Jump to content

Arv av håndvåpen


Eldhannas

Recommended Posts

Jeg har for øyeblikket tre håndvåpen; en Browning Nomad .22 automatpistol, en Walther P38 9mm og en S&W .357 revolver. Jeg skyter på bane, men ikke praktisk. Nå har jeg søkt om å overta to håndvåpen fra min far som arv. Den ene er grei, det er en Walther PP 7,65 mm som passer i spesialpistolklassen. Den andre er litt mer kinkig, det er en Browning 1906 6,35 mm "lommepistol". Min far arvet denne av sin far, som sa han beslagla våpenet fra en tysk offiser i 1945, og fikk registrert den på seg.

 

Jeg kan ikke forstå hvordan politiet kan tolke våpenforskriften slik de gjør i Rundskriv 2009/009:

Våpenforskriften: § 20.Erverv av våpen på grunnlag av arv og affeksjonsverdi

Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha inntil 3 rifler eller hagler til søker som ønsker å beholde slikt våpen som minne etter arvelater i rett opp- eller nedstigende linje.

 

I særlige tilfeller gjelder tilsvarende for pistol, revolver og våpen som ikke er tillatt benyttet til jakt. Begrensningen til 3 våpen gjelder likevel ikke.

Rundskriv 2009/009: 3.5.1.4.2 Søknad om ervervstillatelse på grunnlag av arv for pistol/revolver og/eller rifler/hagler som ikke lovlig kan benyttes til jakt, skal i alminnelighet avslås. Forskriften åpner imidlertid for å innvilge slike søknader «i spesielle tilfeller». § 20 annet ledd siste punktum bestemmer at begrensningen til tre våpen likevel ikke gjelder. Politidirektoratet antar at Justisdepartementet med dette mener at vedkommende ikke kan forvente å kunne erverve inntil tre våpen av disse våpenkategorier.

Hvordan kan "begrensningen til tre våpen likevel ikke gjelder" tolkes til "ikke kan forvente å kunne erverve"? Jeg arvet en hagle fra min morfar for en stund siden og da var det ikke engang et spørsmål, jegernummeret var nok.

 

Jeg har søkt om å få Browning 1906 som arv/affeksjon, men fikk beskjed om at et krav i så måte er at våpenet har vært brukt av en i min familie under siste krig, og jeg ble bedt om å skaffe dokumentasjon på dette. Walther PP kan jeg få som spesialpistol, bare jeg sender inn startkort (to medlemskort og utskrift fra stevneresultater var visst ikke nok).

 

Slik jeg ser det, dekker Browning Nomad .22 klassen finpistol, Walther P38 klassene grov og militær, S&W klassene revolver grov og Magnum 1, og Walther PP klassen spesialpistol. PP'en hadde gått som grov, men det sperres vel av at jeg allerede har P38, og da må den vel gå som spesial. Jeg har ikke aktivitet nok til å få innvilget reservevåpen i noen klasse. Når politiet nå ber om dokumentasjon som ikke finnes, er det noen som kommer på en annen måte jeg kan få begge pistolene?

 

Plombering er ikke et alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Den andre er litt mer kinkig, det er en Browning 1906 6,35 mm "lommepistol". Min far arvet denne av sin far, som sa han beslagla våpenet fra en tysk offiser i 1945, og fikk registrert den på seg.
Jeg skjønner, bedre enn noen andre, at du gjerne vil at dette lille "klenodiet" skal være en gjenstand som kan gå i arv i familien for evig tid. Men du kan like gjerne gi det opp først som sist. Ting er helt annerledes nå enn for 20-30 år siden. JD har laget et regelverk (instruert av POD), som legger opp til at alle håndvåpen som ikke brukes aktivt i en sportslig sammenheng skal vekk fra sivile borgeres eie. Dette er et ubestridelig faktum, som faktisk støttes opp av flertallet tullinger som driver med skytesport-håndvåpen. Dermed vil (selv om du klarer å klore deg fast til denne pistolen gjennom papirtrylling mot dagens byråkrater) dine barn ikke gis den samme muligheten, og politiet vil få kloa i den til slutt. Så det å kjempe for å beholde denne pistolen i familien i enda en generasjon er som å pisse i buksa for å holde varmen. Ikke kast bort tiden på slikt, lever den heller til destruksjon først som sist (siden plombering er uaktuelt).
Link to comment
Share on other sites

Har du et fleksibelt våpenkontor, så burde de gjøre dette om du har nok aktivitet:

 

Nomad 22lr: En eller annen av finklassene.

