Jump to content

Polering av glideflater


msteiro

Recommended Posts

Hva bruker folket til polering av glideflater?

 

Hørt at maskin er risikabelt fordi det kan ta for mye, og ikke fremmed for litt arbeid heller enn å ødelegge deler. Noen få grove kanter jeg vil jevne, men for det meste vil jeg polere så godt som mulig avtrekk og glideflatene for bolten.

 

Har til nå brukt en medium fin bryne kombinert med våtslip papir.

Bruker olje og evt litt polerpasta som smøring.

 

Noen andre tips?

Hvordan får dere til den helt silkemyke finishen?

Kan man "buffe" delene?

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå har jeg bare brukt dette veldig forsiktig for å slipe ned noen skarpe ujevnheter på en CZ 455 bolt.

 

Men det er mer sliping enn polering, så derfor jeg søker råd før jeg går i gang med glideflater.

 

Kommer til å polere mest på et Remington 700 avtrekk av gammel type.

Må likevel ta det fra hverandre da det er veldig tregt, så tenkte gå over det jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips!

 

Har to stk. 700, det ene avtrekket er glatt som en barnerumpe, mens det andre gir meg en artig 0,5-1 sekund delay før det går av. Tenker prøve meg litt selv for å lære meg litt mekanikken og går det til helvete er det en god unnskyldning for å bestille et timney avtrekk ;)

Link to comment
Share on other sites

Bruk fine arkansasbryner, da beholder du plane flater plane, og du fjerner bare toppene på ujevnhetene.

 

Her er det mange som synder, og tror at blankt=bra.

Dremel og polerskiver er en uting i min verden, er geometrien god og overflatene jevne og smurt trenger det ikke se ut som speil.

En flat flate som bærer på en flat flate og er godt smurt er bedre enn en rund og glattpolert flate med dårlig kontakt.

 

-Forsiktig bruk av bryner på flate flater, spesielt på avtrekk.

 

-fint smergelpapir på runde flater, men fokuser på å unngå avrunding av flater og hjørner, vær spesielt forsiktig rundt hjørner.

 

I malerfaget finnes et begrep "optisk flatt"- altså at en flate SER flat ut. Det er ikke det vi er ute etter nå vi vil ha gode avtrekk og glatt sluttstykkegange, vi ønsker oss god og parallell kontakt, og så flate som mulig flater.

Link to comment
Share on other sites

Til avtrekk og kontaktspunktene der, er det vel i første rekke Arkansas bryner som gjelder og som Per-S nevner. Det er både støpte bryner å få, samt naturstein. Anbefaler litt av hvert. Men "Hard Arkansas stone!, er vel den fineste. Har dem selv i flere former og utførelser.

 

Er det grader, i kanter o.l., kan jo fjernes med noe grovere. Men da har jeg brukt en ca 45 graders vinkel og ikke i "plan" med noen viktige flater. Har ikke kjenskap til dine våpen, uttaler meg mest på generelt grunnlag. Og mest erfaring med enhåndsdvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Et svar gir enda fler spørsmål :)

 

Hvor kjøper dere disse brynene/stenene?

Og hvor fin grit er det på de?

 

Bruker dere vanlig våpenolje eller slipe olje på de?

Og er dette siste finish (våtslip) eller bruker dere noe poleringsmiddel?

 

Har sett på en bryne til kjøkkenkniver, og lurer på om det er noe av det samme?

https://www.skarpekniver.com/dbl-bryne-220-1-000.html

eller

https://www.skarpekniver.com/dbl-bryne- ... l?___SID=U

Link to comment
Share on other sites

Ja, enig, bare sett litt på de da jeg var innom butikken.

Det du tar opp var noe jeg tenkte på selv, for mange av delene behøver man kanskje noe smalere med mindre flaten er helt flat ut til kantene. Aliexpress er jo fantastisk på sånne ting :)

 

Lansky har noen moduler som ser enkle ut, og kommer i mange forskjellige kvaliteter til ok pris i Sverige ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Har to stk. 700, det ene avtrekket er glatt som en barnerumpe, mens det andre gir meg en artig 0,5-1 sekund delay før det går av. Tenker prøve meg litt selv for å lære meg litt mekanikken og går det til helvete er det en god unnskyldning for å bestille et timney avtrekk ;)

 

0,5-1 sek delay? Noe er seriøst feil og jeg tviler på at "polering" er rett ende å begynne i...

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips!

 

Har to stk. 700, det ene avtrekket er glatt som en barnerumpe, mens det andre gir meg en artig 0,5-1 sekund delay før det går av. Tenker prøve meg litt selv for å lære meg litt mekanikken og går det til helvete er det en god unnskyldning for å bestille et timney avtrekk ;)[/

 

Fikset nettopp et rem 700 avtrekk med samme buggen. Fullt av gammel olje og møkk. Rengjør, smør og juster. Skal mye til at du oppnår noe ved å slipe flater. Du får lett originalavtrekket til å bli tilnærmet like godt som Timney.

Link to comment
Share on other sites

Bra å høre, tenkte det var noe sånt, renset det litt med zippo bensin, da funket det fint en stund, før det satt seg igjen.

 

Har kanskje ikke så mye å si, men liker småfikling, samt god følelse når alt er topptunet.

Ble en liten bestilling på Amazon og Aliexpress også, alltid greit med en unnskyldning ;)

 

Gått over en CZ455 bolt idag, litt grovere arbeid, men for en forskjell!

Var jo ikke en eneste glatt kant på den, alt virket som det var laget med vinkelsliper og slegge.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg omsider tatt fra hverandre avtrekket, det var såpass mye smuss og drit overalt, at jeg kunne ta en slurk kaffe fra jeg trykket trykket inn bolt releasen og før knappen hadde gått ut igjen...

 

En grundig rens og lett smøring av glideflater var nok, ikke noe poeng å polere.

Men fy så mye bedre det ble, og det andre avtrekket mitt får nok samme behandling etterhvert.

Brekker jevnt på 1200g hver gang nå, og så godt som ingen creep.

 

Avtrekksvekt ble vitenskapelig testet med tråd og vannposer i forskjellige vekter, og falltesten ble overdrevet med gummihammer. Bestått :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...