Jump to content

Ruger Safari Magnum, kan den være blant de beste?


villreinjegeren

Recommended Posts

Kan Ruger Safari Magnum (RSM) være blandt bedre boltriflene når det kommer til Funksjonalitet og sikkerhet?

 

Tenker da på låskassa, det er ei M98 modell kasse, med M70 3 punkts sikring, Mauser utdrager, men med kortere slaglengde en orginalen M98.

 

11039700_10152672498701835_3220509281917066813_n.jpg?oh=a6016e0d9a4f4512fb90bfc16a198c29&oe=557351E1&__gda__=1437147406_05d88d6d24a3a0034a2d50089a8e7e76

 

Et estetisk og velbalansert våpen for kjappe skudd.

 

14065_10152672501206835_9177005424255556976_n.jpg?oh=39eaddac22ada3d5dc594cd1988a34fd&oe=55B3601F&__gda__=1436752293_26be4852e8b01defbfaad05847c055f7

 

Mauser M98 type kasse med kraftig Mauserutfrager.

 

11054521_10152672499336835_2831759442504586745_n.jpg?oh=e735ec7778695c0781592d67e98b0262&oe=55A9991C

 

M70 3 punktsikring blandt de sikreste sikringene.

 

11000604_10152672501271835_8198286528179786053_n.jpg?oh=289b8339e5a1fa24671e5cdf788c74d8&oe=5573A316

 

Raskt og presist åpnesikter type safarisikter.

 

11035740_10152670526156835_6409836624767620471_n.jpg?oh=c7feb0c9471fa324d042bc3da634d79b&oe=55A97AEC

Med en kikkert med ikke for stor forstørrelse så passer denne bra til jakt i Afrikansk bush og Norsk granskog.

Link to comment
Share on other sites

Har en Ruger No 1 458lott.

Men kunne svært gjerne tenkt meg en rsm magnum i 375H&H

 

I dag får du nesten ingen kaliber i No 1 engang.

 

Etter at gode gamle ruger gikk bort, har det bare blitt billig våpen som resten av amerikanske våpen produsenter en elsk for plastikk rasle verk til 4999kr

Link to comment
Share on other sites

Men det er ingen M98, det bare ser slik ut.

Ruger har som de fleste Mauser-kopister kuttet ut detaljene som gjør gode løsninger geniale.

 

Allikevel er dette en meget driftsikker rifle med svært få feil og mangler.

Den eneste kommentaren jeg kan huske å ha lest fra profesjonellt jegerhold, er i forbindelse med uteksaminering av PH-kandidater i Zimbabwe hvor instruktøren førte statistikk over våpen og eventuelle funksjonsfeil.

 

Kandidatene stilte naturligvis med egne våpen, og av de som hadde Ruger RSM var ankepunktet at ved hurtig repetering kunne utstøterbladet reagere for sent slik at tomhylsa ikke helt var klarert før ny hylse var på vei opp og fram.

Resultatet var naturligvis forkiling.

 

Årsaken var ifølge forfatteren litt for svak fjær på utstøteren.

Dette er kanskje en generell "svakhet" på M77 modellene?

Etter å ha jaktet med diverse Ruger M77 MK II og en Hawkeye, har jeg aldri klart å fremprovosere denne feilen.

Men så har jeg heller ikke hatt angripende løve, flodhest eller elefant i siktet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Forstår det slik at Rugeren, mater, kamrer og kaster ut hylsen perfekt. Da er det bare en ting som jeg ønsker svar på! Siden muffen ikke er låst til sluttstykke, og kun hanen som ligger i sporet. Hvor enkelt er det under repetering, i en stresset situasjon, å dreie/vri muffen ut av posisjonen og som igjen gjør det umulig å kamre en ny patron? Dette var meget enkelt å få til med en Kimber BGR i kal 416.(som dere skjønner ikke har egen lås tilsv Mauser,Winchester osv.)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke en Ruger for hånden. Men, kan du "manipulere", vri muffen med siden av håndflaten, når sluttstykke er ført helt tilbake og før sluttstykke igjen skal føres frem med en ny patron fra magasinet! Du må selvfølgelig ville vri muffen og forestille deg det verst tenkelige scenario! Kimber`en har i tillegg 3-pkt sikringen som også kan hekte seg fast i noe!