.357-revolver: Revolver/Mag1.

PP: Grov.

P38: Militær.

Lommepistol: Spesialpistol.

 

Om våpenkontoret ditt er Gestapo verdig, så følgende oppskrift (og med en dose flaks) så kan dette gå:

"Selg" P38 og revolver til en forhandler/kompis/whatever.

Søk om Lommepistolen i 6,35 til spesialpistol.

Søk deretter på PP til Grov.

Søk deretter på P38 til militær og revolvereren til revolver/mag1.

 

Vil koste 430 x 3

Link to comment
Share on other sites

Vil først påpeke at jeg har full forståelse for affeksjonsprisippet ... men dette er faktisk våpen vi snakker om, vil du beholde må du enten selge noe annet eller få det plombert ... en annen mulighet er å prøve å komme igjennom nåløyet og bli samler.

 

Dernest synes jeg det er hårreisende at våpenkontoret blir kalt gestapister kun fordi de følger reglementet og ikke ser gjennom fingrene med å la en stakkar få beholde et ekstra våpen.

 

Ja jeg er en av disse tullingene som faktisk mener at regler er til følges, de aller fleste av dem har en ganske nyttig funksjon selv om det ikke alltid virker slik fra den enkeltes ståsted der og da ... når flertallet er de som omtales som tullinger tar jeg meninger fra den kanten særlig høytidelig ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er en av disse tullingene som faktisk mener at regler er til følges, de aller fleste av dem har en ganske nyttig funksjon selv om det ikke alltid virker slik fra den enkeltes ståsted der og da ... når flertallet er de som omtales som tullinger tar jeg meninger fra den kanten særlig høytidelig ;-)

 

...og JEG mener at ikke alle regler er rette. At folk da benytter seg av litt "loopholes" her og der er en direkte konsekvens av et regelverk som ikke er helt som det burde være :wink:

Link to comment
Share on other sites

I enkelte tilfeller så bør våpenkontoret se litt mellom fingrene i slike tilfeller. Nå tenker jeg ikke på han som vil ha 5 pistoler i 9mm uten en eneste approbert start, men en som vil arve bestefarens lommepistol. Da nytter det ikke å leke gestapo.

 

Men har TS mye klubbaktivitet og noen approberte starter i diverse grener, så ser jeg ikke problemet med å få "oppskrifta" jeg linker til godkjent. Kanskje til og med du slipper å måtte "selge" noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve å gå i dialog med våpenkontoret og se om vi finner en fornuftig løsning.

 

Jeg er helt enig i at dette er våpen vi snakker om, og at vi derfor ikke kan behandle det på lik linje med lysestaker eller biler, men jeg finner praksisen nedfelt i rundskrivet litt urimelig. En person som verken er jeger eller skytter kan uten spørsmål arve tre rifler eller hagler kun for deres affeksjonsverdi, men skal en som både er jeger og skytter arve en pistol eller revolver må man dokumentere at dette våpenet var brukt av en motstandsmann i arverens familie under siste krig, eller har en annen dokumentert historisk betydning. Jeg synes det nåløyet er urimelig trangt. Hvordan skal man dessuten dokumentere at dette våpenet var brukt i krigen? Tyskerne utstedte vel ikke så mange våpenkort til motstandsmenn? Gad vite hvor mange slike "klenodier" som ligger uregistrert men fullt brukbare på loft rundt omkring, eller er senket i fjorden for å slippe spørsmål?

Link to comment
Share on other sites

Det hela sraves "aktivitet og atter aktivitet". Med 5 aproberte starter og 5 klubbstarter kan du ha reservevåpen og skyter du dynamisk og sivilpistol har man et reelt behov for en del håndvåpen.

