Jump to content

Prosjekt *taktisk* stokk til Sauer 200 STR


Sharpshooter

Recommended Posts

Etter å ha sett på Tråden til Poacher og andre langholdsprosjekt her inne, har det lenge fristet å gjøre noe med Sauer'n. Deriblant ny stokk.

Litt av tanken bak ny stokk til Sauer'n er å spare orginalstokken til DFS skyting, og heller ha en ny en til jakt og annen skyting. En stokk som det ikke gjør noe om den får et merke eller to.

McMillan, Tyristubben, Bredvoll, Ragnar Hansen osv leverer jo alle stokker som er dugende til slikt bruk.

Men en feil har dem til felles, og det er prisen for en som er permitert.

Og når man er permitert så en det en ting en har mye av, og det er ledig tid :-)

Så da var det bare å sette igang :-)

Litt av ideene til den nye stokken har jeg tatt fra KMW sin stokk, så får en se hvor en ender ;-)

http://www.kmwlrs.com/sentinel_combat_stock.htm" target="_blank" target="_blank

 

Her er bilder fra utforminga

normal_DSC00309.JPG

 

normal_DSC00310.JPG

 

normal_DSC00311.JPG

 

normal_DSC00314.JPG

 

normal_DSC00316.JPG

 

Enda er det mye jobbing før stokken er ferdig, men har da kommet et lite stykke på vei :-)

Mye pussing og litt slanking gjennstår. Pluss det å finne en farge som passer

 

Da har stokken fått farge på seg :-)

Ikke helt fornøyd med med lakken da den er for blank (eneste jeg fikk tak i på kort varsel), men skal matte den ned og se hvordan den blir da. Justerbar kolbekappe ble imidlertidig lånt fra et Bredvoll stokk, til jeg får annledning til å lage en ny en.

 

Her er en liten smakebit

DSC00317.JPG

 

Måtte bare ut å skyte en 3 skudd bare for å få en følelse på hvordan det hele ble :-) Pluss kontrollere treffpunkt

 

Her er bilde av 3 skudds serien, rimelig fornøyd ;-) (godladning som har blitt utprøvd tidligere)

DSC00320.JPG

 

Måtte bare ta noen bilder til :-)

DSC00325.JPG

DSC00319.JPG

 

20.01.12

 

Er redd dette er ett prosjekt som aldri blir ferdig ettersom nye tanker dukker opp 8)

 

Har slanket stokken litt her og der, limet på pistolgrepet litt slik at det kom litt lengre frem osv. Planen var å få lakkert den med Duracoate, men pga jobb ble det ikke mulighet til det nå. (har lakkboks på jobb, tror det passer bedre enn hjemme i huset 8) ) Så det får bli siden :-)

 

Har samtidig fått kappet og gjenget løpet slik at en Sonic 45 har tatt plass.

 

normal_bilde_%2815%29.JPG

 

Løpet ble kappet på 60 cm, kunne sikkert ha kappet det enda mere. Men rifla skal brukes for det meste på bane, og posteringsjakt så vekta bekymrer meg ikke spesielt mye. Ville ikke miste alt for mye fart, derfor ble det slik denne gangen.

 

Her er rifla uten demper

 

normal_bilde_%2820%29.JPG

 

Ettersom skytterlaget har gått over til Norma 130 GT kuler, så ble det ladet noen prøveladninger med nevnte kule og N19.

Ser ut som dem kan funke med litt mere justeringer :D

 

normal_bilde_%2817%29.JPG

 

Etter å ha demontert løpet, fått det kappet og gjenget, montert sammen igjen, Skrudd på demper, samme ammo som rifla var innskutt med tidligere. Var forskjellen 3 knepp i siden :D

 

Forskjellen med/uten demper er ikke testet enda.

 

Har også montert en PH kopi to fot, funker helt greit den også :-)

 

Så langt har prosjektet kostet (stokk, Picatinneyskinne, kikkertsikte, montasje, demper, gjenging og kapping) ca 6000 kr om man ser bort ifra selve Sauer'n som jeg brukte som utgangspunkt.

