Jump to content

Støp kulene dine selv – En introduksjon


Wadcutter

Recommended Posts

Jo til spesial blir det unødvendig hardt. Jeg må innrømme at jeg så 44 og da svinger tankene mine automatisk til magnum. Til 44 spesial fungerer forholdsvis mykt bly. Om du vanndropper holder sikkert en halvkilo trykkeribly til ei 20 pundsgryte, om det er det du har. Poenget er å få i litt antimonn som herder da du dropper i vann. 2 prosent tinn vil da være nødvendig for å få bra nok utfylling.

 

Jeg har en 10 punds gryte. Jeg har sjekket verkstedrommet og funnet ut av en metode for å vannherde som ikke går ut over sikkerheten. Så jeg blander 4:1 bly/setteribly og tilsetter 2% tinn i tillegg til at jeg vannherder. Så burde legeringen bli hard nok til og med til 44 spec. max-ladn. Ikke sant?

 

Edit. Eller for å gjøre det enkelt; Jeg smelter opp 900gram trykkeribly og fyller opp resten av gryta med fiskebly. Så topper jeg dette med 100 gram tinn.

 

Ja, sukk... 44 magnum vs. 44 special skyldes at jeg bor i Danmark. Og der er reglene HELT spesielle. Jeg kan kun skyte 44 special ammo med håndvåpen som kun kan kamre 44 special. Dvs. at min Ruger super Blackhawk fra Norge ikke er/var lovlig her i Danmark. Så jeg har kjøpt en modifisert S&W mod 29 som kun kan kamre 44 special.

 

 

 

:-) T

Link to comment
Share on other sites

En dråpe vann er ikke det verste man kan oppleve, de vil normalt bli liggende på toppen uten skade. Det som ER farlig er vann som ender opp under overflaten, feks ved å stikke fuktige gjenstander nedi. Min største blyfontene fikk jeg ved mangelfull tørking av barrer. Jeg hadde sluppet barrene rett i vann for å øke tempoet, ved støping tørket jeg de bare ut ved å la de ligge en stund på toppen av gryta. Dette gikk greit til jeg ble litt for utålmodig og slapp en varm, fuktig barre i gryta. *boble, boble, fomp* Ikke noe voldsomt smell, kun et lite "fomp" som sendte alt metallet 1 meter opp i lufta :shock:

Link to comment
Share on other sites

Er det då snakk om væske på toppen av smelten, eller fuktige gjenstandar som havnar under overflata? Vatn utvidar seg som kjent over 1500 gongar ved overgong til gass, men er harmlaust i dei mengdene det er snakk om så lenge det har nok rom nok å utvide seg i. Bly har over 11 gongar større tettleik enn vatn, så at ein dråpe som fritt fell i gryta skal hamne under blyoverflata ser eg på som lite sannsynleg. Eg har hatt vatn i gryta opptil fleire gongar, men det har kun vore sprut når fuktig bly eller ause havnar under overflata. Sjølv då får ein som regel ei lita åtvaring gjennom litt fresing før "poppet". Sjå highspeedopptaket frå Mythbustersepisoden der dei dyppar fingrane i vatn og puttar dei i ei blygryte. Ein ser tydeleg at dampen går opp der fingrane bryt overflata til blyet, og der der ingen sprutreaksjon. Hadde dei sleppt f.eks. ei våt blykule i gryta derimot.

Link to comment
Share on other sites

Man skal på ingen måte føle seg som idiot over å være litt forsiktig. En dråpe vann på toppen av flytende bly er som sagt ikke det verste som kan skje, men det betyr ikke at det er uten risiko. Det absolutt verste som kan skje er likevel om en dytter en varm og fuktig del under overflaten, da er en dampeksplosjon svært sannsynlig. Og har du først sett en slik forstår jeg pokker så godt om du nekter å ha vann i nærheten av gryta etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg foretatt tre prøvestøpninger. Støpegryta er nesten full ved ca. 3,5 kg. Derfor den vekten som er valgt i blandingene.

 

Her er resultatet.