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg hatt funksjonsfeil med min, enda jeg har drevet en del med hurtigskyting iforbindelse med bjønnprøva, hvor 2 skudd skal ut i løpet av 4 sekunder, og det skal unektelig ha vært en del riv og røsk for å rekke det, uten at det har vært noe forkiling eller andre problemer.

Er enig i at jo kortere hevarmsløft jo bedre er det, men kan ikke si at 90 graders løft på RSM`n er så ille, det handler nok i første rekke om teknikk med å unngå å slå hånda i kikkerten.

Nå er det jo "store" bevegelser med denne låskassa så det er faktisk ikke noe jeg tenker over når jeg skyter, Husker jeg løp etter en Eland jeg skjøt for å gi den ett par tever til, det gikk greit å løpe å ta ladegrep samtidig.

Jeg kunne personlig tenkt meg en annen farge på perlekornet så det var lettere å se når det lå "i senga" på baksiktet, men jeg har dessverre fått for dårlig syn til å kunne bruke åpne siktene fult ut, med biller går det fint, men jeg hater å bruke briller på jakt, men skyter lett 5 5ertreff på elgfiguren på 100 meter med åpnesiktene.

Link to comment
Share on other sites

Har selv vurdert Rugeren som nærmest optimalt ifm farlig jakt(rimelig repeter produsert i dag). Dessuten er stålet av topp kvalitet. Skulle bare ønsket at sikringen var på muffen med egen låsing, både for sikkerhet og enkel demontering/kontroll i felten! Nå er jo Rugeren nesten en komplett type Mauser med kontrollert mating, så kanskje i fremtiden tar fabrikken det siste steget. I dag er det flere produsenter som kopierer mauser systemet fullt ut i tillegg til noe forbedringer som hel vange mm. Sjekk http://www.mayfairengineering.com/ i England som også produserer Mauser sytemet i kort kasse tilpasset patroner i 308 "familien"

Link to comment
Share on other sites

Ruger Safari Magnum,har jeg ikke noe greie på,men hvis den har en skikkelig M98-lås,så er det ikke noe galt med funksjonaliteten og sikringen.

Bedre sikring får du ikke.Da må du bruke sveiseapparat!

 

Å sammenlikne 6,5x55 på elg med 22LR på rådyr er tull.-Plaser 1.skuddet riktig,så har du elgen!

 

Er det noen som har noen Norma Oryx 6,5mm til salgs?

 

erbødigst Bukkole

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Drar opp en gammel tråd, da jeg har en av disse på hånd i .416 Rigby. Denne skal være i Gen. III, altså ikke like løpstung som de første.

Treverket er som sedvanlig Circassian i hyggelig utgave :-) Har bare bilder foreløpig.

Spørsmålet er til de som var fornøyde dengang. Leverer den fortsatt ? Evt. hvilke forbedringer har blitt gjort ?

Å lese på Amerikanske forum gir meg vel neppe objektive svar. Der lovprises den, og har snart egen helligdag...

Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte mine RSM 375 og 458 Lott.

For klumpete og tunge til å bli bært i dagevis. 

Likte ikke orginal stokkene til tross for justeringer heller. Ei heller løsningen med rekylklakken på pipa.

