Jump to content

Beste "1,5-6x42" for 5-7000?


msteiro

Recommended Posts

Har tatt en opprydding av våpen, utstyr og optikk da jeg innser at jeg ikke får skutt så mye som jeg ønsker, og da er det siste jeg trenger å tenke på skifte av treffpunkt, skyte opp med fler våpen, forskjellige ammotyper etc etc.

 

Sitter igjen med en rifle i 6,5 som er pusset litt på som blir børse nr 1.

Oppå denne sitter det idag en Leupold VX-III 3,5-10x40.

Denne skal brukes til reinsdyr, elg, rådyr og kanskje litt fugl (i den rekkefølgen, og lite i mørket)

 

Veldig fornøyd med Leupolden, og hadde den kommet i lavere forstørrelse hadde jeg nok valgt denne pga lav vekt, bra linser og fin pris. MEN amerikanerne mener man skal telle kukhårene på elgen på minste forstørrelse, noe jeg synes er litt irriterende. Har en 1,7-5x32, men for kort rør, så den ryker.

 

Så til kjernen: Jeg er ute etter ny kikkert.

Ny eller brukt er ikke viktig, brukt får man de mer kjente rimeligere, nytt er det bredere utvalg på nye eller mindre utbredte merker som Steiner, Minox og Yukon.

 

Kriterier:

Forstørrelse: i området fra 1,5-2 til 6-10 (aldri brukt mer enn 9-10)

Linsediameter: 40/42 (synes 50 blir for stort på slank og lett rifle, men åpen for det hvis veldig bra)

Vekt: lav som mulig

Lys: bonus

Alder: 5-6 år maks

 

Pris: 5-7000 kr (veiledende)

 

Hvilke merker er de beste kjøpene brukt?

Noen modeller/serier man burde holde seg unna?

Noen grunn til at det dukker opp kobbel av S&B hos J&F fra tid til annen?

Link to comment
Share on other sites

Tysk eller østerriksk er jo anerkjent, så jeg ville gått for en brukt av disse. Nå er det ellers slik at det ikke er så mange produsenter som tilbyr sikter i denne størrelsen. Når "alle" i dag skal ha stjernekikkert med flomlys, er de heller ikke av de siktene som går raskest på Finn.no.

 

Jeg ville gått for denne Kahles'en på Finn.no: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=73593936

 

Ellers kan du jo se etter Zeiss Victory eller Swarovski. Disse blir gjerne noe eldre enn 5 - 7 år om de skal koste under 7 000,-. Det står et par på Finn.no, blant annet denne Swarovskien: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=74711262.

 

Til ditt bruk er det unødvendig med lys.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg bruker selv en Zeiss VM 1,5-6x42 til det samme som du forespeiler; reinsdyr, elg, små-rovvilt og fugl.

 

Schmidt & Bender er bra saker, selv om de ofte legges ut for salg. Det kan være noe med at de er 100-150 g tyngre enn konkurrentene i samme forstørrelsesskala.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Var et kriterie jeg glemte å legge til; europeisk :)

 

Har kikket litt på den Kahles'en, virker som mange er veldig fornøyd med denne.

Usikker på hvor gammel Swaroen er, det jeg synes er vanskelig hvis man ikke har kjennskap til hele modellhistorien, men absolutt fin pris på den!

 

Får vurdere SuB litt, men det med vekten taler litt imot ja, kommer nok sjelden ned i Leupold vekt, men vil spare vekt der jeg kan så lenge det ikke går nevneverdig utover kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Kan legge til at på papiret, har Kahles'en synsfelt på 25m/100m på laveste forstørring, mens Swarovskien har 22,2. Skal jeg ha meg et sikte i 1,5-6x42 igjen, er det ingen tvil om at jeg hadde valgt Kahles fremfor Swarovski. For meg er synsfelt i hvert fall av det viktigste når holdet blir nært. Optisk tror jeg ikke man merker vesentlig forskjell. Har aldri sett gjennom Kahles, men de er jo "helt oppi der" de og.

 

S&B Zenith har til sammenligning 21,7m/100m. Zeiss Victory HT har 24,8m.

Link to comment
Share on other sites

Gikk samme runden som deg i fjor. Hadde ei lett rifle som trengte kikkert. Kravet var lav minste forstørrelse og ikke så alt for tungt. Lånte Leupold 2-7x33 fra kombien. Smekkert og lett, 280 gram. Men reel minste forstørrelse er 2.6 og ville også ha noe litt mer lyssterkt.

 

Nå står det en Zeiss Classik 1.5-6x42 med asv på. Siktet er 200 gram tyngre enn Leupolden, men mere allround til mitt bruk. Ga 4000 for siktet, pent brukt. Med ditt budsjett så ville jeg ha gått for brukt zeiss, Swarovski eller Kahles. S&B er også populære, men jeg synes de er litt tunge. Samme med Meopta.

Link to comment
Share on other sites

Den Nikonen var ikke helt dum heller, har en Nikon (Target EFR) på salongen som jeg er veldig positivt overrasket over. Uten tvil mye for pengene.

 

Denne kan jo evt testes på xxl også.

 

Av en eller annen grunn synes jeg Kahles frister veldig og treffer på mange av kriteriene.

Link to comment
Share on other sites

Kahles Helia C 1,5-6x42 er etter min mening den beste 1,5-6x42 kikkerten du kan få, nyprisen tatt i betraktning.

Jeg har brukt både denne, Swarovski Habicht 1,5-6x42 og Zeiss Victory 1,5x6x42. Kahles og Zeiss vinner med tanke på lite tunnelsyn på 1,5, samt vekt og smekrere utforming. Har man "Swarovskibriller" på, kan man kanskje se at denne har litt bedre optikk. Men dassrulleffekten fra 1,8 til 1,5 er påfallende.

Når det er sakt, så er det ingen tvil om at Swarovski`en i finnannonsen for kr 4500 er et VELDIG godt kjøp om linsene er OK. Bedre optikk til 4500 får du ikke. (For ordens skyld så er det ikke jeg som selger, man får rett og slett for lite igjen for å selge slike sikter).

Link to comment
Share on other sites

Swarowski er nok en tanke klarere i kantene ja, men koster 2x også. Nye Zeiss Victory HT er ikke klarere, da de har optimalisert for lys gjennomgang som har gått på bekostning av kantene. Gamle Victory er omtrent lik som Kahles Helia C. Sett i forhold til pris og det faktum at Kahles ikke har do-rull effekt på 1.5x, så er den knall. Den har og 4A retrikkel i stedet for "telefon stolpene" på Zeiss tysk 4#.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...