1.støping

Hjulvekter (ferdig renset) – 1,5kg

Fiskebly – 1,5 kg.

Setteribly – 0,5 kg

Resultat:

Dette ble sånn midt på treet, synes jeg. Passe hardt, man kan ripe den med neglen, men formen vil ikke fylle seg godt. Runde profiler i konturen. Må kanskje øke temperaturen. Ikke så lett når man bruker gassprimus.

2.støping

Fiskebly – 2,8 kg (4 deler)

Setteribly – 0,7 kg (1 del)

50 gram tinn

I denne støpingen vannherdet jeg kulene. Slapp den ned i en bøtte vann ved siden av meg på gulvet. Motsatt side av smeltegryta. Den var tildekket med et håndkle med splitt i midten slik at kulene fikk en mild behandling før de traff vannet og jeg eliminerte vannsprut.

Resultat

Omtrent som 1.støpning mht. hardhet og kontur. Litt skuffende tatt i betraktning mer påpasselighet mht. temperatur, tinninnhold og vannherding.

 

3.støping.

Fiskerbly – 2,7 kg. (3 deler)

Setteribly – 0,9 kg. (1 del)

100 gram tinn.

Jeg vannherdet kulene. Dessuten brukte jeg en ekstra gassblåser til å smelte blyet hurtigere og ellers til å øke temperaturen når konsistensen virket litt mer tyktflytende. Ekstra gassblåser er dessuten god til å brenne vekk slagg og røk ved fluksing.

Resultat:

Dette var helt andre boller. Man klarer ikke å ripe overflaten med neglen og konturene er fine og skarpe. Dette er en blanding som jeg nok kan bruke til 44 mag-ladinger om nødvendig. Jeg er godt fornøyd og jeg kommer til å standardisere støpingen til dette blandingsforholdet.

Utrolig at det er så stor forskjell mellom støping 2 og 3. Men sannsynligvis er det temperaturpåpasseligheten samt mer tinn i blandingen som har gitt dette gode resultatet.

 

T :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slapp den ned i en bøtte vann ved siden av meg på gulvet. Motsatt side av smeltegryta. Den var tildekket med et håndkle med splitt i midten slik at kulene fikk en mild behandling før de traff vannet og jeg eliminerte vannsprut.

 

Håndkletrikset skal eg ta med meg, høyrest ut som ein lur måte å hindre skader på kulene. Eg vannherder også kulene, men har støypegryta på ein benk og vannbøtta på golvet bak meg. I tillegg står gryta i ein kasse med ein gammal kjøkkenventilator øverst. Ventilatoren har ein skjerm i herda glas, så om det utenkelege skulle skje er hovudet skjerma mot evt. blysprut. Hanskar og tjukk jakke er obligatorisk - ikkje minst fordi det er dritkaldt å sitte i garasjen med åpen port om vinteren ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En annen artig ting, er når man har bokser for dårlige kuler og kuler som taes ut av hylsen pga att tennhetta ikke sitter riktig, i ladeboden, og disse har stått under benken noen mnd, så havner det alltid noen tennhetter i boksene. og hvis du finner ut att du skal bare helle resten av kulene opp i smeltegryta uten å sjekke, DA smeller det. er en del bly på vegga og taket etter en sånn smell :-)

 

 

Smalt også godt når jeg sto og blandet 300kg bly og det kom en luring innom å fant noe sølt vått bly på plena som han kastet oppi når jeg sto ved siden av, ble noen mindre brannsår, men det kan fint sprutregne uten att det er det minste farlig, men blir jo vanskelig å holde formene tørre, så da er faren ved å helle bly i formene.

Link to comment
Share on other sites

men formen vil ikke fylle seg godt. Runde profiler i konturen. Må kanskje øke temperaturen.

 

Hvor fort støper du?

Forma sin temp er langt viktigere enn smelta sin temp.

Jeg får god utfylling med hjulvekter selv uten tilsats av tinn, men det må gå fort. Anslår 5-10 sek mellom hver fylling.