Bevares, det er pene rifler å se på men det hjalp ikke. Det er og blir Ruger m77. Hverken mer eller mindre. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har brukt min RSM på all jakta i Sør-Afrika og Namibia. 
Den skyter presist dvs meget gode samlinger, ja den kunne nok med fordel hatt en slankere stokk. med det mener jeg at det er egentlig mye treverk rundt det hele. 
Men det er slik den er, og jeg synes det er greit, vekta er forholdsvis høy sammenlignet med andre rifler. men den tunge pipa gjør at den er meget velskytende, rekylopptaket er meget bra og uten den store munningsvippen. Jeg hadde en Sako Finnbear i 375 før denne, og jeg må si at denne ga meg en del juling og voldsom munningsvipp, 
Jeg føler det handler om å bli vant til rifla, og da er den ikke følt tung å bære. Jeg er iallefall ikke betenkt over å ta denne med på jakt hvor jeg må bære denne mye.
Funksjonaliteten på RSM`n har alldri køddet det til for meg, jeg har stresskutt denne en god del på banen med hurtigskyting og raske ladegrep. Klarer å avfyre 4 skudd innenfor 5 sekunder, og treffe målet med alle, noe jeg er svært godt fornøyd med.
Matinga av patroner er upåklagelig og den kaster hylsene pokkerivold, noe som er et krav.
Kikkertbasene er integrert i låskassa, men Ruger kunne gjerne hatt et bedre utvalg med montasjer, spesielt hurtigmontasjer, slik de er nå så må du velge å ha kikkerten på hele tiden, eller ha en flat skrutrekker i baklomma, det er det eneste negative jeg har å si om børsa.
Kikkerten jeg bruker er en Leupold VX-R 2-7x33 de siste gangene har jeg skutt med 2x på kikkerten fra 100 meter og nedover til 10 meter, det har gått veldig greit, så jeg klarer med godt med denne type kikkert, RSM`n vil ikke ta seg ut med en 3-12x56 kreasjon.

Jeg har beddet låskassen og satt inn en ekstra kryssbolt bak ved avtrekkeren kun for å gjøre stokken sterkere, bedding må den ha, derom hersker ingen tvil.
Avtrekket på min er rent og godt, sikringen er en trepunkt som fungerer på samme måten som en M70 dvs midtstilling løser den kun avtrekker, i bakre stilling løser den også tennåla og hevarmen, sikrer og avsikrer kjapt og egentlig lydløst.

Bladet Jeger hadde en test av RSM`n for en del år siden (husker ikke når) men den testen utført av Alf Martin Bråten kom RSM`n meget godt ut. 

 

Ruger med 2 kryssbolter.jpg

RSM.jpg

Edited by villreinjegeren
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er RSM rifla i hus. Har gitt den en aldri så liten oppshining.

Fjernet lakken på stokken, og gitt den noen runder med hjemmebrygget alkanet root olje. Ny kolbekappe, og beddet.

Nå skal den få tørke, før jeg gir den toppfinnish.

 

 

001_11.jpg

 

002_8.jpg

 

003_10.jpg

 

007_8.jpg

 

006_10.jpg

 

005_9.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Rugeren er veldig pen, og den du har kjøpt har knapt blitt skutt med.
Du bør snarst mulig bedde den om den ikke er det.
KAn være smart å få laget en kryssbolt mellom Avtrekker og magasinbrønn, der er det lite treverk, og den sprekker lett der.
Jeg har gjort det på min, og det ble bra synes jeg.

 

Ruger med 2 kryssbolter.jpg

Link to comment
Share on other sites

På Saturday, July 08, 2017 den 20.55, jjrckd skrev:

Etter å ha fiklet med og prøveskutt @Ruger #1 sin Ruger (rifla da altså...) må jeg si at jeg liker den (igjen; rifla) veldig godt. Smekkert våpen som faller godt. Rekylen var også helt innenfor hva som oppleves som akseptabel

 

Godt du mente rifla, for min #1 får du ikke fiklet, eller prøveskutt :lol:

 

@villreinjegeren har beddet fremme bak det som kan kalles rekylklakk, samt under tangen. Samtidig ble det frilagt noe mer bak tangen.

Rekylbolt der du nevner er vurdert. Mulig jeg graver ned en skjult ?

Noen som vet hvor man kan få kjøpt synlige kryssbolter til en mer vettug pris enn Brownells ?

Liker å gjøre slike ting selv :winke1:

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...