skap og jeger nummer!

Link to comment
Share on other sites

Brønnøysundregisteret har nok fått med seg at du besto prøven. Betal jegeravgifta (kanskje like greit å vente noen uker på nytt jaktår), så skal du se du får jegernummer du kan føre opp på søknaden. Normalt trenger du ikke dokumentere skapet, men kjøp et allikevel. Om våpenkontoret ber om det kan du maile dem et bilde. Lykke til, det er egentlig ikke så vanskelig. :)

 

Edit: Alt dette skriver du på søknadsskjemaet som du får på nærmeste politikammer eller våpenhandel. Det er ditt lokale våpenkontor som skal ha den utfylte søknaden. Du kan sende den i posten, levere den i skranken eller få nærmeste politikammer til å sende den i internposten.

Link to comment
Share on other sites

Oppgir du at våpenet er arv fra bestefar, og han bekrefter det med et lite vedlegg. Så slipper du avgiften ved å søke. Det gjorde jeg da bestefar ga meg hans gamle hagle, og jeg skulle ha den som bruksvåpen. Dette var i 2008 eller noe.

 

Lykke til!

 

Når det kommer til våpenskap, så leverer folk her med kvitering av kjøpet på skap med søknaden :D Da blir det registrert hos de at du har våpenskap og slipper å bevise det senere.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke betale avgift for å registrere ei hagle som du arver av din bestefar. I merknadsfeltet på søknaden skriver du "Arv av lovlig uregistrert hagle fra bestefar"

Ellers fyller du ut søknaden som det står forklart på baksiden av skjemaet. Våpenskap må du ha, kjøp et på over 150 kg så slipper du å bolte det fast. Du svarer "ja" på spørsmålet på søknaden om våpen skal oppbevares i fg-godkjent skap, noen våpenkontor krever bilde av skap eller kvittering. Da tar du bilde eller viser fram kvitteringen for ditt nyervervede skap.

Er du under 18 år på søknadstidspunktet så skriver din mor under som verge på søknaden.

Du trenger ikke diplom fra jegerprøva, bestill og betal jegeravgiftskort fra Jegerregisteret. Dette kortet vises fram når du leverer søknaden, ofte så tar politiet da en kopi av kortet som legges ved søknaden din.

Det er mye god info på baksida av søknadsskjemaet. Og ditt lokale våpenkontor kan sikkert også veilede deg mtp søknaden. Er du usikker på noe så spør du her inne, så hjelper vi deg.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

MATS - Men må man ikke betale 1049,- for førstegangs søking av våpen?

 

Fra Politiets side:

Gebyr for innvilget søknad

Gebyret som du betaler for innvilget våpensøknad følger satsene for rettsgebyr. Første gangen du søker betaler du fullt gebyr (100%), neste gang halvt gebyr (50%). For søknad om en våpendel betaler du kvart gebyr (25%). En søknad kan omfatte flere våpen/våpendeler. Ved salg/overdraging/arv i rett opp- eller nedadstigende slektslinje, er overdragelsen gebyrfri.

Link to comment
Share on other sites

Samboer arvet hagle av sin farfar for et par år siden. Ikke avgift så lenge du kun søker om våpenet du arvet. I tillegg slipper du da med halv avgift på neste våpen, siden du har søkt en gang tidligere.

 

Husk at du må betale en børsemaker for å slå inn nummer i haglen i tillegg. Noen hundrelapper, husker ikke eksakt hva vi betalte. Hvis du ringer våpenkontoret kan de svare på "gangen", mtp på rekkefølge. Husker ikke om nummer skulle slåes inn først, eller om det ble ettersendt før våpenkort ble utskrevet.

Link to comment
Share on other sites

Hagla har vel nummer fordi om den er uregistrert :wink:

 

Kommer helt an på. Hvis den har det, er det jo greit. Hagla min samboer arvet var ei enkeltløp Savage fra ca 1960-tallet, og hadde ikke våpennummer. Fikk tildelt fra våpenkontoret, og måtte få børsemaker til å merke den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...