 

Problemet med regelverket som det er nå, er vel faren for at våpen i dødsbo "forsvinner".

Da bestefar vet att familien ikke kan overta dem lovlig eller at de som arver forstår dem ikke lovlig kan arve, men vill beholde bestefars gamle Luger fra krigen alikevel.. Loven og handhevingen av denne gjør ellers lovlydige folk kriminelle. For ha gjør det om oppegående folk som med aktivitet ville ha fått kjøpt våpen, ikke kan ha bestefars Luger hjemme? Er den uregistrert ville nok de fleste hatt den i en skuff eller noe( så som betsefar hadde), men registrert ville de ha fått med seg at den må ligge i et våpenskap og forhåpenligvis kjøpt et våpenskap.

 

Samler er en vei, men i praktiken umulig vei å gå med dagens system for samlere lisens.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve å gå i dialog med våpenkontoret og se om vi finner en fornuftig løsning.

 

Jeg er helt enig i at dette er våpen vi snakker om, og at vi derfor ikke kan behandle det på lik linje med lysestaker eller biler, men jeg finner praksisen nedfelt i rundskrivet litt urimelig. En person som verken er jeger eller skytter kan uten spørsmål arve tre rifler eller hagler kun for deres affeksjonsverdi, men skal en som både er jeger og skytter arve en pistol eller revolver må man dokumentere at dette våpenet var brukt av en motstandsmann i arverens familie under siste krig, eller har en annen dokumentert historisk betydning. Jeg synes det nåløyet er urimelig trangt. Hvordan skal man dessuten dokumentere at dette våpenet var brukt i krigen? Tyskerne utstedte vel ikke så mange våpenkort til motstandsmenn? Gad vite hvor mange slike "klenodier" som ligger uregistrert men fullt brukbare på loft rundt omkring, eller er senket i fjorden for å slippe spørsmål?

 

Rundskrivet kom etter hva jeg har hørt bl.a. som en konsekvens av at disse loopholes ble misbrukt og av at det ble sett gjennom fingrene litt for ofte, det andre momentet er at uregistrerte våpen i lommeformat er lettere å skjule enn et langvåpen og langt oftere blir brukt i kriminell sammenheng ...

 

Så til syvende og sist har vi oss selv å takke for den innstammingen i forhold til hvordan det var før men for de som gjerne vil kan de bare fortsette å legge skylden på maktkåte politifolk ;-)

 

Ser du går for dialog med våpenkontoret, det er nok den mest fornuftige løsningen etter min mening :-)

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er det feil at ett militær våpen stenger for grov eller spesial, forskriften er klinkende klar. (Og pods tolkning er en forvaltningsmessig ønskedrøm). Ingen våpen tilhørende program som ikke har identisk krav til våpendpesifikasjon, skal stenge for erverv for det programmet en ønsker erverv til. (Forutsatt nok aktivitet, som er 4 stevner og 2-3 treninger i måneden i sesongen).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg pratet med våpenkontoret, og etter litt prat frem og tilbake, endring av søknad, og innlevering av klubbens bekreftelse på aktivitet ordnet det seg. Jeg fikk våpenkortene i posten i dag, Browning 1906 til spesialfelt, og Walther PP til grovfelt :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg pratet med våpenkontoret, og etter litt prat frem og tilbake, endring av søknad, og innlevering av klubbens bekreftelse på aktivitet ordnet det seg. Jeg fikk våpenkortene i posten i dag, Browning 1906 til spesialfelt, og Walther PP til grovfelt :D

 

 

Gratulerer! =)

Godt å høre at det gikk i orden.

 

Forøvrig leser jeg litt innimellom her at de på våpenkontoret kan være litt "umuliuser", men selv har jeg aldri hatt dette problemet.

Kan jeg spørre hvilket våpenkontor du sikter til Rausheim? (om du da sikter til noen da)

Link to comment
Share on other sites

Ut over denne saken har jeg ikke hatt noen vanskeligheter med mitt kontor, men det var vel en sak her for en stund siden der noen måtte kjøpe inn våpenskap og vise kvittering før de i det hele tatt fikk lov å levere inn søknad om erverv i Trondheim...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...