De første par-tre fyllingene lar jeg sitte i tanga ei stund så den suger mest mulig varme ut av blyet, disse går i resirk.

Jeg støper med andre ord så fort jeg greier inntil jeg får frosting på kulebasene. Da roer jeg ned bittelitt, og lar sprueplata være åpen og kjøle seg litt lengre dersom det kun froster her.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@sniper-arne:

Jo, det er sørgelige greier. Skal visstnok være greit med bly fortsatt på tyngre kjøretøy.

Her om dagen sorterte jeg ei bøtte jeg fikk fra en bilmekaniker, endte opp med:

2kg bly

6kg stål småvekter

15kg sink

 

Jeg fant ingen lagd av dritt, men jeg fant fire lagd av plast :lol:

Bruker tang eller lignende for å være helt sikker, ellers står det ganske tydelig "Pb" "Fe" og "Zn" på dem.

Link to comment
Share on other sites

Om du har ei litt stor øse så blir du kvitt problemet med vann. Du bare lar den ligge på toppen av smelta mef blyet oppi ett par minutter før du velter blyet forsiktig oppi. Det som eventuelt var av fuktighet på blyet har da for lengst fordampet, og du kan ha blyet oppi uten å engste deg for en snarvisitt av det slue blyspøkelset.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Vekker til live tråden som inspirerte meg til å begynne med støping :-)

 

Har fått på plass alt av utstyr og testet et par gryter i går - 800 kuler i 0.358 og 200 kuler i 0.459 på et par timer - utrolig morsomt og terapautisk jobb!

 

Jeg droppet kulene på en tynn fuktig fille, og det var nok ikke så lurt - nesten alle kulene er urunde!

 

357 Magnum-formen ga ned til 0.352 den ene veien og opp til 0.361 den andre - altså ovale! Vekten var 156 gr +- 2 gr (skulle vært 158 gr)

45-70 formen ga ned til 0.451 og opp til 0.464 den andre veien, dette er en 500 gr form, men ga bare kuler 480-488 gr.

 

Sannsynligvis tok kulene skade av fallet på 2-3 centimeter (tviler på at det er feil på begge støpeformene), så her må det justeres på rutinene...

Kan jeg bruke disse kulene til trening, eller bør jeg støpe dem om?

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg droppet kulene på en tynn fuktig fille, og det var nok ikke så lurt - nesten alle kulene er urunde!

 

357 Magnum-formen ga ned til 0.352 den ene veien og opp til 0.361 den andre - altså ovale! Vekten var 156 gr +- 2 gr (skulle vært 158 gr)

45-70 formen ga ned til 0.451 og opp til 0.464 den andre veien, dette er en 500 gr form, men ga bare kuler 480-488 gr.

 

Kan jeg bruke disse kulene til trening, eller bør jeg støpe dem om?

 

Hva var vitsen med å droppe de på ei fuktig fille :roll:

 

Hvis du har en sizer i 357 el 358 er det jo bare å kjøre kulene igjennom, de som går igjennom uten noe motstand kan ikke brukes.

 

Samme metode brukes for 45 kal kulene :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Sannsynligvis tok kulene skade av fallet på 2-3 centimeter (tviler på at det er feil på begge støpeformene), så her må det justeres på rutinene...

 

Brems litt, du nevner ikke om kulene konsekvent er større på tvers av "støpefugen" eller ikke?

To tidels mm er ikke veldig store hakket, roa eller møkka, så jeg ville ikke friskmeldt formene helt ennå.

Link to comment
Share on other sites

Kuler som definitivt ikke kan brukes går rett i gryten igjen hos meg. Store svartkruttkuler går det greit å bruke selv om de ikke er helt perfekte. Ugjevnt runde kuler har jeg ikke prøvd ut i fra tankegangen at de er ubrukelige. Kanskje de ikke er det allikevel :winke1:

Det er bare en måte å finne det ut og det er å prøveskyte. Kanskje blir konklusjonen at de er ubrukelige - men så har man jo hatt kvalitetstid mens man testet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...