Og den går like bra som 40-50 tusen kroners prosjekter 8)8)8)

 

 

 

 

John-A

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for responsen :-)

 

Gleder meg til å bli ferdig ja :-))

Har litt sansen for Sauer'n, Lett å få til å gå godt, muligheten til å skifte løp osv

 

Noen som vet hvor bred en AICS stokk er?

 

Hvilken grunning anbefales på en trestokk, tenker å lakkere stokken i en eller annen farge etterpå ;-)

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Målte innvendig i den gamle stokken ja. Brukte treborr med samme diameter som bredden på magasinåpningen (bilde 3)

Brukte så ei rasp for å pusse til åpningen. Resten tok jeg med en overhånds fres.

Verktøyet jeg har brukt er som følger: Håndsag, Søylebormaskin med treborr, Overhåndsfres, Rasp, tappjern Vinkelsliper med flappdisk og sandpapir.

Hadde vært en fordel med skikkelig fres for utfresinga og ei bandsag. Men man tar det man har ;-)

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok det jeg hadde til å lage stokken av. Som tidligere nevnt så er jeg usikker hvilken tresort. Men at stokken blir noen lettvekter betviles :wink:

Laminat av bjørk hadde vært alternativet om jeg ikke hadde noe liggende (det får bli neste prosjekt ;-) )

 

Har igjen å pusse ned stokken nå og finne grunning og lakk som duger

Noen som har forslag til grunning å lakk som ikke koster skjorta?

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg skal lage en tråd om det, nærmeste jeg har kommet er at faren min støpte kano på slutten av 70 tallet, men spørsmålet har jeg stilt til kammeratene. :mrgreen:

 

og har fått en liten henvisning til en tråd på robsoftforumet, hvor en svenske har laget kolbe til sauer med orginalen som støpeform... :D

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lett å identifisere treverk etter bilder, men det kan være svartor eller lønn. Hvor tung er treverket (egenvekt)?
Var nede i kjeller'n og fant en bit som var igjen. Den har følgende mål: 130 mm x 55 mm x 340 mm

Den veier ca 1350 gram om kjøkkenvekta stemmer

Det gir en tørrdensitet på 550 kg/m³, noe som skulle tilsvare en basisdensitet på 460-500 kg/m³. Da er svartor eller lønn mulige tips, ja.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ikke blitt noen ny lakk enda nei, blir ikke før til sommeren når jeg har en mere egnet sted og lakkere :-)

 

Men var på Nidaros Benkskytter klubb sitt 500 meters klubbmesterskap i helga :-)

 

Så langt kan jeg ikke si meg annet enn fornøyd :-)

Beste 10 skudds serie ble 117 mm og et snitt på 149,3 mm etter 3 serier. Så kan ikke si meg annet enn fornøyd med det :-)

 

Så nå blir det litt forskning i lading osv ;-)

 

Noen bilder fra ilddåpen til stokken/rifla

 

Gutta___In_Action__.jpg

 

Avstand_500m.jpg

 

Beste serie på 117 mm

 

DSC00346.JPG

 

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Noen som har forslag til grunning å lakk som ikke koster skjorta?

John-A

 

Biltema selger lamineringsepoxy. Klar epoxy som man burde kunne legge på med rulle. Blir hard og blank, men kan mattes med fin smergel eller stålull.

 

Epoxy kan tynnes ut med rødsprit hvis man ønsker en mer tyntflytende konsistens. Lurt til første strøk slik at epoxyen trenger inn i materialet.

 

Overflaten blir etter full herding svært hard og slitesterk.

 

NB! Vær nøye med blandingsforholdet.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Var nede i kjeller'n og fant en bit som var igjen. Den har følgende mål: 130 mm x 55 mm x 340 mm

Den veier ca 1350 gram om kjøkkenvekta stemmer

 

 

John-A

 

Det blir vel en vekt på 555 kg pr m3?

 

Vekt pr m3:

Svartor: 550 kg

Lønn: 560-650 kg

Lind: 530-570 kg

Pil: 560 kg

Lerk: 550-640

Ask: 550-800 kg

Alm: 550-670 kg

 

Du kan jo kikke på trevirkebilder på google og se hvilke av de ovennevnte kandidater som ligner mest på trebiten din :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...